Responsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    12 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    5 maja 2023
    Mikro influencerzy i ich wpływ na rozwój marki
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    16 czerwca 2023
    jak zbudować lejek sprzedażowy
    Co to jest lejek sprzedażowy i jak go zbudować?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Brand hero – co to jest? Przykłady użycia
    15 września 2023
    Badania marketingowe – czym są? Poznaj etapy i rodzaje
    6 września 2023
    Wskaźnik GRP w reklamie i marketingu
    5 września 2023
    Video marketing – jak robić to skutecznie?
    5 września 2023
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    liczba-fanow-facebook
    Jak zwiększyć liczbę fanów na Facebooku? Warto kupować fanów?
    28 czerwca 2023
    Najnowsze
    Sprzedaż na Pintereście – jak zacząć i na co zwrócić uwagę?
    15 sierpnia 2023
    Grupa na Facebook – założenie i jej rozwój
    2 czerwca 2023
    Konto firmowe na TikToku – jak je założyć i co daje?
    5 maja 2023
    8 najlepszych wtyczek WordPress do social mediów
    5 maja 2023
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Wyszukiwarka Google Grafika
    Jak pozycjonować grafikę w Google?
    21 września 2023
    Popełniane błędy w kampanii Google Ads
    4 podstawowe błędy w kampanii Google Ads
    5 maja 2023
    real time bidding
    Kampania RTB (Real Time Bidding) jako skuteczny model reklamy
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jak pozycjonować grafikę w Google?
    21 września 2023
    Rozszerzone wyniki wyszukiwania – czym są rich snippets?
    13 czerwca 2023
    Parametry UTM – czym są i do czego służą?
    6 czerwca 2023
    Odrzucona reklama Google Ads – najważniejsze wskazówki
    5 maja 2023
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Framework – co to? Najważniejsze informacje
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
    Outsourcing IT – czy warto? Wady i zalety
    30 sierpnia 2023
    Redesign, czyli jak z głową przebudować stronę internetową
    6 kwietnia 2023
    Plik .htaccess – czym jest, do czego służy i jak go stworzyć?
    6 kwietnia 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Co to jest CRM?
    Co to jest system CRM? Definicja i przykłady
    5 maja 2023
    Sposoby na spam
    SPAM. Czym jest i jak się przed nim uchronić?
    5 maja 2023
    szablon czy layout
    Gotowy szablon czy dedykowany layout strony – co wybrać?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Czym jest i do czego służy Google Shopping?
    14 czerwca 2023
    Omnichannel – czym jest i czy warto korzystać z tego kanału sprzedaży?
    2 czerwca 2023
    Q-commerce – czy szybki handel zrewolucjonizuje rynek?
    2 czerwca 2023
    Allegro czy własny sklep internetowy? Co się bardziej opłaca?
    2 czerwca 2023
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Własna platforma do wideokonferencji
    Własna platforma do wideokonferencji – czy to dobry wybór?
    14 czerwca 2023
    modele rozliczeń działań reklamowych
    CPC, CPA, CPM i CPV, czyli rodzaje rozliczeń kampanii reklamowych
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Ile kosztuje przesyłka za pobraniem?
    26 września 2023
    Reklamacja, rękojmia i gwarancja- różnice. Co się bardziej opłaca?
    31 sierpnia 2023
    Lojalność klientów – jak ją budować i rozwijać?
    2 czerwca 2023
    Metoda SMART, czyli wyznaczanie skutecznych celów w firmie
    5 maja 2023
Szukaj
  • Materiały partnerskie
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
Aa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Aa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
strategia-facebook
Responsywnie.pl > Blog > Marketing > Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
MarketingSocial media

Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?

Aleksandra Stala
Data ostatniej aktualizacji: 2023/06/16 o 12:30
Aleksandra Stala Opublikowano 7 lutego 2020
11 min
Udostępnij

Facebook nieustannie się rozwija. Marki już dawno dostrzegły jego reklamowy potencjał i traktują go jako pełnoprawny kanał komunikacji marketingowej. Wraz z rosnącą konkurencją coraz trudniej się wybić i zdobywać rzesze fanów. Aby działania na Facebooku przyniosły sens, warto mieć przygotowaną dokładną strategię działań. I to nie tylko opartą o harmonogram postów w danym miesiącu, ale zawierającą konkretne informacje na temat kompleksowej działalności marki w social media. Jakie elementy powinna zawierać taka strategia na portal Facebook?
[toc]
Strategia powinna być stworzona i dopracowana jeszcze przed startem działań na Facebooku. To w oparciu o nią powinna być prowadzona komunikacja czy też kampania reklamowa. Co powinno znaleźć się we wzorcowej strategii?

Spis treści
Strategia na Facebooku – podstawowe założeniaCel strategii działań na FacebookuBig Idea strategii na FBJęzyk komunikacjiTypy postówCustomer carePostaw na unikalny contentSpełniaj potrzeby odbiorcówWykorzystaj transmisje na żywoFacebook i panel reklamowyZmieniaj strategię na bieżąco

Strategia na Facebooku – podstawowe założenia

Nie o samą obecność na Facebooku, ale o osiąganie zamierzonych rezultatów. A te mogą być różne – zaczynając od budowania zaangażowanej grupy odbiorców, poprzez kierowanie ruchu na stronę internetową, a na social sellingu kończąc. Jednak by spełnić swój cel dzięki Facebookowi, należy wprowadzić strategię, dostosowaną do tego, czego oczekuje grupa docelowa.

Wzorcowo przyjmuje się, że fanpage powinien być prowadzony w proporcjach 80:20. 80% to treści lifestylowe, ciekawostki, luźniejszy content, a tylko 20% stanowią posty sprzedażowe, promujące bezpośrednio konkretne usługi czy produkty. Oczywiście, wszystko zależy od branży i jest kwestią ruchomą (szczególnie w środowisku ecommerce), ale takie przyjęło się standardy. Jakie treści dostarczać odbiorcom, by fanpage kipiał życiem?

Cel strategii działań na Facebooku

To najważniejsze pytanie, jakie musi przed sobą postawić firma/marketer. Bycie na Facebooku dla samej obecności nie daje marce żadnych korzyści. Wówczas zazwyczaj są to randomowe treści, wrzucane bez większego ładu i składu, które nie przekładają się na wymierne sukcesy czy wyniki. Dlatego należy określić cel (i sposób jego mierzenia), by można realnie ocenić efekty działań w social media.

Co może być takim celem? Zwiększenie sprzedaży (social selling), zdobywanie kontaktów i leadów poprzez wsparcie działań reklamowych czy też budowanie rozpoznawalności firmy z pomocą kampanii nastawionej na zasięg. Celem może być także określony poziom zaangażowania czy nawet liczba fanów (wyznacznik wzrostu popularności). Wszystko zależy od pomysłu marki.

Big Idea strategii na FB

Jeden, wielki, główny pomysł, wokół którego prowadzona jest cała komunikacja. Często to on jest głównym składnikiem sukcesu.

Zazwyczaj strategię ustala się na co najmniej pół roku/rok i to przez ten czas powinna funkcjonować pierwsza Big Idea. Po tym okresie możliwa jest pierwsza ocena wyników i rezultatów. Jeśli są zadowalające – Big Idea można kontynuować, ewentualnie z drobnymi modyfikacjami. Jeśli strategia okazała się rozczarowaniem, to wprowadzamy nowy pomysł na komunikację, zmieniony nawet o 180 stopni.

Co może być taką Big Idea? Na przykład wykorzystanie Brand Hero, który będzie głównym punktem komunikacji, przedstawiającym jednocześnie wartości marki. Taka personalizacja głównej idei może być bardzo dobrym rozwiązanie, a korzysta z niego chociażby Wedel czy wcześniej Biedronka. Big Idea może dotyczyć także grafik, np. oparciu komunikacji o wektory czy też rysowane elementy. Ważne, żeby komunikacja była dopasowana do grupy docelowej i jej wymagań.

Język komunikacji

Tworząc strategię komunikacji na Facebooku, nie można zapomnieć także o jej języku. Z pozoru to mało ważna rzecz, ale w ostatecznym rozrachunku może mieć znaczenie. Dla przykładu – czy jako fanpage odpisujemy w wiadomościach na Ty czy na Pan? Czy język ma być bardziej specjalistyczny czy dopasowany także do laików, niezwiązanych z branża? Czy komunikujemy w liczbie mnogiej czy w liczbie pojedynczej? Te elementy powinny być ściśle określone w strategii komunikacji marki na Facebooku.

Typy postów

Gdy wiesz już, co chcesz komunikować i jakim językiem, to zastanów się także nad tym, jak to zrobisz? Czy chcesz postawić na content wideo? A możesz wolisz oprzeć się na stockowych grafikach? Facebook oferuje kilka podstawowych formatów postów (np. wymiarów grafik) i wśród nich należy wybrać te, które najlepiej pasują do naszej strategii.

strategia-facebook

Oczywiście, nie warto się zamykać wśród początkowych formatów. Facebook regularnie oferuje nowości i inne formaty postów, które także warto wdrażać oraz testować. Szczególnie, że zazwyczaj to nowości premiowane są przez Facebook dodatkowym zasięgiem, co przekłada się także na zaangażowanie. Dlatego nie należy lekceważyć zmian, tylko umiejętnie wprowadzać je do swojej Facebookowej strategii komunikacji.

Customer care

Zachowanie wobec klienta to również ważny element strategii na Facebooku. Nie może być tak, że na fanpage firmy pojawia się niezadowolony klient, a my nie wiemy jak na to zareagować.

Przewidująca marka powinna opracować cały system działań na wypadek sytuacji kryzysowej. Nie ma co się łudzić, że kryzysu nie będzie – prędzej czy później one zawsze się pojawiają. Czy będzie to problem z dostawą, niezadowalająca cena czy też kłopot z produktem – to codzienność w życiu marki. Tymczasem obecnie ludzie wiele ze skarg czy też próśb pomocy składają na ręce administratorów fanpage. To znacznie szybsze niż szukanie pomocy na stronie internetowej czy poprzez skrzynkę mailowa.

strategia-facebook

Dlatego warto mieć przygotowaną dokładną instrukcję. Podstawową templatkę przeprosin, reakcje na przeterminowany produkt czy wytłumaczenie tak wysokiej ceny usługi. Przygotowanie takowego FAQ dla administratora to co prawda sporo pracy, ale też ogromne korzyści. Wówczas Facebook staje się potężnym narzędziem do obsługi klienta, z ominięciem strony internetowej i korespondencji e-mail.

Postaw na unikalny content

Wartościowy, unikalny content to słowo klucz do sukcesu nie tylko w social media, ale też prowadząc bloga czy kanał na Youtube. To właśnie przekazywane treści są głównym czynnikiem, który zachęca lub zniechęca do obserwowania fanpage. Dlatego to wokół niego powinna obracać się skuteczna strategia prowadzenia profilu firmowego.

Content powinien być unikalny na każdym kanale social media. Jaki jest sens obserwowania zarówno fanpage, jak i Twittera firmy, skoro treści na obu się powtarzają? Dlatego to właśnie do contentu trzeba przyłożyć najwyższą wagę. Przygotowywać treści niepowtarzalne, cenne dla odbiorców, które odpowiadają na ich potrzeby i niosą ze sobą praktyczną wartością. Inaczej łatwo zaginać wśród dziesiątek tego samego typu fanpage’y z branży.

dobra strategia na facebooku

Spełniaj potrzeby odbiorców

O tym, czy fanpage odniesie sukces, świadczą najczęściej odbiorcy. A ci chcą obserwować strony serwujące nie tylko unikalny content, ale także content przydatny dla nich. Dlatego warto czy to za pomocą badań czy krótkich ankiet sprawdzić, jaka tematyka interesuje Twoją grupę docelową i to pod nią przygotowywać strategię komunikacji. Im więcej udostępnień i polubień pod postami, tym z reguły lepsze wyniki fanpage. Dlatego nie można w żadnym momencie zapominać, że profil facebookowy musi być prowadzony z uwzględnieniem potencjalnych klientów i ich zainteresowań.

Fanpage to także nowoczesna obsługa klienta, przypominającą trochę live chat umieszczony na stronie internetowej. Komunikacja w czasie rzeczywistym i chęć pomocy to kolejna ważna zaleta poszczególnych stron na Facebooku. Mało tego, większe firmy powinny dokładnie przemyśleć cały system suportu poprzez social media, np. wyznaczyć dodatkową osobę, odpowiedzialną tylko za rozpatrywanie skarg z social media czy też szukających na profilu firmowym pomocy.

Wielu Internautom nie chce się dzwonić czy wysyłać maili i wolą załatwić sprawę/reklamację bezpośrednio poprzez kanał social media, na którym spędzają najwięcej czasu, czyli przez Facebooka. Wówczas strona firmowa staje się pierwszym miejscem, w które kierują swoje internetowe kroki. Warto być na to przygotowanym i zadbać o to, by ewentualna reakcja była na najwyższym poziomie pod względem jakości i aby pomoc była niesiona w jak najszybszym czasie. Timing ma znaczenie.

Wykorzystaj transmisje na żywo

Transmisje na żywo to wciąż relatywnie nowy format postów na Facebooku, ale jednocześnie bardzo promowany i wspierany, podobnie jak inne nowości. Jak wykorzystać go w strategii komunikacji marketingowej?

strategie facebook - transmisje na żywo

To chociażby doskonały sposób na sesję Q&A, budującą zaangażowanie i przywiązanie do marki. Wytypowana osoba, dla przykładu ekspert w dziedzinie grafiki, w czasie rzeczywistym odpowiada na pytania fanów i zainteresowanych osób. Firma w ten sposób nie tylko wyrabia sobie markę specjalisty w danej branży, ale też sprowadza na fanpage użytkowników żywo zainteresowanych tematem. Transmisję na żywo warto wykorzystać również dla relacji z ważnych wydarzeń firmowych czy konferencji, działając także pod kątem employer brandingu.

Dodatkowo transmisje na żywo można zapisać i opublikować jako wideo także na innych kanałach marki, np. na Youtubie. Śmiało możemy w tym przypadku zastosować recykling treści i korzystać z raz opublikowanego contentu na różnych kanałach.

Facebook i panel reklamowy

Choć sam fanpage i poszczególne typy postów są w pełni darmowe, to nie należy rezygnować z facebookowych reklam. Dopiero one pozwalają wycisnąć maksimum z kanału. Szczególnie, że Facebook daje ogromne możliwości targetowania i wykorzystania formatów reklam. To chociażby budowanie zaangażowania, ruchu, czy domykanie koszyków za pomocą remarketingu. Niskim kosztem (wygodnie modele rozliczenie – cost per click, cost per lead) można znacząco przyspieszyć rozwój fanpage.

Sprawnie działający fanpage to ogromny potencjał, nie tylko wizerunkowy, ale też sprzedażowy. Social selling czy zdobywanie leadów poprzez Facebooka to standardowe działania firm na FB. Zaimplementuj powyższe wskazówki do swojej strategii komunikacji, a Twoje szanse na facebookowy sukces znacząco wzrosną!

Zmieniaj strategię na bieżąco

Co ważne, strategia facebookowa musi być łatwa do modyfikacji. Nigdy nie możemy być pewni, czy nasze założenia przełożą się na dobre rezultaty. Należy testować i regularnie mierzyć wyniki, by znaleźć najbardziej skuteczne rozwiązania. Strategia to zawsze początkowe założenia, ale przy narzędziach tak dynamicznych jak social media, trzeba być gotowym na zmiany.

Tak zbudowana strategia na Facebooku powinna pomóc Ci osiągnąć sukces w social media! Opracuje plan, działaj zgodnie z nim, mierz wyniki i modyfikuj strategię, by cały czas zaliczać facebookowy progres.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 5 / 5. Liczba ocen. 3

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Brand hero – co to jest? Przykłady użycia
Badania marketingowe – czym są? Poznaj etapy i rodzaje
Wskaźnik GRP w reklamie i marketingu
Video marketing – jak robić to skutecznie?
User Flow, czyli jak ścieżka użytkownika wspiera UX?
Aleksandra Stala 16 czerwca 2023 7 lutego 2020
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Aleksandra Stala
Od lat związana z marketingiem internetowym. Na co dzień zarządza działaniami marketingowymi polskiego software house’u i agencji digital marketingu.
Komentarze (3) Komentarze (3)
  • Elka pisze:
    5 lutego 2020 o 18:59

    U mnie przede wszystkim strategia marketingowa na Facebooku to angażowanie za wszelką cenę. Po obcięciu zasięgów przez FB, podjęliśmy strategiczną decyzję o stosowaniu formatów, które angażują najmocniej. Efekt z tego jest całkiem fajny, ale niestety coraz bardziej przekonujemy się, że konieczne jest prowadzenie działań reklamowych na Facebooku.

    Odpowiedz
    • detektor pisze:
      11 marca 2020 o 14:03

      U nas już dawno przesiedliśmy się na kampanie reklamowe bo w branży prawniczej ciężko o generowanie zaangażowania.

      Odpowiedz
  • Pablos pisze:
    2 marca 2020 o 11:59

    No niestety.. strategia działań na Facebooku zmienia się z roku na rok i to co zaplanowaliśmy w 2019 obecnie średnio działa.

    Odpowiedz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Koszt wysyłki za pobraniem
Ile kosztuje przesyłka za pobraniem?
Biznes 26 września 2023
Wyszukiwarka Google Grafika
Jak pozycjonować grafikę w Google?
SEO/SEM 21 września 2023
Stworzenie bohatera marki
Brand hero – co to jest? Przykłady użycia
Marketing 15 września 2023
Framework Bootstrap
Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
Web Development 14 września 2023
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas

© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?