Co powinna zawierać strategia działań na Facebooku?

139

Aby dzia┼éania na Facebooku przynios┼éy sens, warto mie─ç przygotowan─ů dok┼éadn─ů strategi─Ö dzia┼éa┼ä. I to nie tylko opart─ů o harmonogram post├│w w danym miesi─ůcu, ale zawieraj─ůc─ů konkretne informacje na temat kompleksowej dzia┼éalno┼Ťci marki w social media. Jakie elementy powinna zawiera─ç taka strategia?

Strategia powinna by─ç stworzona i dopracowana jeszcze przed startem dzia┼éa┼ä na Facebooku. To w oparciu o ni─ů powinna by─ç prowadzona komunikacja czy te┼╝ kampania reklamowa. Co powinno znale┼║─ç si─Ö we wzorcowej strategii?

Cel działań na Facebooku

To najwa┼╝niejsze pytanie, jakie musi przed sob─ů postawi─ç firma/marketer. Bycie na Facebooku dla samej obecno┼Ťci nie daje marce ┼╝adnych korzy┼Ťci. W├│wczas zazwyczaj s─ů to randomowe tre┼Ťci, wrzucane bez wi─Ökszego ┼éadu i sk┼éadu, kt├│re nie przek┼éadaj─ů si─Ö na wymierne sukcesy czy wyniki. Dlatego nale┼╝y okre┼Ťli─ç cel (i spos├│b jego mierzenia), by mo┼╝na realnie oceni─ç efekty dzia┼éa┼ä w social media.

Co mo┼╝e by─ç takim celem? Zwi─Ökszenie sprzeda┼╝y (social selling), zdobywanie kontakt├│w i lead├│w poprzez wsparcie dzia┼éa┼ä reklamowych czy te┼╝ budowanie rozpoznawalno┼Ťci firmy z pomoc─ů kampanii nastawionej na zasi─Ög. Celem mo┼╝e by─ç tak┼╝e okre┼Ťlony poziom zaanga┼╝owania czy nawet liczba fan├│w (wyznacznik wzrostu popularno┼Ťci). Wszystko zale┼╝y od pomys┼éu marki.

Big Idea

Jeden, wielki, główny pomysł, wokół którego prowadzona jest cała komunikacja. Często to on jest głównym składnikiem sukcesu.

Zazwyczaj strategi─Ö ustala si─Ö na co najmniej p├│┼é roku/rok i to przez ten czas powinna funkcjonowa─ç pierwsza Big Idea. Po tym okresie mo┼╝liwa jest pierwsza ocena wynik├│w i rezultat├│w. Je┼Ťli s─ů zadowalaj─ůce ÔÇô Big Idea mo┼╝na kontynuowa─ç, ewentualnie z drobnymi modyfikacjami. Je┼Ťli strategia okaza┼éa si─Ö rozczarowaniem, to wprowadzamy nowy pomys┼é na komunikacj─Ö, zmieniony nawet o 180 stopni.

Co mo┼╝e by─ç tak─ů Big Idea? Na przyk┼éad wykorzystanie Brand Hero, kt├│ry b─Ödzie g┼é├│wnym punktem komunikacji, przedstawiaj─ůcym jednocze┼Ťnie warto┼Ťci marki. Taka personalizacja g┼é├│wnej idei mo┼╝e by─ç bardzo dobrym rozwi─ůzanie, a korzysta z niego chocia┼╝by Wedel czy wcze┼Ťniej Biedronka. Big Idea mo┼╝e dotyczy─ç tak┼╝e grafik, np. oparciu komunikacji o wektory czy te┼╝ rysowane elementy. Wa┼╝ne, ┼╝eby komunikacja by┼éa dopasowana do grupy docelowej i jej wymaga┼ä.

J─Özyk komunikacji

Tworz─ůc strategi─Ö komunikacji, nie mo┼╝na zapomnie─ç tak┼╝e o jej j─Özyku. Z pozoru to ma┼éo wa┼╝na rzecz, ale w ostatecznym rozrachunku mo┼╝e mie─ç znaczenie. Dla przyk┼éadu ÔÇô czy jako fanpage odpisujemy w wiadomo┼Ťciach na Ty czy na Pan? Czy j─Özyk ma by─ç bardziej specjalistyczny czy dopasowany tak┼╝e do laik├│w, niezwi─ůzanych z bran┼╝a? Czy komunikujemy w liczbie mnogiej czy w liczbie pojedynczej? Te elementy powinny by─ç ┼Ťci┼Ťle okre┼Ťlone w strategii komunikacji marki na Facebooku.

Typy post├│w

Gdy wiesz ju┼╝, co chcesz komunikowa─ç i jakim j─Özykiem, to zastan├│w si─Ö tak┼╝e nad tym, jak to zrobisz? Czy chcesz postawi─ç na content wideo? A mo┼╝esz wolisz oprze─ç si─Ö na stockowych grafikach? Facebook oferuje kilka podstawowych format├│w post├│w (np. wymiar├│w grafik) i w┼Ťr├│d nich nale┼╝y wybra─ç te, kt├│re najlepiej pasuj─ů do naszej strategii.

strategia-facebook

Oczywi┼Ťcie, nie warto si─Ö zamyka─ç w┼Ťr├│d pocz─ůtkowych format├│w. Facebook regularnie oferuje nowo┼Ťci i inne formaty post├│w, kt├│re tak┼╝e warto wdra┼╝a─ç oraz testowa─ç. Szczeg├│lnie, ┼╝e zazwyczaj to nowo┼Ťci premiowane s─ů przez Facebook dodatkowym zasi─Ögiem, co przek┼éada si─Ö tak┼╝e na zaanga┼╝owanie. Dlatego nie nale┼╝y lekcewa┼╝y─ç zmian, tylko umiej─Ötnie wprowadza─ç je do swojej strategii komunikacji.

Customer care

Zachowanie wobec klienta to r├│wnie┼╝ wa┼╝ny element strategii. Nie mo┼╝e by─ç tak, ┼╝e na fanpage firmy pojawia si─Ö niezadowolony klient, a my nie wiemy jak na to zareagowa─ç.

Przewiduj─ůca marka powinna opracowa─ç ca┼éy system dzia┼éa┼ä na wypadek sytuacji kryzysowej. Nie ma co si─Ö ┼éudzi─ç, ┼╝e kryzysu nie b─Ödzie ÔÇô pr─Ödzej czy p├│┼║niej one zawsze si─Ö pojawiaj─ů. Czy b─Ödzie to problem z dostaw─ů, niezadowalaj─ůca cena czy te┼╝ k┼éopot z produktem ÔÇô to codzienno┼Ť─ç w ┼╝yciu marki. Tymczasem obecnie ludzie wiele ze skarg czy te┼╝ pr├│┼Ťb pomocy sk┼éadaj─ů na r─Öce administrator├│w fanpage. To znacznie szybsze ni┼╝ szukanie pomocy na stronie internetowej czy poprzez skrzynk─Ö mailowa.

strategia-facebook

Dlatego warto mie─ç przygotowan─ů dok┼éadn─ů instrukcj─Ö. Podstawow─ů templatk─Ö przeprosin, reakcje na przeterminowany produkt czy wyt┼éumaczenie tak wysokiej ceny us┼éugi. Przygotowanie takowego FAQ dla administratora to co prawda sporo pracy, ale te┼╝ ogromne korzy┼Ťci. W├│wczas Facebook staje si─Ö pot─Ö┼╝nym narz─Ödziem do obs┼éugi klienta, z omini─Öciem strony internetowej i korespondencji e-mail.

Nie zapominaj o zmianach

Co wa┼╝ne, strategia facebookowa musi by─ç ┼éatwa do modyfikacji. Nigdy nie mo┼╝emy by─ç pewni, czy nasze za┼éo┼╝enia prze┼éo┼╝─ů si─Ö na dobre rezultaty. Nale┼╝y testowa─ç i regularnie mierzy─ç wyniki, by znale┼║─ç najbardziej skuteczne rozwi─ůzania. Strategia to zawsze pocz─ůtkowe za┼éo┼╝enia, ale przy narz─Ödziach tak dynamicznych jak social media, trzeba by─ç gotowym na zmiany.

Tak zbudowana strategia powinna pom├│c Ci osi─ůgn─ů─ç sukces w social media! Opracuje plan, dzia┼éaj zgodnie z nim, mierz wyniki i modyfikuj strategi─Ö, by ca┼éy czas zalicza─ç facebookowy progres.

Zostaw odpowied┼║

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.