Każdej osobie, która chce długofalowo budować swój wizerunek w internecie, powinno zależeć na pokazaniu się nowym grupom odbiorców i utrzymaniu obecnych. Jeśli będziesz postrzegany jako ekspert w danej branży, to praktycznie zawsze zadziała na Twoją korzyść. Tylko jak spowodować, że nazwisko i marka będą się dobrze kojarzyć? O czym trzeba pamiętać? Zobacz, jak powinno przebiegać budowanie marki osobistej.
Marka osobista – co to?
Znany coach – Harrison Monarth – w jednym ze wpisów blogowych wspomina, że jego klient, Mike, młody menedżer w branży finansowej z bardzo dobrym wykształceniem, nie awansował na wyższe stanowisko. Kiedy zapytał swojego przełożonego o przyczynę decyzji, jego szef odpowiedział: „Ponieważ nikt cię nie zna”. Miał dobre wyniki, był zaangażowany, ale osoby decyzyjne niewiele o nim wiedziały. Mike popełnił błąd wielu młodych. Uważamy, że nasze wysiłki, wykształcenie lub wyniki są wystarczające, aby prześcignąć kolegów i zapewnić sobie awans. Nie zwracamy uwagi na budowanie marki osobistej. O czym mowa? O wizerunku w oczach innych, który wynika z kompetencji, ale też reputacji i rozpoznawalności. Składają się na niego wyobrażenia innych osób na Twój temat, ich opinie i przekonania, które Cię dotyczą.
Poprzez personal branding, czyli kreowanie marki osobistej, możesz zyskać wizerunek eksperta i rozpoznawalność w branży, a także mieć silną pozycję na rynku pracy. W każdym sektorze pracuje wielu specjalistów, ale to konkretne osoby są doskonale znane. Wszystko dlatego, że potrafiły wybudować markę osobistą. Osiągnęły to różnymi sposobami – poprzez webinary, fachowe analizy, osiągnięcia i dotarcie z przekazem do dużego grona odbiorców. Czy to musi oznaczać, że są lepszymi ekspertami od anonimowych? Nie, decyduje o tym mocna marka osobista. Możesz być znakomitym specjalistą, ale nie masz cech, dzięki którym jesteś znaną osobą, lub nie robisz nic w kierunku personal brandingu. Co więc zrobić? Jak zbudować markę osobistą?
13 kroków do stworzenia najlepszej marki osobistej
W budowaniu marki osobistej znaczenie ma wiele działań. Personal branding wykracza poza to, co robisz w pracy. W przypadku marki osobistej liczą się także Twoje pasje, wartości i przekonania. Nie warto wiązać się wyłącznie z marką pracodawcy. Gdy tak robisz, trudno mówić o marce osobistej. Dlatego musisz się skupić przede wszystkim na sobie. Jak powinno przebiegać budowanie marki osobistej?
1. Pamiętaj o swoich wartościach
Zastanów się nad swoimi umiejętnościami. Będziesz wówczas wiedzieć, w jakie tematy możesz się angażować w serwisach społecznościowych czy rozmowach. To od tego zależy, co po sobie pozostawisz i jak będą postrzegali Cię odbiorcy. Kieruj się swoimi wartościami, trzymaj się ich, a łatwiej zbudujesz zaufanie. Budowanie marki osobistej rozpocznij właśnie od tego kroku – zdefiniuj własne wartości osobiste.
2. Dobór narzędzi
W personal brandingu pomogą Ci różne narzędzia, dzięki którym zbudujesz wizerunek i osiągniesz silną markę osobistą. Wykorzystaj test MBTI Myers-Briggs, aby zdefiniować swój typ osobowości. Jako uzupełnienie możesz też przeprowadzić test temperamentu Florence Littauer. Do odkrycia osobowości zawodowej wykorzystaj 90 pytań Johna Hollanda, a do badania mocnych stron – test Gallupa. Test 360° Reach™ możesz użyć do ustalenia, jak inni widzą Twoje mocne i słabe strony.
3. Dopuść do siebie innych
Częstym problemem przy budowaniu marki jest niedocenianie własnej wiedzy. Wydaje Ci się, że Twoje know-how jest skromne w porównaniu do innych specjalistów? Jedna osoba może wiedzieć bardzo dużo w ramach danej dziedziny, a inna znać się lepiej na czymś innym. Pamiętaj, że Ty również masz przemyślenia i doświadczenia, które warto zaprezentować. Buduj wizerunek eksperta – Twoim celem jest przecież silna marka osobista. Pokaż innym, co potrafisz. Możesz do tego wykorzystać media społecznościowe, webinary, prezentacje, rozmowy w cztery oczy i nie tylko.
4. Ustal, jakie masz atuty
Zastanów się, co Cię wyróżnia na tle innych. Mogą to być umiejętności twarde, nabyte przez edukację lub doświadczenie zawodowe, lub miękkie, takie jak cechy osobowości. Weź pod uwagę, jakie są Twoje pasje i jak odnoszą się do wspomnianych umiejętności. Ważnym dodatkiem do marki osobistej są referencje i dokumenty potwierdzające Twoją wiedzę i doświadczenie.
5. Określ, co możesz zaoferować pracodawcy czy zespołowi
Opracuj przekaz marki osobistej. Ustal swoje mocne strony i określ cechy, które mają się z Tobą kojarzyć. To pewnego rodzaju przesłanie, którym nie musisz się od razu dzielić. To informacje, które możesz z czasem wykorzystać np. w swoich social mediach.
6. Ustal, kto ma się o Tobie dowiedzieć
Wybierz kilka firm, w których chcesz pracować. Obserwuj ich social media. Dowiesz się więcej na temat działalności danej organizacji i być może wpadniesz na to, w czym możesz jej się przydać.
7. Co chcesz osiągnąć?
Określ, jaka jest Twoja wizja i jakie zadania realizować. Co musisz zrobić, aby stać się ekspertem w danej dziedzinie? Jakich umiejętności potrzebujesz? Personal branding powinien podążać w określonym kierunku. Nie wystarczy powiedzieć, że jesteś w Twojej branży wyjątkową postacią. Musisz na to zapracować. Budowanie marki powinno opierać się na solidnych fundamentach. Jako ekspertowi łatwiej Ci będzie realizować personal branding.
8. Przeanalizuj konkurencję
Wiesz, w czym jesteś ekspertem, na czym się znasz, jakie cechy są wartościowe dla pracodawcy. A jak wypadasz na tle Twojej branży? Czy posiadane umiejętności są powszechne? Jeśli nie jest to takie proste, Twojej pracy nie da się łatwo zastąpić narzędziami, a podobnych specjalistów nie ma wielu, jesteś w dobrej pozycji. Może silna marka osobista wymaga dodatkowych umiejętności? Tak realizuj personal branding, aby wyróżniać się na rynku wiedzą i doświadczeniem.
9. W czym możesz pomóc i dlaczego?
Budowanie marki powinno obejmować ustalenie, co potrafisz, jak możesz pomóc i co powoduje, że zainteresowanie nowych klientów ma być przekierowane na Ciebie. To musi być krótka treść, z którą dotrzesz do swojej grupy docelowej i spowodujesz, że odbiorca po jej zobaczeniu zechce dowiedzieć się więcej na Twój temat.
10. Zadbaj o spójność w profilach społecznościowych
Zainteresowany może zacząć poszukiwania informacji na Twój temat od Google. Kiedy wyszuka Twoje imię i nazwisko, prawdopodobnie na szczycie wyników zobaczy profile w social media. Wykorzystaj na nich wcześniej ustaloną treść, która ma wskazywać, dlaczego warto się Tobą zainteresować. Profile w mediach społecznościowych powinny być spójne.
11. Zacznij się udzielać w mediach społecznościowych
Jeśli korzystasz z grup na Facebooku czy LinkedIn, to zapewne kojarzysz pewne nazwiska osób, które często się udzielają. Możliwe, że postrzegasz ich wizerunek jako ekspercki. Ty również możesz wykorzystać media społecznościowe, aby zbudować silną markę osobistą. Realizuj personal branding poprzez odpowiadanie nawet na proste pytania. Uwierz, że dla wielu specjalistów grupy w mediach społecznościowych są źródłem największej liczby klientów. W niektórych uczestniczą dziesiątki tysięcy użytkowników, a nawet więcej. To rewelacyjny sposób na personal branding.
12. Nie obawiaj się dyskusji. Zacznij się udzielać
Widzisz w sieci dyskusję, w której chcesz się opowiedzieć po jednej ze stron? Uczestniczy w niej wielu internautów? To znakomita okazja, aby Twoja wiedza została zauważona. Przygotuj treść, np. na blogu, w której uzasadniasz swój wybór. Opieraj się na danych, analizach i doświadczeniach. Jeśli tak zrobisz, z pewnością wiele osób z branży zwróci na Ciebie uwagę. W ten sposób wizerunek zbudowało wielu ekspertów. Wiedzieli coś, czego nie rozumiała większość i się tym podzielili. To doskonały początek do budowania silnej marki osobistej. Od tej pory Twoje zdanie może mieć większe znaczenie.
13. Dotrzyj do tych, którzy powinni o Tobie usłyszeć
Znasz etapy budowania marki osobistej. Nie zawsze będzie to łatwy proces. Możesz mieć znakomity materiał, z którym zechcesz dotrzeć do grupy docelowej, ale nie osiągniesz oczekiwanego efektu. W personal brandingu możesz wykorzystać reklamę. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zapłacić za zaprezentowanie danego artykułu w serwisie branżowym. Dodatkowo materiał może też trafić na profile w serwisach społecznościowych danej witryny. To również sposób na budowanie wizerunku. Nie traktuj jednak takiej formy publikacji jako stałej – to raczej powinny być sporadyczne przypadki.