Coraz więcej prac, które wymagają od specjalistów poświęcania czasu, może być realizowanych automatycznie. Osoby odpowiedzialne za działania marketingowe każdego dnia mają do czynienia z napływem ważnych danych analitycznych. Od decyzji, które podejmują, zależy skuteczność prowadzonych kampanii. W ich codziennej pracy może pomagać marketing automation. Sprawdź, na czym polega automatyzacja w marketingu.
Marketing automation – co to?
Możesz się zastanawiać: marketing automation – co to jest? To pewien proces, który prowadzi do usprawnienia działań marketingowych. Dzięki temu zajmują mniej czasu, a także pozwalają zaoszczędzić. Automatyzacja marketingu powoduje, że możesz zbierać ważne dane, które umożliwiają Ci lepsze dopasowanie ofert do potencjalnych klientów.
Nie jest to pojęcie nowe. Znaczny rozwój marketing automation miał miejsce już na początku lat 90. XX wieku. Początkowo była to nisza, która interesowała głównie firmy z branży technologicznej. Obecnie to biznes wart miliardy dolarów. Czy rzeczywiście korzystanie z jego możliwości stało się na świecie standardem? Zerknij na poniższe statystyki popularności tego rozwiązania:
Źródło: startup bonsai
Okazuje się, że:
- 34% badanych firm wykorzystuje marketing automation w ograniczonym stopniu,
- 25% w stopniu ekstensywnym,
- 28% jeszcze z niego nie korzysta, ale planuje to w ciągu najbliższych dwóch lat,
- 13% w ogóle nie stawia na marketing automation.
W jakiej działalności wykorzystywana jest automatyzacja marketingu? Z danych HubSpot wynika, że przede wszystkim w marketingu i sprzedaży. Okazuje się, że 79% firm stosuje automatyzację w marketingu, 45% w sprzedaży, a 33% w finansach. 26% z tych, którzy jeszcze nie korzystają z automatyzacji, planuje to zrobić w najbliższym czasie.
Będąc przy tym zagadnieniu, trzeba też wspomnieć o automation flow, czyli automatyzacji przepływu zadań, dzięki której pracownicy mogą się skupić na najbardziej wymagających zajęciach.
Źródło: startup bonsai
Zalety i zyski automatyzacji marketingu
Marketing automation może przynieść firmie wiele korzyści. Tak naprawdę trudno, aby przedsiębiorstwa mogły sobie pozwolić na rezygnację z takich rozwiązań. Przeprowadzono na ten temat różne badania. Wyniki jednego z nich możesz zobaczyć poniżej.
Źródło: startup bonsai
Badanie przeprowadzono wśród szwajcarskich firm. Pokazuje, że do największych zalet automatyzacji marketingu zaliczyli:
- oszczędność czasu na powtarzalnych zadaniach i umożliwienie spersonalizowanej komunikacji marketingowej (49%),
- poprawa efektywności i ROI (45%),
- możliwość generowania wyższej jakości leadów (39%).
System marketing automation i jego wdrożenie w firmie ma następujące zalety:
- Mierzalność marketingu – pozwala mierzyć ROI i efektywność wszystkich działań. Specjaliści mogą łatwiej określać KPI, które są realne do osiągnięcia.
- Obniżenie kosztów – to udogodnienie dla działów marketingu. Dzięki temu mogą wiele powtarzalnych prac zautomatyzować i zająć się bardziej kreatywnymi działaniami.
- Wyższa sprzedaż – dzięki automatyzacji do potencjalnych klientów trafiają spersonalizowane komunikaty marketingowe. To powoduje, że możliwe staje się osiąganie lepszych wyników.
- Większa średnia wartość z transakcji – dzięki automatyzacji takich działań jak cross-selling, up-selling oraz follow-up.
- Wzrost efektywności zespołu – lepiej wykorzystany czas, którym dysponujesz.
- Analiza profilu najlepszych klientów – ustalenie kryteriów, które charakteryzują leada z potencjałem.
- Prowadzenie testów A/B – automatyzacja marketingu ułatwia te działania.
- Nieograniczone możliwości raportowania – automatyzacja umożliwia gromadzenie wartościowych danych o przeprowadzonych kampaniach marketingowych. Nie musisz poświęcać mnóstwa czasu na tworzenie raportów – jest to w dużej mierze zautomatyzowane.
- Wyższa jakość wsparcia konsumenta – automatyzacja pomaga osiągnąć wzrost satysfakcji klienta poprzez eliminowanie błędów ludzkich. Gromadzone są kompletne informacje na temat współpracy z poszczególnymi osobami. Na tej podstawie wyciąga się wnioski i wprowadza zmiany.
Funkcjonalności marketing automation
Marketing automation zapewnia ogrom możliwości. W każdym biznesie mogą się przydać inne. Trudno wymienić je wszystkie, dlatego skupmy się na tych kluczowych.
Prowadzenie newslettera
E-mail marketing w dalszym ciągu przynosi znakomite wyniki, a wręcz wygrywa z wieloma innymi działaniami w sieci. Dzięki marketing automation możesz zbierać dane o zamówieniach klientów, tym, co przeglądali w sklepie, oraz innych aktywnościach, aby wysyłać im wiadomości związane z tym, co ich interesuje.
Rekomendacje produktowe
Marketing automation na podstawie zebranych danych potrafi zasugerować użytkownikom strony produkty, które mogą ich interesować na bazie zamówień innych klientów.
Zmniejszenie liczby porzuconych koszyków
Działania marketing automation pozwalają zmniejszyć skalę problemu, np. poprzez wysyłanie użytkownikom informacji, że w ich koszyku znajdują się produkty. Aby ich zachęcić do zakupu, warto zaproponować zniżkę albo inną promocję.
Przywracanie klientów
Polega na komunikacji z odbiorcami, którzy od dawna nie pojawili się w sklepie. Możesz zachęcić ich do zakupów rabatem albo informacją o specjalnej promocji.
Wishlist
Danego produktu zabrakło w sklepie? W takim przypadku klient może go dodać do wishlisty. Kiedy będzie dostępny w magazynie, zgłaszający otrzyma powiadomienie.
Marketing automation narzędzia
Jak wykorzystać potencjał tego rozwiązania? Niezbędne w marketing automation są narzędzia, które umożliwiają wprowadzenie diametralnych zmian w Twojej działalności. Które warto wziąć pod uwagę?
Marketo Engage
Narzędzie umożliwia automatyzację wielu procesów związanych z pozyskiwaniem klientów oraz obecnymi odbiorcami. Obejmuje różne działania, m.in. pozwala tworzyć spersonalizowane kampanie. Możliwa jest analiza zachowania klientów, usprawnienie procesów sprzedażowych, tworzenie raportów, kalendarzy i analiza kampanii.
Źródło: business adobe
iPresso
Narzędzie zapewnia wiele ciekawych rozwiązań, które umożliwiają automatyzację i dopasowanie aktywności marketingowych do danej branży. Dzięki niemu możesz zarządzać działaniami w zakresie e-mail marketingu, social media. Wspiera ono również raportowanie. Ułatwia docieranie do potencjalnego klienta poprzez odpowiednie dopasowanie działań do konkretnych grup odbiorców.
Źródło: SALESmanago
ActiveCampaign
Narzędzie, które zapewnia mnóstwo funkcji związanych ze sprzedażą i marketingiem. Umożliwia ustalanie celów, wdrożenie szybkich powiadomień dla klientów, tzw. dynamiczne wiadomości. Korzystający może używać systemu CRM, który ułatwi mu automatyzowanie sprzedaży.
Źródło: ActiveCampaign
GetResponse
Platforma, która zapewnia ogrom rozwiązań związanych z automatyzacją marketingu. Umożliwia skorzystanie z imponującej liczby funkcji, w tym takich jak powiadomienia web push, dynamiczne wiadomości, autorespondery, formularze i pop-upy. Prawdopodobnie znajdą się wśród nich funkcje przydatne w każdej działalności.
Źródło: GetResponse
Automatyzacja marketingu a zdobywanie klienta
Wykorzystując dane demograficzne, zainteresowania odbiorców i liczne uzyskane informacje, możesz optymalizować zdobywanie klientów. Jak w tym wszystkim wykorzystać rozwiązania, które zapewnia marketing automation?
Automatyzacja daje mnóstwo rozwiązań, dzięki którym możesz pozyskać klienta. Jak je wykorzystać? Warto wdrożyć na stronie czatbota, który będzie witać internautę i umożliwiać połączenie z doradcą. Jeśli użytkownik chce to zrobić poza godzinami pracy, ustaw automatyczną informację o niedostępności i prośbę o pozostawienie danych kontaktowych, aby firma mogła się wkrótce z nim skontaktować.
Zaproponuj internautom dołączenie do newslettera w zamian za określoną korzyść, np. zniżkę na zakupy. Im atrakcyjniejsza propozycja, tym większe szanse, że użytkownik pozostawi swoje dane. Następnie, mając jego e-mail, możesz wysyłać do niego wiadomości z ofertami, analizować, co go interesuje, a na co nie zwraca uwagi.
Kiedy już zdobędziesz klienta, utrzymuj z nim relacje. Badaj poziom satysfakcji, wysyłaj informacje o promocyjnych ofertach. Zapewniaj dodatkowe materiały związane z zakupionym przez niego produktem – takie, dzięki którym jeszcze lepiej można go wykorzystać.
Automatyzacja marketingu w praktyce – przykłady
Wykorzystywanie takich narzędzi przez sklepy w Polsce i na świecie to standard. Prawdopodobnie na co dzień się z nimi spotykasz, przeglądając witryny w sieci. Oto przykłady marketing automation, które cieszą się dużym zainteresowaniem i możesz mieć z nimi do czynienia.
Ciekawym przykładem są dynamiczne ramki produktowe. Jak to działa? System analizuje produkty wyświetlane przez użytkownika, a następnie w ramach takiej ramki umożliwia powrót do wcześniej wyświetlanych lub podobnych artykułów. Wykorzystaj to np. w przypadku porzuconych koszyków. Klient może automatycznie otrzymać wiadomość z zestawem produktów, których jednak nie kupił.
Źródło: SALESmanago
Kolejnym rozwiązaniem, będącym standardem w sieci, jest newsletter. Sklepy używają różnych sposobów, aby zachęcić internautów do dołączenia do niego. Często stosowany jest exit pop-up.
Źródło: RTVeuroAGD
Sklepy sięgają również często po czatbota. Co ciekawe, RTVEuroAGD proponuje internautom nawet tłumacza polskiego języka migowego.
Źródło: RTVeuroAGD
To tylko przykłady. W sieci możesz się spotkać z wieloma mechanizmami wykorzystywania automatyzacji marketingu.