Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Wyszukiwarka Google Grafika
    Jak pozycjonować grafikę w Google?
    21 września 2023
    google
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
    Pozycjonowanie long tail
    Frazy long tail i ich wpływ na pozycjonowanie
    6 października 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Kod HTML strony www
    Kod HTML strony internetowej – wszystko, co powinieneś wiedzieć
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Reklamy graficzne
    Rozmiary reklam graficznych – kampanie w Google
    5 maja 2023
    Ścieżka zakupowa konsumenta
    Ścieżka zakupowa klienta – jak ją stworzyć? Poznaj nasze rady
    29 stycznia 2024
    Co to jest CRM?
    Co to jest system CRM? Definicja i przykłady
    5 maja 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Własna platforma do wideokonferencji
    Własna platforma do wideokonferencji – czy to dobry wybór?
    14 czerwca 2023
    Zapytania ofertowe
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Storytelling w biznesie i marketingu. Przykłady i inspiracje
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
storytelling
Responsywnie.pl > Biznes > Storytelling w biznesie i marketingu. Przykłady i inspiracje
BiznesMarketing

Storytelling w biznesie i marketingu. Przykłady i inspiracje

Paulina Szewczyk
Data ostatniej aktualizacji: 2023/05/05 o 12:32
Paulina Szewczyk Opublikowano 12 lipca 2018
9 min
Udostępnij

Kto z nas nie lubi słuchać historii? Słyszy się je każdego dnia, od różnych osób i mimochodem część z nich zostaje zapamiętana. Tak samo digital storytelling w marketingu stał się jego nieodzowną częścią, którą marketerzy wykorzystują do promocji swoich marek czy produktów. Czy w obecnych czasach nadal warto się nim posługiwać?
[toc]

Spis treści
Co to jest storytelling?Storytelling – o czym pisać?Opowiadanie historii jako digital storytellingStorytelling – dlaczego warto?Korzyści ze storytellingu w biznesieStorytelling – jak zacząć pisać?Otoczka w storytellingu reklamowymBohater w storytellingu reklamowymBohater dopasowany do markiTło historii w storytellingu reklamowymEmocje w storytellingu reklamowymStorytelling w marketingu – podsumowanie

Co to jest storytelling?

Storytelling biznesowy to bardzo mocny trend w content marketingu. Wykorzystanie historii podczas opowiadania o marce czy produkcie, pozwala stworzyć wokół firmy pozytywną otoczkę i zainteresować odbiorców życiem marki. Jednocześnie dzięki marketingowym opowieściom, klienci znajdują rozwiązania na własne problemy i wczuwają się w sytuacje wprowadzonego bohatera. Jak pisać dobre, marketingowe historie, by storytelling w biznesie rzeczywiście był skutecznym przekazem?

Storytelling – o czym pisać?

Bez względu na to, jaką historię opowiadasz powinieneś zawrzeć w niej kilka podstawowych elementów. Przede wszystkim w opowieści powinna pojawić się jedna osoba, która będzie punktem centralnym dla odbiorcy, z którą będą mogli skojarzyć daną historię. Następną składową jest coś w rodzaju punktu spornego, podróży, czyli konflikt głównego bohatera, pokazanie jakiegoś problemu i rozwiązanie go, dzięki naszej usłudze. Każda historia wymaga końca, dlatego oczywiście wymagane jest zamknięcie fabuły i CTA – wezwanie do działania. Są to podstawowe elementy każdej historii, dlatego jeśli masz powyższe ogniwa to masz historię do opowiedzenia.

Opowiadanie historii jako digital storytelling

W przeciwieństwie do podawania suchych faktów, opowiadanie historii przemawia do wyobraźni i wywołuje emocje, co sprawia, że w głowie odbiorcy tworzą się obrazy, a opowieść pozostaje w pamięci na dłużej. Często jest tak, że dana historia jest skuteczna, ponieważ trafia do osoby, która może się z nią utożsamić i połączyć posłyszaną opowieść z własnym doświadczeniem życiowym. Ludzie są istotami, w których wywoływane emocje zapadają w pamięć i dlatego lepiej zapamiętają historię matki, której syn uległ wypadkowi podczas przechodzenia przez pasy niż tylko podaną liczbę ofiar wypadków w podobnych sytuacjach.

Storytelling – dlaczego warto?

Tradycyjna reklama jest już postrzegana jako odrobinę męcząca, wywołująca mniej zaufania. To właśnie historie stały się lepszymi rozwiązaniami dla różnych celów marketingowych, które lepiej zwracają uwagę słuchacza. Są one bardziej interesujące i o wiele bardziej wciągające, dlatego też skłaniają do wywołania odpowiedzi. Opowieści mogą też wzbudzić emocje, potrafią zbudować więź zaufania między klientem a odbiorcą, pozwalają zrozumieć markę i stworzyć relację, inną niż wyłącznie próba sprzedaży. Jeśli klient po przeczytaniu czy usłyszeniu konkretnej historii poczuje się dobrze i twój storytelling biznesowy zagwarantuje mu ekscytujące doświadczenia to nie tylko zareklamujesz swój produkt bądź usługę, ale również wzmocnisz wizerunek marki.

Korzyści ze storytellingu w biznesie

Wspomniane na początku stwierdzenie, że ludzie lubią słuchać historii może wydawać się banalne, jednak jest ono w stu procentach prawdziwe. Obecnie w marketingu storytelling jest bardzo skutecznym narzędziem, ponieważ odwołuje się do marzeń czy potrzeb odbiorcy. Potrafi zapaść w pamięć, zagrać na emocjach i w sposób wciągający przekazać informacje. Odpowiednie wykorzystanie tej techniki komunikacji zapewni nie tylko ciekawe i kreatywne zaprezentowanie nowego produktu. Dzięki marketingowej historii możliwe jest zbudowanie więzi między marką a klientem, co z pewnością przełoży się na słupki sprzedaży.

Dobry storytelling w biznesie

Storytelling – jak zacząć pisać?

Otoczka w storytellingu reklamowym

Dobra historia ma dobrą otoczkę. Coś dzieje się wokół niej, jest jakieś konkretne miejsce czy czas. Nawet jeśli jest to dawno, dawno temu i za górami, za lasami, to warto zacząć od takiego prostego wprowadzenia. Już to wystarczy, by czytelnik mógł odnaleźć się w historii i „wsiąknąć” w nią. Bez podania okoliczności, miejsca czy czasu, storytelling nie ma sensu. Znika cały klimat i magia związane bezpośrednio z opowieścią.

Bohater w storytellingu reklamowym

To w zasadzie punkt, który znajduje się przy każdym opisie marketingowych działań. Jednak nic w tym dziwnego, bo to właśnie dopasowanie treści (języka, tematu, narracji) do grupy docelowej jest kluczowym elementem content marketingu.

Jeśli masz odbiorcę zainteresowanego sportem, to nie opowiadaj mu o modzie. Jeśli kogoś interesuje motoryzacja czy mechanika, to nie wplataj w to produktów spożywczych. Cała otoczka, pointa czy bohaterowie muszą być kimś lub czymś, co zainteresuje Twojego klienta. Podobnie wygląda to w kwestii złożoności języka czy używanych metafor.

Bohater dopasowany do marki

Dobór bohatera to kluczowy element. Musi być dopasowany do wizji marki i jej wartości, a jednocześnie spełniać inny, kluczowy warunek – klient powinien móc się z nim utożsamiać.

Dlatego dla jednej firmy będzie to Pan Antoni lat 69, dla innej 13-letni Jaś, a jeszcze dla innej prezes, 37-letni Robert. Ważne, by klient czuł, że może postawić się w jego sytuacji, zmierzyć się z podobnymi problemami i w podobny sposób je rozstrzygnąć. Takie przywiązanie do bohatera (trochę inaczej funkcjonuje to w książkach/filmach – tam funkcjonują bohaterowie, którymi odbiorcy chcieliby być) pomoże się klientowi zaangażować emocjonalnie i zainteresować rozwojem sytuacji.

Dlatego też bohater powinien być wyrazisty i stworzony na zasadzie kontrastu dla antagonisty. Jeśli jeden jest leniwy, to drugi musi być pracowity, jeśli postać a ma dużo energii, to postać b powinna być bardziej flegmatyczna. Takie kontrastowe zestawienie na zasadzie ogień – woda to proste, a zarazem bardzo skuteczne rozwiązanie przy wprowadzaniu bohaterów.

Wzorcowym przykładem jest storytelling, gdy bohater historii oddaje jednocześnie wartości marki. Pokazuje, z czym utożsamia się firma i pozwala odbiorcy lepiej zrozumieć jej filozofię. Wtedy tworzymy swojego rodzaju mini-brand hero (choć równie dobrze można wykorzystać tutaj markę osobistą szefa/prezesa), który prezentuje całą firmę. Mało tego, tak zbudowaną postać można wykorzystać chociażby w procesie rekrutacji, wprowadzając w tej roli szeregowego pracownika.

Storytelling w marketingu

Tło historii w storytellingu reklamowym

Aby historia była dobra i emocjonująca, musi być w niej jakiś konflikt. Punkt zapalny, kluczowy dla całej fabuły. Jakaś przeciwność losu, z którą musi zmagać się bohater, by osiągnąć sukces. W historii marketingowej mogą to być nawet tak przyziemne i z pozoru mało fascynujące rzeczy jak podatki, odległość czy brak wykwalifikowanej kadry. Nawet takie elementy mogą stać się ciekawymi, jeśli dobrze poprowadzisz historię, a bohater poradzi sobie z nimi w kreatywny, niekonwencjonalny sposób.

Niezłym pomysłem jest w tym kontekście wykorzystanie personalizacji. Niech ten problem, z którym musi poradzić sobie bohater, będzie po prostu czarnym bohaterem. Zmagania z nim same w sobie tworzą historię i daję otwarte pole do stworzenia szczęśliwego zakończenia.

Przy konflikcie warto wykorzystać także element, który pomaga go rozwiązać. Często tym rozwiązaniem może być produkt lub usługa Twojej firmy. To właśnie nowy proszek pozwala Ci poradzić sobie z brudnymi ciuchami dziecka-piłkarza. To faktoring pozwala Ci poradzić sobie z niepłacącymi kontrahentami i wykorzystać otrzymywane na czas pieniądze do rozwoju firmy. Tutaj kreatywność nie zna granic, a im bardziej kreatywnie – tym lepiej. Szanse na viralowy zasięg wzrastają.

Emocje w storytellingu reklamowym

To emocje najbardziej oddziałują na ludzie. Cała empatia, jaką czytelnik przeleje na Twojego bohatera, może mieć także pozytywny wpływ na skojarzenia z Twoją marką. Wykorzystaj je dla swoich potrzeb!

Historia powinna opierać się na ładunku emocjonalnym. Odbiorca powinien odczuwać emocje (oczywiście pozytywne) co do bohatera storytellingu i mu kibicować. Jeśli dodatkowo emocje uda Ci się połączyć z Twoim produktem/usługą, to bomba! To przecież właśnie one mogą być sposobem na rozwiązanie konfliktu, jak już wspominaliśmy wcześniej.

Storytelling w marketingu – podsumowanie

Na początku swojej przygody ze storytellingiem marketingowym warto korzystać z gotowych schematów i inspirować się najlepszym wzorcami, ale gdy już dojdziesz do wysokiego poziomu, to warto opowiadać historie w swoim stylu i zaskakiwać. Dobra historia marketingowa czy produktowa może przynieść niespodziewanie dobre wyniki. Skoro otoczka opowieści działa nawet dla ogłoszeń na OLX czy Allegro, to zadziała także przy promocji marki!ziała także przy promocji marki!

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 5 / 5. Liczba ocen. 1

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
User Generated Content – co to? Zobacz przykłady
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Paulina Szewczyk
Paulina Szewczyk
Marketing i nowe technologie to moja codzienność. Pomagam w sprzedaży, reklamie i obecności w mediach cyfrowych. Po godzinach zapalona podróżniczka, miłośniczka kotów i jogi.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?