Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń?

155

Masz problem z zaangażowaniem użytkowników na swojej stronie? Często wchodzą oni na stronę i po chwili ją opuszczają, nie podejmując żadnej interakcji? Prawdopodobnie mierzysz się z wysokim współczynnikiem odrzuceń. Dowiedz się, w jaki sposób możesz go skutecznie zmniejszyć.

Co to jest współczynnik odrzuceń?

Współczynnik odrzuceń (nazywany również współczynnikiem odbicia czy bounce rate) jest parametrem, który wskazuje, ilu użytkowników weszło na Twoją stronę, a następnie opuściło ją, nie przechodząc na inną podstronę serwisu.

Przeanalizujmy to na prostym przykładzie. Poszukujesz konkretnego modelu butów sportowych np. Nike air max 97. W tym celu wpisujesz w wyszukiwarkę frazę „buty nike air max 97” i klikasz wybrany przez siebie wynik wyszukiwania bądź reklamę, czyli wchodzisz na konkretną stronę internetową. Oglądasz zdjęcia produktu, czytasz recenzje użytkowników i sprawdzasz metody dostawy – wszystko to w ramach jednej strony. Następnie opuszczasz stronę bez przejścia na kolejną podstronę serwisu. Właśnie ten moment kwalifikujemy jako odrzucenie.

Współczynnik odrzuceń - przykład
Źródło: google.com

Jak więc policzyć współczynnik odrzuceń na stronie? Aby obliczyć bounce rate, musisz podzielić liczbę sesji zakończonych odbiciem przez liczbę wszystkich sesji na stronie. W celu wyrażenia wartości w formie procentowej całość musisz przemnożyć przez 100%.

Wzór wygląda następująco:

Współczynnik odrzuceń = (liczba sesji zakończonych odrzuceniem / liczba wszystkich sesji) *100%

Na przykład, gdy danego dnia 100 sesji spośród 150 na stronie skończyło się odrzuceniem, to Twój współczynnik odrzuceń wynosi 66%.

Bounce rate = (100/150)*100% = 66%

Gdzie sprawdzić bounce rate?

Oczywiście wskaźnik odrzuceń możesz sprawdzić również w narzędziach analitycznych. Najpopularniejszym z nich, a dodatkowo darmowym, jest Google Analytics. Jako że jest to jedna z podstawowych metryk mierzonych przez to narzędzie, dane o niej znajdziesz w wielu raportach Google Analytics. Na przykład:

Odbiorcy > Przegląd

Pokazuje średni współczynnik odrzuceń dla całej witryny.

Pozyskiwanie > Cały ruch > Kanały

Przedstawia bounce rate dla poszczególnych kanałów np. Organic, Direct, Paid.

Pozyskiwanie > Cały ruch > Źródło/medium

Prezentuje wskaźnik odrzuceń z podziałem na źródło i medium np. fb/cpc lub newsletter/email.

Zachowanie > Zawartość witryny > Strony docelowe

Pokazuje bouce rate dla najpopularniejszych stron docelowych.

Współczynnik odrzuceń w marketingu – jaki powinien być?

Na to pytanie nie jeden chciałby poznać konkretną odpowiedź. Jednakże i w tym przypadku właściwą odpowiedzią jest – to zależy. A zależy m.in. od:

  • źródła ruchu,
  • dopasowania treści strony względem intencji użytkownika,
  • typu strony (np. blog, strona produktowa, serwis informacyjny),
  • użyteczności serwisu,
  • szybkości ładowania strony,
  • responsywności,
  • branży,
  • i wielu innych.

Oczywiście, możesz sprawdzić dane dotyczące średniego współczynnika odrzuceń na stronie dla poszczególnych kanałów ruchu czy konkretnych branż – pomogą Ci w tym narzędzia takie jak Kissmetrics. Benchmarki będą dodatkowym źródłem informacji, które w połączeniu z wiedzą dotyczącą specyfiki Twojej strony i zachowania użytkowników, dadzą Ci sporo danych do analizy. Na ich podstawie możesz stwierdzić, czy Twój bounce rate jest za niski, czy za wysoki.

Współczynnik odrzuceń w marketingu
Źródło: cxl.com

Co szczególnie powinno przykuć Twoją uwagę?

  • Bardzo wysoki współczynnik odrzuceń – np. na poziomie powyżej 80%. W takim przypadku istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że musisz intensywnie popracować nad jego zmniejszeniem.
  • Bardzo niski bounce rate – poniżej 20%. Zazwyczaj oznacza on problemy z analityką na stronie np. związanych z niepoprawną implementacją kodu śledzącego.

Jak obniżyć współczynnik odrzuceń? 10 pomysłów

Jak wspomnieliśmy, na wysoki bounce rate wpływ ma wiele czynników, dlatego skupienie się tylko na jednym z nich może nie wyeliminować źródła problemu. Sprawdź nasze propozycje obniżenia wskaźnika odrzuceń na stronie internetowej.

1. Postaw na czytelność treści

Nie możesz liczyć na niski współczynnik odrzuceń, gdy treść na Twojej stronie nie jest czytelna, atrakcyjna i angażująca. Jak poprawić odbiór treści przez użytkowników? Przede wszystkim:

  • używaj czytelnej czcionki,
  • unikaj „zbitek tekstu” – stosuj akapity, dziel tekst na mniejsze części,
  • stosuj nagłówki, które są istotne nie tylko dla użytkowników, ale i botów wyszukiwarek,
  • podkreślaj najważniejsze informacje poprzez pogrubienia i podkreślenia,
  • urozmaicaj tekst dobrej jakości zdjęciami, wykresami, infografikami, które są zgodne z kontekstem,
  • używaj numeracji i wypunktowań.

2. Zweryfikuj nawigację

Dobra nawigacja na stronie internetowej to podstawa tego, by użytkownicy swobodnie poruszali się po poszczególnych podstronach serwisu. Kluczowym elementem nawigacji jest oczywiście menu. Upewnij się, że jest ono dobrze widoczne na każdej rozdzielczości, czy wszystkie pozycje są klikalne. Zadbaj o hierarchię elementów w menu – jest ona szczególnie istotna przy rozbudowanych stronach np. e-commercach. Stwórz kilkustopniowe menu, tym samym porządkując stronę w logiczny sposób.

Jakie inne rozwiązania okażą się przydatne?

  • Pływające menu, które będzie niejako przyklejone do górnej części strony nawet w momencie, gdy ją przewijasz.
  • Breadcrumbs – nawigacja okruszkowa spowoduje, że użytkownik będzie dokładnie widział ścieżkę, jaką przeszedł, aby dojść na konkretną podstronę serwisu. Dzięki niej może również bez problemów powrócić do poprzednich kroków.
  • Paginacja – przy długich podstronach np. w kategoriach produktów w sklepie internetowym warto ją wprowadzić, by użytkownik wiedział, ile pozycji jeszcze przed nim.

3. Sprawdź kontekst

Dowiedz się, czy Twoja strona odpowiada intencjom użytkowników. Sprawdź, jakie strony wyświetlają się na frazy kluczowe, o których myślisz. Dlaczego warto to zrobić? Ponieważ często użytkownik poszukuje innych informacji niż te, które chcesz mu zaoferować. Na przykład osoba wpisująca w wyszukiwarkę słowo „zamek” może myśleć o zwiedzaniu zamku, gdzie ty na tę frazę próbujesz zaistnieć z ofertą zamków błyskawicznych.

To samo dotyczy etapów ścieżki zakupowej, na której obecnie znajduje się użytkownik. Jeżeli ktoś poszukuje informacji o tym, jakie kolory płytek do łazienki wybrać, to Twoim zadaniem powinno być doradzenie mu w wyborze np. dzięki wpisowi blogowemu, a nie wyświetlanie się z konkretnym produktem na tę frazę. Wtedy lepiej dopasujesz się do kontekstu poszukiwań.

4. Zadbaj o szybkość ładowania strony

Bardzo często wysoki współczynnik odrzuceń związany jest z długim ładowaniem się strony. Powiedzmy, że Twoja reklama wyświetliła się użytkownikowi w social mediach, kliknął ją zainteresowany tematem, ale strona ładuje mi się kilka sekund. Z tego powodu rezygnuje z wejścia. Wydawać by się mogło, że kilka sekund to nic, prawda? Nie w tym przypadku. Użytkownik, przechodząc na daną stronę, oczekuje natychmiastowej reakcji – wyświetlenia się pożądanych treści.

Co możesz zrobić w tym przypadku? Sprawdź prędkość strony np. w narzędziu Page Speed Insights, które podpowie Ci, które elementy powinieneś poprawić, aby prędkość ładowania strony wzrosła. Wskazane poprawki możesz zlecić swojemu zespołowi developerskiemu.

Page Speed Insights
Źródło: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl

5. Dostosuj stronę do urządzeń mobilnych

Mobile first nie jest już wschodzącym trendem, a nieodzownym elementem tworzenia stron. Zweryfikuj, czy Twoja strona poprawnie wyświetla się na wszystkich urządzeniach niezależnie od ich rozdzielczości. Sprawdź kluczowe funkcjonalności jak korzystanie z menu, poprawność działania formularzy kontaktowych czy wygląd koszyka zakupowego. Bez tego z ogromnym prawdopodobieństwem stracisz wielu potencjalnych klientów przychodzących z urządzań mobilnych.

6. Dodaj wezwania do działania

Dziwi Cię wysoki współczynnik odrzuceń? Sprawdź, czy odpowiednio zachęcasz użytkowników do podjęcia działania na stronie. Co możesz zrobić? Na przykład:

  • dodaj przycisk z tekstem, który jasno określa czynność, której oczekujesz od użytkowników np. „Sprawdź ofertę”, „Pobierz e-book”, „Dodaj do koszyka”, „Przeczytaj następny wpis”,
  • prezentuj sekcję z polecanymi produktami, tekstami na blogu, definicjami z bazy wiedzy,
  • kieruj użytkowników do podstrony kontaktowej czy koszyka zakupowego,
  • przedstawiaj zachętę np. „Pobierz darmowy przepis”, „Zyskaj 10 zł zniżki za zapis do newslettera”.

7. Pozbądź się rozpraszaczy

Pamiętaj, że co za dużo, to niezdrowo. Nie przesadź z liczbą wezwań do działania, ponieważ możesz uzyskać efekt przeciwny do oczekiwanego. Dając użytkownikowi zbyt wiele opcji bez wskazania najbardziej pożądanego działania, odwracasz jego uwagę od meritum. Usuń nachalne pop upy, nadmierne linkowanie czy rozpraszające reklamy. W zamian wyróżnij ten element, na którym najbardziej Ci zależy.

8. Wzbudź zaufanie użytkowników

Wiarygodność jest podstawą do zachęcenia użytkowników, aby pozostali na Twojej stronie. Jak możesz ją wypracować? Prezentuj opinie zadowolonych klientów, chwal się udanymi realizacjami, pokazuj logotypy znanych firm, z którymi współpracujesz, chwal się nagrodami i wyróżnieniami branżowymi. Nie zapomnij również o aspektach technicznych i prawnych – upewnij się, że strona posiada certyfikat SSL. Ponadto informuj użytkowników, jak przetwarzane są ich dane – linkuj do regulaminu i polityki prywatności.

Opinie użytkowników
Źródło: znanylekarz.pl

Bezpieczne połączenie
Źródło: znanylekarz.pl

9. Nie zapomnij o chwytliwym meta description

Zachęcaj użytkowników do zapoznania się z treścią nie tylko po przejściu na stronę, ale również na etapie wyboru, w który link w wyszukiwarce użytkownik powinien wejść. Służą temu znaczniki title i description, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania. Stanowią one wizytówkę Twojej strony, na podstawie której użytkownik decyduje, czy wejść w dany link, czy też nie. Spraw, aby title i description jasno przedstawiały, co użytkownik znajdzie na podstronie, jakie informacje i korzyści uzyska.

Meta description a bounce rate
Źródło: google.com

10. Testuj, testuj i jeszcze raz testuj

Można by powiedzieć – kto nie testuje, ten nie zmniejsza bounce rate. I jest w tym wiele prawdy. Sprawdzanie reakcji użytkowników na wprowadzane przez Ciebie zmiany jest najlepszym sposobem na stwierdzenie, czy były one słuszne, czy też nie. W końcu pozyskujesz informacje od prawdziwych użytkowników swojej strony – lepszych i bardziej wiarygodnych danych nie pozyskasz. Pamiętaj, aby zmiany wprowadzać stopniowo, np. zmieniając tylko jeden element. Wtedy uzyskasz najbardziej wiarygodne dane, co przyczynia się do zmniejszenia wskaźnika odrzuceń, a co niekoniecznie.

Zmniejszanie wskaźnika odrzuceń – podsumowanie

Praca nad redukcją wskaźnika odrzuceń powinna być Twoim priorytetem, jeżeli zależy Ci na zaangażowaniu odbiorców. Pamiętaj, że na ten proces składa się wiele elementów, które musisz sprawdzić krok po kroku i nadać priorytety tym, które są najbardziej naglące i mogą znacznie zmniejszyć współczynnik odrzuceń na stronie.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.

Ta strona korzysta z plików cookie. Sprawdź naszą politykę prywatności, aby dowiedzieć się więcej. Akceptuj Więcej informacji