Z pojęciem „growth marketing” w ostatnich latach spotkał się zapewne każdy, kto choć odrobinę interesuje się reklamą i działaniami promocyjnymi. Niewielu jednak wie, czym właściwie jest tajemniczy growth hacking marketing i w jaki sposób można wykorzystać go w strategii rozwoju firmy, aby osiągnąć niesamowite wyniki w krótkim czasie. Postaramy się przybliżyć Ci temat w poniższym artykule.
Growth Hacking – co to jest?
Growth hacking (znany też jako growth marketing lub growth hacking marketing) to dziedzina marketingu, która skupia się głównie na wzroście. Co ważne, nie chodzi tu o zrównoważony, długofalowy wzrost, a o osiągnięcie spektakularnych wyników w możliwie krótkim czasie przy jak najmniejszych kosztach. Brzmi ciekawie, prawda?
Dlaczego więc każda firma nie rośnie w nieprawdopodobnym tempie, skoro growth hacking marketing nie wymaga dużych nakładów finansowych? Sęk tkwi w tym, że nie ma złotego środka na skuteczny marketing wzrostu dla danej branży czy firmy. Ten rodzaj działań bardzo często opiera się na metodzie prób i błędów, eksperymentowaniu i szukaniu niszy, do której dotrze się konkretnymi sposobami. Nieocenione okaże się tu wsparcie prawdziwego eksperta od zadań specjalnych, czyli Growth Hackera.
Kim jest Growth Hacker?
Przez wielu określany jako człowiek-orkiestra lub człowiek renesansu. Dlaczego? Ponieważ łączy w sobie kompetencje z wielu obszarów – tradycyjnego marketingu, analityki, programowania, user experience czy sprzedaży. Growth Hacker to osoba, która pomaga firmom w opracowaniu i wdrażaniu strategii pozyskiwania i utrzymania aktualnych klientów, które nie wymagają dużych nakładów finansowych.
Podstawą działań Growth Hacking Marketera jest nieustanne śledzenie trendów, nowinek technicznych, zmian na rynku, które może wykorzystać jako podstawę dla tworzonej strategii. Nieodłączną częścią pracy jest także analiza danych. Ich dokładne śledzenie pozwala zidentyfikować możliwe problemy i znaleźć pomysły na niebanalne rozwiązania.
Wśród głównych kompetencji osoby odpowiedzialnej za growth marketing w firmie należy wyróżnić:
- kompetencje miękkie – samodzielność, kreatywność, logiczne myślenie, umiejętność wychodzenia z inicjatywą, bardzo dobra organizacja pracy.
- kompetencje twarde – tworzenie prostych stron/landing page, analiza danych, znajomość narzędzi do marketing automation, biegłość w content marketingu, obsługa platform i planowanie kampanii performance marketingowych, podstawy UX, znajomość technik sprzedażowych, biegłość w obsłudze social media.
Strategie Growth Marketingu
Jak wspomnieliśmy, nie ma jednej, sprawdzonej metody na skuteczny growth hacking marketing. Jednakże bazując na przykładach marek, które z sukcesem wdrożyły strategie wzrostu w swoich organizacjach, możemy wyróżnić kilka obszarów wartych przeanalizowania i przetestowania przy poszukiwaniu metod na growth marketing w firmie.
Content marketing w wielu odsłonach
Pewnie zastanawiasz się, w jaki sposób tworzenie treści może przełożyć się na osiągnięcie szybkiego wzrostu? Rozwiązań jest naprawdę wiele, ponieważ content marketing to niezwykle szeroka dziedzina, która zazwyczaj nie wymaga dużych nakładów finansowych. Dzięki odpowiednim rozwiązaniom z zakresu marketingu treści możesz w relatywnie krótkim czasie zwiększyć ruch na stronie internetowej czy skutecznie budować wizerunek eksperta. Na jakie działania contentowe warto zwrócić uwagę przy growth marketingu? Oto kilka z nich:
- prowadzenie bloga/poradnika,
- tworzenie e-booków i webinarów,
- prowadzenie podcastu,
- tworzenie community np. poprzez grupy na social mediach,
- wykorzystywanie mocy user generated content (np. opinii, zdjęć),
- prowadzenie działań e-mail marketingowych.
System poleceń
Nic tak nie działa na decyzje zakupowe, jak bezpośrednie polecenia od innych użytkowników. Na tej metodzie sukces zbudowało naprawdę dużo firm (np. PayPal czy AirBnB). Prawdopodobieństwo osiągnięcia spektakularnych efektów rośnie, gdy benefity dotyczą obu stron – polecającego i osoby, która korzysta z polecenia. Zastanów się, czy w przypadku Twojego produktu lub usługi nie możesz zaoferować klientom programu, w ramach którego będą dostawali benefity (np. zniżki, premie), gdy ktoś skorzysta z ich polecenia. W ten sposób budujesz bazę zarówno nowych, jak i lojalnych klientów.
Strategia ekskluzywności
Zasada niedostępności to bardzo często świetna recepta na skuteczny growth marketing. W końcu naturalne jest, że o wiele bardziej pożądamy czegoś, czego nie możemy mieć od ręki. Dlatego limitowanie dostępu do produktu czy usługi powoduje, że wzrost zainteresowania nią może dynamicznie rosnąć. Z takiego rozwiązania skorzystał m.in. Gmail, kiedy dopiero rozwijał swoją usługę. Aby móc założyć konto na znanej dziś poczcie, należało dostać zaproszenie od innego użytkownika. W ten sposób zainteresowanie pocztą rosło w bardzo szybkim tempie.
Growth marketing – przykłady
Wspomnieliśmy już m.in. o Paypal, AirBnB czy Gmail. Kto jeszcze zdecydował się na zastosowanie marketingu wzrostu? Oto znane przykłady growth hackingu z polskiego i światowego rynku.
Bolt
Aplikacja do zamawiania przejazdów nieustannie prowadzi program poleceń. Każdy z użytkowników może zapraszać znajomych do zarejestrowania się, dzięki czemu zarówno polecający, jak i osoba korzystająca z polecenia zyskują zniżki na przejazdy pojazdami Bolt. Ta sama zasada dotyczy również wypożyczania hulajnóg.
Źródło: Bolt – wiadomość email
Booking
Program Poleceń od Booking cieszył się w Polsce ogromną popularnością w 2018 i 2019 roku. Każdy użytkownik Booking mógł wysłać link polecający 10 osobom. W momencie, gdy któraś z osób dokonała rezerwacji poprzez wspomniany link i zrealizowała pobyt, na konto zarówno polecającego, jak i osoby, która skorzystała z polecenia, trafiała nagroda pieniężna.
Źródło: Booking.com – wiadomość email
Clubhouse
Clubhouse zawojował polski rynek na początku 2021 roku. Do aplikacji dołączać mogły jedynie osoby, które dostały zaproszenie od innego użytkownika platformy. Machina popularności napędzała się sama, gdyż wiele znanych osób z konkretnych branż mówiło o dostępnych pokojach dyskusyjnych, w których uczestniczą i proponowało zaproszenia m.in. za pomocą social mediów.
Growth hacking marketing – podsumowanie
Growth marketing to strategia, która jest szczególnie polecana start-upom i małym firmom, które nie mogą sobie pozwolić na ogromną inwestycję w marketing na początku działalności. Bardzo często korzystają z niej też większe marki, które chcą wejść z przytupem na nowy rynek. Pamiętaj jednak, że growth hacking marketing pomimo założenia, że ma osiągnąć świetne wyniki w krótkim czasie, to nie rozwiązanie „na skróty”. Wymaga ogromnej wiedzy i doświadczenia oraz starannej analizy otoczenia biznesu – konkurentów, grup docelowych. Bardzo trudno będzie Ci wdrożyć skuteczną strategię opartą o dynamiczny wzrost bez pomocy profesjonalisty – Growth Hackera lub agencji, która specjalizuje się w tym obszarze marketingu.