Magento czyli optymalne rozwiązanie dla dużych sklepów

197


Sprzedaż towarów i usług przez Internet to już nie tylko nieustannie rozwijający się trend, ale wręcz obowiązkowy punkt rozwoju firmy. Gdy dojrzeje się wreszcie do stworzenia e-commerce, należy wybrać platformę sprzedaży internetowej. Sęk w tym, by od razu optymalnie wybrać oprogramowanie, aby to służyło firmie przez dłuższy czas i rozwijało się wraz ze sklepem internetowym. Czy Magento będzie takim właśnie rozwiązaniem? Jak ten skrypt prezentuje się na tle konkurencji?

Magento funkcjonuje z sukcesami na rynku już od 2007 roku, a w 2010 platforma była zoptymalizowana pod urządzenia mobilne, wyprzedzając trend „mobile first”. Od tej pory jest liderem w branży – około 20% zarejestrowanych domen sklepowych wykorzystuje silnik Magento. Drugi na większości list jest WooCommerce, który także mocno rośnie w siłę. Popularność Magento wykorzystało Adobe, wykupując platformę za 1,68 miliarda dolarów. Wartość transakcji w jasny sposób pokazuje, jaką pozycję wśród platform sprzedażowych wyrobił sobie ten silnik.

Co przemawia za Magento?

Bez wątpienia są to liczne funkcjonalności i rozbudowane możliwości. Pod tym względem Magneto jest topową platformą sprzedażową. Co zalicza się do potencjalnych możliwości konfiguracji? Dokładny system analizy statystycznej, proste zakupy i szeroki zakres metod płatności, łatwe zarządzanie produktami czy możliwość ustawienia kilku cen (np. cena metkowa, a cena z hurtowni) dla jednego indeksu. Mało tego, skrypt Magento pozwala na zarządzanie kilkoma sklepami za pomocą jednego panelu administracyjnego, co jest dużym ułatwieniem, jeśli ktoś za pomocą jednej platformy prowadzi osobną sprzedaż B2B i B2C. Nieograniczone możliwości rozwoju i modyfikacji wpływają na to, że Magento doskonale sprawdza się jako silnik dużych, wymagających sklepów z tysiącami indeksów.

magento-sklep

Nieustanny rozwój

Na pewno zaletą jest także open source i darmowy dostęp do skryptu (w podstawowej wersji). Architektura kodu daje utalentowanym programistom możliwość nieustannego rozwoju sklepu i dodawania kolejnych funkcjonalności. W tym wypadku sky is the limit. Dostępnych jest także mnóstwo darmowych (lub po prostu tanich) szablonów, które można wdrożyć bez większego problemu czy wysiłku. Prężnie wokół Magento działa także ogromna społeczność, która dzieli się swoim kodem i wspólnie pracuje na rozwój tej platformy sklepowej. Wszelkie problemy z poszczególnymi funkcjami czy rozszerzeniami można załatwić poprzez jedno z licznych for użytkowników skupionych wokół Magento. Inni web developerzy są chętni do pomocy i chętnie dzielą się swoją wiedzą.

Tutaj od razu jednak także zła wiadomość – wciąż nie wiadomo, jak przejęcie Magento przez Adobe wpłynie na dostępność platformy. Niewykluczone, że pojawi się opłata abonamentowa za subskrypcję i korzystanie z silnika, co z kolei może wpłynąć negatywnie na jego popularność. Potencjalnie byłoby to także ograniczenie wpływu społeczności na poszczególne funkcjonalności Magento. Informacje co do potencjalnego abonamentu powinny pojawić się pod koniec bieżącego roku. Do tego czasu nie ma co panikować, tylko spokojnie czekać na rozwój wydarzeń związanych z mariażem Magento i Adobe.

Magento przyjazne wyszukiwarkom

SEO i ruch z wyszukiwarek to dla wielu sklepów internetowych Złoty Graal, za którym gonią przez całe lata działalności. Szczególnie, że to użytkownicy znajdujący sklep poprzez Google czy Yahoo najczęściej konwertują ostatecznie w klientów. Nic więc dziwnego, że w przypadku platformy sklepowej ważne jest również dopasowanie jej do wymagań wyszukiwarek. I tutaj Magento spisuje się na medal – skrypt daje spore pole do popisu pod kątem optymalizacji SEO. Możliwości pozycjonowania wpływają na to, że często to sklepy oparte na tym silniku wiodą prym w wynikach wyszukiwania.

magento-sklep

Nie tylko zalety – co działa na niekorzyść Magento?

Niestety, ale rozbudowane funkcjonalności wymagają mocne serwera. Żeby sklep działał wystarczająco wydajnie, należy zainwestować także w odpowiedni hosting. To szczególnie ważne w dzisiejszych czasach, gdy czas ładowania strony może mieć kluczowe znaczenie dla potencjalnego klienta – każde 0,5 sekundy oczekiwania na połączenie ze stroną zwiększa szanse, że użytkownik odrzuci połączenie i zwiększy współczynnik odrzuceń sklepu.

Programista potrzebny od zaraz

Magento wymaga także wiedzy programistycznej, szczególnie przy większych ambicjach i chęci dalszego rozwijania sklepu. O ile support działa wzorowo, wiele jest rozszerzeń gotowych do wdrożenia od zaraz, to jednak przygotowanie dodatkowych funkcjonalności wymaga lepszej znajomości skryptu. Nie każdy tę wiedzę ma i nie każdy może pozwolić sobie na zatrudnienie dodatkowej osoby do zarządzania skryptem sklepowym czy też obsługi e-commerce. Wówczas Magento powinno zejść na dalszy plan, a wzrok lepiej skierować w kierunku bardziej intuicyjnych platform sprzedażowych.

Kto powinien zdecydować się na wykorzystanie Magento? Na pewno osoby, które mają dużo produktów i wymagają od e-commerce rozbudowanych funkcjonalności. Szczególnie, jeśli komuś zależy na dedykowanych funkcjach, to warto zwrócić uwagę w kierunku rozwiązania opartego na open source. To niekoniecznie będzie jednak dobra rozwiązanie, jeśli ktoś celuje w mały sklep, bez rozbudowanych opcji. Wówczas lepiej wykorzystać prostszą, bardziej intuicyjną platformę, jednocześnie nie wymagającą takiego zużycia serwera i tak rozległej wiedzy programistycznej.

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.