Employer branding ÔÇô czy warto w niego inwestowa─ç?

106

Nadesz┼éy czasy pracownik├│w. I nic nie zapowiada, by mia┼éo si─Ö to zbyt szybko zmieni─ç! Teraz to oni przebieraj─ů w ofertach jak w r─Ökawiczkach i szukaj─ů tej, kt├│ra ma najwi─Ökszy dla nich potencja┼é. Licz─ů si─Ö ju┼╝ nie tylko aspekty finansowe, ale tak┼╝e benefity pozap┼éacowe i ┼Ťcie┼╝ka rozwoju w ramach firmy. O sukcesie rekrutacji decyduje cz─Östo tak┼╝e employer branding. Z czym zwi─ůzane jest to poj─Öcie? Jak dba─ç o employer branding w swojej firmie?

Employer branding to s┼éowo, kt├│re p├│ki co nie ma odpowiednika w j─Özyku polskim. Uznawany jest za narz─Ödzie marketingu, kt├│re wi─ů┼╝e si─Ö z budowaniem przez przedsi─Öbiorstwo pozytywnego wizerunku jako pracodawcy oraz tworzenie odpowiednich warunk├│w do rozwoju pracownik├│w. Dlatego te┼╝ employer branding mo┼╝na podzieli─ç na wewn─Ötrzny, skupiony wok├│┼é obecnej kadry pracowniczej, jak i zewn─Ötrzny, nastawiony na wizerunek w┼Ťr├│d potencjalnych pracownik├│w. Oba ze sob─ů wsp├│┼égraj─ů i tworz─ů komplementarn─ů ca┼éo┼Ť─ç, sk┼éadaj─ůca si─Ö na wizerunek firmy jako pracodawcy.

Dlaczego employer branding jest wa┼╝ny?

Do tej pory firmy traktowa┼éy ten temat bardziej jako ciekawostk─Ö ni┼╝ powa┼╝ny problem, wp┼éywaj─ůcy na funkcjonowanie przedsi─Öbiorstwa. Jednak wraz z rozwojem rynku, zmienia si─Ö tak┼╝e podej┼Ťcie do kwestii zatrudnienia. Dlaczego?

Przede wszystkim bezrobocie w Polsce, szczeg├│lnie w du┼╝ych o┼Ťrodkach miejskich, regularnie maleje. Coraz wi─Öcej jest ofert pracy, coraz mniej ch─Ötnych by si─Ö jej podj─ů─ç. Nawet korporacje, z korzystnymi warunkami finansowymi, maj─ů problem z nowymi pracownikami czy te┼╝ z utrzymaniem obecnej kadry. Dlatego z rynku pracodawcy robi si─Ö powoli rynek pracownika, kiedy to przedsi─Öbiorcy musz─ů zabiega─ç o zainteresowanie jednostki. Ta diametralna zmiana ma ogromny wp┼éyw na rozw├│j zagadnienia employer brandingu.

employer-branding

Wi─Öksze trudno┼Ťci pojawiaj─ů si─Ö przede wszystkim w kontek┼Ťcie utrzymywania pracownik├│w w jednym miejscu pracy. Je┼Ťli firm jest wiele, a mo┼╝liwo┼Ťci szukania pracy jeszcze wi─Öcej (chocia┼╝by headhunterzy na LinkedIn dbaj─ů o to, by pracownicy znali swoj─ů warto┼Ť─ç), to specjali┼Ťci chc─ů si─Ö nieustannie rozwija─ç i ch─Ötnie szukaj─ů nowych wyzwa┼ä. Z kolei dla firmy wyzwaniem jest, by zbudowa─ç zgrany zesp├│┼é, kt├│ry rzeczywi┼Ťcie pracuje w niezmienionym sk┼éadzie przez kilka lat. To przecie┼╝ tak┼╝e wa┼╝ny aspekt przy negocjacjach z klientem ÔÇô ÔÇ×tak, nad tym projektem b─Ödzie pracowa┼é nasz do┼Ťwiadczony i zgrany zesp├│┼é, kt├│ry pracuje ze sob─ů od latÔÇŁ. Ile firm mo┼╝e tak o sobie powiedzie─ç?

Kto zajmuje si─Ö employer brandingiem?

Niekt├│re, wi─Öksze firmy, wprowadzaj─ů osobne stanowisko dla osoby, kt├│ra dba tylko o employer branding. Powstaj─ů te┼╝ agencje digitalowe, kt├│re skupiaj─ů swoje dzia┼éania wok├│┼é tego zagadnienia i dbaj─ů o wizerunek swoich klient├│w z zakresie bycia pracodawc─ů.

O employer branding cz─Östo dba tak┼╝e w┼éa┼Ťciciel. Szczeg├│lnie w mniejszych firmach, gdzie zakres obowi─ůzk├│w jest do┼Ť─ç szeroki. Sama kwestia tego, jak traktowany po rozmowie jest kandydat, wp┼éywa na wizerunek pracodawcy. Czy rekrutant dosta┼é feedback? Czy og┼éoszenie by┼éo przygotowane profesjonalnie? Jak przebiega┼éa rozmowa? To wszystko ma┼ée rzeczy, kt├│re sk┼éadaj─ů si─Ö na ca┼éo┼Ť─ç employer brandingu.

employer-branding

Czy warto zadba─ç o employer branding?

Oczywi┼Ťcie! Przede wszystkim masz szans─Ö wyprzedzi─ç konkurencje, bo to wci─ů┼╝ nie jest popularna taktyka w polskim biznesie. Wi─ů┼╝e si─Ö to jednak z wieloma innymi, kr├│tkotrwa┼éymi i d┼éugotrwa┼éymi korzy┼Ťciami dla przedsi─Öbiorstwa.

Przede wszystkim o sukcesie firmy w du┼╝ej mierze decyduj─ů pracownicy. Mo┼╝esz by─ç ┼Ťwietnym szefem, kt├│ry doskonale zarz─ůdza zespo┼éem, ale nie dasz rady pracowa─ç za wszystkich. W pewnym momencie zaczniesz potrzebowa─ç specjalist├│w, kt├│rzy wespr─ů Ci─Ö swoimi umiej─Ötno┼Ťciami oraz do┼Ťwiadczeniem. Je┼Ťli Twoja marka nie ma wizerunku wiarygodnego i rzetelnego pracodawcy, to b─Ödzie Ci ci─Ö┼╝ej ich pozyska─ç.

Wewn─Ötrzny employer branding

┼Ücie┼╝ka rozwoju to dla pracownik├│w tak┼╝e wa┼╝na kwestia. Nie zawsze pieni─ůdze decyduj─ů o odej┼Ťciu z obecnej pracy, cz─Östo jest to brak mo┼╝liwo┼Ťci rozwoju czy monotonia przy wykonywaniu codziennych zada┼ä. Warto zadba─ç o to, by pracownik wiedzia┼é, co mo┼╝e osi─ůgn─ů─ç. Regularne rozmowy na temat wizji przysz┼éo┼Ťci firmy i tego, gdzie widzi siebie pracownik w perspektywie kilku miesi─Öcy, znacz─ůco pomaga przywi─ůza─ç pracownika do firmy, a tak┼╝e wpoi─ç mu warto┼Ťci marki.

Wewn─Ötrzny employer branding jest o tyle wa┼╝ny, ┼╝e zatrzymanie pracownika pozwala wiele zaoszcz─Ödzi─ç. Nawet je┼Ťli wi─ů┼╝e si─Ö z podwy┼╝k─ů, to wci─ů┼╝ jest to podwy┼╝ka dla do┼Ťwiadczonego pracownika, obeznanego z workflow i dobrze wykonuj─ůcego swoje obwi─ůzki. Znacznie dro┼╝sze b─Ödzie przeprowadzenie procesu rekrutacyjnego i wdro┼╝enie nowego pracownika. Cz─Östo sam proces onboardingu przekracza koszt rocznej podwy┼╝ki do┼Ťwiadczonego specjalisty.

Je┼Ťli do tej pory nie wprowadzi┼ée┼Ť jeszcze w swojej firmie strategii, kt├│ra pozwoli┼éaby Ci podbudowa─ç wizerunek pracodawcy, to najwy┼╝sza pora! By zatrudnia─ç najlepszych specjalist├│w, wymiernie pomagaj─ůcych w rozwoju firmy, potrzebny jest employer branding na wysokim poziomie. Zadbaj o niego, a prze┼éo┼╝y si─Ö on tak┼╝e na biznesowe korzy┼Ťci!

Zostaw odpowied┼║

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.