Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    12 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    5 maja 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    Najnowsze
    Aromamarketing – czym jest i jak działa marketing zapachowy?
    20 listopada 2023
    Pozytywne opinie w Google – jak je pozyskiwać? 12 sposobów
    13 listopada 2023
    Marketing relacji – czym jest i jak działa?
    27 października 2023
    OKR – czym są i jak na nich pracować?
    27 października 2023
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    liczba-fanow-facebook
    Jak zwiększyć liczbę fanów na Facebooku? Warto kupować fanów?
    28 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak prowadzić konto firmowe na Instagramie? Porady i przykłady
    18 października 2023
    Sprzedaż na Pintereście – jak zacząć i na co zwrócić uwagę?
    15 sierpnia 2023
    Grupa na Facebook – założenie i jej rozwój
    2 czerwca 2023
    Konto firmowe na TikToku – jak je założyć i co daje?
    5 maja 2023
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Pozycjonowanie long tail
    Frazy long tail i ich wpływ na pozycjonowanie
    6 października 2023
    Popełniane błędy w kampanii Google Ads
    4 podstawowe błędy w kampanii Google Ads
    5 maja 2023
    AdSense
    Google AdSense – jak działa, zasady, poradnik
    7 listopada 2023
    Najnowsze
    Voice search (wyszukiwanie głosowe) a SEO – co musisz wiedzieć?
    8 listopada 2023
    Google AdSense – jak działa, zasady, poradnik
    7 listopada 2023
    Frazy long tail i ich wpływ na pozycjonowanie
    6 października 2023
    Jak pozycjonować grafikę w Google?
    21 września 2023
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Język xhtml a html
    Język xhtml a html – czym się różnią i który wybrać?
    16 sierpnia 2023
    Najnowsze
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
    Outsourcing IT – czy warto? Wady i zalety
    30 sierpnia 2023
    Redesign, czyli jak z głową przebudować stronę internetową
    6 kwietnia 2023
    Plik .htaccess – czym jest, do czego służy i jak go stworzyć?
    6 kwietnia 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Co to jest CRM?
    Co to jest system CRM? Definicja i przykłady
    5 maja 2023
    szablon czy layout
    Gotowy szablon czy dedykowany layout strony – co wybrać?
    5 maja 2023
    Sposoby na spam
    SPAM. Czym jest i jak się przed nim uchronić?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Social Proof w e-commerce. Jak go używać? Przykłady i pomysły
    1 grudnia 2023
    Idealna karta produktu – jak ją stworzyć? Przykłady i pomysły
    5 października 2023
    Czym jest i do czego służy Google Shopping?
    14 czerwca 2023
    Omnichannel – czym jest i czy warto korzystać z tego kanału sprzedaży?
    2 czerwca 2023
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    modele rozliczeń działań reklamowych
    CPC, CPA, CPM i CPV, czyli rodzaje rozliczeń kampanii reklamowych
    5 maja 2023
    Cele i metoda smart
    Metoda SMART, czyli wyznaczanie skutecznych celów w firmie
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Czym jest R&D i czy warto w to inwestować?
    17 listopada 2023
    Generator nazwy firmy – 11 sprawdzonych narzędzi
    7 listopada 2023
    Najbardziej znane polskie marki na całym świecie
    20 października 2023
    Ile kosztuje przesyłka za pobraniem?
    26 września 2023
Szukaj
  • Newsy
  • Baza wiedzy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
  • Baza wiedzy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
Responsywnie.pl > Blog > Social media > Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
Social media

Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?

Aleksandra Stala
Data ostatniej aktualizacji: 2023/05/05 o 12:21
Aleksandra Stala Opublikowano 7 września 2020
9 min
Udostępnij

Konkursy na Facebooku są jedną z wielu metod, jakie marki wykorzystują przy działaniach promocyjnych w social media. Zapewne sam widzisz kilka lub nawet kilkanaście z nich tygodniowo. Jednakże organizacja takiego przedsięwzięcia to nie tak zwana bułka z masłem. Dowiedz się, jak zorganizować efektywny, a co ważniejsze, w pełni legalny konkurs na Facebooku dla firmy.

Spis treści
Po pierwsze – pomysł na konkurs na FacebookuCel konkursu na Facebooku, czyli co chcesz dzięki niemu osiągnąć4 zasady organizowania skutecznych konkursów na Fb#1 Konkurs to nie loteria#2 Udostępnianie i tagowanie = czynności zabronione#3 Regulamin konkursu na Facebooku – czy na pewno jest mi potrzebny?#4 Nagrody i związane z nimi kosztyZalety organizacji konkursu na Fb – czy to się opłaca?Jak organizować konkursy na Facebooku – podsumowanie

Po pierwsze – pomysł na konkurs na Facebooku

Liczba marek, które podejmują się zorganizowana konkursu w social media, jest ogromna. Żeby to właśnie twój konkurs został dostrzeżony przez użytkowników, powinieneś postawić na niebanalny pomysł, dzięki któremu wyróżnisz się na tle konkurencji. Twoją przewagą może być chwytliwa nazwa, zachęcająca nagroda czy angażujące użytkowników zadanie konkursowe. Planując dobry konkurs na Facebooku, pamiętaj, żeby był on możliwie prosty do zrozumienia i realizacji. Nawet najbardziej oryginalny pomysł może okazać się fiaskiem, jeżeli nie będzie dostosowany do konkretnej grupy docelowej.

Cel konkursu na Facebooku, czyli co chcesz dzięki niemu osiągnąć

Konkursy facebookowe tak, jak każde działania promocyjne marki, powinny mieć jasno określone cele, które chcesz osiągnąć. Sprecyzowanie oczekiwanych rezultatów na wstępnym etapie prac znacznie ułatwi kolejne procesy, takie jak określanie zasad czy nagród.

Co zatem może być celem dobrego konkursu na Facebooku? Oto kilka przykładów:

  • pozyskanie nowych Klientów dla twojej marki,
  • zwiększenie lojalności obecnych Klientów,
  • wzmocnienie zaangażowania użytkowników w social media,
  • zwiększenie sprzedaży poszczególnych produktów czy całych kategorii asortymentu,
  • budowanie brand recognition w social media.

Takich propozycji jest naprawdę wiele, ale właściwy cel konkursu na Facebooku musisz ustalić indywidualnie dla swojego przedsięwzięcia. Wtedy będzie on idealnie sprecyzowany. Nie zapomnij także o określeniu konkretnych metod i narzędzi, dzięki którym będziesz w stanie mierzyć realizację określonego celu, a co za tymi idzie, skuteczność konkursu.

Lubię to - Facebook

4 zasady organizowania skutecznych konkursów na Fb

Jak zrobić konkurs na Facebooku, który nie tylko przyciągnie uwagę użytkowników, ale przede wszystkim nie przysporzy Ci problemów prawnych? Wystarczy dostosować się do kilku niezwykle ważnych zasad, które pomogą w zaplanowaniu i przeprowadzeniu w pełni legalnego konkursu na Fb.

#1 Konkurs to nie loteria

Złota zasada, o której wielu zapomina, a może być tragiczna w skutkach. W przypadku jakiegokolwiek konkursu o wyniku nie może decydować losowanie. Jeżeli doszłoby do takiej sytuacji, wtedy mamy do czynienia z loterią, a nie konkursem. I w tym momencie pojawiają się problemy. Dlaczego? Ponieważ w świetle polskiego prawa loterie podlegają pod ustawę o grach hazardowych.

Aby móc organizować gry hazardowe, należy uzyskać specjalne pozwolenie – w innym przypadku grożą ci nawet wielomilionowe kary. Zalegalizowanie loterii wymaga spełnienia formalności takich jak:

  • złożenie wniosku do Izby Administracji Skarbowej o możliwość organizacji loterii,
  • wpłacenie 10% wartości nagród brutto,
  • nadzorowanie loterii przez wyznaczoną z góry osobę z Ministerstwa Finansów.

Chcąc uniknąć takiej sytuacji, wystrzegaj się w konkursach sformułowań takich jak ,,losowanie nagród’’ czy ,,o wynikach zdecyduje losowanie’’.

#2 Udostępnianie i tagowanie = czynności zabronione

Pewnie nie raz spotkałeś się z konkursem na Facebooku, którego zasady opierały się na udostępnianiu postu na osi czasu czy oznaczaniu profilów znajomych. Czy wiesz, że większość z tych konkursów była niezgodna z prawem? Regulamin Facebooka stanowczo zabrania organizacji konkursów, których warunkiem jest udostępnianie postów czy tagowanie profilów. Tworzenie akcji niezgodnych z tymi zasadami może skończyć się zablokowaniem konkursu przez administratorów platformy.

#3 Regulamin konkursu na Facebooku – czy na pewno jest mi potrzebny?

Załóżmy, że organizujesz prosty konkurs, z nieskomplikowanymi zasadami, które jesteś w stanie przekazać w treści posta. Czy w takiej sytuacji potrzebujesz osobnego regulaminu? Oczywiście, że tak! Każdy konkurs na Fb, nawet ten najprostszy z możliwych, musi obowiązkowo posiadać regulamin. Poprawnie skonstruowany regulamin konkursu na Facebooku powinien zawierać informacje takie jak:

  • kim jest organizator konkursu – w tym punkcie warto wspomnieć o tym, że Facebook nie jest organizatorem bądź współorganizatorem konkursu; platforma nie odpowiada za konkursy na niej prowadzone i nie rozpatruje roszczeń uczestników.
  • jakie są ramy czasowe konkursu.
  • kto może wziąć udział w konkursie – tutaj należy zwrócić szczególną uwagę na odpowiedni dobór sformułowań, aby nie naruszyć zasad dotyczących dyskryminacji poszczególnych grup ze względu na płeć, wiek, wyznanie czy narodowość.
  • szczegóły dotyczące zadania konkursowego – dokładny i możliwe prosty do zrozumienia opis warunków przystąpienia do konkursu.
    kategorie według których zadania będą oceniane i na których podstawie zostaną przyznane nagrody.
  • kompletny spis nagród, które można wygrać w konkursie facebookowym, a także instrukcje dotyczące procesu przyznawania i dostarczania nagród do zwycięzców oraz szczegóły dotyczące ogłaszania wyników konkursu (data, sposób itd.).
  • wytyczne dotyczące przetwarzania danych osobowych uczestników konkursu, w szczególności tego, w jaki sposób i do jakich celów mogą one zostać wykorzystane przez organizatora.
  • szczegóły wykorzystania zadań i prac konkursowych przez organizatora konkursu po jego zakończeniu, w tym określenie, do jakich celów mogą one zostać wykorzystane i przez jak długi czas.

Regulamin konkursu na Fb nie musi być opublikowany w całości w promowanym poście na Fb. Można zamieścić w nim np. link do landing page’a, na którym użytkownik znajdzie pełną wersję dokumentu.

#4 Nagrody i związane z nimi koszty

Nagrody, czyli to, co zazwyczaj najbardziej interesuje uczestników. Także w ich przypadku sytuacja nie jest tak prosta, jak mogłoby się wydawać. Konkursy na Facebooku z nagrodami podlegają pod ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że należy zapłacić podatek od wygranej w postaci 10% jej wartości. Organizując konkurs na Facebooku, należy określić w jego regulaminie, kto jest odpowiedzialny za wniesienie wspomnianej opłaty – uczestnik czy organizator konkursu – Urząd Skarbowy nie narzuca, która ze stron jest odpowiedzialna za tę część.

Czy można uniknąć zapłaty wspomnianego podatku? Tak, jednakże dzieje się tak tylko w dwóch przypadkach:

  1. gdy wartość nagrody głównej oferowanej w konkursie nie przekracza 760 zł,
  2. kiedy konkurs dotyczy tematyki naukowej, kulturalnej, sportowej, artystycznej bądź dziennikarskiej.

Zalety organizacji konkursu na Fb – czy to się opłaca?

Skoro organizacja konkursu wymaga takiej dokładności pod kątem formalnym, to zapewne zastanawiasz się, czy warto poświęcać swój czas na tę formę promocji. Oczywiście istnieje wiele zalet organizacji konkursu na Fb. Poniżej znajdziesz kilka z nich.

nagrody w konkursie na facebooku

  • Pozyskanie user generated content – organizując konkurs, pozyskujesz dziesiątki, setki czy nawet tysiące zgłoszeń od kandydatów, którzy tym samym generują wartościowy content dla twojej firmy. Następnie możesz wykorzystywać go w swojej komunikacji.
  • Zasięg – konkursy na Fb mają wielką moc, głównie dzięki swojemu zasięgowi. Wyobraź sobie, jak trudno byłoby dotrzeć do tak licznej grupy w świecie offline i jak duże koszty by to wygenerowało.
  • Wzbudzenie zaangażowania – lajki, komentarze, udostępnienia – konkursy bezsprzecznie angażują użytkowników, co w rezultacie może wpływać na wizerunek marki czy lojalności klientów.
  • Inwestycja w przyszłość – raz przygotowany konkurs wraz z regulaminem jest świetną bazą do organizacji kolejnych konkursów, przy których z pewnością będziesz mieć mniej pracy pod kątem formalnym.

Jak organizować konkursy na Facebooku – podsumowanie

Konkursy facebookowe to bardzo dobre narzędzia promocji online, o ile zostaną poprawnie przygotowane od strony technicznej i formalnej. Oprócz pomysłu i jasno określonego celu liczą się m.in. kwestie związane z przygotowaniem regulaminu czy określeniem wysokości nagród. Dlatego szykując swój pierwszy konkurs na Facebooku, miej oczy szeroko otwarte i dopracuj go w jak najmniejszych detalach.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 5 / 5. Liczba ocen. 4

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Jak prowadzić konto firmowe na Instagramie? Porady i przykłady
Sprzedaż na Pintereście – jak zacząć i na co zwrócić uwagę?
Grupa na Facebook – założenie i jej rozwój
Konto firmowe na TikToku – jak je założyć i co daje?
8 najlepszych wtyczek WordPress do social mediów
Aleksandra Stala 5 maja 2023 7 września 2020
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Aleksandra Stala
Aleksandra Stala
Od lat związana z marketingiem internetowym. Na co dzień zarządza działaniami marketingowymi polskiego software house’u i agencji digital marketingu.
Komentarze (2) Komentarze (2)
  • Avatar Małgoś pisze:
    11 września 2020 o 13:24

    Proponuję tworzyć konkursy we współpracy z innymi fanpage, gdzie to oni są organizatorem konkursu i biorą na siebie kwestie regulaminu i zgodności z wytycznymi facebooka. Nie dość, że stworzenie takiego konkursu kosztuje nas tylko nagrodę to jeszcze korzystamy z zasięgów tego fanpage/influencera!

    Odpowiedz
  • Avatar krzyżek pisze:
    29 października 2020 o 16:53

    No tak, wtedy legalność konkursu na Facebooku Cię nie interesuje. Ale musisz mieć świadomość, że może ucierpieć Twoja reputacja jeśli ten drugi fanpage nie wywiąże się z umowy. Mając konkurs u siebie masz pełną kontrolę, a znowu stworzenie takiego regulaminu dla FB nie jest trudne. Można kupić wzory i łatwo przerobić.

    Odpowiedz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Społeczny dowód słuszności w internecie
Social Proof w e-commerce. Jak go używać? Przykłady i pomysły
E-commerce 1 grudnia 2023
Marketing zapachowy
Aromamarketing – czym jest i jak działa marketing zapachowy?
Marketing 20 listopada 2023
Research and development
Czym jest R&D i czy warto w to inwestować?
Biznes 17 listopada 2023
Jak pozyskiwać pozytywne opinie w Google?
Pozytywne opinie w Google – jak je pozyskiwać? 12 sposobów
Marketing 13 listopada 2023
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?