Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Wyszukiwarka Google Grafika
    Jak pozycjonować grafikę w Google?
    21 września 2023
    google
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
    Pozycjonowanie long tail
    Frazy long tail i ich wpływ na pozycjonowanie
    6 października 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Kod HTML strony www
    Kod HTML strony internetowej – wszystko, co powinieneś wiedzieć
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Reklamy graficzne
    Rozmiary reklam graficznych – kampanie w Google
    5 maja 2023
    Ścieżka zakupowa konsumenta
    Ścieżka zakupowa klienta – jak ją stworzyć? Poznaj nasze rady
    29 stycznia 2024
    Co to jest CRM?
    Co to jest system CRM? Definicja i przykłady
    5 maja 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Własna platforma do wideokonferencji
    Własna platforma do wideokonferencji – czy to dobry wybór?
    14 czerwca 2023
    Zapytania ofertowe
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Czym jest automatyzacja marketingu?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
automatyzacja marketingu
Responsywnie.pl > Marketing > Czym jest automatyzacja marketingu?
Marketing

Czym jest automatyzacja marketingu?

Piotr Sztuka
Data ostatniej aktualizacji: 2023/10/27 o 11:59
Piotr Sztuka Opublikowano 6 czerwca 2023
9 min
Udostępnij

Coraz więcej prac, które wymagają od specjalistów poświęcania czasu, może być realizowanych automatycznie. Osoby odpowiedzialne za działania marketingowe każdego dnia mają do czynienia z napływem ważnych danych analitycznych. Od decyzji, które podejmują, zależy skuteczność prowadzonych kampanii. W ich codziennej pracy może pomagać marketing automation. Sprawdź, na czym polega automatyzacja w marketingu.

Spis treści
Marketing automation – co to?Zalety i zyski automatyzacji marketinguFunkcjonalności marketing automationProwadzenie newsletteraRekomendacje produktoweZmniejszenie liczby porzuconych koszykówPrzywracanie klientówWishlistMarketing automation narzędziaMarketo EngageiPressoActiveCampaignGetResponseAutomatyzacja marketingu a zdobywanie klientaAutomatyzacja marketingu w praktyce – przykłady

Marketing automation – co to?

Możesz się zastanawiać: marketing automation – co to jest? To pewien proces, który prowadzi do usprawnienia działań marketingowych. Dzięki temu zajmują mniej czasu, a także pozwalają zaoszczędzić. Automatyzacja marketingu powoduje, że możesz zbierać ważne dane, które umożliwiają Ci lepsze dopasowanie ofert do potencjalnych klientów.

Nie jest to pojęcie nowe. Znaczny rozwój marketing automation miał miejsce już na początku lat 90. XX wieku. Początkowo była to nisza, która interesowała głównie firmy z branży technologicznej. Obecnie to biznes wart miliardy dolarów. Czy rzeczywiście korzystanie z jego możliwości stało się na świecie standardem? Zerknij na poniższe statystyki popularności tego rozwiązania:

Badanie - automatyzacja marketingu
Źródło: startup bonsai

Okazuje się, że:

  • 34% badanych firm wykorzystuje marketing automation w ograniczonym stopniu,
  • 25% w stopniu ekstensywnym,
  • 28% jeszcze z niego nie korzysta, ale planuje to w ciągu najbliższych dwóch lat,
  • 13% w ogóle nie stawia na marketing automation.

W jakiej działalności wykorzystywana jest automatyzacja marketingu? Z danych HubSpot wynika, że przede wszystkim w marketingu i sprzedaży. Okazuje się, że 79% firm stosuje automatyzację w marketingu, 45% w sprzedaży, a 33% w finansach. 26% z tych, którzy jeszcze nie korzystają z automatyzacji, planuje to zrobić w najbliższym czasie.

Będąc przy tym zagadnieniu, trzeba też wspomnieć o automation flow, czyli automatyzacji przepływu zadań, dzięki której pracownicy mogą się skupić na najbardziej wymagających zajęciach.

System marketing automation
Źródło: startup bonsai

Zalety i zyski automatyzacji marketingu

Marketing automation może przynieść firmie wiele korzyści. Tak naprawdę trudno, aby przedsiębiorstwa mogły sobie pozwolić na rezygnację z takich rozwiązań. Przeprowadzono na ten temat różne badania. Wyniki jednego z nich możesz zobaczyć poniżej.

Korzyści marketing automation
Źródło: startup bonsai

Badanie przeprowadzono wśród szwajcarskich firm. Pokazuje, że do największych zalet automatyzacji marketingu zaliczyli:

  • oszczędność czasu na powtarzalnych zadaniach i umożliwienie spersonalizowanej komunikacji marketingowej (49%),
  • poprawa efektywności i ROI (45%),
  • możliwość generowania wyższej jakości leadów (39%).

System marketing automation i jego wdrożenie w firmie ma następujące zalety:

  1. Mierzalność marketingu – pozwala mierzyć ROI i efektywność wszystkich działań. Specjaliści mogą łatwiej określać KPI, które są realne do osiągnięcia.
  2. Obniżenie kosztów – to udogodnienie dla działów marketingu. Dzięki temu mogą wiele powtarzalnych prac zautomatyzować i zająć się bardziej kreatywnymi działaniami.
  3. Wyższa sprzedaż – dzięki automatyzacji do potencjalnych klientów trafiają spersonalizowane komunikaty marketingowe. To powoduje, że możliwe staje się osiąganie lepszych wyników.
  4. Większa średnia wartość z transakcji – dzięki automatyzacji takich działań jak cross-selling, up-selling oraz follow-up.
  5. Wzrost efektywności zespołu – lepiej wykorzystany czas, którym dysponujesz.
  6. Analiza profilu najlepszych klientów – ustalenie kryteriów, które charakteryzują leada z potencjałem.
  7. Prowadzenie testów A/B – automatyzacja marketingu ułatwia te działania.
  8. Nieograniczone możliwości raportowania – automatyzacja umożliwia gromadzenie wartościowych danych o przeprowadzonych kampaniach marketingowych. Nie musisz poświęcać mnóstwa czasu na tworzenie raportów – jest to w dużej mierze zautomatyzowane.
  9. Wyższa jakość wsparcia konsumenta – automatyzacja pomaga osiągnąć wzrost satysfakcji klienta poprzez eliminowanie błędów ludzkich. Gromadzone są kompletne informacje na temat współpracy z poszczególnymi osobami. Na tej podstawie wyciąga się wnioski i wprowadza zmiany.

Funkcjonalności marketing automation

Marketing automation zapewnia ogrom możliwości. W każdym biznesie mogą się przydać inne. Trudno wymienić je wszystkie, dlatego skupmy się na tych kluczowych.

Prowadzenie newslettera

E-mail marketing w dalszym ciągu przynosi znakomite wyniki, a wręcz wygrywa z wieloma innymi działaniami w sieci. Dzięki marketing automation możesz zbierać dane o zamówieniach klientów, tym, co przeglądali w sklepie, oraz innych aktywnościach, aby wysyłać im wiadomości związane z tym, co ich interesuje.

Rekomendacje produktowe

Marketing automation na podstawie zebranych danych potrafi zasugerować użytkownikom strony produkty, które mogą ich interesować na bazie zamówień innych klientów.

Zmniejszenie liczby porzuconych koszyków

Działania marketing automation pozwalają zmniejszyć skalę problemu, np. poprzez wysyłanie użytkownikom informacji, że w ich koszyku znajdują się produkty. Aby ich zachęcić do zakupu, warto zaproponować zniżkę albo inną promocję.

Przywracanie klientów

Polega na komunikacji z odbiorcami, którzy od dawna nie pojawili się w sklepie. Możesz zachęcić ich do zakupów rabatem albo informacją o specjalnej promocji.

Wishlist

Danego produktu zabrakło w sklepie? W takim przypadku klient może go dodać do wishlisty. Kiedy będzie dostępny w magazynie, zgłaszający otrzyma powiadomienie.

Marketing automation narzędzia

Jak wykorzystać potencjał tego rozwiązania? Niezbędne w marketing automation są narzędzia, które umożliwiają wprowadzenie diametralnych zmian w Twojej działalności. Które warto wziąć pod uwagę?

Marketo Engage

Narzędzie umożliwia automatyzację wielu procesów związanych z pozyskiwaniem klientów oraz obecnymi odbiorcami. Obejmuje różne działania, m.in. pozwala tworzyć spersonalizowane kampanie. Możliwa jest analiza zachowania klientów, usprawnienie procesów sprzedażowych, tworzenie raportów, kalendarzy i analiza kampanii.

Narzędzie Marketo Engage
Źródło: business adobe

iPresso

Narzędzie zapewnia wiele ciekawych rozwiązań, które umożliwiają automatyzację i dopasowanie aktywności marketingowych do danej branży. Dzięki niemu możesz zarządzać działaniami w zakresie e-mail marketingu, social media. Wspiera ono również raportowanie. Ułatwia docieranie do potencjalnego klienta poprzez odpowiednie dopasowanie działań do konkretnych grup odbiorców.

Narzędzie iPresso
Źródło: SALESmanago

ActiveCampaign

Narzędzie, które zapewnia mnóstwo funkcji związanych ze sprzedażą i marketingiem. Umożliwia ustalanie celów, wdrożenie szybkich powiadomień dla klientów, tzw. dynamiczne wiadomości. Korzystający może używać systemu CRM, który ułatwi mu automatyzowanie sprzedaży.

Narzędzie ActiveCampaign
Źródło: ActiveCampaign

GetResponse

Platforma, która zapewnia ogrom rozwiązań związanych z automatyzacją marketingu. Umożliwia skorzystanie z imponującej liczby funkcji, w tym takich jak powiadomienia web push, dynamiczne wiadomości, autorespondery, formularze i pop-upy. Prawdopodobnie znajdą się wśród nich funkcje przydatne w każdej działalności.

Narzędzie GetResponse
Źródło: GetResponse

Automatyzacja marketingu a zdobywanie klienta

Wykorzystując dane demograficzne, zainteresowania odbiorców i liczne uzyskane informacje, możesz optymalizować zdobywanie klientów. Jak w tym wszystkim wykorzystać rozwiązania, które zapewnia marketing automation?

Automatyzacja daje mnóstwo rozwiązań, dzięki którym możesz pozyskać klienta. Jak je wykorzystać? Warto wdrożyć na stronie czatbota, który będzie witać internautę i umożliwiać połączenie z doradcą. Jeśli użytkownik chce to zrobić poza godzinami pracy, ustaw automatyczną informację o niedostępności i prośbę o pozostawienie danych kontaktowych, aby firma mogła się wkrótce z nim skontaktować.

Zaproponuj internautom dołączenie do newslettera w zamian za określoną korzyść, np. zniżkę na zakupy. Im atrakcyjniejsza propozycja, tym większe szanse, że użytkownik pozostawi swoje dane. Następnie, mając jego e-mail, możesz wysyłać do niego wiadomości z ofertami, analizować, co go interesuje, a na co nie zwraca uwagi.

Kiedy już zdobędziesz klienta, utrzymuj z nim relacje. Badaj poziom satysfakcji, wysyłaj informacje o promocyjnych ofertach. Zapewniaj dodatkowe materiały związane z zakupionym przez niego produktem – takie, dzięki którym jeszcze lepiej można go wykorzystać.

Automatyzacja marketingu w praktyce – przykłady

Wykorzystywanie takich narzędzi przez sklepy w Polsce i na świecie to standard. Prawdopodobnie na co dzień się z nimi spotykasz, przeglądając witryny w sieci. Oto przykłady marketing automation, które cieszą się dużym zainteresowaniem i możesz mieć z nimi do czynienia.

Ciekawym przykładem są dynamiczne ramki produktowe. Jak to działa? System analizuje produkty wyświetlane przez użytkownika, a następnie w ramach takiej ramki umożliwia powrót do wcześniej wyświetlanych lub podobnych artykułów. Wykorzystaj to np. w przypadku porzuconych koszyków. Klient może automatycznie otrzymać wiadomość z zestawem produktów, których jednak nie kupił.

Przykład marketing automation
Źródło: SALESmanago

Kolejnym rozwiązaniem, będącym standardem w sieci, jest newsletter. Sklepy używają różnych sposobów, aby zachęcić internautów do dołączenia do niego. Często stosowany jest exit pop-up.

Exit pop-up - przykład
Źródło: RTVeuroAGD

Sklepy sięgają również często po czatbota. Co ciekawe, RTVEuroAGD proponuje internautom nawet tłumacza polskiego języka migowego.

Chatbot
Źródło: RTVeuroAGD

To tylko przykłady. W sieci możesz się spotkać z wieloma mechanizmami wykorzystywania automatyzacji marketingu.

Translate

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
User Generated Content – co to? Zobacz przykłady
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Piotr Sztuka
Piotr Sztuka
Z SEO i content marketingiem związany od 2012 roku. Pasjonat marketingu internetowego, sportu i prostych podróży.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?