Co powinna zawierać strategia działań na Facebooku?

359

Aby działania na Facebooku przyniosły sens, warto mieć przygotowaną dokładną strategię działań. I to nie tylko opartą o harmonogram postów w danym miesiącu, ale zawierającą konkretne informacje na temat kompleksowej działalności marki w social media. Jakie elementy powinna zawierać taka strategia?

Strategia powinna być stworzona i dopracowana jeszcze przed startem działań na Facebooku. To w oparciu o nią powinna być prowadzona komunikacja czy też kampania reklamowa. Co powinno znaleźć się we wzorcowej strategii?

Cel działań na Facebooku

To najważniejsze pytanie, jakie musi przed sobą postawić firma/marketer. Bycie na Facebooku dla samej obecności nie daje marce żadnych korzyści. Wówczas zazwyczaj są to randomowe treści, wrzucane bez większego ładu i składu, które nie przekładają się na wymierne sukcesy czy wyniki. Dlatego należy określić cel (i sposób jego mierzenia), by można realnie ocenić efekty działań w social media.

Co może być takim celem? Zwiększenie sprzedaży (social selling), zdobywanie kontaktów i leadów poprzez wsparcie działań reklamowych czy też budowanie rozpoznawalności firmy z pomocą kampanii nastawionej na zasięg. Celem może być także określony poziom zaangażowania czy nawet liczba fanów (wyznacznik wzrostu popularności). Wszystko zależy od pomysłu marki.

Big Idea

Jeden, wielki, główny pomysł, wokół którego prowadzona jest cała komunikacja. Często to on jest głównym składnikiem sukcesu.

Zazwyczaj strategię ustala się na co najmniej pół roku/rok i to przez ten czas powinna funkcjonować pierwsza Big Idea. Po tym okresie możliwa jest pierwsza ocena wyników i rezultatów. Jeśli są zadowalające – Big Idea można kontynuować, ewentualnie z drobnymi modyfikacjami. Jeśli strategia okazała się rozczarowaniem, to wprowadzamy nowy pomysł na komunikację, zmieniony nawet o 180 stopni.

Co może być taką Big Idea? Na przykład wykorzystanie Brand Hero, który będzie głównym punktem komunikacji, przedstawiającym jednocześnie wartości marki. Taka personalizacja głównej idei może być bardzo dobrym rozwiązanie, a korzysta z niego chociażby Wedel czy wcześniej Biedronka. Big Idea może dotyczyć także grafik, np. oparciu komunikacji o wektory czy też rysowane elementy. Ważne, żeby komunikacja była dopasowana do grupy docelowej i jej wymagań.

Język komunikacji

Tworząc strategię komunikacji, nie można zapomnieć także o jej języku. Z pozoru to mało ważna rzecz, ale w ostatecznym rozrachunku może mieć znaczenie. Dla przykładu – czy jako fanpage odpisujemy w wiadomościach na Ty czy na Pan? Czy język ma być bardziej specjalistyczny czy dopasowany także do laików, niezwiązanych z branża? Czy komunikujemy w liczbie mnogiej czy w liczbie pojedynczej? Te elementy powinny być ściśle określone w strategii komunikacji marki na Facebooku.

Typy postów

Gdy wiesz już, co chcesz komunikować i jakim językiem, to zastanów się także nad tym, jak to zrobisz? Czy chcesz postawić na content wideo? A możesz wolisz oprzeć się na stockowych grafikach? Facebook oferuje kilka podstawowych formatów postów (np. wymiarów grafik) i wśród nich należy wybrać te, które najlepiej pasują do naszej strategii.

strategia-facebook

Oczywiście, nie warto się zamykać wśród początkowych formatów. Facebook regularnie oferuje nowości i inne formaty postów, które także warto wdrażać oraz testować. Szczególnie, że zazwyczaj to nowości premiowane są przez Facebook dodatkowym zasięgiem, co przekłada się także na zaangażowanie. Dlatego nie należy lekceważyć zmian, tylko umiejętnie wprowadzać je do swojej strategii komunikacji.

Customer care

Zachowanie wobec klienta to również ważny element strategii. Nie może być tak, że na fanpage firmy pojawia się niezadowolony klient, a my nie wiemy jak na to zareagować.

Przewidująca marka powinna opracować cały system działań na wypadek sytuacji kryzysowej. Nie ma co się łudzić, że kryzysu nie będzie – prędzej czy później one zawsze się pojawiają. Czy będzie to problem z dostawą, niezadowalająca cena czy też kłopot z produktem – to codzienność w życiu marki. Tymczasem obecnie ludzie wiele ze skarg czy też próśb pomocy składają na ręce administratorów fanpage. To znacznie szybsze niż szukanie pomocy na stronie internetowej czy poprzez skrzynkę mailowa.

strategia-facebook

Dlatego warto mieć przygotowaną dokładną instrukcję. Podstawową templatkę przeprosin, reakcje na przeterminowany produkt czy wytłumaczenie tak wysokiej ceny usługi. Przygotowanie takowego FAQ dla administratora to co prawda sporo pracy, ale też ogromne korzyści. Wówczas Facebook staje się potężnym narzędziem do obsługi klienta, z ominięciem strony internetowej i korespondencji e-mail.

Nie zapominaj o zmianach

Co ważne, strategia facebookowa musi być łatwa do modyfikacji. Nigdy nie możemy być pewni, czy nasze założenia przełożą się na dobre rezultaty. Należy testować i regularnie mierzyć wyniki, by znaleźć najbardziej skuteczne rozwiązania. Strategia to zawsze początkowe założenia, ale przy narzędziach tak dynamicznych jak social media, trzeba być gotowym na zmiany.

Tak zbudowana strategia powinna pomóc Ci osiągnąć sukces w social media! Opracuje plan, działaj zgodnie z nim, mierz wyniki i modyfikuj strategię, by cały czas zaliczać facebookowy progres.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.