Jeśli chcesz zainteresować klienta ofertą, wyróżnić ją, postaw na działania niestandardowe. Wiele metod reklamy już tak opatrzyło się odbiorcom, że je ignorują. Ich skuteczność jest znikoma. Jeśli uda Ci się wymyślić nietypowy sposób dotarcia do adresatów, możesz osiągnąć znacznie lepszy wynik. Z pomocą przychodzi ambient marketing, czyli niestandardowe działania marketingowe. Co to oznacza? Jakie są przykłady ambient marketingu?
Ambient marketing – definicja
Pojęcie to nie jest nowe, bo pojawiło się w latach 90. XX wieku. Początkowo definiowano je jako reklamę wizualną w nietradycyjnych miejscach. Wytłumaczenie tego terminu nie jest proste, gdyż pojęcie to ulega modyfikacji.
Chodzi tutaj o niestandardowe akcje marketingowe, prowadzone za pośrednictwem nietypowych kanałów. Z drugiej strony o wykorzystanie standardowych nośników reklamy, ale w oryginalny sposób. Reklama ambientowa ma zaskakiwać, szokować, być kreatywny, ale też wykorzystywać miejsca, które są często uczęszczane przez konsumentów.
Kiedy jakaś forma działań jest świeża, masz do czynienia z ambientem. Można tak określić inicjatywy, które nie wyglądają tak, jak standardowe kampanie. W momencie, w którym inne firmy zaczynają stosować te same metody, nie jest to już reklama ambientowa.
Z czego wynika sam pomysł? W 2007 r. firma Yankelovich, zajmująca się badaniami rynku, oszacowała, że przeciętny konsument ogląda do 5000 reklam dziennie. Po przeprowadzeniu ankiety wśród 4110 respondentów, połowa z nich stwierdziła, że reklamy wymknęły się spod kontroli. Według szacunków z 2021 roku, przeciętna osoba napotyka ich dziennie od 6 do 10 tys., czyli dwa razy więcej niż w 2007 roku. Liczby te mogą się wydawać niemożliwe, ale kiedy zaczniesz się zastanawiać, ile reklam mijasz, idąc często uczęszczaną ulicą, ile ich widzisz na stronach WWW, to może się okazać, że to całkiem realne wyniki. Jak doszło do takiego zwiększenia? Ze względu na konkurencję. Poniższy wykres prezentuje, w jakim tempie rósł rynek e-commerce w Polsce. Liczba sklepów WWW zwiększyła się w badanym okresie o kilkadziesiąt tysięcy. To powoduje, że jeszcze więcej firm chce reklamować swoją działalność.
Źródło: bankier
Standardowe działania reklamowe nadal przynoszą wyniki, ale nie są tak skuteczne, jak kiedyś. Reklama ambientowa może przynieść lepsze efekty. Co cechuje takie kampanie?
Specyfikacja ambient marketingu
Wiesz już, że ambient marketing to nietypowa forma reklamy. Nie są to działania wielokrotnie powtarzane. Chodzi o pojedyncze kampanie lub krótkotrwałe wydarzenia. Znakomity efekt przynoszą, jeśli uda się wywołać szok u odbiorców, co dotyczy szczególnie młodzieży. Może to być mem czy inny humorystyczny materiał. Zwróć uwagę, jakie zasięgi w sieci osiąga najciekawszy tego typu content. Ambient marketing to także forma działań, która powoduje duże zaangażowanie odbiorców. Autor powinien się wykazać kreatywnością. Rezultatem materiału często jest efekt plotki, dzięki któremu internauci dzielą się nim m.in. w serwisach społecznościowych. Co istotne, marketing ambientowy powinien koncentrować się na określonej grupie odbiorców, jej potrzebach. Nie istnieje uniwersalny materiał, reklama, która skupi uwagę konsumentów bez względu na wiek, płeć czy zainteresowania.
Ambient marketing czerpie pomysły z niestandardowych źródeł, takich jak np. flashmoby czy happeningi uliczne. Wykorzystuje się w nich inne działania marketingowe, a w tym marketing wirusowy. Jeśli chodzi o kanały, które mają zastosowanie w ambient marketingu, to są to m.in. billboardy, mury, pojazdy i nie tylko, ale wykorzystane w niestandardowy sposób. Efektywne mogą być naklejki na autobusach i samochodach, rysunki na ulicach i chodnikach, wielkoformatowe rzeźby i statuetki.
Zalety reklamy ambientowej
Przeważnie ambient marketing stanowi dodatek do głównej kampanii. Wynika to z tego, że często są to działania kosztowne, jednorazowe, a ich problemem jest również mierzalność wyników. To nie zmienia jednak faktu, że taka reklama ma wiele zalet, takich jak:
- Przyciągnięcie uwagi, o co coraz trudniej w przypadku standardowych działań marketingowych. Są to inicjatywy nieszablonowe – klienci mają dosyć identycznych reklam i prawdopodobnie docenią kreatywność twórców kampanii, która się wyróżnia.
- Pozwolenie na bezpośredni kontakt z produktem.
- Umożliwienie dotarcia do odbiorców, do których trudno trafić standardowymi kanałami.
Wady ambient marketingu
Taka forma reklamy ma nie tylko zalety. Jej główne wady to:
- Ambient marketing to kampanie jednorazowe, co wiąże się z koniecznością wygospodarowania dużej ilości czasu na przygotowanie kolejnej. Inne formy reklamy wymagają jedynie optymalizowania działań, zamiast wdrażania zupełnie nowych.
- Ograniczona liczba odbiorców – ambient marketing dotrze do osób, które w danym momencie znajdą się w określonym miejscu i zobaczą reklamę.
- Kampania może być kosztowna – szczególnie jeśli chcemy skierować ją do bardzo dużej liczby klientów.
- Problem z tworzeniem nowych kampanii – ciągłe poszukiwanie pomysłów na promocję jest co najmniej trudne. Działania mogą przynieść znakomity efekt, kiedy zrealizujesz je jako pierwsza firma. Jeśli jednak to będzie powtórka już podjętej kampanii, rezultat nie będzie tak dobry.
Ta forma reklamy bazuje na różnych metodach. Jakich?
Ambient a inne rodzaje marketingu
Ambient marketing jest jednym z ciekawszych trendów, jeśli chodzi o reklamę. Może przybrać różne formy, jest w stanie silnie angażować odbiorców. Te działania często są określane jako element innych. Czy rzeczywiście tak jest?
Marketing partyzancki
Ambient marketing bywa mylony z marketingiem partyzanckim. Możesz się spotkać z opinią, że wręcz mowa o takiej samej formie reklamy lub że jedne działania czerpią z tych drugich. Trudno uznać je za identyczne, a wręcz widać między nimi spore różnice. Na początek wydatki. Wprawdzie da się prowadzić ambient marketing z niewielkim budżetem, ale przeważnie potrzebne są duże środki. Kampanię marketingu partyzanckiego można przeprowadzić minimalnym kosztem. Ambient to akcja jednorazowa, przeważnie stanowiąca część kampanii. Marketing partyzancki może być powtarzalny i nadal przynosić znakomite efekty. Poza tym w tych działaniach mniejsze znaczenie ma podkreślanie identyfikatorów marki, jak choćby logo.
Marketing wirusowy
Efekt wirusowy jest naturalnym rezultatem dobrze przeprowadzonej kampanii ambient marketingu. Kiedy udaje się opracować ciekawy materiał, zrealizować chwytliwy pomysł, można uzyskać szum medialny. Ktoś podzieli się taką treścią w sieci. To spowoduje, że lokalna kampania może dotrzeć nie tylko do odbiorców z okolicy, ale do ogromnej liczby internautów.
Marketing szeptany
W tym przypadku również nie mamy do czynienia z takimi samymi czy uzupełniającymi się działaniami. Natomiast marketing szeptany możesz wykorzystać do zwiększenia zainteresowania wydarzeniem. W efekcie ambient marketing dotrze do większej liczby uczestników grupy docelowej, a następnie materiał z tym związany dotrze do odbiorców w sieci.
Ambient marketing – przykłady
Ta trochę kontrowersyjna forma działań marketingowych na pierwszy rzut oka wydaje się trudna do realizacji. Tymczasem wiele firm z powodzeniem realizowało takie kampanie i osiągnęło w nich znakomite wyniki. Przyjrzymy się przykładom ambient marketingu. Jakie marki wykorzystały tę formę reklamy?
Grab Holdings Inc. Helmet
Ta międzynarodowa firma z siedzibą w Singapurze zapewnia klientom usługi transportowe, dostawę żywności i rozwiązania płatnicze. Z powodzeniem wdraża ambient marketing w swojej strategii. Jednym z działań, które podjęła, było zorganizowanie miejsc spotkań kierowców taksówek motocyklowych i ich pasażerów. Obiekty te wyglądają jak kaski. To dało marce większą rozpoznawalność i spowodowało, że zaczęło ją wybierać więcej odbiorców niż konkurencję. Nie ma co ukrywać, że to ciekawy pomysł, który prawdopodobnie sprawdziłby się również na innych rynkach.
Źródło: detiknews
Lay’s w podziemiu
Ta jedna z najbardziej znanych marek chipsów na świecie również wykorzystuje ambient marketing w swoich działaniach. Pomysł na reklamę zrealizowany przez tę firmę musiał odnieść sukces, gdyż marka postawiła na formę, na którą trudno nie zwrócić uwagi. Wspomniała, że jej ziemniaki rosną bliżej niż myślisz, a reklama pojawiła się na suficie podziemnego przejścia. Trzeba przyznać, że firma wykonała kawał dobrej roboty i zaprojektowała kampanię ambient marketingu, o której było głośno w sieci.
Źródło: pinterest
National Geographic
Dla magazynów papierowych ostatnie lata były trudne. Musiały sobie poradzić z ograniczeniem sprzedaży i w większym stopniu zaistnieć w sieci. Dzięki kreatywnym kampaniom, National Geographic nie daje o sobie zapomnieć. Marka wykorzystała reklamę ambientową w akcji, którą przeprowadziła w Brazylii. Inicjatywa generowała znakomity zasięg i zrobiła wrażenie na odbiorcach.
Źródło: bettermarketing
Lakier do paznokci Rimmel
Twórcy tej znanej marki kosmetycznej również postawili na kreatywność. Ich reklama ambientowa dotyczyła szybkoschnącego lakieru do paznokci Rimmel. Marka stworzyła instalację lakieru do paznokci w popularnej lokalizacji, aby zademonstrować produkt w bardzo kreatywny sposób. Element reklamowy ustawiono tuż przy ruchliwej ulicy. Z pewnością przyciągnął uwagę różnych odbiorców.
Źródło: sfwpexperts
To kilka przykładów, ale kampanii zakończonych sukcesem było mnóstwo. Ambient marketing może przynieść znakomite efekty. Jeśli tylko masz pomysł na reklamę, sprawdź, czy akcja przyniesie oczekiwany rezultat!