Z badania w ramach Bilansu Kapitału Ludzkiego 2022/2021 wynika, że w 2021 roku Polacy pracowali średnio 43,3 h tygodniowo. To daje miesięcznie nawet ponad 180 godzin, łącznie ponad tydzień spędzony wyłącznie na obowiązkach pracowniczych. Jak w takim przypadku utrzymać zaangażowanie zatrudnionych? Jednym ze sposobów na to jest grywalizacja.
Czym jest grywalizacja – definicja
Choć pojęcie grywalizacji wielu może wydawać się obce, to istnieje ono od ponad 20 lat. Wprowadził je Nick Pelling, projektant gier, w 2002 roku. Dużą popularnością zaczęło się cieszyć dopiero około 2010 roku.
Codzienne obowiązki pracownicze z czasem stają się monotonne. Tym samym maleje mobilizacja specjalisty i jego produktywność. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Gallup, w 2022 roku zmalał odsetek zaangażowanych zatrudnionych, z 36% do 32%. Dane dotyczą rynku w USA. Firmy powinny podejmować działania, które umożliwią skuteczne motywowanie pracowników. Sposobem na to jest grywalizacja w firmie.
Źródło: Gallup
Co to jest grywalizacja? To połączenie gry i rywalizacji, technika motywacyjna, w której wykorzystuje się zasady znane z gier. Tak naprawdę mechanizmy grywalizacyjne stosowane są nie tylko w przedsiębiorstwach. Być może zdarzyło Ci się mieć z nimi do czynienia w dzieciństwie, np. zbierając plusy za dobre zachowanie czy też uśmiechnięte minki za dobre zachowanie w przedszkolu. Również reguły gier komputerowych przewidują osiąganie określonych poziomów i odblokowywanie nowych rozwiązań.
Proces grywalizacji polega na nadawaniu codziennym obowiązkom innego wymiaru. Mają stać się wyzwaniem. Wykorzystuje się chęć współzawodnictwa i uzyskiwania nagród. Takie metody mogą być używane wobec pracowników różnych szczebli, ich doświadczenie nie ma znaczenia. Chodzi o pozytywne współzawodnictwo, które motywuje i pomaga osiągać cele biznesowe.
Grywalizacja a budowanie zaufania w firmie
Czy mechanizmy gry mogą przynieść efekty w przedsiębiorstwach? Okazuje się, że tak. Według TalentLMS 83% pracowników, którzy przechodzą szkolenia oparte na grywalizacji, jest bardziej zmotywowanych w pracy.
Źródło: Finances online
Czy grywalizacja pomaga w budowaniu zaufania? Jeśli jest dobrze realizowana, to zdecydowanie tak. Pracownik widzi, że firma podejmuje nowe inicjatywy i daje mu szansę na wykazanie się. Pozwala na uzyskanie pozamaterialnego wynagrodzenia, takiego jak dodatkowy dzień wolny czy udział w szkoleniu bądź osiągnięcie określonej rangi w grywalizacji, dzięki czemu zdobywa się członkostwo w danej grupie.
Skoro przedsiębiorca zaproponował grę, ustalił zasady i Cię nagrodził, to może to wzbudzić Twoje zaufanie. Warto stawiać na ciekawe wyzwania, ale też z czasem połączyć grywalizację z realizacją określonych celów, a bonifikatą za to może być np. zasilenie elektronicznego portfela, z którego można zakupić choćby bilety do kina. Jest to potrzebne, gdyż pozamaterialne formy motywacji mogą z czasem przestać być skuteczne. Grywalizacja w danej firmie może również budować wizerunek pracodawcy jako budzącego zainteresowanie szukających zatrudnienia.
W jakich obszarach można wykorzystać grywalizację?
Korzyści z grywalizacji może osiągnąć zarówno pracownik, jak i przedsiębiorca. W jakich obszarach można zastosować elementy grywalizacji? W wielu, np. w sprzedaży, marketingu, rekrutacji i IT. Grywalizacja sprawdzi się w:
- przyciąganiu zainteresowanych pracą na stanowisku, na które aktualnie prowadzisz rekrutację;
- systemie poleceń pracowniczych – dzięki grywalizacji nowi pracownicy będą lepiej dopasowani, łatwiej znajdziesz dobrych specjalistów;
- onboardingu, czyli wprowadzaniu nowego specjalisty do struktur firmy – umożliwia skrócenie czasu potrzebnego na cały proces i zmniejszenie kosztów tego działania;
- komunikacji między pracownikami;
- kampaniach promujących nowe produkty;
- integracji pracowników;
- komunikacji z klientami – np. poprzez symulacje rozmów;
- wspieraniu procesów IT.
Grywalizacja w pracy – jak wpływa na pracowników?
Jak twierdzi Aaren Terrett, były dyrektor ds. operacji sprzedażowych w O2E Brands:
Wprowadzenie grywalizacji do naszego centrum sprzedaży zwiększyło produktywność, współczynniki konwersji klientów i morale pracowników. Przygotowaliśmy konkursy z nagrodami głównymi, takimi jak produkty Apple i płatny czas wolny, aby zachęcić agentów do osiągania celów.
Ta inicjatywa przyniosła sukces, gdyż została dobrze zaplanowana, biorąc pod uwagę, kim są specjaliści w firmie. Pracownicy rywalizują, wypełniają określone zadania, ale przedsiębiorcy muszą brać pod uwagę, że mają do czynienia z różnymi ludźmi.
Steve Sims, wiceprezes ds. produktów w ON24, zauważył, że: grywalizacja powinna zawsze zaczynać się od celów biznesowych i sposobu ich pomiaru. Następnie trzeba zrozumieć grupy pracowników, z którymi pracujesz i to, do czego chcesz ich zmotywować.
Proces konkurowania sprawdza się, ale należy stworzyć zdrowe poczucie rywalizacji. Trzeba brać pod uwagę, że ludzie uczą się w różnym tempie. Rywalizacja może zniechęcać tych, którzy przyswajają nowe treści wolniej. Dlatego ważne jest rozsądne podejście. Jeśli w firmie są prezentowane tablice wyników, to nie powinny uwzględniać wyłącznie jednej, najlepszej osoby. To dobre rozwiązanie w przypadku grupy z silną więzią, ale trzeba wymienić większą liczbę specjalistów – np. 10 lub 20.
Grywalizacja działa, ale nie w każdym przypadku. Może podnosić wydajność, zaangażowanie, powodować zwiększenie sprzedaży, ale badania pokazują, że nie zawsze tak jest. Przykład, kiedy osiągnięto efekt odwrotny do oczekiwanego, podaje Forbes. Sophie, kierownik ds. marketingu, wzięła udział w zgrywalizowanym konkursie sprzedażowym. Wymagał on od pracowników wykonania jak największej liczby połączeń sprzedażowych w celu zdobycia punktów. Sophie szybko sfrustrowała się grą, straciła wewnętrzną motywację do dobrego wykonywania swoich obowiązków i zrezygnowała ze swojego stanowiska. To skrajny przypadek, w którym prawdopodobnie źle dopasowano pomysł do uczestnika.
Efekty grywalizacji w miejscu pracy
Przeważnie dzięki grywalizacji możesz podnieść wydajność pracowników. Będą oni bardziej zainteresowani realizacją celów. Takie sposoby poprawiają produktywność, zachęcają do kreatywności, wprowadzania innowacji, rozwijania umiejętności i przekładają się na uzyskanie lepszych efektów podczas szkoleń.
Dzięki grywalizacji łatwiej można osiągnąć cele biznesowe. Co do tego jednak nie ma reguły. Przede wszystkim efekty możliwe są, jeśli metoda została wdrożona zgodnie z definicją grywalizacji i z pomocą doświadczonych specjalistów. Na czym powinno to polegać?
Jak wdrożyć grywalizację w firmie?
Jeśli chcesz osiągnąć pożądane zachowania i wyniki, pamiętaj o kluczowych elementach grywalizacji.
- Jasno komunikuj cele gry i jej zasady. Określ, co trzeba zrobić, aby wygrać. Podaj, jakie są nagrody.
- Włącz grywalizację do szkoleń. Wprowadź ją już na etapie kursów dla pracowników, aby stworzyć poczucie przyjaznej rywalizacji. Możesz nagradzać zatrudnionych za samo rozpoczęcie nauki, dobre rezultaty czy ukończenie kursu.
- Oferuj oczekiwane nagrody. Z czasem same odznaki to zbyt mało. Bardziej wartościowy bonus może lepiej motywować. Może to być np. wspomniany dzień wolny.
- Doceniaj wkład wszystkich pracowników. Nie nagradzaj wyłącznie zwycięzcy. Ustal różne rodzaje profitów, np. takie, które przyznasz za samo ukończenie szkolenia, a nie wyłącznie za np. wysokie wyniki sprzedażowe.
- Śledź zainteresowanie grywalizacją i osiągane efekty. Jak wielu pracowników uczestniczy w grze? Ilu zrealizowało cele? Czy wskaźnik uczestnictwa jest niski? Jeśli tak, rozważ zmianę sposobów wyróżniania i nagradzania.
- Podsumowanie wydajności. Podkreślaj sukcesy i porażki w programie. Opisz, co pracownicy zrobili dobrze, a jakie popełnili błędy. To cenna lekcja dla wszystkich zatrudnionych.
Jak nagradzać pracowników podczas gier?
Swoich pracowników możesz nagradzać na różne sposoby. Wszystkie mogą zwiększać zaangażowanie, o ile są dobrze dopasowane do danej grupy.
- Interaktywne tabele wyników oparte na punktach – powinny być cały czas dostępne dla pracowników, by mogli sprawdzać swoje pozycje;
- kółka typu spin-to-win – umożliwiają wylosowanie nagrody z dostępnych opcji;
- paski postępu realizacji celu – dzięki nim pracownik widzi, ile dzieli go od zdobycia danego poziomu;
- odznaki za osiągnięcia – powinny być widoczne dla innych pracowników;
- tablica rywalizacji między zespołami – specjaliści mogą sprawdzić, na jakim znajdują się etapie realizacji celu i jak wypadają na tle wewnętrznej konkurencji;
- nagradzanie punktami – to dosyć uniwersalne rozwiązanie, które przynajmniej krótkookresowo powinno działać w przypadku różnych grup pracowników;
Przykłady gier
Grywalizacja jest wykorzystywana z powodzeniem przez wiele znanych marek. Ma zastosowanie do osiągnięcia różnych celów. Jakie są przykłady grywalizacji?
Duolingo
Duolingo opracowało aplikację do nauki języków, która działa na zasadzie grywalizacji. Twórcy uruchomili mnóstwo kursów edukacyjnych. Główny interfejs Duolingo zawiera animowane postacie i wyskakujące kolory, aby przyciągnąć uwagę użytkownika. Korzystający osiąga kolejne poziomy dzięki zaliczaniu poprzednich. To aplikacja kierowana do różnych grup odbiorców – również pracowników. Ułatwia naukę języków.
Źródło: Raw
Uber
Po stronie kierowcy aktywowany jest system nagród. Śledzone są wydajność i postępy. Program nagród Uber obejmuje system poziomów, które odblokowują różne bonusy i zachęty.
Źródło: Dribbble
Microsoft
Wyzwaniem dla firmy było upewnienie się, że tłumaczenia jej produktów na różne języki są dokładne. Microsoft stworzyło grę „Language Quality”. Umożliwiała ona przeglądanie ekranów w celu weryfikacji precyzyjności języka. Efekt?
4500 użytkowników sprawdziło 500 000 ekranów w celu ulepszenia lub poprawienia tłumaczeń na podstawie języków ojczystych. Microsoft Japan zaplanował dzień wolny w firmie tylko po to, by zagrać w tę grę.
Podsumowanie
Przykłady grywalizacji można mnożyć. Takimi i innymi mechanizmami motywacyjnymi możesz skutecznie mobilizować do działania pracowników, jak i klientów. Ustal poziomy trudności, odpowiednie nagrody i korzystaj z dostępnych możliwości. Warto inwestować w grywalizację.