Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    real time bidding
    Kampania RTB (Real Time Bidding) jako skuteczny model reklamy
    5 maja 2023
    Wyszukiwanie głosowe
    Voice search (wyszukiwanie głosowe) a SEO – co musisz wiedzieć?
    9 stycznia 2024
    Wyszukiwanie fasetowe
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Zalety i wady Magento
    Magento – zalety i wady platformy ecommerce
    5 maja 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Zalety i wady Magento
    Magento – zalety i wady platformy ecommerce
    5 maja 2023
    e-commerce vs m-commerce – czym są i czym się różnią?
    5 maja 2023
    Czym jest BaseLinker?
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    storytelling
    Storytelling w biznesie i marketingu. Przykłady i inspiracje
    5 maja 2023
    lojalność klientów
    Lojalność klientów – jak ją budować i rozwijać?
    2 czerwca 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Social Proof w e-commerce. Jak go używać? Przykłady i pomysły
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Społeczny dowód słuszności w internecie
Responsywnie.pl > E-commerce > Social Proof w e-commerce. Jak go używać? Przykłady i pomysły
E-commerce

Social Proof w e-commerce. Jak go używać? Przykłady i pomysły

Paulina Szewczyk
Data ostatniej aktualizacji: 2023/12/01 o 8:06
Paulina Szewczyk Opublikowano 1 grudnia 2023
11 min
Udostępnij

Nauka na błędach innych pozwala wyciągać wnioski. Po co masz je popełniać, skoro zrobili to inni i wiadomo, że to były złe decyzje? Dlaczego to Ty masz testować dany produkt? Na pewno zależy Ci na dowodach słuszności danej decyzji zakupowej – im ich więcej, tym lepiej. Z pewnością korzystasz z nich na co dzień. Sprawdzasz opinie o hotelu, zanim go zarezerwujesz. Pytasz znajomych o rekomendacje dotyczące danego filmu – czy warto iść do kina? Social proof odgrywa również bardzo istotną rolę w e-commerce. Sprawdź, jak wykorzystać dowód społeczny w Twoim biznesie online.

Spis treści
Social Proof – czym jest?Zasady społecznego dowodu słusznościPrzykłady social proofZbieraj i prezentuj opiniePokaż, że produkt budzi zainteresowanieRekomendacje autorytetuPokaż, że produkt kupili podobni klienciLista dotychczasowych klientówWypowiedź klienta w wyskakującym okienkuPoparcie influenceraZaangażowanie w mediach społecznościowychNa co uważać, budując społeczny dowód słuszności w e-commerce?Nie wprowadzaj w błądReaguj na negatywne opinieNie przesadź z liczbą komunikatówSocial proof w e-commerce – podsumowanie

Social Proof – czym jest?

Social proof, czyli społeczny dowód słuszności to zasada, zgodnie z którą, jeśli nie wiesz, czy dana decyzja będzie słuszna, to przejmujesz poglądy innych albo postępujesz tak, jak większość grupy. Sugerujesz się opiniami rodziny, przyjaciół, ekspertów czy nawet celebrytów. Social proof przydaje się szczególnie wtedy, gdy kupujesz produkt, z którym nie masz żadnych doświadczeń, albo po raz pierwszy u danego sprzedawcy. Społeczny dowód słuszności powoduje, że decydujesz się na dany zakup, ponieważ widzisz ku temu podstawy. Wielu klientom wystarczy, że pod danym produktem podpisuje się ktoś znany – celebryta albo ekspert. Inni przywiązują ogromną wagę do opinii. Jeśli prowadzisz e-sklep, musisz dostarczyć dowody społeczne, aby zwiększyć sprzedaż. W przeciwnym wypadku możesz mieć problem ze zdobywaniem klientów.

Niezależnie od tego czy prowadzisz sklep internetowy, czy stacjonarny, musisz mieć świadomość, że 90% klientów czyta recenzje na jego temat przed skorzystaniem z oferty. 98% sprawdza je, zanim skorzystają z usług lokalnej firmy.

Oceny firmy w internecie

Źródło

Dlatego opinie są jednym z tych elementów, o który musisz zadbać, jeśli chodzi o social proof. Nie masz wpływu na te, które pojawiają się w gromadzących je serwisach, ale możesz odpowiadać na recenzje zamieszczane, np. w Profilu Firmy w Google. Czy wiesz, że 89% konsumentów jest bardzo lub dość skłonnych do korzystania z usług przedsiębiorstwa, które odpowiada na wszystkie swoje recenzje online?

Warto odpowiadać na wszystkie opinie

Źródło

Zasady społecznego dowodu słuszności

Załóżmy, że zaczynasz żyć w danym mieście i szukasz lokalu, w którym od czasu do czasu zjesz obiad. Potrzebny Ci social proof. Prawdopodobnie nie wejdziesz do restauracji, w której jest pusto i cicho – wybierzesz tę, w której znajduje się dużo ludzi i widać, że miejsce tętni życiem. Istnieją 4 zasady dowodu społecznego, które mogą wpłynąć na to, jak postąpisz.

  1. Niepewność – takie odczucie pojawia się, kiedy po raz pierwszy masz do czynienia z daną sytuacją. Nie wiesz, jak postąpić, a znając wybory i opinie innych, sugerujesz się nimi przy podejmowaniu decyzji.
  2. Liczby – polega na bazowaniu na decyzji dużej grupy osób. Skoro wiele z nich podejmuje daną decyzję zakupową, to oznacza, że produkt jest trafionym wyborem i zaspokaja oczekiwania różnych odbiorców.
  3. Podobieństwo – oznacza, że bazujesz na decyzjach osób, które wydają się podobne do Ciebie.
  4. Ekspertyza – polega na bazowaniu na doświadczeniach specjalistów. Skoro ekspert sugeruje dane rozwiązanie, to zna to rozwiązanie i wie, że jest dobre.

Zasady pokazują, jak podchodzimy do podejmowania decyzji i które social proof wpływają na to, jak działamy. Każdemu odbiorcy może być potrzebny inny dowód społeczny, więcej potwierdzeń, że to słuszny wybór. To już zależy od indywidualnego podejścia do robienia zakupów.

Przykłady social proof

Twój sklep internetowy powinien zapewnić dowody społeczne internautom, aby wpłynąć na ich decyzje. Na co zwracają uwagę użytkownicy? Okazuje się, że znaczenie może mieć więcej czynników, niż początkowo Ci się wydawało.

Zbieraj i prezentuj opinie

W wielu branżach firmy sporo inwestują, aby je zdobywać. Taki dowód społeczny może skutecznie zachęcić potencjalnych klientów. Jeśli dajesz możliwość wystawienia opinii w Twoim sklepie, wskaż te pochodzące od osób, które kupiły dany produkt, tzn. okazały potwierdzenie zakupu. To dla konsumenta cenna informacja.

Podaj informację o tym, że klient kupił produkt

Źródło

Zachęcaj internautów do wystawiania opinii w Profilu Firmy w Google i w innych miejscach w sieci. Możesz np. wysyłać o to prośbę po jakimś czasie od realizacji zamówienia. Aby zachęcić internautów do wystawienia recenzji, zaproponuj jakiś bonus. Częstą praktyką w biurach podróży i u pośredników turystycznych jest nagradzanie najlepszych opinii o hotelach.

Zachęć do wystawienia opinii

Źródło

Pokaż, że produkt budzi zainteresowanie

Stacjonarnie klient widzi, czy w sklepie jest dużo osób. Jednak jak go uświadomić, że dany produkt cieszy się dużym zainteresowaniem wśród internautów? Wystarczy, że wdrożysz w sklepie rozwiązanie odpowiedzialne za prezentowanie liczby przeglądających ofertę i klientów, którzy już zakupili dany produkt. Korzysta z tego mnóstwo firm, m.in. wiele biur podróży, ale nie tylko.

Pokaż liczbę przeglądających na stronie

Źródło

Rekomendacje autorytetu

Jeśli ktoś dobrze znany w Twojej branży poleca dane rozwiązanie, to dla wielu wystarczający dowód społeczny, aby skorzystać z oferty. Skoro podpisuje się pod konkretnymi produktami lub usługami, to może świadczyć o ich wysokiej jakości. Dlatego warto współpracować z kimś, kto jest ceniony w branży, a jego rekomendacje mogą przesądzać o decyzjach konsumentów.

Pokaż, że produkt kupili podobni klienci

Personalizacja komunikatów, które wyświetlają się internaucie, może mieć duży wpływ na jego decyzje. Jeśli zobaczy informację, że dany produkt kilka minut kupił ktoś z tego samego miasta, istnieje szansa, że również skorzysta z oferty. Taki dowód społeczny może nie wystarczyć, ale jest jednym z elementów, które mogą zachęcić do zakupu. Do dyspozycji masz narzędzia, które umożliwiają wybór, jakiego typu informacje ma widzieć odbiorca.

Informacja o kupionym produkcie

Źródło

Lista dotychczasowych klientów

Sprzedajesz usługi? Masz stałych odbiorców produktów? Pochwal się, z jakimi markami współpracujesz. Napisz o czasie trwania i zakresie współpracy. Idealnie, jeśli klienci zamieszczą krótki wpis, w którym ocenią Twoją działalność. To znakomity social proof, który warto umieścić zarówno na stronie głównej, jak i pod opisami poszczególnych ofert. Najlepiej, jeśli na liście dotychczasowych klientów znajdują się znane marki.

Pochwal się, z kim współpracujesz

Źródło

Wypowiedź klienta w wyskakującym okienku

To często stosowana technika. Internauta przegląda stronę WWW i wyświetla mu się w pop-up z wypowiedzią, np. przedstawiciela ważnej firmy czy kogoś znanego w branży, kto zachęca do skorzystania z oferty. Najlepiej, jeśli okienko zawiera zdjęcie takiej osoby – wielu internautów może nie skojarzyć autora na podstawie nazwiska.

Wypowiedź eksperta w okienku

Źródło

Poparcie influencera

Rynek pokazuje, że nawet jeśli dana osoba jest zupełnie niezwiązana z określoną tematyką, to jej poparcie może wywołać znakomity efekt. Influencerzy mają zazwyczaj mnóstwo obserwujących w mediach społecznościowych, więc nawet jeśli tylko dla części dany dowód społeczny okaże się wystarczający, to zdobędziesz klientów. Z badania Shopify wynika, że 61% konsumentów ufa rekomendacjom influencerów. Zatem może to być znakomity social proof, o ile zostanie dobrze pokazany i uargumentowany.

Wpływ influencerów

Źródło

Różne badania pokazują, że influencer marketing zapewnia wysokie ROI. Należy uwzględniać nie tylko przychód osiągnięty dzięki działaniom, ale również inne cele, np. aktywności w mediach społecznościowych, polubienia, obserwacje, komentarze i udostępnienia. One również mają duże znaczenie i stanowią cenny dowód społeczny.

Influencerzy a ROI

Źródło

Zaangażowanie w mediach społecznościowych

Jeśli chcesz skorzystać z oferty, która jest dla Ciebie anonimowa, możesz przed podjęciem decyzji brać pod uwagę różne social proof. W takim przypadku dowód społeczny w formie kilku opinii w sieci to za mało. Dużo może powiedzieć aktywność firmy w mediach społecznościowych oraz zaangażowanie internautów na prowadzonych profilach.

Prowadzisz sklep, który ma tysiące obserwujących, wiele osób komentuje wpisy, rzadko pojawiają się negatywne opinie, a treści są udostępniane? W takim przypadku klient nie będzie mieć powodów do obaw. Kiedy na profilu wypowiadają się osoby, które kupiły dany produkt i pojawia się reakcja na ich opinie bez względu na treść, to również dobry dowód społeczny.

Bądź aktywny w social mediach

Źródło

Na co uważać, budując społeczny dowód słuszności w e-commerce?

Social proof wymaga odpowiedniego podejścia. Dowód społeczny może zadziałać na Twoją niekorzyść, dlatego każdy krok powinien być przemyślany. Na co uważać, budując social proof? Co robić, aby zwiększyć wiarygodność sklepu?

Nie wprowadzaj w błąd

Być może i Tobie zdarzyło się trafić na social proof, z którego wynika, że aktualnie daną ofertę przegląda zupełnie nienaturalna liczba internautów i – oczywiście przy okazji – ktoś z Twojego miasta. Część użytkowników może dać się oszukać, ale dla wielu będzie to dowód społeczny wskazujący, że sklep wprowadza w błąd. Trudno, aby to pozytywnie oddziaływało na podejmowaną decyzję.

Reaguj na negatywne opinie

Nawet jeśli stawiasz na perfekcję, może Ci się przydarzyć wpadka. Negatywny komentarz nie zawsze stanowi social proof, który podziała na Twoją niekorzyść. Może to być dowód społeczny, który przekona, że profesjonalnie podchodzisz do działalności, o ile odpowiesz na opinię. Z badań przeprowadzonych przez Harvard Business Review wynika, że reakcja na recenzje ma ogromne znaczenie. Poprawia sprzedaż i wpływa na średnią ocenę w serwisach gromadzących opinie. Dlatego odpowiednie działanie może spowodować, że klient będzie robić u Ciebie kolejne zakupy.

Nie przesadź z liczbą komunikatów

Zbyt wiele social proofs może spowodować, że osiągniesz efekt odwrotny do oczekiwanego. Warto dać klientowi chociaż kilka argumentów, które przemawiają za danym wyborem, ale zalewanie go komunikatami nie da spodziewanego efektu.

Social proof w e-commerce – podsumowanie

Czy dowód społeczny jest niezbędny w handlu online? Bezdyskusyjnie tak, a szczególnie w przypadku sklepów, które dopiero pojawiły się na rynku. Jeśli sprawdzisz najbardziej znanych konkurentów, to zauważysz, że oni również dbają o social proof. Pamiętaj o tym. Dowód społeczny może istotnie przyczynić się do wyników Twojej działalności.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
Promowanie aukcji Allegro – czy warto? Jak to robić skutecznie?
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Paulina Szewczyk
Paulina Szewczyk
Marketing i nowe technologie to moja codzienność. Pomagam w sprzedaży, reklamie i obecności w mediach cyfrowych. Po godzinach zapalona podróżniczka, miłośniczka kotów i jogi.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?