Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    content marketing plansza
    Czym jest thin content i jak wpływa na pozycję strony internetowej?
    22 maja 2024
    Wyszukiwarka Google Grafika
    Jak pozycjonować grafikę w Google?
    21 września 2023
    google
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Framework – co to? Najważniejsze informacje
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Społeczny dowód słuszności w internecie
    Social Proof w e-commerce. Jak go używać? Przykłady i pomysły
    1 grudnia 2023
    Reklamy graficzne
    Rozmiary reklam graficznych – kampanie w Google
    5 maja 2023
    Ścieżka zakupowa konsumenta
    Ścieżka zakupowa klienta – jak ją stworzyć? Poznaj nasze rady
    29 stycznia 2024
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Mail powitalny
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Własna platforma do wideokonferencji
    Własna platforma do wideokonferencji – czy to dobry wybór?
    14 czerwca 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Produkt placement
Responsywnie.pl > Marketing > Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing

Czym jest lokowanie produktu (product placement)?

Paulina Szewczyk
Data ostatniej aktualizacji: 2024/11/21 o 20:11
Paulina Szewczyk Opublikowano 9 listopada 2024
11 min
Udostępnij

Każdego dnia mamy do czynienia z ogromną liczbą przekazów reklamowych. Z różnych badań wynika, że może ich być od 4 000 do nawet 10 000 – oczywiście biorąc pod uwagę internet, outdoor, prasę i wszystkie inne formy. To powoduje, że przestajemy na nie zwracać uwagę. Właśnie dlatego marketerzy szukają mniej nachalnych sposobów prezentowania oferty. Jednym z nich jest product placement. Na czym to polega?

Spis treści
Lokowanie produktu – czym jest?Jakie są rodzaje lokowania produktów?Product placement a regulacje prawneWady i zalety lokowania produktuJak stworzyć skuteczną strategię lokowania produktu?Product placement a tradycyjna reklama – różniceProduct placement – przykładyAudi w filmach serii Iron ManNike w Powrocie do przyszłościRay-ban w Top Gun

Lokowanie produktu – czym jest?

Lokowanie produktu, z ang. product placement, jest niebezpośrednią, nienachlaną formą reklamy. Umożliwia dotarcie do sporej liczby odbiorców w oryginalny sposób. Polega na prezentowaniu produktów i usług poprzez środki masowego przekazu. Z pewnością zdarzyło Ci się dostrzec to np. w serialach czy filmach. To, że bohater danej produkcji korzysta z laptopa z logo Apple, nie jest przypadkiem, tak samo jak picie napojów Coca-Cola lub Pepsi czy wizyta w restauracji danej sieci. Firma zapłaciła za ulokowanie w filmie jej produktów. Dzięki temu mogła dotrzeć do odbiorców w nienachalny sposób.

A czy nie lepiej postawić na standardową reklamę w czasie przerwy podczas oglądania serialu? Zerknij na poniższą grafikę, która pokazuje, czym zajmują się badani, kiedy trwa przerwa.
Reklamy w czasie przerwy w TV

Źródło

Jak widzisz, zaledwie 5% ogląda reklamy. Jaka jest wobec tego wartość rynku product placement? Według Statista w 2024 roku aż 33 mld dolarów!
Rynek product placement

Źródło

Produkt może być tak promowany nie tylko w programach telewizyjnych, ale również w książkach czy na grafice. Często w takiej reklamie pojawiają się autorytety z danej branży, dzięki czemu do odbiorcy trafia przekaz wskazujący, że tego produktu używają eksperci i jest on wart zakupu.

Jakie są rodzaje lokowania produktów?

Istnieją różne formy reklamy tego typu. Oto przykłady:

  • Produkt jest używany w programie, filmie czy serialu – skuteczna metoda i często wykorzystywana. Prezentuje, jak wykorzystywany jest dany artykuł, co możesz dzięki niemu uzyskać. Wykorzystał to m.in. Samsung w programie The X Factor, gdzie uczestnicy i jurorzy korzystali z urządzeń tej firmy. Marka w tym okresie stała się numerem 1 wśród dostawców telefonów w Wielkiej Brytanii.

Produkt używany w reklamie

Źródło

  • Produkt wyraźnie widoczny, ale nieużywany – pasuje do sceny, jest jej częścią. Przykład stanowi kampania Karchera, którego produkty pojawiły się w odcinkach programu Tommy’s Fix It Yourself na Discovery Real Time.
  • Wzmianka o produkcie – może nie być widoczny, ale zapyta o niego jedna z osób, które uczestniczą w danej scenie. Przykładem jest firma Visa, która w ten sposób reklamowała się w serialu A League of Their Own na Sky 1.
  • Muzyka – tak promowane są nowe utwory. Przykładem może być album Ministry of Sound Marbella Sessions, który pojawił się jako tło w The Only Way is Essex na ITV2.
  • Cyfrowy plakat – przykładem jest plakat Pedigree Dentastix, wykorzystany w odcinku programu A Different Breed na Sky 1.

Product placement a regulacje prawne

Wiesz już, co to znaczy lokowanie produktu, ale czy takie działania są na pewno zgodne z prawem? Regulacje w tym zakresie są różne w zależności od kraju. Dlatego, jeśli zamierzasz korzystać z tej formy reklamy na określonym rynku, dowiedz się, jakie obostrzenia obowiązują pod tym kątem.

W Polsce, podobnie jak całej Unii Europejskiej, należy przestrzegać dyrektywy Audiowizualnej Usług Medialnych (AVMSD). Wynika z niej, że product placement jest dopuszczalny, ale widzowie muszą być poinformowani o wykorzystaniu takiej reklamy. Wymóg ten jest realizowany poprzez wyświetlenie komunikatu, że produkcja zawiera lokowanie produktu. Może to wyglądać jak na poniższej grafice:
Audycja z lokowaniem produktu

Źródło

W Stanach Zjednoczonych trzeba jasno wskazać, że produkt jest umieszczony w produkcji w ramach umowy komercyjnej. Często podkreśla się to specjalną grafiką. Sposób prezentacji produktu wymaga poinformowania odbiorcy, że znalazł się w programie czy serialu odpłatnie. Nie można wprowadzać odbiorcy w błąd. W Polsce kwestie z tym związane reguluje Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji (KRRiT), która już wielokrotnie nakładała kary za nieodpowiednie wykorzystywanie lokowania produktu.

Wady i zalety lokowania produktu

Product placement ma wiele plusów, ale również minusy. Oto największe zalety lokowania produktu:

  • To forma prezentacji, która jest bardziej akceptowalna przez odbiorców niż tradycyjna reklama. Widz nie odwraca wzroku, dlatego że widzi jakąś markę. A jak wskazują wspomniane badania, mało kto ogląda reklamy prezentowane w przerwie między emisją programów.
  • Możesz zwiększyć wiarygodność – klient widzi Twoją markę w otoczeniu znanych osób; mogą to być eksperci z danej dziedziny. Prezentujesz mu zastosowanie danego produktu.
  • Dotrzesz do specyficznej grupy odbiorców, którzy identyfikują się np. z jakimś serialem, aktorem czy ekspertem.
  • Możesz promować określone cechy danego produktu albo funkcję, która wyróżnia go na tle konkurencji.
  • Zwiększysz świadomość marki – to forma reklamy nie tylko dla dobrze znanych firm, ale i takich, które dopiero budują rozpoznawalność.

Natomiast wady lokowania produktu są następujące:

  • Wymaga dużego budżetu – marka pojawia się w znanych produkcjach telewizyjnych, mówią o niej celebryci czy też eksperci z różnych dziedzin. Nawet jeśli to reklama w grze, to także wiąże się ze sporym wydatkiem. W wielu przypadkach marki musiały zainwestować bardzo dużą kwotę. Harley-Davidson zapłacił 10 mln dolarów za to, że jego motocykl pojawił się w Avengers: Wiek Ultrona. Heineken przeznaczył 45 milionów dolarów za 7 sekund czasu ekranowego w filmie o Jamesie Bondzie (Skyfall).
  • Nie ma tutaj wezwania do działania – po prostu odbiorca widzi, jak uczestnik danej sceny korzysta z Twojego produktu. To ukryta forma reklamy.
  • Zbyt wiele lokowanych produktów w jednej produkcji – odbiorcy coraz częściej narzekają, że filmy i seriale są wręcz wypełnione reklamami. W takim przypadku pozytywne skojarzenia nie są oczywiste. Dany produkt może wręcz wzbudzać negatywne emocje, jeśli jest promowany w taki sposób.
  • Trudno monitorować skuteczność takiej reklamy – korzysta się z niej głównie po to, aby zwiększyć świadomość marki. Trudno Ci będzie jednoznacznie ustalić, jak wpłynęło to na sprzedaż produktu.
  • Negatywna reputacja aktora może źle wpłynąć na opinie o Twojej marce – może tak być, jeśli osoba, która korzysta z Twojego produktu w ramach reklamy, zanotuje wpadkę wizerunkową.

Jak stworzyć skuteczną strategię lokowania produktu?

Przekonanie potencjalnego klienta do skorzystania z Twojego produktu i zbudowanie pozytywnego wizerunku, nie jest proste. Aby osiągnąć taki efekt, potrzebujesz skutecznej strategii lokowania. Co to oznacza? Oto kroki, które warto podjąć, aby opracować odpowiednią strategię:

1. Ustal, kim są Twoi odbiorcy

Przede wszystkim musisz wiedzieć, kogo interesuje Twoja oferta i zdobyć jak najwięcej informacji o konsumentach, którzy z niej korzystają. Wtedy możesz ustalić, w jakich produkcjach powinny być lokowane produkty. Oczywiście wśród publiczności muszą być osoby należące do tej grupy docelowej. Na tej podstawie możesz również ustalić moment w czasie emisji, np. serialu, w którym powinien pojawić się produkt.

2. Ustal budżet na działania

Wspomniane bardzo wysokie ceny lokowania produktów nie oznaczają, że to działania wyłącznie dla marek z bardzo dużym budżetem na działania marketingowe. Znając możliwości finansowe, wiesz, na co możesz sobie pozwolić i z jaką agencją współpracować. Poza tym lokowanie produktu nie musi polegać wyłącznie na pojawieniu się marki w filmie czy serialu telewizyjnym. Może to być również wideo na YouTube czy wpisy w social media.

3. Sprawdź dostępne możliwości lokowania produktu

Na tej podstawie dowiesz się, jakie masz opcje i porównasz ich koszty.

4. Znajdź influencerów, którzy mają wielu obserwujących, należących do Twojej grupy docelowej

Lokowanie produktu we współpracy z nimi może przynieść znakomite efekty.

Następnym krokiem jest już ustalenie, jak ulokowany będzie produkt. Ważna jest naturalność, ale także jego umieszczenie tak, aby zwracał uwagę.

Product placement a tradycyjna reklama – różnice

Te dwie formy dotarcia do odbiorcy są zupełnie różne. Dzięki lokowaniu produktu możesz trafiać z przekazem bardziej naturalnie, bez nachalności. Odbiorcy są zniechęceni do tradycyjnej reklamy, bo wciąż mają z nią do czynienia i to w bardzo dużej ilości. Długie przerwy reklamowe w telewizji poświęcają przeważnie na zajęcie się czymś zupełnie innym niż ich oglądanie.

W przypadku product placement większe są szanse, że produkt zostanie zapamiętany ze względu na powiązanie go z emocjonalnym momentem w filmie. Do tego dąży się również w tradycyjnej reklamie, ale tylko nielicznym udaje się osiągnąć taki efekt.

Prawidłowe lokowanie produktu może tworzyć pozytywne skojarzenia z marką, zwiększać jej rozpoznawalność i lojalność wobec niej. Umożliwia dotarcie do dużego grona odbiorców, ale niekoniecznie osób zainteresowanych ofertą.

Lokowanie produktu może być drogie, ale wszystko zależy od tego, w jaki sposób będziesz to robić, jakimi produkcjami i kanałami. Tradycyjna reklama w TV również jest kosztowna, a niekoniecznie musi przynosić oczekiwane rezultaty. Czy to oznacza, że nie ma sensu? Oczywiście, że ma, szczególnie jeśli chcesz budować znajomość marki, a promowanie jej, np. przez jeden popularny serial, po prostu nie wystarczy.

Product placement – przykłady

Z tej formy docierania do odbiorców korzysta mnóstwo marek w Polsce i za granicą. Oto kilka naprawdę dobrych przykładów.

Audi w filmach serii Iron Man

Główny bohater produkcji Tony Stark w kolejnych częściach pracuje nad rozwojem kombinezonów Iron Mana. Jednocześnie korzysta z coraz nowocześniejszych aut marki Audi.

Samochód w reklamie

Źródło

Nike w Powrocie do przyszłości

W drugiej części tego filmu pojawiły się sneakersy marki Nike, które można określić legendarnymi. Dodajmy, że pierwsza część produkcji pojawiła się w 1985 roku.

Buty jako product placement

Źródło

Ray-ban w Top Gun

Tom Cruise nosił w tej produkcji okulary Ray-ban. W ciągu 7 miesięcy od premiery filmu sprzedaż zaprezentowanego modelu okularów wzrosła o 40%.

Okulary jako lokowanie produktu

Źródło

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
User Generated Content – co to? Zobacz przykłady
Narzędzia AI do generowania zdjęć – które warto znać?
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Paulina Szewczyk
Paulina Szewczyk
Marketing i nowe technologie to moja codzienność. Pomagam w sprzedaży, reklamie i obecności w mediach cyfrowych. Po godzinach zapalona podróżniczka, miłośniczka kotów i jogi.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?