Employer branding – czy warto w niego inwestować?

146

Nadeszły czasy pracowników. I nic nie zapowiada, by miało się to zbyt szybko zmienić! Teraz to oni przebierają w ofertach jak w rękawiczkach i szukają tej, która ma największy dla nich potencjał. Liczą się już nie tylko aspekty finansowe, ale także benefity pozapłacowe i ścieżka rozwoju w ramach firmy. O sukcesie rekrutacji decyduje często także employer branding. Z czym związane jest to pojęcie? Jak dbać o employer branding w swojej firmie?

Employer branding to słowo, które póki co nie ma odpowiednika w języku polskim. Uznawany jest za narzędzie marketingu, które wiąże się z budowaniem przez przedsiębiorstwo pozytywnego wizerunku jako pracodawcy oraz tworzenie odpowiednich warunków do rozwoju pracowników. Dlatego też employer branding można podzielić na wewnętrzny, skupiony wokół obecnej kadry pracowniczej, jak i zewnętrzny, nastawiony na wizerunek wśród potencjalnych pracowników. Oba ze sobą współgrają i tworzą komplementarną całość, składająca się na wizerunek firmy jako pracodawcy.

Dlaczego employer branding jest ważny?

Do tej pory firmy traktowały ten temat bardziej jako ciekawostkę niż poważny problem, wpływający na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Jednak wraz z rozwojem rynku, zmienia się także podejście do kwestii zatrudnienia. Dlaczego?

Przede wszystkim bezrobocie w Polsce, szczególnie w dużych ośrodkach miejskich, regularnie maleje. Coraz więcej jest ofert pracy, coraz mniej chętnych by się jej podjąć. Nawet korporacje, z korzystnymi warunkami finansowymi, mają problem z nowymi pracownikami czy też z utrzymaniem obecnej kadry. Dlatego z rynku pracodawcy robi się powoli rynek pracownika, kiedy to przedsiębiorcy muszą zabiegać o zainteresowanie jednostki. Ta diametralna zmiana ma ogromny wpływ na rozwój zagadnienia employer brandingu.

employer-branding

Większe trudności pojawiają się przede wszystkim w kontekście utrzymywania pracowników w jednym miejscu pracy. Jeśli firm jest wiele, a możliwości szukania pracy jeszcze więcej (chociażby headhunterzy na LinkedIn dbają o to, by pracownicy znali swoją wartość), to specjaliści chcą się nieustannie rozwijać i chętnie szukają nowych wyzwań. Z kolei dla firmy wyzwaniem jest, by zbudować zgrany zespół, który rzeczywiście pracuje w niezmienionym składzie przez kilka lat. To przecież także ważny aspekt przy negocjacjach z klientem – „tak, nad tym projektem będzie pracował nasz doświadczony i zgrany zespół, który pracuje ze sobą od lat”. Ile firm może tak o sobie powiedzieć?

Kto zajmuje się employer brandingiem?

Niektóre, większe firmy, wprowadzają osobne stanowisko dla osoby, która dba tylko o employer branding. Powstają też agencje digitalowe, które skupiają swoje działania wokół tego zagadnienia i dbają o wizerunek swoich klientów z zakresie bycia pracodawcą.

O employer branding często dba także właściciel. Szczególnie w mniejszych firmach, gdzie zakres obowiązków jest dość szeroki. Sama kwestia tego, jak traktowany po rozmowie jest kandydat, wpływa na wizerunek pracodawcy. Czy rekrutant dostał feedback? Czy ogłoszenie było przygotowane profesjonalnie? Jak przebiegała rozmowa? To wszystko małe rzeczy, które składają się na całość employer brandingu.

employer-branding

Czy warto zadbać o employer branding?

Oczywiście! Przede wszystkim masz szansę wyprzedzić konkurencje, bo to wciąż nie jest popularna taktyka w polskim biznesie. Wiąże się to jednak z wieloma innymi, krótkotrwałymi i długotrwałymi korzyściami dla przedsiębiorstwa.

Przede wszystkim o sukcesie firmy w dużej mierze decydują pracownicy. Możesz być świetnym szefem, który doskonale zarządza zespołem, ale nie dasz rady pracować za wszystkich. W pewnym momencie zaczniesz potrzebować specjalistów, którzy wesprą Cię swoimi umiejętnościami oraz doświadczeniem. Jeśli Twoja marka nie ma wizerunku wiarygodnego i rzetelnego pracodawcy, to będzie Ci ciężej ich pozyskać.

Wewnętrzny employer branding

Ścieżka rozwoju to dla pracowników także ważna kwestia. Nie zawsze pieniądze decydują o odejściu z obecnej pracy, często jest to brak możliwości rozwoju czy monotonia przy wykonywaniu codziennych zadań. Warto zadbać o to, by pracownik wiedział, co może osiągnąć. Regularne rozmowy na temat wizji przyszłości firmy i tego, gdzie widzi siebie pracownik w perspektywie kilku miesięcy, znacząco pomaga przywiązać pracownika do firmy, a także wpoić mu wartości marki.

Wewnętrzny employer branding jest o tyle ważny, że zatrzymanie pracownika pozwala wiele zaoszczędzić. Nawet jeśli wiąże się z podwyżką, to wciąż jest to podwyżka dla doświadczonego pracownika, obeznanego z workflow i dobrze wykonującego swoje obwiązki. Znacznie droższe będzie przeprowadzenie procesu rekrutacyjnego i wdrożenie nowego pracownika. Często sam proces onboardingu przekracza koszt rocznej podwyżki doświadczonego specjalisty.

Jeśli do tej pory nie wprowadziłeś jeszcze w swojej firmie strategii, która pozwoliłaby Ci podbudować wizerunek pracodawcy, to najwyższa pora! By zatrudniać najlepszych specjalistów, wymiernie pomagających w rozwoju firmy, potrzebny jest employer branding na wysokim poziomie. Zadbaj o niego, a przełoży się on także na biznesowe korzyści!

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.