Strategia kluczem do sukcesu content marketingu

109

Content Marketing to niezaprzeczalnie obecnie jedna z wa┼╝niejszych dziedzin marketingowych dzia┼éa┼ä. Zar├│wno w sektorze B2C, jak i w B2B. Odpowiednio zastosowany i dopasowany do bran┼╝y mo┼╝e przynie┼Ť─ç ogromne korzy┼Ťci, w tym tak┼╝e te wymierne, w postaci finansowych wp┼éyw├│w. Jednak bez strategii szanse na sukces spadaj─ů o kilkadziesi─ůt procent. Dlaczego?

Jak zniech─Öci─ç si─Ö do content marketingu?

Wyobra┼║my sobie, ┼╝e firma postanawia ruszy─ç z content marketingiem. Decyzja zapada z dnia na dzie┼ä, powiedzmy, ┼╝e jest poniedzia┼éek. Ju┼╝ we wtorek marketing tre┼Ťci ma si─Ö sta─ç wa┼╝nym elementem codziennych, marketingowych dzia┼éa┼ä. Marketer szybciutko przygotowuje na stronie firmowej zak┼éadk─Ö ÔÇ×blogÔÇŁ i b┼éyskawicznie wstawia pierwszy lepszy artyku┼é, kt├│ry przychodzi mu do g┼éowy, np. such─ů relacj─Ö z ostatniego wydarzenia firmowego. I tak to si─Ö dalej toczy ÔÇô content marketing firmy opiera si─Ö tylko o bloga, na kt├│rym teksty pojawiaj─ů si─Ö sporadycznie i s─ů przygotowywane ad hoc.

Po pewnym czasie prezes rozlicza marketera z rezultat├│w. Jak ┼éatwo si─Ö domy┼Ťli─ç, nie s─ů one zadowalaj─ůce. Nie zauwa┼╝ono ani wzrostu ruchu organicznego, ani wy┼╝szych pozycji w wyszukiwarkach, ani tym bardziej finansowych wynik├│w tak prowadzonego marketingu tre┼Ťci. W rezultacie prezes firmy rezygnuje z tego kana┼éu dzia┼éa┼ä i uznaje content marketing za nieprzydatny oraz nieop┼éacalny. Tylko czy to aby na pewno wina marketingu tre┼Ťci?

Oczywi┼Ťcie, ze nie. Strategia to klucz. Nie tylko dla dzia┼éa┼ä marketingowych, kana┼é├│w social media czy polityki mi─Ödzynarodowej. To r├│wnie┼╝ warunek konieczny dla sukcesu content marketingu. Je┼Ťli dzia┼éa si─Ö od przypadku do przypadku i nie ma si─Ö konkretnego planu, to wszystkie dzia┼éania z g├│ry skazane s─ů na niepowodzenie.

Co jeszcze wp┼éywa na skuteczno┼Ť─ç Content Marketingu? Przeczytaj!

Jak stworzy─ç strategi─Ö content marketingow─ů?

Nie jest to proste, ale na pewno op┼éacalne. Marketerzy, kt├│rzy dzia┼éali w zgodzie ze strategi─ů i po┼Ťwi─Öcili sw├│j czas na opracowanie planu dzia┼éa┼ä, zauwa┼╝yli znacznie lepsze rezultaty, w wyniku czego dodatkowo zwi─Ökszyli bud┼╝et przeznaczany na marketing tre┼Ťci. Co powinno znale┼║─ç si─Ö w strategii content marketingowej?

Grupa odbiorc├│w i jej znajomo┼Ť─ç to kluczowy wyznacznik, decyduj─ůcy o wielu punktach strategii. Do tego dopasowujemy chocia┼╝by dystrybucje tre┼Ťci i tematy. To pocz─ůtek i koniec strategii ÔÇô co zrobi─ç, by swoimi tre┼Ťciami zainteresowa─ç odbiorc├│w? Pami─Ötajmy, ┼╝e zawsze marketing tre┼Ťci tworzy si─Ö dla grupy docelowej, a nie dla siebie. To obecni i potencjalni klienci maj─ů by─ç zainteresowani przekazywanym contentem.

M─ůdrze wydawaj pieni─ůdze

Wa┼╝nym elementem jest bud┼╝et, kt├│ry tak┼╝e jasno definiuje wiele podstawowych kwestii. Je┼Ťli mamy ograniczone ┼Ťrodki finansowe, to raczej nie b─Ödziemy mogli wykorzysta─ç influencer├│w z milionowymi zasi─Ögami czy telewizyjnych spot├│w wideo. Nie znaczy to jednak, ┼╝e z ograniczonym bud┼╝etem nie mo┼╝na osi─ůgn─ů─ç sukcesu.

strategia content marketing

Czy w dzisiejszych czasach reklama telewizyjna jest konieczna? Wcale nie, podobne rezultaty mo┼╝e przynie┼Ť─ç wykorzystanie ta┼äszych ┼Ťrodk├│w przekazu jak np. social media. Podobnie wygl─ůda to z celebrytami. Mikro-influencerzy mog─ů by─ç dla nich bardzo cennym zast─Öpstwem, kt├│re przyniesie por├│wnywalne, jak nie lepsze rezultaty. Dlatego nawet w sytuacji, gdy ┼Ťrodki finansowe s─ů ograniczone, nie ma co si─Ö za┼éamywa─ç, tylko dopasowa─ç strategi─Ö do swojej sytuacji i mo┼╝liwo┼Ťci.

Sezon ma znaczenie

W swojej strategii dzia┼éa┼ä nale┼╝y uwzgl─Ödni─ç tak┼╝e sezonowo┼Ť─ç, zawieraj─ůc w tym tak┼╝e real-time marketing. Innych rzeczy klienci oczekuj─ů zim─ů, a jeszcze innych wiosn─ů. Przygotuj sobie najwa┼╝niejsze zmiany w roku i dostosuj do nich swoj─ů strategi─Ö.

Dla przyk┼éadu ÔÇô jeden ze sklep├│w ogrodniczych prowadzi swojego bloga i buduje w ten spos├│b sw├│j ekspercki wizerunek, a jednocze┼Ťnie pokazuje r├│┼╝norodne sposoby wykorzystania swoich produkt├│w w praktyce. Biznes jest mocno uzale┼╝niony od pory roku i pogody, co trzeba uwzgl─Ödni─ç w strategii content marketingu. Jesieni─ů mo┼╝na pisa─ç o najlepszych nawozach czy nasionach trawy, a zima dawa─ç porady co do zabezpieczenia poszczeg├│lnych ro┼Ťlin i ogrod├│w. Tre┼Ťci musza by─ç aktualne i w momencie publikacji dawa─ç odbiorcom realn─ů warto┼Ť─ç.

strategia content marketing

Podobno wygl─ůda to w kwestii real-time marketingu. Reaguj na to co si─Ö dzieje, ale te┼╝ b─ůd┼║ przygotowanym na wa┼╝ne spo┼éecznie wydarzenie, takie jak np. Mundial. Dla przyk┼éadu ÔÇô przygotuj tekst o najlepszej kanapie do ogl─ůdania mecz├│w czy te┼╝ zaproponuj idealny zestaw do ogl─ůdania meczu. Wyka┼╝ si─Ö kreatywno┼Ťci─ů i dopasuj sw├│j przekaz do wydarzenia/grupy docelowej.

Mierniki sukcesu

Przygotowuj─ůc strategi─Ö, nale┼╝y przemy┼Ťle─ç tak┼╝e, jakie wska┼║niki b─Öd─ů decydowa┼éy o ostatecznym sukcesie strategii. Czy kluczowy jest ruch organiczny czy mo┼╝e rosn─ůc─ů popularno┼Ť─ç marki? Jak j─ů zmierzy─ç? Jakimi narz─Ödziami? A mo┼╝e wa┼╝niejsze b─Ödzie badanie zewn─Ötrzne? To wszystko elementy, kt├│re nale┼╝y ustali─ç jeszcze przed wdra┼╝aniem strategii w ┼╝ycie.

Tak przygotowana strategia to oczywi┼Ťcie tylko podstawa, kt├│r─ů nale┼╝y regularnie modyfikowa─ç. Jednocze┼Ťnie taka strategia to klucz, by odnie┼Ť─ç sukces i uczyni─ç content marketing jednym z najwa┼╝niejszych element├│w marketingowych dzia┼éa┼ä.

Zostaw odpowied┼║

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.