Sztuczna inteligencja jest gorącym tematem ostatnich miesięcy w branży marketingu. Niemal w każdym tygodniu pojawiają się informacje o nowych rozwiązaniach, które mogą ułatwić wykonywanie codziennych zadań. Szczególnie chodzi o powtarzalne prace. Z wykorzystaniem AI mogą być realizowane automatycznie, w związku z czym specjaliści mają więcej czasu na inne zadania. Jak możesz wykorzystać sztuczną inteligencję do ulepszenia działań marketingowych? Czy dzięki niej osiągniesz lepsze wyniki?
Czym jest sztuczna inteligencja?
Sztuczna inteligencja, czyli AI – Artificial Intelligence, to przeróżne rozwiązania, które starają się naśladować sposób przetwarzania i wykorzystywania informacji przez ludzi. Chodzi tutaj o narzędzia, aplikacje, urządzenia i systemy. Nie jest to coś, co narodziło się niedawno. O AI mówiło się już od dziesięcioleci. W 1950 roku za przełom pod tym względem uważana była praca Alana Turinga „Computing Machinery and Intelligence”. To ważny moment w historii sztucznej inteligencji. Pojawiło się wtedy pytanie: czy maszyny mogą myśleć? Wykonano wówczas „Test Turinga”, w którym człowiek miał odróżnić odpowiedź tekstową komputera od ludzkiej.
Historia AI jest naprawdę długa. Kluczowe momenty obrazuje poniższa grafika:
Źródło: The University of Queensland Australia
Oczywiście, bardzo dużo wydarzyło się w ostatnich latach, których nie obejmuje infografika. Narzędzia AI pozwalają automatyzować powtarzalne działania, skutkiem czego coraz więcej specjalistów obawia się, że straci pracę. Czy rzeczywiście w najbliższym czasie istnieje takie ryzyko? Z badania przeprowadzonego przez EY Polska, wynika, że 59% respondentów nie planuje żadnych dużych zmian w zatrudnieniu w związku z rozwojem AI, a 13% analizuje sytuację. Co ciekawe, taki sam odsetek ankietowanych planuje zwiększyć zatrudnienie.
Źródło: EY
Wykorzystanie sztucznej inteligencji ma sens w wielu branżach, a z pewnością będzie ich jeszcze więcej. Można ją zastosować m.in. do ulepszenia działań marketingowych.
Jeśli zastanawiasz się, czy AI jest tym, czym warto się zainteresować, zerknij na poniższy wykres. Do 2030 roku wartość rynkowa sztucznej inteligencji ma wzrosnąć dwudziestokrotnie.
Źródło: HubSpot
Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe w marketingu internetowym
Dane odgrywają kluczową rolę w marketingu. Niezbędne jest poświęcenie czasu analityce, optymalizowaniu działań i automatyzacji tych elementów, które na pewno nie ucierpią na jakości. Nie każdy zdaje sobie sprawę, że uczenie maszynowe i sztuczna inteligencja już są wykorzystywane w marketingu internetowym i to na wielu polach. Służą m.in.:
- narzędziom analitycznym, w tym Google Analytics;
- witrynom internetowym, które wyświetlają filmy, zdjęcia i inne materiały na podstawie oglądanych wcześniej przez użytkownika. Wykorzystują to m.in. serwisy społecznościowe, a także platformy, które oferują wideo na życzenie, np. Netflix i HBO Max;
- chatbotom. Coraz częściej na stronie WWW odpowiedzi może Ci udzielać automat, a jeśli pomoc nie będzie wystarczająca, możesz połączyć się z konsultantem. Takie chatboty oparte na sztucznej inteligencji mogą nawet rekomendować produkty;
- projektowaniu stron, a szczególnie w UX i UI;
- wyszukiwarkom internetowym. fvGoogle korzysta z tego rozwiązania od lat. To dzięki niemu wyniki wyszukiwania są lepiej dopasowane do Twojego zapytania;
- personalizacji treści. Dzięki temu można tworzyć skuteczniejsze kampanie marketingowe, które zwiększają konwersję.
Sztuczna inteligencja przydaje się specjalistom ds. marketingu w wielu aspektach. Chodzi przede wszystkim o opracowanie strategii SEO, e-mail marketing oraz działania w serwisach społecznościowych. Może wspierać tworzenie treści, analizowanie danych, wyciąganie wniosków i wiele innych aspektów.
Uczenie maszynowe a wyszukiwarki internetowe
Giganci rynkowi inwestują ogromne środki w uczenie maszynowe. W 2019 r. Microsoft zainwestował w 11 startupów zajmujących się sztuczną inteligencją (AI), z czego 1 miliard dolarów tylko w OpenAI. W tym samym roku Google Ventures dokonało 16 inwestycji. Taki napływ kapitału spowodował, że AI rozwijało się jeszcze szybciej, co przełożyło się m.in. na wyszukiwarki internetowe. Już w 2016 roku Google ogłosiło, że chce wdrażać uczenie maszynowe. Duży postęp w tym kierunku stanowiło wprowadzenie algorytmu BERT w 2019 roku. Jakie efekty przyniosło uczenie maszynowe w wyszukiwarkach internetowych?
- Wykrywanie wzorców – dzięki temu wyszukiwarki mogą łatwiej identyfikować spam lub zduplikowane treści;
- identyfikacja nowych sygnałów – RankBrain pomaga nie tylko identyfikować wzorce w zapytaniach, ale także możliwe nowe sygnały rankingowe;
- wykorzystanie sygnałów niestandardowych w zależności od zapytania – z uwzględnieniem m.in. zainteresowań użytkowników i ich dotychczasowej aktywności;
- przetwarzanie języka naturalnego – ludzie nie zawsze komunikują się tak, jak oczekuje tego maszyna. Używamy tego samego słowa do opisania różnych rzeczy. Dzięki uczeniu maszynowemu wyszukiwarka jest w stanie lepiej zrozumieć kontekst zapytania;
- wyszukiwanie obrazów i zrozumienie zdjęć – uczenie maszynowe analizuje wzorce kolorów i kształtów, łączy je ze wszelkimi istniejącymi danymi schematu dotyczącymi zdjęcia, aby pomóc wyszukiwarce zrozumieć, co właściwie przedstawia dany obraz;
- identyfikacja synonimów – wynik wyszukiwania nie musi zawierać wyszukiwanej frazy m.in. dlatego, że algorytm wyświetla strony, które zawierają synonim danego zapytania;
- uwzględnienie powodów wyszukiwania – analizując wzorce kliknięć i typ treści, wyszukiwarka wykorzystuje uczenie maszynowe do określenia intencji użytkownika. Internauta może szukać, bo chce coś kupić, potrzebuje zdobyć informacje na jakiś temat itp. Algorytm weźmie to pod uwagę.
Google zapewnia personalizację wyników wyszukiwania. Uwzględnia różne czynniki, ustalając wyświetlane rezultaty. Analizuje intencje użytkowników, a celem kolejnych zmian jest lepsze zrozumienie wyszukiwanych zapytań. Obecnie niewielkie jest prawdopodobieństwo wyświetlenia rezultatów zupełnie odbiegających od wysłanej frazy.
Jak marketerzy wykorzystują AI w swoich działaniach?
Marketing internetowy nieustannie się zmienia. Pojawiają się nowe kanały, a kluczowe znaczenie odgrywa wykorzystanie uczenia maszynowego do gromadzenia danych i personalizowania na tej podstawie komunikacji. Jaka jest przyszłość AI w digital marketingu? Wartość rynku sztucznej inteligencji w tej działalności ma wzrosnąć ponad pięciokrotnie do 2028 roku.
Źródło: Statista
Uczenie maszynowe pomoże Ci w wielu aspektach prowadzenia działań marketingowych.
Rozwój strategii content marketingu
W sieci znajdziesz mnóstwo narzędzi, które ułatwiają działania związane z treściami: Contadu, Surfer SEO, NeuronWriter. Rozwiązania do tego zapewniają również Semstorm i Senuto. Mogą one wspomóc proces tworzenia treści poprzez przygotowanie listy słów kluczowych do wykorzystania w meta tagach, nagłówkach i ogólnie w danym contencie. Określą, jaka powinna być długość artykułu, a uzyskane dane sprawią, że artykuł będzie dobrze dopasowany do intencji użytkownika, a także zoptymalizowany pod algorytm Google. Dzięki temu zyska szansę na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.
Poza tym AI zawdzięczamy powstanie wielu narzędzi, które przyśpieszają tworzenie treści. Należą do nich: ChatGPT, Jasper, Copy.ai, Frase, Rytr, Anyword, Smart Copy, Neuroflash, Writesonic, Copysmith czy Zyro. Mogą ekspresowo utworzyć tekst na dany temat, ale pamiętaj, że bazują na różnych danych. Możliwe, że w treści pojawią się nawet informacje sprzed kilku lat. Taki content wymaga weryfikacji merytorycznej, poprawek językowych, usunięcia błędów. Natomiast takie narzędzia mogą się przydać przy researchu, do znalezienia istotnych informacji. Nie ufaj jednak w 100% wyświetlonym odpowiedziom.
AI w reklamie Google Ads
Optymalizacja kampanii reklamowych Google dzięki sztucznej inteligencji? Tak, to możliwe. AI może Ci pomóc w następujący sposób:
- algorytmy AI mogą identyfikować wzorce i trendy w dużych zbiorach danych. Dotyczy to takich kwestii jak: zachowania klientów, nawyki zakupowe i dane demograficzne. Dzięki temu możesz wybrać najlepszą grupę odbiorców reklam – ustalić ich cechy;
- algorytmy oparte na sztucznej inteligencji mogą przewidywać zachowania klientów na podstawie danych historycznych. To pozwala firmom kierować reklamy do klientów, którzy najprawdopodobniej na nie zareagują;
- AI może monitorować wydajność kampanii reklamowych w czasie rzeczywistym i na bieżąco wprowadzać poprawki w celu optymalizacji skuteczności;
- personalizacja oparta na sztucznej inteligencji może dostosować reklamy do preferencji i zachowań klientów.
Google Ads wykorzystuje uczenie maszynowe w wielu aspektach. Ma zastosowanie m.in. w reklamach elastycznych, gdzie system optymalizuje wprowadzone dane, aby osiągnąć najlepszy efekt. AI ma zastosowanie w remarketingu, jak i kierowaniu reklam. Umożliwia monitorowanie zachowań użytkowników. To cenne rozwiązania, które przydadzą się specjaliście pracującemu nad kampanią.
Ulepszenie interfejsu za pomocą działań AI
Uczenie maszynowe pomaga tworzyć lepsze strony WWW. Możesz ulepszyć ich UX i UI. Do Twojej dyspozycji są narzędzia, które monitorują ruch kursora myszy i pokazują, na jakich elementach witryny internauta skupia uwagę. Na tej podstawie możesz wyeliminować zbędne rozwiązania, które rozpraszają uwagę, a także zmienić treść CTA lub kolor, aby osiągać lepsze efekty. Dzięki optymalizacji interfejsu stron możesz poprawić doświadczenia użytkowników i zwiększyć skuteczność witryny.
Sztuczna inteligencja w poprawie doświadczeń użytkowników
Wykorzystaj dane z Google Analytics. Dzięki temu narzędziu możesz rozpoznać ścieżki zakupowe użytkowników i ustalić, które podstrony w serwisie budowały największe zaangażowanie. Możesz także poprawić rekomendacje produktów – udoskonalić ten element.
Uczenie maszynowe w pozycjonowaniu
W tych działaniach zastosowanie ma mnóstwo narzędzi. Służą one np. do oceny profilu linków zwrotnych. W tym kontekście mowa o Ahrefs czy Majestic SEO. Do optymalizacji słów kluczowych możesz wykorzystać Planer słów kluczowych Google Ads. W procesie indeksowania stron i dopasowaniu pod względem technicznym pomoże Screaming Frog. Znajdziesz narzędzia, które wspierają różne działania należące do pozycjonowania.
Korzyści z wykorzystywania sztucznej inteligencji w marketingu
Lepsze ścieżki zakupowe użytkowników, optymalizacja stron, udoskonalone rekomendacje produktowe – to tylko przykłady możliwych efektów zastosowania sztucznej inteligencji. Oto największe korzyści, które wiążą się z zastosowaniem AI w marketingu:
- Zachowanie klientów jest teraz bardziej przewidywalne – dzięki AI łatwiej dotrzesz do grupy docelowej.
- Możesz analizować zaangażowanie użytkowników – a dzięki temu dowiesz się, które działania przyniosły oczekiwany efekt.
- Reklamy trafią do odpowiednich odbiorców.
- Możesz automatyzować wiele działań – co istotne, da się to jednocześnie łączyć z personalizacją.
- Większe możliwości w relacjach z klientami – AI pozwala nimi łatwiej zarządzać.
- Optymalizacja treści marketingowych – duża ilość danych powoduje, że będą skuteczne i idealnie dopasowane do grupy docelowej.
Podsumowanie
AI jest nie tylko przyszłością. Sztuczna inteligencja powoli staje się niezbędna w biznesie i działaniach marketingowych. Może spowodować, że osiągniesz lepsze wyniki, a pracy poświęcisz mniej czasu. Nie czekaj – sprawdź, jak możesz wykorzystać AI w swojej działalności.