Strategia działań na fanpage – jak robić to dobrze?

132

 

Facebook nieustannie się rozwija. Marki już dawno dostrzegły jego reklamowy potencjał i traktują go jako pełnoprawny kanał komunikacji marketingowej. Wraz z rosnącą konkurencją coraz trudniej się wybić i zdobywać rzesze fanów. Jaką strategię wdrożyć, by fanpage na Facebooku rzeczywiście przynosił firmie wymierne korzyści?

Bo przecież o to właśnie chodzi. Nie o samą obecność na Facebooku, ale o osiąganie zamierzonych rezultatów. A te mogą być różne – zaczynając od budowania zaangażowanej grupy odbiorców, poprzez kierowanie ruchu na stronę internetową, a na social sellingu kończąc. Jednak by spełnić swój cel dzięki Facebookowi, należy wprowadzić strategię, dostosowaną do tego, czego oczekuje grupa docelowa.

Wzorcowo przyjmuje się, że fanpage powinien być prowadzony w proporcjach 80:20. 80% to treści lifestylowe, ciekawostki, luźniejszy content, a tylko 20% stanowią posty sprzedażowe, promujące bezpośrednio konkretne usługi czy produkty. Oczywiście, wszystko zależy od branży i jest kwestią ruchomą (szczególnie w środowisku ecommerce), ale takie przyjęło się standardy. Jakie treści dostarczać odbiorcom, by fanpage kipiał życiem?

Postaw na unikalny content

Wartościowy, unikalny content to słowo klucz do sukcesu nie tylko w social media, ale też prowadząc bloga czy kanał na Youtube. To właśnie przekazywane treści są głównym czynnikiem, który zachęca lub zniechęca do obserwowania fanpage. Dlatego to wokół niego powinna obracać się skuteczna strategia prowadzenia profilu firmowego.

Content powinien być unikalny na każdym kanale social media. Jaki jest sens obserwowania zarówno fanpage, jak i Twittera firmy, skoro treści na obu się powtarzają? Dlatego to właśnie do contentu trzeba przyłożyć najwyższą wagę. Przygotowywać treści niepowtarzalne, cenne dla odbiorców, które odpowiadają na ich potrzeby i niosą ze sobą praktyczną wartością. Inaczej łatwo zaginać wśród dziesiątek tego samego typu fanpage’y z branży.

fanpage-facebook

Spełniaj potrzeby odbiorców

O tym, czy fanpage odniesie sukces, świadczą najczęściej odbiorcy. A ci chcą obserwować strony serwujące nie tylko unikalny content, ale także content przydatny dla nich. Dlatego warto czy to za pomocą badań czy krótkich ankiet sprawdzić, jaka tematyka interesuje Twoją grupę docelową i to pod nią przygotowywać strategię komunikacji. Im więcej udostępnień i polubień pod postami, tym z reguły lepsze wyniki fanpage. Dlatego nie można w żadnym momencie zapominać, że profil facebookowy musi być prowadzony z uwzględnieniem potencjalnych klientów i ich zainteresowań.

Fanpage to także nowoczesna obsługa klienta, przypominającą trochę live chat umieszczony na stronie internetowej. Komunikacja w czasie rzeczywistym i chęć pomocy to kolejna ważna zaleta poszczególnych stron na Facebooku. Mało tego, większe firmy powinny dokładnie przemyśleć cały system suportu poprzez social media, np. wyznaczyć dodatkową osobę, odpowiedzialną tylko za rozpatrywanie skarg z social media czy też szukających na profilu firmowym pomocy.

Wielu Internautom nie chce się dzwonić czy wysyłać maili i wolą załatwić sprawę/reklamację bezpośrednio poprzez kanał social media, na którym spędzają najwięcej czasu, czyli przez Facebooka. Wówczas strona firmowa staje się pierwszym miejscem, w które kierują swoje internetowe kroki. Warto być na to przygotowanym i zadbać o to, by ewentualna reakcja była na najwyższym poziomie pod względem jakości i aby pomoc była niesiona w jak najszybszym czasie. Timing ma znaczenie.

Wykorzystaj transmisje na żywo

Transmisje na żywo to wciąż relatywnie nowy format postów na Facebooku, ale jednocześnie bardzo promowany i wspierany, podobnie jak inne nowości. Jak wykorzystać go w strategii komunikacji marketingowej?

fanpage-strategia

To chociażby doskonały sposób na sesję Q&A, budującą zaangażowanie i przywiązanie do marki. Wytypowana osoba, dla przykładu ekspert w dziedzinie grafiki, w czasie rzeczywistym odpowiada na pytania fanów i zainteresowanych osób. Firma w ten sposób nie tylko wyrabia sobie markę specjalisty w danej branży, ale też sprowadza na fanpage użytkowników żywo zainteresowanych tematem. Transmisję na żywo warto wykorzystać również dla relacji z ważnych wydarzeń firmowych czy konferencji, działając także pod kątem employer brandingu.

Dodatkowo transmisje na żywo można zapisać i opublikować jako wideo także na innych kanałach marki, np. na Youtubie. Śmiało możemy w tym przypadku zastosować recykling treści i korzystać z raz opublikowanego contentu na różnych kanałach.

Facebook i panel reklamowy

Choć sam fanpage i poszczególne typy postów są w pełni darmowe, to nie należy rezygnować z facebookowych reklam. Dopiero one pozwalają wycisnąć maksimum z kanału. Szczególnie, że Facebook daje ogromne możliwości targetowania i wykorzystania formatów reklam. To chociażby budowanie zaangażowania, ruchu, czy domykanie koszyków za pomocą remarketingu. Niskim kosztem (wygodnie modele rozliczenie – cost per click, cost per lead) można znacząco przyspieszyć rozwój fanpage.

Sprawnie działający fanpage to ogromny potencjał, nie tylko wizerunkowy, ale też sprzedażowy. Social selling czy zdobywanie leadów poprzez Facebooka to standardowe działania firm na FB. Zaimplementuj powyższe wskazówki do swojej strategii komunikacji, a Twoje szanse na facebookowy sukces znacząco wzrosną!

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.