Chatboty dla firm w Polsce – co to jest i jak go stworzyć?

583

Dzisiejszy biznes to nieustanna pogoń za nowinkami i innowacyjnymi rozwiązaniami. Dzięki nim można zaimponować klientom i pokazać, że firma idzie z duchem czasu. No i przede wszystkim często wiąże się z takimi wartościami jak zaoszczędzony czas, automatyzacja działań i wsparcie w codziennych zadaniach. Tak właśnie działają chatboty.

Co to jest chatbot?

Chatboty to programy zbudowane w taki sposób, by automatycznie odpowiadały na otrzymywane wiadomości. W zależności od tego, jak zostały zaprogramowane, mogą w ten sam sposób odpowiadać na każde pytanie lub też odpowiadać w inny sposób, w zależności od wykorzystanych słów kluczowych czy tez wybranej ścieżki komunikacji. Oczywiście, ta druga metoda jest znacznie bardziej interesująca i częściej wykorzystywana w kontekście biznesu.

przykłady chatbota

Popularność chatbotów bardzo wzrosła w ciągu ostatnich dwóch lat. To już nie tylko droga zabawka, wymagająca skomplikowanego procesu programowania, ale też bardzo przydatne narzędzie, ułatwiające obsługę klienta. Jakie korzyści i zalety niesie ze sobą używanie chatbota?

Zalety chatbotów

Przede wszystkim to sposób na zaoszczędzenie czasu, a także pieniędzy. Chatboty poprzez automatyczne odpowiedzi, pozwalają zminimalizować liczę osób odpowiedzialnych za obsługę klienta lub też zmianę priorytetu poszczególnych zadań. Chatbot samodzielnie poradzi sobie z prostą obsługą i podstawowymi pytaniami, a specjalista wkracza do akcji dopiero przy bardziej rozbudowanych i skomplikowanych zapytaniach.

To szczególnie ważne w sytuacji, gdy użytkownikom zależy na jak najszybszej odpowiedzi na pytania. Duże marki otrzymują dziesiątki zapytań na godzinę i potrzebnych byłoby kilkunastu pracowników do obsługi zapytań z samych social media. Tymczasem często to pytania na tyle proste i podstawowe, że jest w stanie obsłużyć je chatbot. Mało tego, jednocześnie skraca się czas odpowiedzi i zadowolenie klienta – gdy rozwiązuje swój problem w ciągu kilku minut, to rośnie jego sentyment do marki.

chatbot-marketing

Obsługa klienta przez chatboty

Chatboty zapewniają nie tylko błyskawiczne odpowiedzi, ale też obsługę klienta po godzinach pracy. Załóżmy, że nasza firma pracuje standardowo, w godzinach 8:00-17:00. W tym czasie odpowiedź na zapytanie to kilka minut. Jednak użytkownicy, którzy wyślą zapytanie po godzinie 17, będą czekać na reakcje kilkanaście godzin. Chatbot temu zapobiega i pozwala wesprzeć użytkowników także po godzinach pracy działu obsługi klienta. Nie zostawiamy użytkownika, tylko służymy mu pomocą przez 24 godziny na dobę, a także w weekendy.

Chatboty w sprzedaży

Chatboty są również metodą na podstawową „obróbkę” leadów. Dział sprzedaży ma zazwyczaj mnóstwo pracy z kontaktami, a niektóre z nich to tylko potencjalne zainteresowanie, bez większych szans na sprzedaż. Jeśli chatbot jest zintegrowany z CRM, to wprowadzi leada do systemu z podstawowymi informacji. Jakimi usługami zainteresowany jest potencjalny klient? Co go zainteresowało? Skąd dowiedział się o firmie? Dział sprzedaży przystępując do działań z takim zasobem informacji, ma znacznie ułatwione zadanie i jest w stanie bardziej profesjonalnie wykonać swoje działanie czy spersonalizować ofertę.

Jak wykorzystać chatboty?

Chatboty mają różnorakie zastosowanie. Podstawą jest FAQ, czyli zbiór podstawowych odpowiedzi na tematy związane z działalnością firmy. Dobrze skonstruowany poradnik i ścieżki odpowiedzi pozwalają kompleksowo obsłużyć klienta bez konieczności kontaktu z żywym przedstawicielem.Popularnym rozwiązaniem są również chatboty w rekrutacji.

Chatboty mogą być także sposobem na zabawę. Dzięki nim łatwo stworzyć chociażby quiz wiedzy o firmie. Każdy sposób interakcji, który zbliża użytkownika do marki, to nasz sukces. Chatbot może w tym wymiernie pomóc.

Zaprogramowany robot może być także wsparciem sprzedaży. Jeśli ktoś szuka konkretnego produktu i opisze swoją potrzebę za pomocą konkretnych słów kluczowych, to chatbot wskaże odpowiednie pozycje w ofercie, kierując na odpowiednią podstronę firmowej witryny.

Przykłady chatbotów w Polsce

Chatboty w Polsce stają się coraz popularniejsze. Obecnie funkcjonuje wiele chatbotów, które mogą być traktowane jako wzór. Jednym z nich jest Netflix. W jego przypadku to interaktywna zabawka, która pozwala użytkownikom znaleźć film na podstawie wysłanej emoji. Emoji ma oddawać emocje użytkownika, a na ich podstawie Netflix dopasuje odpowiedni materiały filmowy czy też serial.

Zabawa sprawdza się w praktyce, a chatbot Netflixa z każdym dniem zyskuje nowych użytkowników. Jednocześnie przekłada się to na dłuższy czas, jaki ludzie spędzają oglądając seriale – taki prosty doradca zachęca ich do zapoznawania się z kolejnymi materiały.

Bardzo funkcjonalny jest także chatbot Multikina. Pozwala użytkownikom zapoznać się z repertuarem na dany tydzień i doradza w kwestii interesujących filmów. Chatbot wcale nie musi być bardzo rozbudowanym, by spełniać swoje podstawowe założenie i ułatwiać klientom życie.

Opublikuj gotowe i przetestowane narzędzie

Najważniejsze jednak, by publikowany chatbot był w pełni funkcjonalny. Przemyślmy dokładnie wszelkie ścieżki, by klient nie zabrnął w ślepa uliczkę. Wszelkie elementy powinny być przedtem odpowiednio przetestowane i przemyślane.

Tak wykorzystane chatboty to nie tylko innowacyjna zabawka, ale w pełni funkcjonalne narzędzie, które pozwala realizować biznesowe cele. Dobrze skonstruowany bot pomaga zaoszczędzić czas i zwiększyć zadowolenie użytkowników. Czy masz już pomysł, jak wykorzystać chatbota w swojej firmie?

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Ta strona korzysta z plików cookie. Sprawdź naszą politykę prywatności, aby dowiedzieć się więcej. Akceptuj Więcej informacji