Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Gemini od Google: wszystko, co musisz wiedzieć o nowym modelu językowym
    19 stycznia 2025
    Od pomysłu do sukcesu: wprowadzanie nowego produktu na rynek
    6 stycznia 2025
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    real time bidding
    Kampania RTB (Real Time Bidding) jako skuteczny model reklamy
    5 maja 2023
    Wyszukiwanie głosowe
    Voice search (wyszukiwanie głosowe) a SEO – co musisz wiedzieć?
    9 stycznia 2024
    Wyszukiwanie fasetowe
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Zalety i wady Magento
    Magento – zalety i wady platformy ecommerce
    5 maja 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Zalety i wady Magento
    Magento – zalety i wady platformy ecommerce
    5 maja 2023
    e-commerce vs m-commerce – czym są i czym się różnią?
    5 maja 2023
    Czym jest BaseLinker?
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    storytelling
    Storytelling w biznesie i marketingu. Przykłady i inspiracje
    5 maja 2023
    lojalność klientów
    Lojalność klientów – jak ją budować i rozwijać?
    2 czerwca 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Ambient marketing, czyli niestandardowy sposób zainteresowania klienta
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Kreatywny marketing
Responsywnie.pl > Marketing > Ambient marketing, czyli niestandardowy sposób zainteresowania klienta
Marketing

Ambient marketing, czyli niestandardowy sposób zainteresowania klienta

Natalia Szczur
Data ostatniej aktualizacji: 2025/01/19 o 22:01
Natalia Szczur Opublikowano 7 lipca 2023
13 min
Udostępnij

Jeśli chcesz zainteresować klienta ofertą, wyróżnić ją, postaw na działania niestandardowe. Wiele metod reklamy już tak opatrzyło się odbiorcom, że je ignorują. Ich skuteczność jest znikoma. Jeśli uda Ci się wymyślić nietypowy sposób dotarcia do adresatów, możesz osiągnąć znacznie lepszy wynik. Z pomocą przychodzi ambient marketing, czyli niestandardowe działania marketingowe. Co to oznacza? Jakie są przykłady ambient marketingu?

Spis treści
Ambient marketing – definicjaCechy charakterystyczneSpecyfikacja ambient marketinguZalety reklamy ambientowejWady ambient marketinguAmbient a inne rodzaje marketinguMarketing partyzanckiMarketing wirusowyMarketing szeptanyAmbient marketing – przykładyGrab Holdings Inc. HelmetLay’s w podziemiuNational GeographicLakier do paznokci RimmelNikeMcDonald’sCoca Cola

Ambient marketing – definicja

Pojęcie to nie jest nowe, bo pojawiło się w latach 90. XX wieku. Początkowo definiowano je jako reklamę wizualną w nietradycyjnych miejscach. Wytłumaczenie tego terminu nie jest proste, gdyż pojęcie to ulega modyfikacji.

Chodzi tutaj o niestandardowe akcje marketingowe, prowadzone za pośrednictwem nietypowych kanałów. Z drugiej strony o wykorzystanie standardowych nośników reklamy, ale w oryginalny sposób. Reklama ambientowa ma zaskakiwać, szokować, być kreatywny, ale też wykorzystywać miejsca, które są często uczęszczane przez konsumentów.

Kiedy jakaś forma działań jest świeża, masz do czynienia z ambientem. Można tak określić inicjatywy, które nie wyglądają tak, jak standardowe kampanie. W momencie, w którym inne firmy zaczynają stosować te same metody, nie jest to już reklama ambientowa.

Z czego wynika sam pomysł? W 2007 r. firma Yankelovich, zajmująca się badaniami rynku, oszacowała, że przeciętny konsument ogląda do 5000 reklam dziennie. Po przeprowadzeniu ankiety wśród 4110 respondentów, połowa z nich stwierdziła, że reklamy wymknęły się spod kontroli. Według szacunków z 2021 roku, przeciętna osoba napotyka ich dziennie od 6 do 10 tys., czyli dwa razy więcej niż w 2007 roku. Liczby te mogą się wydawać niemożliwe, ale kiedy zaczniesz się zastanawiać, ile reklam mijasz, idąc często uczęszczaną ulicą, ile ich widzisz na stronach WWW, to może się okazać, że to całkiem realne wyniki. Jak doszło do takiego zwiększenia? Ze względu na konkurencję. Poniższy wykres prezentuje, w jakim tempie rósł rynek e-commerce w Polsce. Liczba sklepów WWW zwiększyła się w badanym okresie o kilkadziesiąt tysięcy. To powoduje, że jeszcze więcej firm chce reklamować swoją działalność.

Standardowe działania marketingowe

Źródło: bankier

Standardowe działania reklamowe nadal przynoszą wyniki, ale nie są tak skuteczne, jak kiedyś. Reklama ambientowa może przynieść lepsze efekty. Co cechuje takie kampanie?

Cechy charakterystyczne

Wiesz już, co nazywamy ambient marketingiem i dlaczego takie formy reklamy mają duże szanse na odniesienie sukcesu. Co dokładnie sprawia, że niekonwencjonalne formy promocji są tak skuteczne i przekładają się na lepsze wyniki sprzedażowe?

  • Angażowanie zmysłów – nieszablonowa natura ambient marketingu odpowiada za rezultaty kampanii. Atrakcyjny obraz, który przyciąga uwagę, to nie wszystko – ważną rolę odgrywają efekty dźwiękowe, zapachowe oraz dotykowe. Zdarzyło Ci się zainteresować produktem ze względu na jego aromat? Nie inaczej może zadziałać reklama. Badania pokazują, że zapach jest aż 100 razy bardziej zapamiętywany niż bodźce dotykowe, wzrokowe czy słuchowe. Poza tym 75% naszych codziennych emocji ma związek z napotkanymi zapachami.
  • Kreatywność – element zaskoczenia odgrywa kluczową rolę. Tutaj znaczenia ma nie tylko treść przekazu, ale również jego lokalizacja. Trudno przyciągnąć nowych klientów, jeśli reklama produktu znajduje się pomiędzy wieloma innymi i niczym się nie wyróżnia.
  • Nietypowa forma – zerknij niżej w tym artykule, jak może wyglądać przekaz reklamowy – zwróć uwagę na przykłady. Kampania ambientowa ma zaskakiwać. Nie osiągniesz takiego efektu prostym banerem, ale już możesz muralem czy interaktywnymi przystankami. Kampanie zapewniają przy okazji większe zasięgi w mediach społecznościowych. Osoba, która trafi na nietypową formę reklamy, może podzielić się swoim odkryciem w sieci, dzięki czemu przekaz dotrze do większej grupy odbiorców.
  • Viralowość – czyli efekt, o którym już wspominaliśmy. Taka reklama może szybko rozpowszechniać się nie tylko w social mediach, ale również przez komunikatory czy pocztę elektroniczną.
  • Zapadanie w pamięć – ambient marketing ma nie tylko zainteresować. Odbiorca, który zobaczy reklamę, często ją zapamiętuje i mówi o niej innym. Takiego efektu nie zapewniają tradycyjne formy reklamy.
  • Lokalizacja – kampanie ambientowe obejmują kreacje umieszczane przeważnie w miejscach, które nie kojarzą się z reklamą, ale są powszechnie odwiedzane. Dobry przykład stanowią uchwyty w środkach transportu publicznego.

Specyfikacja ambient marketingu

Wiesz już, że ambient marketing to nietypowa forma reklamy. Nie są to działania wielokrotnie powtarzane. Chodzi o pojedyncze kampanie lub krótkotrwałe wydarzenia. Znakomity efekt przynoszą, jeśli uda się wywołać szok u odbiorców, co dotyczy szczególnie młodzieży. Może to być mem czy inny humorystyczny materiał. Zwróć uwagę, jakie zasięgi w sieci osiąga najciekawszy tego typu content. Ambient marketing to także forma działań, która powoduje duże zaangażowanie odbiorców. Autor powinien się wykazać kreatywnością. Rezultatem materiału często jest efekt plotki, dzięki któremu internauci dzielą się nim m.in. w serwisach społecznościowych. Co istotne, marketing ambientowy powinien koncentrować się na określonej grupie odbiorców, jej potrzebach. Nie istnieje uniwersalny materiał, reklama, która skupi uwagę konsumentów bez względu na wiek, płeć czy zainteresowania.

Ambient marketing czerpie pomysły z niestandardowych źródeł, takich jak np. flashmoby czy happeningi uliczne. Wykorzystuje się w nich inne działania marketingowe, a w tym marketing wirusowy. Jeśli chodzi o kanały, które mają zastosowanie w ambient marketingu, to są to m.in. billboardy, mury, pojazdy i nie tylko, ale wykorzystane w niestandardowy sposób. Efektywne mogą być naklejki na autobusach i samochodach, rysunki na ulicach i chodnikach, wielkoformatowe rzeźby i statuetki.

Zalety reklamy ambientowej

Przeważnie ambient marketing stanowi dodatek do głównej kampanii. Wynika to z tego, że często są to działania kosztowne, jednorazowe, a ich problemem jest również mierzalność wyników. To nie zmienia jednak faktu, że taka reklama ma wiele zalet, takich jak:

  • Przyciągnięcie uwagi, o co coraz trudniej w przypadku standardowych działań marketingowych. Są to inicjatywy nieszablonowe – klienci mają dosyć identycznych reklam i prawdopodobnie docenią kreatywność twórców kampanii, która się wyróżnia.
  • Pozwolenie na bezpośredni kontakt z produktem.
  • Umożliwienie dotarcia do odbiorców, do których trudno trafić standardowymi kanałami.

Wady ambient marketingu

Taka forma reklamy ma nie tylko zalety. Jej główne wady to:

  • Ambient marketing to kampanie jednorazowe, co wiąże się z koniecznością wygospodarowania dużej ilości czasu na przygotowanie kolejnej. Inne formy reklamy wymagają jedynie optymalizowania działań, zamiast wdrażania zupełnie nowych.
  • Ograniczona liczba odbiorców – ambient marketing dotrze do osób, które w danym momencie znajdą się w określonym miejscu i zobaczą reklamę.
  • Kampania może być kosztowna – szczególnie jeśli chcemy skierować ją do bardzo dużej liczby klientów.
  • Problem z tworzeniem nowych kampanii – ciągłe poszukiwanie pomysłów na promocję jest co najmniej trudne. Działania mogą przynieść znakomity efekt, kiedy zrealizujesz je jako pierwsza firma. Jeśli jednak to będzie powtórka już podjętej kampanii, rezultat nie będzie tak dobry.

Ta forma reklamy bazuje na różnych metodach. Jakich?

Ambient a inne rodzaje marketingu

Ambient marketing jest jednym z ciekawszych trendów, jeśli chodzi o reklamę. Może przybrać różne formy, jest w stanie silnie angażować odbiorców. Te działania często są określane jako element innych. Czy rzeczywiście tak jest?

Marketing partyzancki

Ambient marketing bywa mylony z marketingiem partyzanckim. Możesz się spotkać z opinią, że wręcz mowa o takiej samej formie reklamy lub że jedne działania czerpią z tych drugich. Trudno uznać je za identyczne, a wręcz widać między nimi spore różnice. Na początek wydatki. Wprawdzie da się prowadzić ambient marketing z niewielkim budżetem, ale przeważnie potrzebne są duże środki. Kampanię marketingu partyzanckiego można przeprowadzić minimalnym kosztem. Ambient to akcja jednorazowa, przeważnie stanowiąca część kampanii. Marketing partyzancki może być powtarzalny i nadal przynosić znakomite efekty. Poza tym w tych działaniach mniejsze znaczenie ma podkreślanie identyfikatorów marki, jak choćby logo.

Marketing wirusowy

Efekt wirusowy jest naturalnym rezultatem dobrze przeprowadzonej kampanii ambient marketingu. Kiedy udaje się opracować ciekawy materiał, zrealizować chwytliwy pomysł, można uzyskać szum medialny. Ktoś podzieli się taką treścią w sieci. To spowoduje, że lokalna kampania może dotrzeć nie tylko do odbiorców z okolicy, ale do ogromnej liczby internautów.

Marketing szeptany

W tym przypadku również nie mamy do czynienia z takimi samymi czy uzupełniającymi się działaniami. Natomiast marketing szeptany możesz wykorzystać do zwiększenia zainteresowania wydarzeniem. W efekcie ambient marketing dotrze do większej liczby uczestników grupy docelowej, a następnie materiał z tym związany dotrze do odbiorców w sieci.

Ambient marketing – przykłady

Ta trochę kontrowersyjna forma działań marketingowych na pierwszy rzut oka wydaje się trudna do realizacji. Tymczasem wiele firm z powodzeniem realizowało takie kampanie i osiągnęło w nich znakomite wyniki. Przyjrzymy się przykładom ambient marketingu. Jakie marki wykorzystały tę formę reklamy?

Grab Holdings Inc. Helmet

Ta międzynarodowa firma z siedzibą w Singapurze zapewnia klientom usługi transportowe, dostawę żywności i rozwiązania płatnicze. Z powodzeniem wdraża ambient marketing w swojej strategii. Jednym z działań, które podjęła, było zorganizowanie miejsc spotkań kierowców taksówek motocyklowych i ich pasażerów. Obiekty te wyglądają jak kaski. To dało marce większą rozpoznawalność i spowodowało, że zaczęło ją wybierać więcej odbiorców niż konkurencję. Nie ma co ukrywać, że to ciekawy pomysł, który prawdopodobnie sprawdziłby się również na innych rynkach.

Przykład marketingu ambientowego

Źródło: detiknews

Lay’s w podziemiu

Ta jedna z najbardziej znanych marek chipsów na świecie również wykorzystuje ambient marketing w swoich działaniach. Pomysł na reklamę zrealizowany przez tę firmę musiał odnieść sukces, gdyż marka postawiła na formę, na którą trudno nie zwrócić uwagi. Wspomniała, że jej ziemniaki rosną bliżej niż myślisz, a reklama pojawiła się na suficie podziemnego przejścia. Trzeba przyznać, że firma wykonała kawał dobrej roboty i zaprojektowała kampanię ambient marketingu, o której było głośno w sieci.

Nietypowa promocja

Źródło: pinterest

National Geographic

Dla magazynów papierowych ostatnie lata były trudne. Musiały sobie poradzić z ograniczeniem sprzedaży i w większym stopniu zaistnieć w sieci. Dzięki kreatywnym kampaniom, National Geographic nie daje o sobie zapomnieć. Marka wykorzystała reklamę ambientową w akcji, którą przeprowadziła w Brazylii. Inicjatywa generowała znakomity zasięg i zrobiła wrażenie na odbiorcach.

Kreatywna reklama National Geographic

Źródło: bettermarketing

Lakier do paznokci Rimmel

Twórcy tej znanej marki kosmetycznej również postawili na kreatywność. Ich reklama ambientowa dotyczyła szybkoschnącego lakieru do paznokci Rimmel. Marka stworzyła instalację lakieru do paznokci w popularnej lokalizacji, aby zademonstrować produkt w bardzo kreatywny sposób. Element reklamowy ustawiono tuż przy ruchliwej ulicy. Z pewnością przyciągnął uwagę różnych odbiorców.

Reklama przyciągająca uwagę

Źródło: sfwpexperts

To kilka przykładów, ale kampanii zakończonych sukcesem było mnóstwo. Ambient marketing może przynieść znakomite efekty. Jeśli tylko masz pomysł na reklamę, sprawdź, czy akcja przyniesie oczekiwany rezultat!

Nike

Zerknij, jaką reklamę firma Nike zrealizowała dla swoich butów w Japonii. Czy da się na nią nie zwrócić uwagi? To raczej trudne. To marketing ambientowy w najczystszej postaci, a o kampanii pisały media branżowe na całym świecie.

McDonald’s

Znana na całym świecie sieć restauracji lubi zaskakiwać nieszablonowymi pomysłami. Takim właśnie było umieszczenie reklamy na jezdni, gdzie paski zebry wyglądają jak frytki. Ta kampania została zrealizowana w Szwajcarii w 2010 roku.

Ambient marketing - McDonald’s

Źródło: adsoftheworld

Coca Cola

Marka jest znana z kreatywnych reklam online i offline. Oto jej propozycja kampanii ambient marketingowej. To musiało się udać!
Reklama Coca Cola

Źródło: pinterest

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Gemini od Google: wszystko, co musisz wiedzieć o nowym modelu językowym
Od pomysłu do sukcesu: wprowadzanie nowego produktu na rynek
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Natalia Szczur
Natalia Szczur
Fanka języka: prostego, poprawnego i korzyści. Od ponad dwóch lat tworzy strategie content marketingowe oraz pisze artykuły branżowe o SEO, UX i analityce.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Google Gemini AI
Gemini od Google: wszystko, co musisz wiedzieć o nowym modelu językowym
Marketing 19 stycznia 2025
Wprowadzenie produktu
Od pomysłu do sukcesu: wprowadzanie nowego produktu na rynek
Marketing 2 stycznia 2025
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?