Content marketing i recykling treści – kilka pomysłów, jak go stosować.

299

Tworzenie wartościowych treści to podstawa wielu strategii marketingowych. To wokół sławnego content marketingu budowany jest biznesowy sukces i obecność marki w Internecie. Co jednak zrobić, by ten content wykorzystywać wielokrotnie?

Content marketing to jakościowe treści. Dopasowane do grupy odbiorców, a więc jednocześnie wartościowe i odpowiadające na potrzeby użytkowników. Tym samym treści rozbudowane czy poradnikowe, wymagające specjalistycznej wiedzy, badań czy też szerokiego doświadczenia w tym temacie. Krótko mówiąc – content marketing wymaga ogromnych nakładów pracy, by stworzyć nawet jeden wartościowy materiał, który przez dłuższy czas może służyć odbiorcom.

I tutaj pojawia się pytanie – czy raz stworzony content można wykorzystać także w przyszłości? Oczywiście! Zjawisko to nazywa się recyklingiem treści i pozwala jeden artykuł/materiał wykorzystać wielokrotnie, na kilku kanałach. Poniżej znajdziecie kilka pomysłów na to, jak wykorzystać recykling treści w praktyce i co zrobić, by pełnymi garściami czerpać z raz stworzonego materiału.

Należy jednak także pamiętać, że recykling treści to nie duplikowanie treści. Dlatego tego samego posta nie powinno publikować się we wszystkich kanałach social media – to nieskuteczne. Dlaczego ktoś miałby obserwować zarówno Facebook, jak i Instagram firmy, skoro treści na obu się powtarzają? W tym wypadku liczy się odpowiednia strategia contentu, a bezmyślne duplikowanie nie przyniesie sukcesu.

Recykling poradników

Treści poradnikowe są bardzo pożądane przez użytkowników. Zazwyczaj odpowiadają dokładnie na ich problemy i krok po kroku rozwiązują problem. Dzięki temu są tak popularne i często poszukiwane przez konkretne hasła (długie ogony) w wyszukiwarkach.

Zazwyczaj poradniki tworzy się w formie tekstowej za pomocą listowanych punktów z kolejnymi krokami. To wygodna forma zarówno do czytania, jak i łatwa do stworzenia. Jeśli jednak napracowaliśmy się przy takim materiale, to dlaczego nie przerobić go i nie wykorzystać także w innej formie?

content-marketing

Poradnik doskonale można zaprezentować za pomocą formy wideo. Krótki filmik, nawet stworzony z pomocą darmowego programu wideo i z szablonowych plansz, może pomóc Ci dostosować materiał do innych grup odbiorców, nastawionych raczej na oglądanie niż na czytanie. Trzeba przy tym pamiętać, że Youtube to druga najpopularniejsza wyszukiwarka treści na świecie. Dlaczego tego nie wykorzystać i nie dostosować poradnika także do tego kanału?

Niewykluczone, że jeszcze lepiej sprawdzi się infografika. Mało tego, w tym wypadku są szanse nawet na przedruk – media drukowane czasem pytają o pozwolenie wykorzystania infografiki także w czasopiśmie. Infografika to może być poradnik efektowny wizualnie, przez co często bardziej przejrzysty i przyjemniejszy w czytaniu. Szczególnie łatwe jest wówczas wypunktowanie czy wsparcie przekazu grafikami.

Wywiad i różnorodna forma

Załóżmy, że umawiamy się z kimś ciekawym na wideo wywiad. Może to być zarówno bloger, influencer czy specjalista z danej branży. Długo nalegaliśmy na rozmowę i godzinami przygotowywaliśmy się poprzez research oraz stworzenie unikalnych pytań. Co zrobić, by wywiad był czymś więcej niż „jednorazowym strzałem?”

Zaczynamy od transmisji na żywo np. poprzez Facebook. Streaming live to obecnie bardzo popularny i pożądany format, więc dopasowujemy się do wymagań odbiorców. Jednocześnie jest najtrudniejszy, bo nie ma miejsca na duble i poprawki, ale czego się nie robi dla swoich fanów. O wywiadzie wcześniej informujemy na fanpage i przygotowujemy zapowiedź wywiadu.

content-marketing

Po transmisji zapisujemy wywiad w formie wideo. Dzięki temu mamy pełnowartościowy materiał, który możemy wykorzystać także na innym kanale, chociażby na Youtubie. Dobrze dobrane tagi i przejrzysty tytuł to znakomity sposób, by pozyskać więcej wyświetleń i zaprezentować wywiad nowym użytkownikom, a tym samym wypromować firmę czy bloga.

Wywiad dokładnie spisujemy i publikujemy także w formie tekstowej. Niektórzy np. podczas jazdy autobusem woleliby poznać treść rozmowy za pomocą tekstu, dlaczego im tego nie ułatwić? Tym samym z jednego wywiadu robimy wartościowy content na trzy różne kanały i bardzo możliwe, że trafiające do różnych grup docelowych. To się nazywa skuteczny recykling treści!

Aktualizowane evergreeny

Evergreeny to teksty, które się nie dezaktualizują. Czasem wymagają modyfikacji, ale generalnie przez większość czasu są aktualne i wartościowe. Dzięki regularnym aktualizacjom tekstu, taki evergreen będzie cały czas wysoko wyświetlał się w wynikach wyszukiwania. Dlatego też raz stworzony w ten sposób tekst, np. „najlepsze klasyki gier”, rokrocznie uaktualniany o jedną czy dwie pozycje, może dać na blogu np. sklepu komputerowego nieustanny ruch organiczny.

Tworzenie wartościowego contentu nie jest proste i tanie, dlatego recykling treści przychodzi z pomocą. Jeśli stworzyliśmy coś unikalnego i przydatnego odbiorcom, to nie bójmy się o tym przypominać oraz wykorzystywać tego w różnych kanałach przekazu marketingowego.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.