Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    real time bidding
    Kampania RTB (Real Time Bidding) jako skuteczny model reklamy
    5 maja 2023
    Wyszukiwanie głosowe
    Voice search (wyszukiwanie głosowe) a SEO – co musisz wiedzieć?
    9 stycznia 2024
    Wyszukiwanie fasetowe
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Zalety i wady Magento
    Magento – zalety i wady platformy ecommerce
    5 maja 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Zalety i wady Magento
    Magento – zalety i wady platformy ecommerce
    5 maja 2023
    e-commerce vs m-commerce – czym są i czym się różnią?
    5 maja 2023
    Czym jest BaseLinker?
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    storytelling
    Storytelling w biznesie i marketingu. Przykłady i inspiracje
    5 maja 2023
    lojalność klientów
    Lojalność klientów – jak ją budować i rozwijać?
    2 czerwca 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Atak hakerów. Jak zabezpieczyć swoją stronę internetową?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Atak hakera na stronę
Responsywnie.pl > Web Development > Atak hakerów. Jak zabezpieczyć swoją stronę internetową?
Web Development

Atak hakerów. Jak zabezpieczyć swoją stronę internetową?

Paweł Czarnuszewicz
Data ostatniej aktualizacji: 2023/04/06 o 10:46
Paweł Czarnuszewicz Opublikowano 28 grudnia 2022
7 min
Udostępnij

Efektem ataku na stronę może być wstrzyknięcie złośliwego oprogramowania, przez które każdy odwiedzający jest narażony na wirusa. Inną konsekwencją jest dodanie w witrynie automatycznie wygenerowanego SPAM-u. Te i inne problemy mogą spowodować, że stracisz klientów lub zniechęcisz użytkowników do witryny. Zawsze oznacza to jakieś kłopoty. Sprawdź, jak zabezpieczyć swoją stronę, aby uniknąć włamania.

Spis treści
Czym grozi atak hakerski?Jak zabezpieczyć stronę przed atakiem hakera?1. Aktualizuj system CMS i wtyczki2. Nie używaj prostych haseł3. Loguj się na stronę tylko z bezpiecznej sieci4. Nie zapisuj danych w programach FTP5. Korzystaj z certyfikatu SSL6. Wprowadź dwuczynnikowe uwierzytelnianie7. Nie zapisuj haseł w przeglądarce8. Korzystaj ze sprawdzonych hostingów

Czym grozi atak hakerski?

Może Ci się wydawać, że Twoja strona jest taka sama jak tysiące innych – po co ktoś miałby się włamywać na tę witrynę? Mało prawdopodobne, że jakiś haker będzie próbował ręcznie przejąć Twój serwis, ale więcej niż prawdopodobne, że zrobi to specjalnie przygotowany do tego robot. Poniżej widzisz przykładowe nieudane próby logowania do systemu WordPress według pluginu Sucuri Security. Wtyczka wykrywa je codziennie.

Jak uniknąć ataku hakera?
Prowadzisz stronę opartą na systemie WordPress? Używasz wtyczek i szablonów? Popularność tego CMS-a jest częściowo jego przekleństwem, gdyż to on jest najczęściej celem działań hakerów w sieci. Wykrycie dziury w jednym pluginie umożliwia włamanie się do nawet setek tysięcy stron w krótkim czasie. Dzieje się to ekspresowo.

W grudniu 2021 roku przedstawiciele Wordfence odpowiedzialni za popularną wtyczkę zwiększającą bezpieczeństwo stron opartych na WP informowali, że wykryli wzmożone ataki na 4 pluginy i kilka motywów w 1,6 miliona stron. Był to ogromny wzrost w stosunku do tego, co dzieje się na co dzień. Przeprowadzono je z 16 tys. adresów IP. Atak na te pluginy nie był przypadkowy – okazało się, że są one podatne na konkretny typ działań.

Jak zabezpieczyć swoją stronę?

Źródło: Wordfence

Czym grozi atak hakerski? Do konsekwencji należą:

  • kradzież danych użytkowników lub klientów;
  • przejęcie kontroli nad stroną przez hakerów;
  • możliwość wykorzystywania witryny do popełniania przestępstw;
  • utrata widoczności przez stronę w wynikach wyszukiwania Google – ze względu na infekcję;
  • dodawanie w witrynie bezwartościowych treści, zawierających wyłącznie linki pozycjonerskie. Mogą one być zindeksowane przez Google, a późniejsze pozbycie się ich zajmie nawet miesiące;
  • blokada usługi hostingowej – strona nie będzie dostępna;
  • rozsyłanie SPAM-u z Twojej domeny – może trafić na czarne listy, przez co w przyszłości pojawi się problem z docieraniem wiadomości wysyłanych z Twoich adresów e-mail do odbiorców;
  • konieczność usunięcia złośliwego kodu z plików – może to być bardzo czasochłonne i wymagać skorzystania z pomocy specjalisty;
  • niedostępność witryny, co oznacza utratę klientów, użytkowników i straty finansowe.

Atak na stronę internetową może sparaliżować Twój biznes w sieci, dlatego jak najsolidniej zabezpiecz witrynę, aby zminimalizować ryzyko takich sytuacji. Co możesz zrobić?

Jak zabezpieczyć stronę przed atakiem hakera?

Nie istnieje metoda, która wyeliminuje w 100% możliwość włamania na Twoją stronę, ale dzięki pewnym działaniom możesz ograniczyć ryzyko do minimum. Co możesz zrobić? Jak zabezpieczyć stronę przed atakami?

1. Aktualizuj system CMS i wtyczki

Korzystasz ze starego oprogramowania, którego od dawna nieaktualizowano? W takim przypadku ryzyko włamania jest duże. Jeśli dany system nie jest rozwijany, to wybierz inny. Systematycznie aktualizuj oprogramowanie CMS-a. Sprawdź, kiedy i czy pluginy są w najnowszej wersji. Jeśli korzystasz ze starej, a nowe się nie pojawią, to spróbuj zastąpić wtyczkę inną. W systemie WordPress na liście pluginów znajdziesz informację o możliwości ich aktualizacji.

Jak zabezpieczyć stronę przed atakami?

2. Nie używaj prostych haseł

Niestety, ale od wielu lat na liście najpopularniejszych haseł na czele pozostają te same, a w tym 123456. To duży błąd – jeśli takie ustawisz, to robot nie musi szukać dziury w oprogramowaniu. Podejmie kilka prób zalogowania się, używając najpopularniejszych haseł i w wielu przypadkach uzyska dostęp do witryny. Niech loginem nie będzie admin. Wybierz inny, nie tak oczywisty. Zerknij na top10 haseł najczęściej wybieranych przez Polaków – stawiaj na inne.

Zabezpieczenie strony internetowej

Źródło: ExpressVPN

3. Loguj się na stronę tylko z bezpiecznej sieci

Tą bezpieczną jest Twoja prywatna sieć. Jeśli korzystasz z Wi-Fi w przeróżnych, niesprawdzonych miejscach, to nie loguj się do panelu administracyjnego strony czy na konto bankowe. Możliwe, że ktoś specjalnie udostępnia za darmo dostęp do sieci, aby przechwycić dane.

4. Nie zapisuj danych w programach FTP

Właściciele stron korzystają najczęściej z kilku popularnych programów do łączenia się z serwerem FTP. To np. darmowy FileZilla. Nie zapisuj w nich danych do logowania. Lepiej korzystaj z szybkiego połączenia bez zapisu. Jeśli Twój komputer jest zainfekowany, to złośliwe oprogramowanie może przechwycać te dane i wykorzystać do włamania.

Dane do logowania

5. Korzystaj z certyfikatu SSL

Dzięki temu rozwiązaniu dane przesyłane pomiędzy stroną a urządzeniem użytkownika są szyfrowane. Nawet jeśli dojdzie do ich przejęcia, to haker i tak nie uzyska dostępu do danych osobowych czy innych. Strona z certyfikatem SSL ma początek adresu zaczynający się od https:// zamiast http://. Przeglądarka Chrome wyświetla w przypadku witryn bez szyfrowanego połączenia komunikat, że strona jest niezabezpieczona. To negatywnie wpływa na konwersję i odwiedziny w serwisie.

Certyfikat-ssl

6. Wprowadź dwuczynnikowe uwierzytelnianie

Taką możliwość daje coraz więcej hostingów. Dzięki temu, żeby się zalogować, nie wystarczy podać danych do logowania. Dodatkowe zabezpieczenie może polegać na konieczności przepisania hasła wysłanego SMS-em. Oznacza to, że nikt nie zaloguje się na witrynę, jeśli nie ma dostępu do Twojego telefonu.

7. Nie zapisuj haseł w przeglądarce

Ich zapisywanie jest bardzo wygodne. Nie musisz pamiętać loginów i haseł do poszczególnych serwisów, ale istnieje ryzyko, że wszystkie te dane dostępowe zostaną przechwycone przez hakerów. Jeśli musisz mieć je zapisane w pamięci urządzenia, to skorzystaj z odpowiednich programów do zarządzania nimi. Przykładem jest Keeper do systemu Windows.

8. Korzystaj ze sprawdzonych hostingów

Nie stawiaj na przypadkowe usługi. W Polsce hostingi korzystają z rozwiązań, dzięki którym ryzyko włamania przez błędy na serwerze jest niewielkie, natomiast takie sytuacje się zdarzały. Prześledź opinie o danej usłudze z ostatnich miesięcy i sprawdź, czy użytkownicy narzekali na tę kwestię. Mające solidne zabezpieczenie, strony internetowe niemal na pewno nie zostaną zhakowane przez błędy serwera, o ile wybierzesz sprawdzoną usługę.
Jak uniknąć ataku hakera? Aktualizuj wszystko, co związane ze stroną. Korzystaj z bezpiecznych usług, nie zapisuj haseł w aplikacjach, z których mogą być wykradzione. Tak ograniczysz ryzyko wystąpienia problemów.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
W jaki sposób renderować stronę internetową?
Czym jest wireframe w UI/UX?
Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
Outsourcing IT – czy warto? Wady i zalety
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Paweł Czarnuszewicz
Paweł Czarnuszewicz
Programista ze specjalizacją w tworzeniu stron internetowych, z pasją do optymalizacji kodu i dbałością o szczegóły. W branży IT od wielu lat.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?