Jak zrobi─ç dobr─ů kampani─Ö digitalow─ů dla bran┼╝y B2B?

151

Dobra kampania digitalowa dla bran┼╝y B2B to cz─Östo Z┼éoty Graal marketingu. Najcz─Ö┼Ťciej uznaje si─Ö, ┼╝e znacznie trudniej dotrze─ç z przekazem reklamowym do przedstawicieli innego biznesu ni┼╝ do konsument├│w ko┼äcowych. Jak to zrobi─ç, by osi─ůgn─ů─ç sukces internetow─ů kampani─ů Business to business? Poni┼╝ej znajdziecie kilka praktycznych porad!

Cel, cel i jeszcze raz cel!

Kluczowa kwestia to wyb├│r celu. Jedna rzecz to okre┼Ťlenie grupy docelowej jako sektor B2B, a druga sprawa to okre┼Ťlenie tego, co chcemy osi─ůgn─ů─ç. Czy zale┼╝y nam danych kontaktowych czy te┼╝ od razu celujemy w kierunku sprzeda┼╝y? A mo┼╝e ma to by─ç po prostu zasi─Ögowa kampania informacyjna, buduj─ůca rozpoznawalno┼Ť─ç nowopowsta┼éej marki w sektorze B2B? Okre┼Ťlenie takiego celu to clue programu i niezb─Ödny pierwszy krok do sukcesu kampanii digitalowej, zar├│wno dla bran┼╝y B2B, jak i B2C.

Warto za┼éo┼╝y─ç tak┼╝e minimalne progi, kt├│re okre┼Ťl─ů ostateczn─ů rentowno┼Ť─ç kampanii. Je┼Ťli nie uda si─Ö ich przekroczy─ç, to b─Ödzie jasny znak, ┼╝e co┼Ť posz┼éo nie tak. KPI to tak┼╝e dobry spos├│b na rozliczanie si─Ö z agencj─ů ÔÇô ich spe┼énienie to mo┼╝e by─ç np. premia dla agencji pomagaj─ůcej w organizacji kampanii. To tak┼╝e dla wsp├│┼épracownik├│w jasny sygna┼é, na czym nam najbardziej zale┼╝y i co chcemy osi─ůgn─ů─ç swoj─ů digitalow─ů kampani─ů.

Dok┼éadnie okre┼Ťl grup─Ö docelow─ů

Decyzja o pr├│bie dotarcia do bran┼╝y B2B to jedna kwestia, ale druga to okre┼Ťlenie bardziej szczeg├│┼éowych informacji. Inny powinien by─ç komunikat dla prezes├│w, a inny dla szef├│w marketingu. Jeszcze inny dla ma┼éych firm czy jednoosobowych dzia┼éalno┼Ťci gospodarczy, a inna powinna by─ç strategia dotarcia do w┼éodarzy korporacji. Dok┼éadne przeanalizowanie swojego produktu/us┼éugi i dopasowanie jej w ten spos├│b do konkretnego segmentu bran┼╝y B2B, to kolejny solidny krok w kierunku udanej i konwertuj─ůcej kampanii.

Obecnie reklama digitalowa czy to poprzez Facebooka czy Google Adwords pozwala na okre┼Ťlenie tak drobnych szczeg├│┼é├│w, ┼╝e warto sp─Ödzi─ç wi─Öcej czasu nad przemy┼Ťleniem grupy docelowej. Warto zastanowi─ç si─Ö, w jaki spos├│b sp─Ödzaj─ů czas jej przedstawiciele i za pomoc─ů jakich medi├│w czy nawet urz─ůdze┼ä sp─Ödzaj─ů czas w pracy. Dla przyk┼éadu ÔÇô do grafik├│w czy monta┼╝yst├│w z za┼éo┼╝enia ┼éatwiej b─Ödzie trafi─ç poprzez reklam─Ö kierowan─ů do u┼╝ytkownik├│w urz─ůdze┼ä Apple. Dlaczego nie zawrze─ç tego w opisie swojej grupy docelowej?

Zbadaj tak┼╝e, czego oczekuje Twoja grupa docelowa i posegmentuj j─ů wed┼éug podstawowych kryteri├│w. To szczeg├│lnie wa┼╝ne, je┼Ťli starasz si─Ö zaatakowa─ç ÔÇ×szerokoÔÇŁ.

Odpowiedni dobór kanałów

Gdy wiesz ju┼╝, kto jest twoj─ů grup─ů docelow─ů, to znacznie ┼éatwiej b─Ödzie dobra─ç Ci odpowiednie kana┼éy. Marketing internetowy daje r├│┼╝norodne mo┼╝liwo┼Ťci ÔÇô zaczynaj─ůc do medi├│w spo┼éeczno┼Ťciowych, przez content marketing, a na influencer marketingu ko┼äcz─ůc. Ka┼╝dy z nich ma swoj─ů w┼éasne specyfik─Ö, a odpowiednie dobranie medium i kana┼éu to kolejny wa┼╝ny krok w kierunku sukcesu kampanii digitalowej.

Jak zrobi─ç dobr─ů kampani─Ö digitalow─ů dla bran┼╝y B2B?

Dlaczego to tak kluczowe? Za┼é├│┼╝my, ┼╝e wybierasz dzia┼éania w social media i wi─Öksz─ů cz─Ö┼Ť─ç bud┼╝etu kierujesz na Facebooka. Decydujesz si─Ö na regularn─ů komunikacj─Ö poprzez fanpage, wspart─ů kampani─ů z wysokim bud┼╝etem. Jednak czy na pewno jest tam Twoja grupa docelowa? Czy na pewno to poprzez Facebooka podejmuje swoje decyzje zakupowe? Mo┼╝e si─Ö okaza─ç, ┼╝e okre┼Ťlona przez Ciebie grupa odbiorc├│w skupia si─Ö raczej na szukaniu produkt├│w poprzez czytanie blog├│w poradnikowych i wyszukiwanie konkretnych fraz na Facebooku. W├│wczas Twoja kampania oka┼╝e si─Ö kompletnym fiaskiem, a wszystko przez nieodpowiedni dob├│r kana┼é├│w marketingu cyfrowego.

Cz─Östo najskuteczniejszym rozwi─ůzaniem jest omnichannel, czyli wykorzystanie wielu kana┼é├│w dotarcia w sieci. Z ka┼╝dym kolejnym rokiem tak zwany lejek sprzeda┼╝owy rozwija si─Ö o kolejne elementy. Dla przyk┼éadu ÔÇô reklam─ů Google Adwords kierujemy u┼╝ytkownik├│w wyszukuj─ůcych konkretne frazy wprost do artyku┼éu na blogu. Tam czekaj─ů na niego bardzo ciekawe tre┼Ťci, dok┼éadnie odpowiadaj─ůce na zapytanie. Zapisujemy ciasteczko u┼╝ytkownika i proces sprzeda┼╝y us┼éugi/produktu ko┼äczymy remarketingiem na Facebooku, kieruj─ůcym ju┼╝ wprost do docelowej strony l─ůdowania, gdzie odbiorca mo┼╝e ostatecznie skonwertowa─ç w klienta. Obecnie skuteczne kampanie digitalowe wykorzystuj─ů nawet kilkana┼Ťcie r├│┼╝nych kana┼é├│w, wzajemnie si─Ö przenikaj─ůcych i uzupe┼éniaj─ůcych.

Przemy┼Ťlana komunikacja

Jak zrobi─ç dobr─ů kampani─Ö digitalow─ů dla bran┼╝y B2B?

Przemy┼Ťle─ç nale┼╝y tak┼╝e ca┼éy koncept na komunikacj─Ö. Zar├│wno sfera wizualna, jak i tekstowa, powinny by─ç sp├│jne we wszystkie kreacjach reklamowych. Kolory powinny wsp├│┼égra─ç z CI firmy, a j─Özyk dociera─ç do okre┼Ťlonej grupy. Je┼Ťli Twoj─ů grup─ů docelow─ů s─ů dla przyk┼éadu analitycy, to mo┼╝esz ┼Ťmia┼éo u┼╝ywa─ç ┼╝argonu. Jednak w sytuacji, gdy kreacje dopasowywane s─ů pod szersze grono os├│b, to j─Özyk powinien by─ç w pe┼éni zrozumia┼éy dla ka┼╝dego. Je┼Ťli kto┼Ť nie zrozumie przekazu i korzy┼Ťci, kt├│re dla niego p┼éyn─ů, to na pewno nie zostanie klientem.

Wykorzystuj─ůc w swoim planie kampanii wszystkie powy┼╝sze porady, znacz─ůco zwi─Ökszysz swoje szanse na przeprowadzenie skutecznej sieciowej kampanii skierowanej do bran┼╝y B2B. Pami─Ötaj, ┼╝e cho─ç wiele element├│w wydaje si─Ö to┼╝samych z B2C, to cz─Östo kluczowe elementy takie jak dob├│r kana┼éu, mog─ů si─Ö r├│┼╝ni─ç. Nie lekcewa┼╝ tego!

Zostaw odpowied┼║

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.