Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Wyszukiwarka Google Grafika
    Jak pozycjonować grafikę w Google?
    21 września 2023
    google
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
    Pozycjonowanie long tail
    Frazy long tail i ich wpływ na pozycjonowanie
    6 października 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Kod HTML strony www
    Kod HTML strony internetowej – wszystko, co powinieneś wiedzieć
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Reklamy graficzne
    Rozmiary reklam graficznych – kampanie w Google
    5 maja 2023
    Ścieżka zakupowa konsumenta
    Ścieżka zakupowa klienta – jak ją stworzyć? Poznaj nasze rady
    29 stycznia 2024
    Co to jest CRM?
    Co to jest system CRM? Definicja i przykłady
    5 maja 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Własna platforma do wideokonferencji
    Własna platforma do wideokonferencji – czy to dobry wybór?
    14 czerwca 2023
    Zapytania ofertowe
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Badania marketingowe – czym są? Poznaj etapy i rodzaje
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Cechy badań marketingowych
Responsywnie.pl > Marketing > Badania marketingowe – czym są? Poznaj etapy i rodzaje
Marketing

Badania marketingowe – czym są? Poznaj etapy i rodzaje

Aleksandra Stala
Data ostatniej aktualizacji: 2023/09/06 o 14:52
Aleksandra Stala Opublikowano 6 września 2023
7 min
Udostępnij

Wszelkie decyzje w działalności gospodarczej powinny być nie tylko przemyślane, ale i oparte na danych. Jeśli wiesz, kim są Twoi odbiorcy i jakie są ich oczekiwania, możesz zaproponować dokładnie to, czego chcą. Jeśli analizujesz opinie konsumentów i prowadzisz badania marketingowe dotyczące różnych aspektów działalności, uzyskujesz materiały, które ułatwią Ci podejmowanie trafnych decyzji. Dowiedz się więcej o takich badaniach, poznaj ich etapy i rodzaje. Sprawdź cechy badań marketingowych.

Spis treści
Badania marketingowe – co to jest?Wartość rynku badań marketingowychW jakim celu wykonuje się badania w marketingu?Rodzaje badań marketingowychZalety badań marketingowychEtapy badań marketingowych

Badania marketingowe – co to jest?

Badania marketingowe polegają na zbieraniu danych różnymi narzędziami i technikami. Dostarczają rzetelnej wiedzy o konsumencie, konkurencji, rynku i nie tylko. Przedsiębiorstwa gromadzą dane głównie od klientów lub osób zainteresowanych ofertą. Przeprowadzenie badań marketingowych ma szczególne znaczenie przed rozpoczęciem działalności i inwestowaniem w reklamę. Pozwala dowiedzieć się więcej o grupie docelowej i na tej podstawie zoptymalizować kampanię, osiągając lepszy efekt.

Wartość rynku badań marketingowych

Po takie działania sięgają firmy różnej wielkości. W przypadku dużych podmiotów funkcjonują działy odpowiedzialne wyłącznie za prowadzenie takich działań. Globalny rynek wzrósł z 69,6 mld USD w 2016 r. do 76,37 mld USD w 2021 r., jak wynika z raportu The Business Research Company. Do największy graczy należą m.in. Ipsos, Kantar, Nielsen, Forrester Research czy GfK.

Raport o wartości rynku badań marketingowych
Źródło

W jakim celu wykonuje się badania w marketingu?

Im więcej zgromadzisz danych na temat rynku czy konsumentów, tym mniejsze ryzyko, że podejmiesz błędne decyzje podczas prowadzenia działalności. Nie chodzi wyłącznie o moment otwierania firmy. Badania marketingowe należy prowadzić regularnie, gdyż na różnych etapach, będziesz mieć inne dylematy. Jeśli cały czas bazujesz na aktualnych danych, dotyczących oczekiwań klientów, jesteś w stanie się do nich dostosować, zanim wybiorą inną ofertę. Być może robią zakupy w różnych sklepach i tam mają rozwiązanie, które cenią. Jeśli Ty go nie masz, na podstawie badań możesz się o tym dowiedzieć.

Możesz określić różne cele badań marketingowych. Podejmiesz decyzje dotyczące szczegółów, np. koloru opakowania, a także oprzesz strategię. Oto przykładowe cele:

  • poznanie nabywców – dowiesz się, kim są, gdzie mieszkają, jakiej są płci, co ich motywuje do zakupu, jakie mają oczekiwania i nie tylko;
  • reakcje konsumentów – jak oceniają produkt, co im odpowiada, a czego brakuje. Co by w nim zmienili;
  • zdobycie wiedzy o konkurencji – o jej ofercie, innowacjach, wdrażanych zmianach;
  • ocena potencjału rynkowego Twojego produktu;
  • identyfikacja błędów w działalności i znalezienie optymalnych rozwiązań;
  • określenie sposobów na zwiększenie przychodów i kierunku rozwoju.

To tylko wybrane cele badań marketingowych. W każdym przypadku mogą być inne.

Rodzaje badań marketingowych

Badania marketingowe można podzielić według różnych kryteriów. Znaczenie ma to, jak długo je prowadzisz, co obejmują, czy też jakie gromadzisz informacje. Podstawowy podział obejmuje badania marketingowe:

  1. Ilościowe – wykonuje się je na dużej grupie. Zazwyczaj to badanie ankietowe przeprowadzane za pomocą arkusza pytań i odpowiedzi. Większa próba umożliwia uogólnienie wyników na całą populację. Podstawowym zadaniem takich badań jest ustalenie, jaka część respondentów opowiada się za danym stanowiskiem lub zachowuje się w określony sposób.
  2. Jakościowe – ten typ jest bardziej skomplikowany, gdyż opiera się na chęci dogłębnego poznania danego zjawiska. Chodzi o udzielenie odpowiedzi na pytania typu: jak i dlaczego. Do tego typu analizy zalicza się m.in. wywiady fokusowe i indywidualne, nagrania audiowizualne, fotografie, autobiografie i pamiętniki, czasopisma, książki, dokumenty, strony WWW i fora internetowe.

Kolejnym kryterium, według którego można podzielić badania marketingowe, jest czas ich trwania. Wyróżniamy:

  • badania ciągłe – prowadzone bez przerwy na danej grupie,
  • badania okresowe – takie, które są realizowane co pewien czas,
  • badania ad hoc – pojedyncze.

Kolejnym kryterium jest charakter gromadzonych informacji:

  • badania eksploracyjne – kiedy chcesz rozpoznać problem w jak najkrótszym czasie,
  • badania eksplanacyjne – jeśli chcesz ustalić przyczyny problemu i wyjaśnić go.

Zalety badań marketingowych

Dzięki badaniom możesz zidentyfikować swoje najmocniejsze strony, zagrożenia i szanse. Znajdziesz skuteczny sposób na rozwój firmy. Oto wybrane zalety badań marketingowych:

  • zredukujesz koszty;
  • będziesz opierać decyzje na danych;
  • oszczędzisz czas i nie stracisz go na błędne posunięcia;
  • możesz definiować persony klientów;
  • znajdziesz nowe opcje na rozwój;
  • ustalisz, dlaczego Twoja konkurencja odniosła sukces;
  • zidentyfikujesz trendy;
  • ustalisz, które kanały marketingowe są najlepsze dla Twojej działalności;
  • wybierzesz optymalne sposoby komunikacji z klientami;
  • porównasz wyniki z rywalami.

Liczne zalety badań marketingowych powodują, że możesz odnieść wiele korzyści, nawet jeśli prowadzisz niewielką działalność. Musisz tylko wiedzieć, co chcesz ustalić. Jedna zmiana może diametralnie odmienić wyniki Twojego biznesu.

Etapy badań marketingowych

Możesz prowadzić różne działania, takie jak: wywiad grupowy, analiza danych zastanych, ankiety itp. Kluczowe, aby przeprowadzić je zgodnie z zasadami sztuki, profesjonalnie i pamiętać o kluczowych etapach. Oto 6 istotnych kroków:

  1. Identyfikacja problemu – czyli w zasadzie na jakie pytania chcesz odpowiedzieć, np. czy nasze ceny są zbyt wysokie? Dlaczego sprzedaż jest niższa niż w poprzednim kwartale?
  2. Opracowanie planu badań – ustal, w jaki sposób chcesz uzyskać odpowiedzi na te pytania. Możesz samodzielnie zbierać dane albo wykorzystać istniejące opracowania, o ile w danym przypadku w ogóle możliwe jest zastosowanie tej drugiej metody. W wielu przypadkach musisz przeprowadzić własne badanie od podstaw. Oczywiście wiąże się to z wyższymi kosztami, ale dostarcza wartościowych informacji.
  3. Zbieranie danych – możesz wykorzystać różne metody ich gromadzenia. Przeprowadzać ankiety, wywiad grupowy, obserwacje i inne. Musisz indywidualnie dopasować, która metoda w danym przypadku będzie optymalna.
  4. Przeanalizowanie danych – taka analiza pozwala odkryć trendy lub wzorce. Może to być analiza opisowa, zaprezentowana w formie graficznej. Ewentualnie możesz wykorzystać narzędzia analityczne, które pomogą Ci wyciągnąć wnioski.
  5. Prezentacja wyników – musisz to zrobić tak, aby były jasne dla odbiorców. Dobrą formą prezentacji jest np. pokaz slajdów.
  6. Wykorzystanie wniosków – przygotuj plan działania, dzięki któremu rozwiążesz problem.

Dzięki wnioskom z badania możesz poprawić wizerunek firmy, zwiększyć sprzedaż, zaplanować zmiany w firmie, opracować strategię. Jeśli chodzi o najważniejsze cechy badań marketingowych, to należy do nich użyteczność, co oznacza, że wnioski z nich są cenne dla Twojej działalności.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
User Generated Content – co to? Zobacz przykłady
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Aleksandra Stala
Aleksandra Stala
Od lat związana z marketingiem internetowym. Na co dzień zarządza działaniami marketingowymi polskiego software house’u i agencji digital marketingu.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?