Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    real time bidding
    Kampania RTB (Real Time Bidding) jako skuteczny model reklamy
    5 maja 2023
    Wyszukiwanie głosowe
    Voice search (wyszukiwanie głosowe) a SEO – co musisz wiedzieć?
    9 stycznia 2024
    Wyszukiwanie fasetowe
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Zalety i wady Magento
    Magento – zalety i wady platformy ecommerce
    5 maja 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Zalety i wady Magento
    Magento – zalety i wady platformy ecommerce
    5 maja 2023
    e-commerce vs m-commerce – czym są i czym się różnią?
    5 maja 2023
    Czym jest BaseLinker?
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    storytelling
    Storytelling w biznesie i marketingu. Przykłady i inspiracje
    5 maja 2023
    lojalność klientów
    Lojalność klientów – jak ją budować i rozwijać?
    2 czerwca 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Zaangażowanie pracowników i grywalizacja – jak to połączyć?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Co to jest grywalizacja?
Responsywnie.pl > Marketing > Zaangażowanie pracowników i grywalizacja – jak to połączyć?
Marketing

Zaangażowanie pracowników i grywalizacja – jak to połączyć?

Natalia Szczur
Data ostatniej aktualizacji: 2023/08/31 o 11:36
Natalia Szczur Opublikowano 31 sierpnia 2023
10 min
Udostępnij

Z badania w ramach Bilansu Kapitału Ludzkiego 2022/2021 wynika, że w 2021 roku Polacy pracowali średnio 43,3 h tygodniowo. To daje miesięcznie nawet ponad 180 godzin, łącznie ponad tydzień spędzony wyłącznie na obowiązkach pracowniczych. Jak w takim przypadku utrzymać zaangażowanie zatrudnionych? Jednym ze sposobów na to jest grywalizacja.

Spis treści
Czym jest grywalizacja – definicjaGrywalizacja a budowanie zaufania w firmieW jakich obszarach można wykorzystać grywalizację?Grywalizacja w pracy – jak wpływa na pracowników?Efekty grywalizacji w miejscu pracyJak wdrożyć grywalizację w firmie?Jak nagradzać pracowników podczas gier?Przykłady gierDuolingoUberMicrosoftPodsumowanie

Czym jest grywalizacja – definicja

Choć pojęcie grywalizacji wielu może wydawać się obce, to istnieje ono od ponad 20 lat. Wprowadził je Nick Pelling, projektant gier, w 2002 roku. Dużą popularnością zaczęło się cieszyć dopiero około 2010 roku.

Codzienne obowiązki pracownicze z czasem stają się monotonne. Tym samym maleje mobilizacja specjalisty i jego produktywność. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Gallup, w 2022 roku zmalał odsetek zaangażowanych zatrudnionych, z 36% do 32%. Dane dotyczą rynku w USA. Firmy powinny podejmować działania, które umożliwią skuteczne motywowanie pracowników. Sposobem na to jest grywalizacja w firmie.

Grywalizacja - statystyki
Źródło: Gallup

Co to jest grywalizacja? To połączenie gry i rywalizacji, technika motywacyjna, w której wykorzystuje się zasady znane z gier. Tak naprawdę mechanizmy grywalizacyjne stosowane są nie tylko w przedsiębiorstwach. Być może zdarzyło Ci się mieć z nimi do czynienia w dzieciństwie, np. zbierając plusy za dobre zachowanie czy też uśmiechnięte minki za dobre zachowanie w przedszkolu. Również reguły gier komputerowych przewidują osiąganie określonych poziomów i odblokowywanie nowych rozwiązań.

Proces grywalizacji polega na nadawaniu codziennym obowiązkom innego wymiaru. Mają stać się wyzwaniem. Wykorzystuje się chęć współzawodnictwa i uzyskiwania nagród. Takie metody mogą być używane wobec pracowników różnych szczebli, ich doświadczenie nie ma znaczenia. Chodzi o pozytywne współzawodnictwo, które motywuje i pomaga osiągać cele biznesowe.

Grywalizacja a budowanie zaufania w firmie

Czy mechanizmy gry mogą przynieść efekty w przedsiębiorstwach? Okazuje się, że tak. Według TalentLMS 83% pracowników, którzy przechodzą szkolenia oparte na grywalizacji, jest bardziej zmotywowanych w pracy.

Pozytywny wpływ mechanizmu gry na pracowników
Źródło: Finances online

Czy grywalizacja pomaga w budowaniu zaufania? Jeśli jest dobrze realizowana, to zdecydowanie tak. Pracownik widzi, że firma podejmuje nowe inicjatywy i daje mu szansę na wykazanie się. Pozwala na uzyskanie pozamaterialnego wynagrodzenia, takiego jak dodatkowy dzień wolny czy udział w szkoleniu bądź osiągnięcie określonej rangi w grywalizacji, dzięki czemu zdobywa się członkostwo w danej grupie.

Skoro przedsiębiorca zaproponował grę, ustalił zasady i Cię nagrodził, to może to wzbudzić Twoje zaufanie. Warto stawiać na ciekawe wyzwania, ale też z czasem połączyć grywalizację z realizacją określonych celów, a bonifikatą za to może być np. zasilenie elektronicznego portfela, z którego można zakupić choćby bilety do kina. Jest to potrzebne, gdyż pozamaterialne formy motywacji mogą z czasem przestać być skuteczne. Grywalizacja w danej firmie może również budować wizerunek pracodawcy jako budzącego zainteresowanie szukających zatrudnienia.

W jakich obszarach można wykorzystać grywalizację?

Korzyści z grywalizacji może osiągnąć zarówno pracownik, jak i przedsiębiorca. W jakich obszarach można zastosować elementy grywalizacji? W wielu, np. w sprzedaży, marketingu, rekrutacji i IT. Grywalizacja sprawdzi się w:

  • przyciąganiu zainteresowanych pracą na stanowisku, na które aktualnie prowadzisz rekrutację;
  • systemie poleceń pracowniczych – dzięki grywalizacji nowi pracownicy będą lepiej dopasowani, łatwiej znajdziesz dobrych specjalistów;
  • onboardingu, czyli wprowadzaniu nowego specjalisty do struktur firmy – umożliwia skrócenie czasu potrzebnego na cały proces i zmniejszenie kosztów tego działania;
  • komunikacji między pracownikami;
  • kampaniach promujących nowe produkty;
  • integracji pracowników;
  • komunikacji z klientami – np. poprzez symulacje rozmów;
  • wspieraniu procesów IT.

Grywalizacja w pracy – jak wpływa na pracowników?

Jak twierdzi Aaren Terrett, były dyrektor ds. operacji sprzedażowych w O2E Brands:

Wprowadzenie grywalizacji do naszego centrum sprzedaży zwiększyło produktywność, współczynniki konwersji klientów i morale pracowników. Przygotowaliśmy konkursy z nagrodami głównymi, takimi jak produkty Apple i płatny czas wolny, aby zachęcić agentów do osiągania celów.

Ta inicjatywa przyniosła sukces, gdyż została dobrze zaplanowana, biorąc pod uwagę, kim są specjaliści w firmie. Pracownicy rywalizują, wypełniają określone zadania, ale przedsiębiorcy muszą brać pod uwagę, że mają do czynienia z różnymi ludźmi.

Steve Sims, wiceprezes ds. produktów w ON24, zauważył, że: grywalizacja powinna zawsze zaczynać się od celów biznesowych i sposobu ich pomiaru. Następnie trzeba zrozumieć grupy pracowników, z którymi pracujesz i to, do czego chcesz ich zmotywować.

Proces konkurowania sprawdza się, ale należy stworzyć zdrowe poczucie rywalizacji. Trzeba brać pod uwagę, że ludzie uczą się w różnym tempie. Rywalizacja może zniechęcać tych, którzy przyswajają nowe treści wolniej. Dlatego ważne jest rozsądne podejście. Jeśli w firmie są prezentowane tablice wyników, to nie powinny uwzględniać wyłącznie jednej, najlepszej osoby. To dobre rozwiązanie w przypadku grupy z silną więzią, ale trzeba wymienić większą liczbę specjalistów – np. 10 lub 20.

Grywalizacja działa, ale nie w każdym przypadku. Może podnosić wydajność, zaangażowanie, powodować zwiększenie sprzedaży, ale badania pokazują, że nie zawsze tak jest. Przykład, kiedy osiągnięto efekt odwrotny do oczekiwanego, podaje Forbes. Sophie, kierownik ds. marketingu, wzięła udział w zgrywalizowanym konkursie sprzedażowym. Wymagał on od pracowników wykonania jak największej liczby połączeń sprzedażowych w celu zdobycia punktów. Sophie szybko sfrustrowała się grą, straciła wewnętrzną motywację do dobrego wykonywania swoich obowiązków i zrezygnowała ze swojego stanowiska. To skrajny przypadek, w którym prawdopodobnie źle dopasowano pomysł do uczestnika.

Efekty grywalizacji w miejscu pracy

Przeważnie dzięki grywalizacji możesz podnieść wydajność pracowników. Będą oni bardziej zainteresowani realizacją celów. Takie sposoby poprawiają produktywność, zachęcają do kreatywności, wprowadzania innowacji, rozwijania umiejętności i przekładają się na uzyskanie lepszych efektów podczas szkoleń.

Dzięki grywalizacji łatwiej można osiągnąć cele biznesowe. Co do tego jednak nie ma reguły. Przede wszystkim efekty możliwe są, jeśli metoda została wdrożona zgodnie z definicją grywalizacji i z pomocą doświadczonych specjalistów. Na czym powinno to polegać?

Jak wdrożyć grywalizację w firmie?

Jeśli chcesz osiągnąć pożądane zachowania i wyniki, pamiętaj o kluczowych elementach grywalizacji.

  1. Jasno komunikuj cele gry i jej zasady. Określ, co trzeba zrobić, aby wygrać. Podaj, jakie są nagrody.
  2. Włącz grywalizację do szkoleń. Wprowadź ją już na etapie kursów dla pracowników, aby stworzyć poczucie przyjaznej rywalizacji. Możesz nagradzać zatrudnionych za samo rozpoczęcie nauki, dobre rezultaty czy ukończenie kursu.
  3. Oferuj oczekiwane nagrody. Z czasem same odznaki to zbyt mało. Bardziej wartościowy bonus może lepiej motywować. Może to być np. wspomniany dzień wolny.
  4. Doceniaj wkład wszystkich pracowników. Nie nagradzaj wyłącznie zwycięzcy. Ustal różne rodzaje profitów, np. takie, które przyznasz za samo ukończenie szkolenia, a nie wyłącznie za np. wysokie wyniki sprzedażowe.
  5. Śledź zainteresowanie grywalizacją i osiągane efekty. Jak wielu pracowników uczestniczy w grze? Ilu zrealizowało cele? Czy wskaźnik uczestnictwa jest niski? Jeśli tak, rozważ zmianę sposobów wyróżniania i nagradzania.
  6. Podsumowanie wydajności. Podkreślaj sukcesy i porażki w programie. Opisz, co pracownicy zrobili dobrze, a jakie popełnili błędy. To cenna lekcja dla wszystkich zatrudnionych.

Jak nagradzać pracowników podczas gier?

Swoich pracowników możesz nagradzać na różne sposoby. Wszystkie mogą zwiększać zaangażowanie, o ile są dobrze dopasowane do danej grupy.

  • Interaktywne tabele wyników oparte na punktach – powinny być cały czas dostępne dla pracowników, by mogli sprawdzać swoje pozycje;
  • kółka typu spin-to-win – umożliwiają wylosowanie nagrody z dostępnych opcji;
  • paski postępu realizacji celu – dzięki nim pracownik widzi, ile dzieli go od zdobycia danego poziomu;
  • odznaki za osiągnięcia – powinny być widoczne dla innych pracowników;
  • tablica rywalizacji między zespołami – specjaliści mogą sprawdzić, na jakim znajdują się etapie realizacji celu i jak wypadają na tle wewnętrznej konkurencji;
  • nagradzanie punktami – to dosyć uniwersalne rozwiązanie, które przynajmniej krótkookresowo powinno działać w przypadku różnych grup pracowników;

Przykłady gier

Grywalizacja jest wykorzystywana z powodzeniem przez wiele znanych marek. Ma zastosowanie do osiągnięcia różnych celów. Jakie są przykłady grywalizacji?

Duolingo

Duolingo opracowało aplikację do nauki języków, która działa na zasadzie grywalizacji. Twórcy uruchomili mnóstwo kursów edukacyjnych. Główny interfejs Duolingo zawiera animowane postacie i wyskakujące kolory, aby przyciągnąć uwagę użytkownika. Korzystający osiąga kolejne poziomy dzięki zaliczaniu poprzednich. To aplikacja kierowana do różnych grup odbiorców – również pracowników. Ułatwia naukę języków.

Grywalizacja w Duolingo
Źródło: Raw

Uber

Po stronie kierowcy aktywowany jest system nagród. Śledzone są wydajność i postępy. Program nagród Uber obejmuje system poziomów, które odblokowują różne bonusy i zachęty.

Grywalizacja na przykładzie firmy Uber
Źródło: Dribbble

Microsoft

Wyzwaniem dla firmy było upewnienie się, że tłumaczenia jej produktów na różne języki są dokładne. Microsoft stworzyło grę „Language Quality”. Umożliwiała ona przeglądanie ekranów w celu weryfikacji precyzyjności języka. Efekt?

4500 użytkowników sprawdziło 500 000 ekranów w celu ulepszenia lub poprawienia tłumaczeń na podstawie języków ojczystych. Microsoft Japan zaplanował dzień wolny w firmie tylko po to, by zagrać w tę grę.

Podsumowanie

Przykłady grywalizacji można mnożyć. Takimi i innymi mechanizmami motywacyjnymi możesz skutecznie mobilizować do działania pracowników, jak i klientów. Ustal poziomy trudności, odpowiednie nagrody i korzystaj z dostępnych możliwości. Warto inwestować w grywalizację.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
User Generated Content – co to? Zobacz przykłady
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Natalia Szczur
Natalia Szczur
Fanka języka: prostego, poprawnego i korzyści. Od ponad dwóch lat tworzy strategie content marketingowe oraz pisze artykuły branżowe o SEO, UX i analityce.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?