Drupal a sklep internetowy? Poznaj Drupal Commerce!

Drupal CMS jako platforma e-commerce

Choć CMS Drupal to jeden z najpopularniejszych systemów zarządzania treścią, to jego odmiana, czyli Drupal Commerce, nie cieszy się już tak dużym uznaniem programistów czy web developerów. Nie zmienia tego nawet rozbudowany zakres funkcjonalności i spora uniwersalność w kwestii wdrożeń. Dlaczego tak jest? Czy warto rozważyć Drupal Commerce, szykując się do stworzenia sklepu internetowego?

Drupal bardziej znany jest jako Content Managment System. Jednak w czasach content marketingu i stawiania na wysokiej jakości treści, ważne jest połączenie CMS ze sklepem internetowym w kontekście SEO. Drupal Commerce jest odpowiedzią właśnie na te potrzeby, premiując sklepy w wyszukiwarkach dodatkowymi punktami i korzystnie oddziałując na algorytm Google. Dlatego też Drupal Commerce jest coraz częściej doceniany jako platforma sklepowa. Jakie jeszcze zalety ma ten silnik e-commerce?

Drupal e-commerce

Dokładnie tak – platforma sklepowa bez żadnych opłat. Dostęp do Drupal Commerce jest całkowicie bezpłatny, a skrypt oparty jest na open source. Co to oznacza? Za pomocą Drupal Commerce można stworzyć w zasadzie dedykowany sklep, z unikalnymi właściwościami i funkcjami. Wszystko dopasowane do potrzeb i oczekiwań wobec danego sklepu. Otwarty kod pozwala na jego dowolne modyfikowanie i rozwijanie, a nie zamykanie się w szablonach i podstawowych opcjach. To z kolei czyni Drupal Commerce doskonałym systemem dla sklepów, które chcą być skalowalne i dalej się rozwijać – dzięki wykorzystaniu tej platformy rozbudowywanie sklepu internetowego i regularne dodawanie nowych opcji jest intuicyjne, a do tego wręcz wskazane.

Open source wpływa także na to, że wiele osób na własną rękę rozwija platformę i dzieli się kodem na tematycznych forach. Dzięki temu można otrzymać pełny support po prostu surfując po Internecie i szukając inspiracji. Programistyczne wsparcie ze strony innych użytkowników Drupal Commerce jest nieocenione, chociażby w przypadku instalacji skryptu dla początkujących speców od e-commerce.

Gotowe rozwiązania

Rozbudowana społeczność, to także gotowe rozwiązania na wyciągnięcie ręki. W sieci bez problemów znaleźć można darmowe moduły, które pozwolą wprowadzić podstawowe, sklepowe funkcjonalności dla platformy. Wystarczy dobry research i podstawowa znajomość kodu, by wprowadzać elementarne zmiany do platformy sklepowej w oparciu o wiedzę innych użytkowników. Co ważne, moduły są na bieżąco aktualizowane i ulepszane. To korzyść także dla bezpieczeństwa sklepu internetowego.

To, jak bardzo rozbudowany będzie to sklep, zależy w zasadzie tylko od nas. Widać to nawet na podstawie samej karty produktowej – równie dobrze mogą to być proste opisy, bez żadnych dodatkowych informacji, ale w razie potrzeby kartę można rozszerzyć o recenzje czy opinie. Drupal Commerce to platforma możliwości i wymaga tylko pomysłu (i umiejętności) na ich optymalne wykorzystanie.

Sklep na Drupalu jest łatwy w obsłudze

Drupal Commerce, poprzez swoje połączenie z CMSem, jest intuicyjny w kwestii obsługi. Szczególnie przydatne może być to w przypadku przypisywania ról poszczególnym użytkownikom. Tutaj istnieje duża dowolność co do zakresu dostępów administratorów sklepu. Tę opcję docenią wszyscy ci, którzy zdecydowali się na większą platformę sprzedażową i połączenie sklepu B2B z B2C. Wszystko może być zarządzane z jednego panelu administracyjnego, jeśli tylko odpowiednio rozdzieli się funkcje i dostępy do modyfikacji.

Zaletą Drupal Commerce niewątpliwie jest także łatwa integracja z zewnętrznymi narzędziami, dla przykładu CRM. Połączenie oby systemów nie jest trudne, a może być ogromnym ułatwieniem dla prowadzenia biznesu, zarządzania danymi czy wyciągania wniosków analitycznych.

Dlaczego Drupal Commerce niekoniecznie musi być rozwiązaniem dla Twojej firmy?

Przyjęło się mówić, że Drupal Commerce to ciężki system i ogromne obciążenie dla serwera. Choć przy odpowiednim dopasowaniu modułów i po kolejnych aktualizacjach problem nie jest już tak dokuczliwy, to rzeczywiście bez właściwego wdrożenia dodatków platforma może męczyć serwer. Dlatego ważna jest dbałość o aktualną wersję skryptu i śledzenie nowości związanych z Drupal Commerce.

Interfejs i instalacja Drupala

Choć kolejne aktualizacje sprawiają, że Drupal jest coraz bardziej „user friendly”, to wciąż nie jest to system tak prosty i intuicyjny, by każdy mógł z niego w pełni korzystać. Mimo że interfejs regularnie ewoluuje, to pod tym kątem Drupal Commerce nie może równać się z platformą sprzedażową WordPressa (WooCommerce). Podobnie jest w przypadku instalacji – osoba słabo znająca kod co prawda może sobie z tym poradzić, ale najpierw będzie potrzebowała kilku poradników, zanim dobrze skonfiguruje skrypt. Dlatego też decydując się na Drupal Commerce, warto mieć w zanadrzu kogoś obeznanego ze skryptem i sklepami opartymi o ten silnik.

Drupal Commerce czy Drupal Kickstart Commerce?

Dotychczas Drupal Commerce mogliśmy zainstalować z wykorzystaniem dwóch metod:
– moduł Commerce – do zainstalowanego już Drupala możemy dodać moduł Commerce
Drupal Kickstart Commerce – najszybszy sposób na postawienie sklepu na Drupalu. Dystrybucja zalecana dla początkujących – instalujemy Drupala od razu z zainstalowanym modułem Commerce (dostępna tylko dla wersji Drupal 7)

Drupal Commerce 2.0

Niestety dystrybucja Kickstart Commerce nie jest kompatybilna z obecną wersją Drupala 8. W jego miejsce powrócił moduł Drupal Commerce 2.0. Złą wiadomością jest fakt, że ten powinien być instalowany z wykorzystaniem Drupal Composer, a do tego wymagana jest specjalistyczna wiedza techniczna. Dla wielu z nas oznaczać to będzie konieczność zatrudnienia specjalistów. Dobrą wiadomością natomiast jest dynamiczny rozwój Drupal Commerce. W wersji 2.0 wdrożono szereg usprawnień dotyczących m.in. zarządzania wariacjami produktów, opcji multistore, wsparcia dla wielu walut czy możliwości ustawienia wielu typów zamówień.

Dla kogo sklep internetowy na Drupalu?

Sklep internetowy na Drupal idzie z duchem czasu. Możliwości tego systemu i jego konfigurowalność to wielki plus, jednak musimy liczyć się ze sporymi kosztami, które będziemy musieli ponieść aby ten potencjał został wykorzystany. Drupal Commerce nie jest idealnym rozwiązaniem, ale na pewno bardzo uniwersalnym. W zależności od potrzeb, platformę sprzedażową można zastosować zarówno dla małych, jak i dużych sklepów. Wszystko zależy od wdrożonych modułów i zastosowanych funkcjonalności. Właśnie ta uniwersalność i szerokie pole do rozwoju sklepu sprawiają, że wielu doświadczonych programistów sugeruje wykorzystanie tego skryptu. W połączeniu z darmowym dostępem, otwartym kodem i połączeniem platformy e-commerce z CMS, Drupal Commerce staje się bardzo konkurencyjny wobec innych skryptów sklepowych.

CMScommercecontent marketingdrupale-biznesfirma w siecimarka w siecimarketingsklep internetowyskryptsprzedażstrategiastrona internetowasystem
Comments (0)
Add Comment