Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    real time bidding
    Kampania RTB (Real Time Bidding) jako skuteczny model reklamy
    5 maja 2023
    Wyszukiwanie głosowe
    Voice search (wyszukiwanie głosowe) a SEO – co musisz wiedzieć?
    9 stycznia 2024
    Wyszukiwanie fasetowe
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Zalety i wady Magento
    Magento – zalety i wady platformy ecommerce
    5 maja 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Zalety i wady Magento
    Magento – zalety i wady platformy ecommerce
    5 maja 2023
    e-commerce vs m-commerce – czym są i czym się różnią?
    5 maja 2023
    Czym jest BaseLinker?
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    storytelling
    Storytelling w biznesie i marketingu. Przykłady i inspiracje
    5 maja 2023
    lojalność klientów
    Lojalność klientów – jak ją budować i rozwijać?
    2 czerwca 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Przekaz reklamowy – budowa i przykłady
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Cechy przekazu reklamowego
Responsywnie.pl > Marketing > Przekaz reklamowy – budowa i przykłady
Marketing

Przekaz reklamowy – budowa i przykłady

Paulina Szewczyk
Data ostatniej aktualizacji: 2024/01/31 o 9:32
Paulina Szewczyk Opublikowano 31 stycznia 2024
9 min
Udostępnij

Każdego dnia do konsumentów dociera mnóstwo komunikatów reklamowych. To treści marketingowe, którymi zasypują Cię telewizja, internet, radio czy prasa. Masz z nimi do czynienia także wtedy, gdy idziesz ulicą. Wiele z nich zignorujesz, a na część zwrócisz uwagę i zapamiętasz. Efekt zależy m.in. od jakości przekazu reklamowego. Co to jest i z czego się składa? Jak powinien wyglądać skuteczny przekaz reklamowy?

Spis treści
Czym jest przekaz reklamowy?Z jakich elementów składa się przekaz reklamowy?Jakie są rodzaje przekazu reklamowego?Cele, które osiągniesz właściwie przygotowanym przekazem reklamowymBudowa komunikatu reklamowegoPrzykłady przekazów reklamowychChelsea FCTata CLiQKiKUU

Czym jest przekaz reklamowy?

Przekaz reklamowy to wiadomość, pewien komunikat wysyłany do odbiorców. Jego celem jest wywołanie określonych emocji, wpłynięcie na zachowanie konsumenta oraz wyjaśnienie korzyści, które płyną z wyboru danego produktu lub usługi. Komunikat przygotowuje się dla określonej grupy odbiorców, aby zwiększyć szanse na osiągnięcie oczekiwanego wyniku.

W 2021 roku przeciętny widz oglądał 178 reklam w telewizji dziennie, czyli o 7,7% więcej niż rok wcześniej. Do tego trzeba jeszcze doliczyć komunikaty marketingowe w internecie, prasie czy na ulicach miast. Sztuką jest stworzyć skuteczny przekaz reklamowy, który przebije się między dziesiątkami, a nawet setkami innych, z jakimi na co dzień masz do czynienia.

Z jakich elementów składa się przekaz reklamowy?

Do trzech podstawowych elementów przekazu reklamowego zaliczają się:

  • slogan – krótkie hasło nawiązujące do Twojej marki;
  • treści – komunikaty, które nie muszą mieć formy tekstowej. Mogą być także dźwiękowe lub wizualne;
  • elementy wskazujące na daną markę – logo, określona kolorystyka, estetyka, grafika.

Przekaz reklamowy może mieć również formę storytellingu, czyli opowiadania historii. Ważne, aby zapadał w pamięć i – jeżeli jest taka możliwość – kończył się emocjonalnym sloganem. To w dużej mierze od niego zależy skuteczność reklamy.

Uwaga: do dziś większość rozmów opiera się na opowiadaniu osobistych historii i plotkowaniu. Badanie, przeprowadzone przez antropologa i biologa Robina Dunbara na Uniwersytecie w Liverpoolu w Anglii, wykazało, że tematy społeczne stanowiły 65% czasu rozmów między ludźmi w miejscach publicznych, niezależnie od wieku i płci. To historie, które często zapamiętujemy. To właśnie m.in. z tego wynika skuteczność storytellingu.

Jakie są rodzaje przekazu reklamowego?

Przekazy reklamowe można podzielić według różnych kryteriów, m.in. tego, czego dotyczą. Wyróżnia się:

  • reklamę firmy – komunikat reklamowy zawierający nazwę i logo marki, który prezentuje przedsiębiorstwo;
  • reklamę produktu – celem takiego przekazu reklamowego jest zaprezentowanie walorów danego artykułu, zwrócenie uwagi potencjalnego klienta, a także kształtowanie świadomości odbiorcy odnośnie do określonego produktu.

Przekazy reklamowe można również podzielić pod względem sposobu finansowania:

  • przekazy indywidualne – finansowane przez jeden podmiot, nadawcę;
  • przekazy wspólne – koszty pokrywa więcej niż jedno przedsiębiorstwo.

Da się także wyróżnić rodzaje przekazu reklamowego ze względu na zasięg geograficzny. Ten zasięg może być:

  • lokalny,
  • regionalny (np. województwo),
  • ogólnokrajowy,
  • międzynarodowy,
  • globalny (wiele krajów).

Biorąc pod uwagę przedmiot komunikacji, można wyróżnić przekazy reklamowe:

  • komercyjne,
  • polityczne,
  • społeczne.

Cele, które osiągniesz właściwie przygotowanym przekazem reklamowym

Tworząc przekaz reklamowy, weź pod uwagę, po co to robisz i co zamierzasz uzyskać. Niektóre cele są oczywiste – chcesz, aby komunikat przyciągnął uwagę, motywował do decyzji zakupowych. W praktyce założenia kampanii mogą być różne i dlatego też komunikat reklamowy może powstać, aby zrealizować różne założenia. Mogą nimi być:

  1. Zainteresowanie zakupem – wtedy przekazy reklamowe mają tak zaprezentować dany produkt lub usługę, aby pokazać kluczowe zalety i funkcje. Odbiorca ma wiedzieć, dlaczego warto zdecydować się na ofertę. Użycie takiego przekazu reklamowego sprawdza się doskonale w przypadku wyprzedaży.
  2. Przypomnienie o ofercie – kiedy klient już skorzysta z Twoich produktów lub usług, staraj się podejmować takie kroki, aby zrobił to ponownie. Możesz to osiągnąć poprzez zastosowanie odpowiednio dopasowanego przekazu reklamowego. Powinien on bazować na emocjach i doświadczeniach – takimi działaniami wzmacnia się więź z marką.
  3. Informowanie – w tym przypadku celem jest przekazanie odbiorcy istotnych informacji w przystępny dla niego sposób. Taki rodzaj przekazu reklamowego sprawdza się, kiedy chcesz, aby klienci dowiedzieli się o marce lub gdy wprowadzasz na rynek nowy produkt.
  4. Budowanie wizerunku – za pośrednictwem przekazu reklamowego możesz zwrócić uwagę na kluczowe wartości związane z marką, które chcesz podkreślić.
  5. Wyjaśnianie – pokazanie, jak działa dany produkt czy usługa, zaprezentowanie korzyści, które klient może dzięki nim odnieść.

Cechy przekazu reklamowego w każdym przypadku mogą być inne. W zależności od intencji trzeba odpowiednio dopasować treść i inne elementy. Trudne jest opracowanie przekazu reklamowego, który będzie realizować wszystkie. Co więcej, inne mogą się sprawdzić w mediach społecznościowych, a inne – w reklamach outdoorowych.

Budowa komunikatu reklamowego

Wiesz już, co zawiera przekaz reklamowy i jakie są jego rodzaje, ale jak utworzyć taki, który pomoże w realizacji celów biznesowych? Nie jest to łatwe zadanie. Nie wystarczą atrakcyjne hasło i grafika. Wymaga to podjęcia konkretnych działań, aby wywoływać określone emocje. Przekaz powinien być dopracowany i stanowić efekt wykonania kilku ważnych kroków. Chodzi o następujące:

  1. Analiza grupy docelowej – reklama powinna być zawsze dopasowana do odbiorców. Przeanalizuj, kim oni są. Ustal ich płeć i średni wiek, wykształcenie, status społeczny, dochody i miejsce zamieszkania. Jeśli uzyskasz te dane, lepiej poznasz potencjalnego klienta i przygotujesz komunikat reklamowy, którym wywołasz zainteresowanie.
  2. Zidentyfikuj problemy klientów – odbiorca wybiera Twoją markę, ponieważ wierzy, że dzięki Twoim produktom lub oferowanym usługom uda mu się rozwiązać problem. Warto przeprowadzić badanie, aby ustalić, jakie są największe bolączki odbiorców. Możesz w tym celu przeprowadzić ankiety, sondaże czy wywiady. Określisz, jakich funkcji potrzebują i czego nie mogą znaleźć u konkurencji.
  3. Dopracuj każdy element przekazu reklamowego – nie używaj nagłówków typu clickbait, ponieważ mogą być niejednoznaczne i odstraszać odbiorców. Przeprowadź burzę mózgów na temat wszystkich zalet produktu i wykorzystaj najbardziej atrakcyjne z nich w przekazie. Zrób wysokiej jakości zdjęcia artykułu, aby dodać je do wiadomości. Stwórz chwytliwe wezwanie do działania.
  4. Ustal, jakie emocje chcesz wywołać – jeśli opowiesz zabawną historię, możesz osiągnąć pozytywne skojarzenia u klientów. Dzięki odpowiedniemu nacechowaniu emocjonalnemu możesz skrócić dystans między marką a odbiorcą.
  5. Analizuj wyniki i wykorzystaj wnioski – śledź, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z Twoimi reklamami. Przykładowo, jeśli promujesz swój produkt za pośrednictwem kampanii e-mailowych, niski wskaźnik otwarć wskazuje, że prawdopodobnie nie udało Ci się stworzyć atrakcyjnego tematu. Tego typu ustalenia pomogą Ci zoptymalizować przekazy reklamowe.

Przykłady przekazów reklamowych

Firmy opracowują przekaz do konkretnych kampanii. Zazwyczaj pracuje nad nim grupa specjalistów, a od pomysłu do akceptacji wiedzie długa droga. Aby osiągnąć oczekiwany efekt, trzeba wziąć pod uwagę wiele kwestii, a szczególnie cele i grupę odbiorców. Z tego względu w każdym przypadku inne mogą być cechy przekazu reklamowego. Oto kilka przykładów.

Chelsea FC

Chelsea FC, jeden z najpopularniejszych klubów piłkarskich na świecie, pokazuje, jak wykorzystać marketing SMS w ramach sklepu stacjonarnego. Wysyła klientom wiadomości o wyjątkowych okazjach, nadchodzących wyprzedażach i specjalnych ofertach urodzinowych. Za pośrednictwem dobrze dopasowanego przekazu reklamowego zwiększa lojalność odbiorców, zatrzymuje ich i osiąga wyższą sprzedaż.

Skuteczny przekaz reklamowy

Źródło

Tata CLiQ

Ten internetowy marketplace osiągnął współczynnik klikalności w wysokości 57% i 10-krotnie zwiększył ROI, prowadząc spersonalizowane kampanie marketingowe na WhatsApp. Tata CLiQ wysyła indywidualne rekomendacje produktów, sezonowe ogłoszenia o wyprzedażach i powiadomienia o obniżkach cen, aby zwiększyć zaangażowanie klientów i sprzedaż. W poniższym przykładzie marka wykorzystuje kampanie WhatsApp, aby ogłosić wyprzedaż z okazji Czarnego Piątku.

Przekaz reklamowy marki

Źródło

KiKUU

Ten internetowy sklep detaliczny wykorzystuje obrazy i przyciski call to action w swoich wiadomościach reklamowych ogłaszających promocje przez komunikator WhatsApp.

Przekazy reklamowe

Źródło

Warto analizować cechy przekazu reklamowego innych marek, ale to nie oznacza, że masz się na nim wzorować. Duże podobieństwo jest ryzykowne. Traktuj przekazy innych firm jako inspirację, sugestię co do kierunku, który warto obrać. Taki przekaz reklamowy powinien być kreatywny, unikatowy i spełniać określone cele. Pamiętaj o tym, kiedy rozpoczniesz jego projektowanie.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
User Generated Content – co to? Zobacz przykłady
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Paulina Szewczyk
Paulina Szewczyk
Marketing i nowe technologie to moja codzienność. Pomagam w sprzedaży, reklamie i obecności w mediach cyfrowych. Po godzinach zapalona podróżniczka, miłośniczka kotów i jogi.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?