Czy nadal warto inwestować w storytelling?

129

Kto z nas nie lubi słuchać historii? Słyszy się je każdego dnia, od różnych osób i mimochodem część z nich zostaje zapamiętana. Tak samo w marketingu, storytelling stał się jego nieodzowną częścią, którą marketerzy wykorzystują do promocji swoich marek czy produktów. Czy w obecnych czasach nadal warto się nim posługiwać?

Co powinien zawierać storytelling?

Bez względu na to, jaką historię opowiadasz powinieneś zawrzeć w niej kilka podstawowych elementów. Przede wszystkim w opowieści powinna pojawić się jedna osoba, która będzie punktem centralnym dla odbiorcy, z którą będą mogli skojarzyć daną historię. Następną składową jest coś w rodzaju punktu spornego, podróży, czyli konflikt głównego bohatera, pokazanie jakiegoś problemu i rozwiązanie go, dzięki naszej usłudze. Każda historia wymaga końca, dlatego oczywiście wymagane jest zamknięcie fabuły i CTA – wezwanie do działania. Są to podstawowe elementy każdej historii, dlatego jeśli masz powyższe ogniwa to masz historię do opowiedzenia.

Opowiadanie historii tworzy wspomnienia

W przeciwieństwie do podawania suchych faktów, opowiadanie historii przemawia do wyobraźni i wywołuje emocje, co sprawia, że w głowie odbiorcy tworzą się obrazy, a opowieść pozostaje w pamięci na dłużej. Często jest tak, że dana historia jest skuteczna, ponieważ trafia do osoby, która może się z nią utożsamić i połączyć posłyszaną opowieść z własnym doświadczeniem życiowym. Ludzie są istotami, w których wywoływane emocje zapadają w pamięć i dlatego lepiej zapamiętają historię matki, której syn uległ wypadkowi podczas przechodzenia przez pasy niż tylko podaną liczbę ofiar wypadków w podobnych sytuacjach.

Storytelling angażuje twoich klientów

Tradycyjna reklama jest już postrzegana jako odrobinę męcząca, wywołująca mniej zaufania. To właśnie historie stały się lepszymi rozwiązaniami dla różnych celów marketingowych, które lepiej zwracają uwagę słuchacza. Są one bardziej interesujące i o wiele bardziej wciągające, dlatego też skłaniają do wywołania odpowiedzi. Opowieści mogą też wzbudzić emocje, potrafią zbudować więź zaufania między klientem a odbiorcą, pozwalają zrozumieć markę i stworzyć relację, inną niż wyłącznie próba sprzedaży. Jeśli klient po przeczytaniu czy usłyszeniu konkretnej historii poczuje się dobrze i twój storytelling zagwarantuje mu ekscytujące doświadczenia to nie tylko zareklamujesz swój produkt bądź usługę, ale również wzmocnisz wizerunek marki.

Wspomniane na początku stwierdzenie, że ludzie lubią słuchać historii może wydawać się banalne, jednak jest ono w stu procentach prawdziwe. Obecnie w marketingu storytelling jest bardzo skutecznym narzędziem, ponieważ odwołuje się do marzeń czy potrzeb odbiorcy. Potrafi zapaść w pamięć, zagrać na emocjach i w sposób wciągający przekazać informacje. Odpowiednie wykorzystanie tej techniki komunikacji zapewni nie tylko ciekawe i kreatywne zaprezentowanie nowego produktu. Dzięki marketingowej historii możliwe jest zbudowanie więzi między marką a klientem, co z pewnością przełoży się na słupki sprzedaży.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.