Responsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    12 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    5 maja 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencerzy i ich wpływ na rozwój marki
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Brand hero – co to jest? Przykłady użycia
    15 września 2023
    Badania marketingowe – czym są? Poznaj etapy i rodzaje
    6 września 2023
    Wskaźnik GRP w reklamie i marketingu
    5 września 2023
    Video marketing – jak robić to skutecznie?
    5 września 2023
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Sprzedaż na Pintereście – jak zacząć i na co zwrócić uwagę?
    15 sierpnia 2023
    Grupa na Facebook – założenie i jej rozwój
    2 czerwca 2023
    Konto firmowe na TikToku – jak je założyć i co daje?
    5 maja 2023
    8 najlepszych wtyczek WordPress do social mediów
    5 maja 2023
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Wyszukiwarka Google Grafika
    Jak pozycjonować grafikę w Google?
    21 września 2023
    Popełniane błędy w kampanii Google Ads
    4 podstawowe błędy w kampanii Google Ads
    5 maja 2023
    real time bidding
    Kampania RTB (Real Time Bidding) jako skuteczny model reklamy
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jak pozycjonować grafikę w Google?
    21 września 2023
    Rozszerzone wyniki wyszukiwania – czym są rich snippets?
    13 czerwca 2023
    Parametry UTM – czym są i do czego służą?
    6 czerwca 2023
    Odrzucona reklama Google Ads – najważniejsze wskazówki
    5 maja 2023
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Framework – co to? Najważniejsze informacje
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
    Outsourcing IT – czy warto? Wady i zalety
    30 sierpnia 2023
    Redesign, czyli jak z głową przebudować stronę internetową
    6 kwietnia 2023
    Plik .htaccess – czym jest, do czego służy i jak go stworzyć?
    6 kwietnia 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Co to jest CRM?
    Co to jest system CRM? Definicja i przykłady
    5 maja 2023
    Sposoby na spam
    SPAM. Czym jest i jak się przed nim uchronić?
    5 maja 2023
    szablon czy layout
    Gotowy szablon czy dedykowany layout strony – co wybrać?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Czym jest i do czego służy Google Shopping?
    14 czerwca 2023
    Omnichannel – czym jest i czy warto korzystać z tego kanału sprzedaży?
    2 czerwca 2023
    Q-commerce – czy szybki handel zrewolucjonizuje rynek?
    2 czerwca 2023
    Allegro czy własny sklep internetowy? Co się bardziej opłaca?
    2 czerwca 2023
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Własna platforma do wideokonferencji
    Własna platforma do wideokonferencji – czy to dobry wybór?
    14 czerwca 2023
    modele rozliczeń działań reklamowych
    CPC, CPA, CPM i CPV, czyli rodzaje rozliczeń kampanii reklamowych
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Ile kosztuje przesyłka za pobraniem?
    26 września 2023
    Reklamacja, rękojmia i gwarancja- różnice. Co się bardziej opłaca?
    31 sierpnia 2023
    Lojalność klientów – jak ją budować i rozwijać?
    2 czerwca 2023
    Metoda SMART, czyli wyznaczanie skutecznych celów w firmie
    5 maja 2023
Szukaj
  • Materiały partnerskie
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Ambient marketing, czyli niestandardowy sposób zainteresowania klienta
Aa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Aa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Kreatywny marketing
Responsywnie.pl > Blog > Marketing > Ambient marketing, czyli niestandardowy sposób zainteresowania klienta
Marketing

Ambient marketing, czyli niestandardowy sposób zainteresowania klienta

Natalia Szczur
Data ostatniej aktualizacji: 2023/07/10 o 13:20
Natalia Szczur Opublikowano 7 lipca 2023
10 min
Udostępnij

Jeśli chcesz zainteresować klienta ofertą, wyróżnić ją, postaw na działania niestandardowe. Wiele metod reklamy już tak opatrzyło się odbiorcom, że je ignorują. Ich skuteczność jest znikoma. Jeśli uda Ci się wymyślić nietypowy sposób dotarcia do adresatów, możesz osiągnąć znacznie lepszy wynik. Z pomocą przychodzi ambient marketing, czyli niestandardowe działania marketingowe. Co to oznacza? Jakie są przykłady ambient marketingu?

Spis treści
Ambient marketing – definicjaSpecyfikacja ambient marketinguZalety reklamy ambientowejWady ambient marketinguAmbient a inne rodzaje marketinguMarketing partyzanckiMarketing wirusowyMarketing szeptanyAmbient marketing – przykładyGrab Holdings Inc. HelmetLay’s w podziemiuNational GeographicLakier do paznokci Rimmel

Ambient marketing – definicja

Pojęcie to nie jest nowe, bo pojawiło się w latach 90. XX wieku. Początkowo definiowano je jako reklamę wizualną w nietradycyjnych miejscach. Wytłumaczenie tego terminu nie jest proste, gdyż pojęcie to ulega modyfikacji.

Chodzi tutaj o niestandardowe akcje marketingowe, prowadzone za pośrednictwem nietypowych kanałów. Z drugiej strony o wykorzystanie standardowych nośników reklamy, ale w oryginalny sposób. Reklama ambientowa ma zaskakiwać, szokować, być kreatywny, ale też wykorzystywać miejsca, które są często uczęszczane przez konsumentów.

Kiedy jakaś forma działań jest świeża, masz do czynienia z ambientem. Można tak określić inicjatywy, które nie wyglądają tak, jak standardowe kampanie. W momencie, w którym inne firmy zaczynają stosować te same metody, nie jest to już reklama ambientowa.

Z czego wynika sam pomysł? W 2007 r. firma Yankelovich, zajmująca się badaniami rynku, oszacowała, że przeciętny konsument ogląda do 5000 reklam dziennie. Po przeprowadzeniu ankiety wśród 4110 respondentów, połowa z nich stwierdziła, że reklamy wymknęły się spod kontroli. Według szacunków z 2021 roku, przeciętna osoba napotyka ich dziennie od 6 do 10 tys., czyli dwa razy więcej niż w 2007 roku. Liczby te mogą się wydawać niemożliwe, ale kiedy zaczniesz się zastanawiać, ile reklam mijasz, idąc często uczęszczaną ulicą, ile ich widzisz na stronach WWW, to może się okazać, że to całkiem realne wyniki. Jak doszło do takiego zwiększenia? Ze względu na konkurencję. Poniższy wykres prezentuje, w jakim tempie rósł rynek e-commerce w Polsce. Liczba sklepów WWW zwiększyła się w badanym okresie o kilkadziesiąt tysięcy. To powoduje, że jeszcze więcej firm chce reklamować swoją działalność.

Standardowe działania marketingowe

Źródło: bankier

Standardowe działania reklamowe nadal przynoszą wyniki, ale nie są tak skuteczne, jak kiedyś. Reklama ambientowa może przynieść lepsze efekty. Co cechuje takie kampanie?

Specyfikacja ambient marketingu

Wiesz już, że ambient marketing to nietypowa forma reklamy. Nie są to działania wielokrotnie powtarzane. Chodzi o pojedyncze kampanie lub krótkotrwałe wydarzenia. Znakomity efekt przynoszą, jeśli uda się wywołać szok u odbiorców, co dotyczy szczególnie młodzieży. Może to być mem czy inny humorystyczny materiał. Zwróć uwagę, jakie zasięgi w sieci osiąga najciekawszy tego typu content. Ambient marketing to także forma działań, która powoduje duże zaangażowanie odbiorców. Autor powinien się wykazać kreatywnością. Rezultatem materiału często jest efekt plotki, dzięki któremu internauci dzielą się nim m.in. w serwisach społecznościowych. Co istotne, marketing ambientowy powinien koncentrować się na określonej grupie odbiorców, jej potrzebach. Nie istnieje uniwersalny materiał, reklama, która skupi uwagę konsumentów bez względu na wiek, płeć czy zainteresowania.

Ambient marketing czerpie pomysły z niestandardowych źródeł, takich jak np. flashmoby czy happeningi uliczne. Wykorzystuje się w nich inne działania marketingowe, a w tym marketing wirusowy. Jeśli chodzi o kanały, które mają zastosowanie w ambient marketingu, to są to m.in. billboardy, mury, pojazdy i nie tylko, ale wykorzystane w niestandardowy sposób. Efektywne mogą być naklejki na autobusach i samochodach, rysunki na ulicach i chodnikach, wielkoformatowe rzeźby i statuetki.

Zalety reklamy ambientowej

Przeważnie ambient marketing stanowi dodatek do głównej kampanii. Wynika to z tego, że często są to działania kosztowne, jednorazowe, a ich problemem jest również mierzalność wyników. To nie zmienia jednak faktu, że taka reklama ma wiele zalet, takich jak:

  • Przyciągnięcie uwagi, o co coraz trudniej w przypadku standardowych działań marketingowych. Są to inicjatywy nieszablonowe – klienci mają dosyć identycznych reklam i prawdopodobnie docenią kreatywność twórców kampanii, która się wyróżnia.
  • Pozwolenie na bezpośredni kontakt z produktem.
  • Umożliwienie dotarcia do odbiorców, do których trudno trafić standardowymi kanałami.

Wady ambient marketingu

Taka forma reklamy ma nie tylko zalety. Jej główne wady to:

  • Ambient marketing to kampanie jednorazowe, co wiąże się z koniecznością wygospodarowania dużej ilości czasu na przygotowanie kolejnej. Inne formy reklamy wymagają jedynie optymalizowania działań, zamiast wdrażania zupełnie nowych.
  • Ograniczona liczba odbiorców – ambient marketing dotrze do osób, które w danym momencie znajdą się w określonym miejscu i zobaczą reklamę.
  • Kampania może być kosztowna – szczególnie jeśli chcemy skierować ją do bardzo dużej liczby klientów.
  • Problem z tworzeniem nowych kampanii – ciągłe poszukiwanie pomysłów na promocję jest co najmniej trudne. Działania mogą przynieść znakomity efekt, kiedy zrealizujesz je jako pierwsza firma. Jeśli jednak to będzie powtórka już podjętej kampanii, rezultat nie będzie tak dobry.

Ta forma reklamy bazuje na różnych metodach. Jakich?

Ambient a inne rodzaje marketingu

Ambient marketing jest jednym z ciekawszych trendów, jeśli chodzi o reklamę. Może przybrać różne formy, jest w stanie silnie angażować odbiorców. Te działania często są określane jako element innych. Czy rzeczywiście tak jest?

Marketing partyzancki

Ambient marketing bywa mylony z marketingiem partyzanckim. Możesz się spotkać z opinią, że wręcz mowa o takiej samej formie reklamy lub że jedne działania czerpią z tych drugich. Trudno uznać je za identyczne, a wręcz widać między nimi spore różnice. Na początek wydatki. Wprawdzie da się prowadzić ambient marketing z niewielkim budżetem, ale przeważnie potrzebne są duże środki. Kampanię marketingu partyzanckiego można przeprowadzić minimalnym kosztem. Ambient to akcja jednorazowa, przeważnie stanowiąca część kampanii. Marketing partyzancki może być powtarzalny i nadal przynosić znakomite efekty. Poza tym w tych działaniach mniejsze znaczenie ma podkreślanie identyfikatorów marki, jak choćby logo.

Marketing wirusowy

Efekt wirusowy jest naturalnym rezultatem dobrze przeprowadzonej kampanii ambient marketingu. Kiedy udaje się opracować ciekawy materiał, zrealizować chwytliwy pomysł, można uzyskać szum medialny. Ktoś podzieli się taką treścią w sieci. To spowoduje, że lokalna kampania może dotrzeć nie tylko do odbiorców z okolicy, ale do ogromnej liczby internautów.

Marketing szeptany

W tym przypadku również nie mamy do czynienia z takimi samymi czy uzupełniającymi się działaniami. Natomiast marketing szeptany możesz wykorzystać do zwiększenia zainteresowania wydarzeniem. W efekcie ambient marketing dotrze do większej liczby uczestników grupy docelowej, a następnie materiał z tym związany dotrze do odbiorców w sieci.

Ambient marketing – przykłady

Ta trochę kontrowersyjna forma działań marketingowych na pierwszy rzut oka wydaje się trudna do realizacji. Tymczasem wiele firm z powodzeniem realizowało takie kampanie i osiągnęło w nich znakomite wyniki. Przyjrzymy się przykładom ambient marketingu. Jakie marki wykorzystały tę formę reklamy?

Grab Holdings Inc. Helmet

Ta międzynarodowa firma z siedzibą w Singapurze zapewnia klientom usługi transportowe, dostawę żywności i rozwiązania płatnicze. Z powodzeniem wdraża ambient marketing w swojej strategii. Jednym z działań, które podjęła, było zorganizowanie miejsc spotkań kierowców taksówek motocyklowych i ich pasażerów. Obiekty te wyglądają jak kaski. To dało marce większą rozpoznawalność i spowodowało, że zaczęło ją wybierać więcej odbiorców niż konkurencję. Nie ma co ukrywać, że to ciekawy pomysł, który prawdopodobnie sprawdziłby się również na innych rynkach.

Przykład marketingu ambientowego

Źródło: detiknews

Lay’s w podziemiu

Ta jedna z najbardziej znanych marek chipsów na świecie również wykorzystuje ambient marketing w swoich działaniach. Pomysł na reklamę zrealizowany przez tę firmę musiał odnieść sukces, gdyż marka postawiła na formę, na którą trudno nie zwrócić uwagi. Wspomniała, że jej ziemniaki rosną bliżej niż myślisz, a reklama pojawiła się na suficie podziemnego przejścia. Trzeba przyznać, że firma wykonała kawał dobrej roboty i zaprojektowała kampanię ambient marketingu, o której było głośno w sieci.

Nietypowa promocja

Źródło: pinterest

National Geographic

Dla magazynów papierowych ostatnie lata były trudne. Musiały sobie poradzić z ograniczeniem sprzedaży i w większym stopniu zaistnieć w sieci. Dzięki kreatywnym kampaniom, National Geographic nie daje o sobie zapomnieć. Marka wykorzystała reklamę ambientową w akcji, którą przeprowadziła w Brazylii. Inicjatywa generowała znakomity zasięg i zrobiła wrażenie na odbiorcach.

Kreatywna reklama National Geographic

Źródło: bettermarketing

Lakier do paznokci Rimmel

Twórcy tej znanej marki kosmetycznej również postawili na kreatywność. Ich reklama ambientowa dotyczyła szybkoschnącego lakieru do paznokci Rimmel. Marka stworzyła instalację lakieru do paznokci w popularnej lokalizacji, aby zademonstrować produkt w bardzo kreatywny sposób. Element reklamowy ustawiono tuż przy ruchliwej ulicy. Z pewnością przyciągnął uwagę różnych odbiorców.

Reklama przyciągająca uwagę

Źródło: sfwpexperts

To kilka przykładów, ale kampanii zakończonych sukcesem było mnóstwo. Ambient marketing może przynieść znakomite efekty. Jeśli tylko masz pomysł na reklamę, sprawdź, czy akcja przyniesie oczekiwany rezultat!

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Brand hero – co to jest? Przykłady użycia
Badania marketingowe – czym są? Poznaj etapy i rodzaje
Wskaźnik GRP w reklamie i marketingu
Video marketing – jak robić to skutecznie?
User Flow, czyli jak ścieżka użytkownika wspiera UX?
Natalia Szczur 10 lipca 2023 7 lipca 2023
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Natalia Szczur
Fanka języka: prostego, poprawnego i korzyści. Od ponad dwóch lat tworzy strategie content marketingowe oraz pisze artykuły branżowe o SEO, UX i analityce.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Koszt wysyłki za pobraniem
Ile kosztuje przesyłka za pobraniem?
Biznes 26 września 2023
Wyszukiwarka Google Grafika
Jak pozycjonować grafikę w Google?
SEO/SEM 21 września 2023
Stworzenie bohatera marki
Brand hero – co to jest? Przykłady użycia
Marketing 15 września 2023
Framework Bootstrap
Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
Web Development 14 września 2023
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas

© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?