Content marketing co wpływa na jego skuteczność?

100

Content is the king. Takie przekonanie panuje wśród marketingowców. Mocny, unikalny content to podstawa każdych przewidywań co do trendów na 2018 czy 2019 roku. Przewiduje się, że dobra strategia marketingu treści (content marketing ) to powinna być klucz marketingowych założeń na najbliższe lata. Co wpływa na skuteczność contentu i jego dobre przyjęcie wśród odbiorców?

Content marketing to inaczej marketing treści. Ta strategia opiera się na spełnianiu celu biznesowego poprzez odpowiednio wysokiej jakości content. W tym wypadku treść nie ogranicza się tylko do artykułów opartych o tekst, ale także do materiałów wideo czy efektownych infografik. W zasadzie im bardziej kreatywne przedstawienie contentu, tym bardziej jest on wartościowy dla odbiorcy. Co zrobić, by strategia wyróżniała się skutecznością?

Wiedza, do kogo ma docierać content

To podstawa. Przydaje się segmentacja grup odbiorców (linkowanie wewnętrzne) czy też tworzenie person i dostosowywanie do nich treści. Inne artykuły będą interesujące dla informatyków, a inne dla opiekunek osób starszych. Z pozoru to oczywiste i logiczne, ale zawsze lepiej przysiąść, by przygotować kilka interesujących tematów dla swojej grupy docelowej. To kwestia, która niewątpliwie wymaga przemyślenia i która jest jednocześnie fundamentem budowania strategii content marketingowej.

Jednak to nie tylko kwestia odpowiednio doboru tematu, ale także i formatu czy kanału dystrybucji. Do młodzieży znacznie łatwiej dotrzeć poprzez media społecznościowe takie jak Facebook czy Instagram, a z kolei dla profesjonalistów czy wysoko postawionych w firmie osób lepiej wykorzystać Linkedin czy tematyczne blogi. Możemy przygotować świetny content, ale jeśli będziemy dystrybuować go poprzez media, których nie używa nasza grupa docelowa, to cały misterny plan spali na panewce.

Dobór słów kluczowych

Słowa kluczowe, na które pozycjonujemy dane artykuły. Ich dobór także jest bardzo ważny, szczególnie gdy mamy mały budżet na promocję materiału. Wówczas trzeba wspierać się ruchem organicznym (i cierpliwością), a w tym przypadku pomocne jest odpowiednie wypozycjonowanie tekstu na najważniejsze frazy związane z tematem.

Content marketing co wpływa na jego skuteczność?

Przy content marketingu warto korzystać z długich ogonów, szczególnie w kontekście tekstów poradnikowych. Tytuł dostosowany do zapytania to pierwszy krok do wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Szczególnie, jeśli strona docelowa dostosowana jest do SEO, a Google uzna artykuł jako pomocny dla użytkowników (niski współczynnik odrzuceń + czas spędzony na stronie). Przykładowe słowa kluczowe można sprawdzić/wygenerować dzięki darmowym narzędziom takim jak Google Keyword Planner czy UberSuggest.

Tematy interesujące użytkowników

Wspominaliśmy wcześniej o znajomości grupy docelowej. Teraz pora poznać jej potrzeby. Należy pamiętać, że content marketing to nie jest tworzenie treści dla siebie i tego, co my chcemy przeczytać. To dostosowywanie tematów i przekazu do grupy docelowej. Dlatego też tematy powinny być na czasie i trafiać do ludzi.

Jak sprawdzić, co obecnie jest popularne? Z wykorzystaniem zewnętrznych narzędzi takich jak Google Trends czy Buzzsumo. To często w zasadzie generatory popularnych tematów. Wystarczy odpowiednia analiza i mamy tematy na kilka miesięcy. Warto skorzystać także z dobrodziejstw oferowanych przez Google Analytics z rozszerzeniem o Google Search Console. W zakładce pozyskiwanie czy wyszukiwane hasła możemy sprawdzić, jakie frazy najczęściej prowadziły na naszą stronę/bloga. To z kolei wyraźny znak, jakich treści oczekują od nas odbiorcy i jakie tematy powinniśmy im proponować.

Nie można lekceważyć komentarzy opublikowanych przez użytkowników pod już udostępnionym contentem. Na podstawie zawartych tam pytań można sformułować kolejne tematy. Jeśli jakieś zapytanie powtarza się kilkukrotnie, to dla nas jest to wyraźny znak, że jest zapotrzebowanie na dłuższy tekst poradnikowy, który szczegółowo omówi tę kwestię czy też pokaże rozwiązanie kłopotu. Social media research także jest w tym wypadku jak najbardziej wskazany.

Szukaj evergreenów

To taki Złoty Graal content marketingu. To teksty uniwersalne, które są popularne bez względu na chociażby porę roku czy sezon. To treść, która się nie dezaktualizuje i regularnie dostarcza stronie www czy blogowi nowych użytkowników z wyszukiwarek. Najbardziej oczekiwany rodzaju contentu, na którym można budować całą markę czy bloga.

Jakie to teksty? Najczęściej poradniki typu gdzie coś zobaczyć, gdzie coś zjeść czy też praktyczne porady np. jaki komputer wybrać w 2018 roku. Co ważne, jeśli już udało się stworzyć taki tekst, to warto go regularnie aktualizować czy rozwijać. Takie zmiany i modyfikacje dobrze wpływają na algorytm Google i pomagają utrzymać wysoką pozycję. Dlatego nawet po stworzeniu evergreena nie można spoczywać na laurach!

Zabawa formatem

Nie należy ograniczać się do jednego formatu przy content marketingu. Użytkownicy często czytają teksty? Super, ale kto powiedział, że poradnika w formie wideo nie obejrzy jeszcze więcej osób? Mieszanie różnego rodzaju treści tak jak infografik, artykułów opatrzonych zdjęciami i grafikami czy też filmików to duża zaleta. W ten sposób każdy z odbiorców znajdzie coś dla siebie, a liczba użytkowników dodatkowo się rozszerzy.

Przemyślany marketing treści to podstawa całej strategii marketingowej. Szczególnie, że dobry content to często dość tanie źródło kierowania ruchu na stronę, zdobywania leadów czy budowania wizerunku eksperta. Jego skuteczne wykorzystanie może pomóc odnieść biznesowo-marketingowy sukces w 2018 roku!

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.