Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    content marketing plansza
    Czym jest thin content i jak wpływa na pozycję strony internetowej?
    22 maja 2024
    Wyszukiwarka Google Grafika
    Jak pozycjonować grafikę w Google?
    21 września 2023
    google
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Framework – co to? Najważniejsze informacje
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Społeczny dowód słuszności w internecie
    Social Proof w e-commerce. Jak go używać? Przykłady i pomysły
    1 grudnia 2023
    Reklamy graficzne
    Rozmiary reklam graficznych – kampanie w Google
    5 maja 2023
    Ścieżka zakupowa konsumenta
    Ścieżka zakupowa klienta – jak ją stworzyć? Poznaj nasze rady
    29 stycznia 2024
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Mail powitalny
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Własna platforma do wideokonferencji
    Własna platforma do wideokonferencji – czy to dobry wybór?
    14 czerwca 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Promocja sprzedaży – czym jest? Narzędzia i przykłady
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Narzędzia promocji sprzedaży
Responsywnie.pl > Marketing > Promocja sprzedaży – czym jest? Narzędzia i przykłady
Marketing

Promocja sprzedaży – czym jest? Narzędzia i przykłady

Łukasz Kuchta
Data ostatniej aktualizacji: 2024/01/02 o 16:21
Łukasz Kuchta Opublikowano 21 grudnia 2023
10 min
Udostępnij

Duża konkurencja powoduje, że przedsiębiorca musi w jakiś sposób wyróżnić swoją ofertę na tle innych firm. Nie wystarczy zaproponować znakomity produkt. Trzeba go wypromować – dotrzeć z przekazem do docelowych odbiorców. Sposobem na to jest promocja sprzedaży. Na czym polegają takie działania? Jakie narzędzia warto przy tym wykorzystać?

Spis treści
Czym jest promocja sprzedaży?Znaczenie promocji sprzedaży w marketinguRodzaje promocji sprzedażyKluczowe techniki promocji sprzedażyWyprzedaż lub ograniczona czasowo obniżka cenŁączenie produktów lub usługKupon na pierwszy zakupOgraniczone czasowo gratisyOgraniczona czasowo bezpłatna wysyłkaCzęść przychodu na cele charytatywnePromocja sprzedaży – przykładyPytania i odpowiedzi (FAQ) – promocja sprzedaży

Czym jest promocja sprzedaży?

Celem takich inicjatyw jest przekonanie odbiorców do zakupu, czyli w praktyce osiągnięcie wyższych obrotów. Z publikacji „Komunikacja marketingowa. Istota, uwarunkowania, efekty” Teresy Taranko wynika, że promocja sprzedaży to: zespół różnorodnych działań mających na celu stworzenie nadzwyczajnych, dodatkowych i krótkotrwałych bodźców zwiększających atrakcyjność produktu dla nabywcy i podwyższających jego skłonność do zakupu.

Natomiast według Philipa Kotlera to czynności prowadzone w celu przedstawienia produktu i zachęcenia do jego kupna.

Poprzez narzędzia promocji sprzedaży możesz spopularyzować ofertę, sprowokować do zakupu, wpłynąć na wzrost świadomości marki i budować jej pozytywny wizerunek. W celu osiągnięcia takich rezultatów możesz prowadzić przeróżne działania. Do ich głównych cech zalicza się krótkookresowy charakter, szybkie efekty, podwyższenie atrakcyjności oferty poprzez dodanie wartości do podstawowej propozycji.

Większe nakłady finansowe na promocję sprzedaży prowadzą do ożywienia wzrostu budżetów marketingowych. Z najnowszego raportu Bellwether Report, opublikowanego 19 kwietnia 2023 roku przez IPA, wynika, że takie działania odnotowały największy skok ze wszystkich analizowanych kategorii w pierwszym kwartale – o 8,8% rok do roku.

Okazuje się, że całkowite budżety marketingowe w analizowanych brytyjskich firmach rosną w najszybszym tempie od drugiego kwartału 2022 r., pomimo powszechnej presji kosztowej i ograniczonych wydatków konsumenckich.

Budżet na promocje - badanie

Źródło

Znaczenie promocji sprzedaży w marketingu

Promowanie produktu ma prowadzić do zwiększania zainteresowania nim i przede wszystkim wzrostu sprzedaży. W obecnych warunkach rynkowych pokonanie konkurencji bez takich działań nie ma szans na powodzenie. Promowanie produktu nie wymaga tak dużego budżetu jak reklama w mass mediach. Kolejnym atutem takiej inicjatywy jest to, że można łatwo mierzyć efektywność podejmowanych prac i szybko uzyskać wyniki. W wielu działalnościach stanowi to najlepszy sposób na przekonanie klientów do wyboru Twojej oferty kosztem konkurencji. To metoda na osłabienie pozycji innych produktów dostępnych na rynku, o podobnym zastosowaniu, a także na zbudowanie przywiązania klientów do marki.

Poprzez promowanie produktu firma realizuje cele sprzedażowe. Odgrywa to ważną rolę zarówno w przypadku sklepów internetowych, jak i działalności prowadzonych stacjonarnie. Realizacja zadań powinna zapewnić wzrost przychodów przedsiębiorstwa – przynajmniej w przypadku asortymentu objętego promocją.

Pamiętaj, że reklama i promocja nie są synonimami. Drugie pojęcie obejmuje wiele działań, a reklama jest jednym z nich.

Rodzaje promocji sprzedaży

Wyróżnia się dwie główne strategie:

  1. Przyciągania – w tym przypadku chodzi o promocje produktów kierowane bezpośrednio do konsumentów. Jeśli odbiorca komunikatu zdecyduje się na zakup, oczekiwać będzie dostępności produktu w sklepie. Firma, która prowadzi sprzedaż detaliczną, musi zaopatrywać się u hurtowników, a Ci u producenta, co wymusza konieczność planowania zamówień i dostosowania zasobów do bieżącego zainteresowania. Strategia działania musi obejmować określenie potencjalnych efektów promocji i zapewniać w ramach oferty odpowiednie stany magazynowe.
  2. Odpychania – w tej formie to producent agresywnie promuje ofertę u hurtowników, detalistów aż do ostatecznego konsumenta. Promowanie produktu jest prowadzone na każdym etapie. Taka strategia sprawdza się w przypadku rzeczy codziennego użytku – w tej sytuacji z reguły nie ma mowy o przywiązaniu do marki.

Promocja sprzedaży może być prowadzona u:

  • Pośredników – w tym przypadku celem jest zwiększenie wielkości zapasów produktów, powierzchni wystawowej na półkach sklepowych czy zadbanie o atrakcyjniejszą ekspozycję, aby zachęcić do zakupu towaru. Może chodzić o wprowadzenie na rynek nowości czy płynną sprzedaż artykułów sezonowych.
  • Detalistów – takie promowanie produktów ma zachęcić do odwiedzenia sklepu. Stosuje się w tym przypadku metody, takie jak wyprzedaże posezonowe, obniżka ceny zakupu drugiego, takiego samego produktu czy oferty typu kup 2 zapłać za 1. Celem działań może być również podniesienie poziomu lojalności czy zwiększenie sprzedaży asortymentu własnej marki.
  • Producenta – w tym przypadku działania skupione są na zmotywowaniu m.in. do zakupu większych opakowań, robienia zapasów, wyboru droższych wariantów produktów, a także do korzystania z bezpłatnych próbek czy na przedstawieniu zasad użytkowania danego artykułu.

Promowanie produktu wymaga dostosowania się do grupy docelowej, biorąc pod uwagę jej priorytety. Konsumenci mają różne oczekiwania. Jaka strategia zapewnia sprzedaż produktów? Nie istnieje metoda, która daje gwarancję wyników. Sprawdź stosowane techniki. Na które najlepiej postawić?

Kluczowe techniki promocji sprzedaży

Nie ma znaczenia, jaką prowadzisz działalność. Bez względu na to, czy ofertę kierujesz do konsumentów czy firm, możesz wykorzystać w strategii różne techniki promocji sprzedaży.

Wyprzedaż lub ograniczona czasowo obniżka cen

Polacy uwielbiają takie akcje. W okresach, w których rozpoczynają się wyprzedaże, w galeriach handlowych pojawiają się tłumy. Promocje mogą trwać kilka godzin, dni czy tygodni. Tworzy to poczucie pilności – skłania do szybkiego podjęcia decyzji o zakupie z rabatem. Marketerzy mają przy takich okazjach duże pole do popisu – mogą przygotować akcje promocyjne z wyprzedzeniem. Warto o nich informować stałych klientów, ale nie tylko. Z badania Santander Consumer Banku wynika, że 36% Polaków chce robić zakupy na wyprzedażach. Jakie? To obrazuje poniższa grafika.

Kupowanie na wyprzedaży

Źródło

Łączenie produktów lub usług

Masz w ofercie artykuły, które mogą stanowić wartościowy zakup w zestawie? Przemyśl sprzedaż w pakiecie w niższej cenie. Dzięki temu możesz zwiększyć ogólny przychód. Takie rozwiązania sprawdzają się w wielu branżach – dotyczyć mogą kosmetyków, zabiegów w SPA czy noclegów w hotelu.

Kupon na pierwszy zakup

Poprzez proste narzędzia promocji sprzedaży możesz przyspieszyć moment zamówienia. Zaoferuj zniżkę na pierwszy zakup w zamian za założenie konta – e-mail powitalny może zawierać kod promocyjny. Czy to się opłaca? Zerknij na poniższą grafikę. Aż 92% badanych przed złożeniem zamówienia często lub zazwyczaj szuka rabatów. Takie promowanie produktu, a raczej ogólnie oferty sprawdza się i motywuje do zakupu.

Promocja produktu

Źródło

To nie oznacza, że nie musisz podkreślać atrakcyjności produktów. Zniżka motywuje do zakupu, ale najpierw odbiorca musi znaleźć to, czego potrzebuje. Ewentualnie możesz mu to podpowiedzieć, np. na bazie jego zainteresowań podanych przy zakładaniu konta. Wyślij mu newsletter z informacjami o produktach, które mogą go zaciekawić.

Ograniczone czasowo gratisy

Kolejnym skutecznym sposobem na promowanie produktu jest zorganizowanie czasowego rabatu, co wpłynąć może na podjęcie przez klienta szybkiej decyzji zakupowej. Ewentualnie warto dołączać do danego zamówienia gratisowy produkt, ale tylko w okresie promocji.

Ograniczona czasowo bezpłatna wysyłka

Darmowa dostawa to dobry krok, ale przeważnie praktykowana jest w przypadku zakupów na określoną kwotę. Takie narzędzia promocji sprzedaży zapewniają znakomite rezultaty. Baymard Institute szacuje, że prawie 70% konsumentów porzuca koszyk z zakupami, a 47% z nich przypisuje to nieoczekiwanym dodatkowym kosztom, takim jak opłaty, wysyłka i podatek. Możesz np. zaoferować bezpłatną dostawę bezwarunkowo przez pewien okres.

Darmowa wysyłka ograniczona czasowo

Źródło

Część przychodu na cele charytatywne

Dzięki przeznaczeniu części dochodu na cele charytatywne nie tyle zwiększy się atrakcyjność produktu, co ogólne zainteresowanie ofertą. Część przychodów ze sprzedaży może wspierać ważny cel lub organizację charytatywną. To częste rozwiązanie w strategii marketingowej. Wpływa ono na samopoczucie klientów dokonujących zakupu i poprawia wizerunek marki. Możesz dzięki temu budować lojalność nabywców. Na takie narzędzia promocji sprzedaży stawia wiele mniejszych i większych firm. Dla znacznej liczby konsumentów może to być nawet kwestia decydująca przy wyborze oferty.

Jak wynika z raportu Cox Business Consumer Pulse 2018, 71% osób stwierdziło, że wydałoby więcej na zakupy, gdyby wiedziało, że firma wspiera cele społeczne lub środowiskowe.

Wymienione metody i narzędzia promocji sprzedaży to tylko wybrane propozycje. Sprawdzić się mogą opakowania promocyjne, oferowanie drugiego produktu za darmo lub ze zniżką i inne. Niezmiennie jednak pamiętaj o jakości. Klientom zależy na atrakcyjności produktu, a jeśli dany artykuł taki jest, efekty promocji mogą być znakomite.

Promocja sprzedaży – przykłady

Robiąc zakupy, na co dzień masz do czynienia z takimi działaniami. Promowanie produktu w sklepach stacjonarnych i online to standard. Wykorzystuje się przy tym różne narzędzia promocji sprzedaży. Sprawdź przykłady.

LG proponuje 3% zniżki na wszystkie zakupy:
Oferowanie kuponu

Źródło

Carrefour oferuje 3. herbatę ze zniżką w wysokości 50%:
Oferowanie tańszego produktu

Źródło

X-kom zapewniał możliwość zwrotu do 2 tys. zł wydanych środków:
Oferowanie zwrotu kosztów

Źródło

Sklep Organique proponuje darmowe próbki kosmetyków:

Oferowanie darmowych próbek

Źródło

Pytania i odpowiedzi (FAQ) – promocja sprzedaży

Kiedy stosuje się promocję sprzedaży?

Narzędzia promocji sprzedaży mają zastosowanie w niemal każdej działalności. To nie tylko wyprzedaże sezonowe. Warto postawić na promowanie produktu, jeśli chcesz zwiększyć przychód, osłabić konkurencję czy zintensyfikować przywiązanie do marki.

Jakie są strategie promocji?

Strategią promocji jest zbiór wszystkich działań, które firma wykorzystuje do promowania produktów, przekazywania otoczeniu informacji o swoich artykułach lub usługach. W przypadku każdej branży skuteczne mogą się okazać inne inicjatywy. Strategię należy dostosować do grupy odbiorców. Promocja nie musi obejmować wyłącznie konsumentów, może uwzględniać także producentów czy hurtowników. Jednak na każdym poziomie celem jest przede wszystkim zwiększanie przychodów. Dobrze przygotowana i realizowana strategia promowania produktu przekłada się na znakomite wyniki.

Jakie są zalety promocji sprzedaży?

Dzięki takim działaniom możesz przyciągnąć uwagę klientów, zachęcić ich do zakupu, budować pozytywny wizerunek i zwiększać świadomość marki.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
User Generated Content – co to? Zobacz przykłady
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?