Event marketing, czyli organizacja wydarzeń, umożliwia realizowanie określonych celów biznesowych lub wizerunkowych. Okres pandemii utrudnił prowadzenie eventów stacjonarnych, więc odbywały się głównie online. Jak podaje Bizzabo, 98% organizatorów eventów planowało zrealizować co najmniej jedno wydarzenie osobiste w 2023 r., podczas gdy 85% co najmniej trzy, a 35% minimum 10. Co warto wiedzieć o event marketingu? Jak zwiększyć sprzedaż dzięki takim działaniom?
Event marketing – definicja
Czym jest event marketing? W tych działaniach wykorzystuje się eventy do osiągnięcia celów biznesowych. Możesz dzięki nim poprawić wizerunek i zwiększyć sprzedaż. Event to szerokie pojęcie, które może dotyczyć udziału w targach, wystąpienia na konferencji, wydarzeń online (webinary) i nie tylko. Takie działania mają zastosowanie na różnych etapach istnienia firmy. Być może dopiero wchodzisz na rynek i za pomocą eventu chcesz o tym poinformować potencjalnych klientów? Z drugiej strony możesz chcieć ugruntować pozycję. Wydarzenia, które są przemyślane i dopracowane pod względem organizacyjnym, przynoszą znakomite rezultaty.
Według danych Statista wartość globalnego rynku event marketingu w 2020 roku była szacowana na 890 mld dolarów amerykańskich. Natomiast w 2028 roku ma to być nawet 2,5 razy więcej.
Rodzaje event marketingu
Marketing eventowy to działania, które mogą być realizowane w różnej formie. Chodzi zarówno o wydarzenia organizowane online, jak i stacjonarnie. Oto ich przykładowe rodzaje:
- eventy online – coraz popularniejsze i umożliwiające łatwe dotarcie do odbiorców na całym świecie. Charakteryzują je niewielkie koszty organizacji. Notowały ogromne zainteresowanie w pandemii i dalej są bardzo popularne;
- webinary – jeden z rodzajów wydarzeń online. Mogą to być warsztaty czy prezentacje, na żywo lub na żądanie, trwające przeważnie 30-60 minut. Uczestnicy mogą zazwyczaj zadawać pytania;
- wydarzenia wirtualne – dzięki nim możliwe jest wirtualne odwiedzenie, np. danego stoiska, gdzie można porozmawiać z personelem czy nawet odebrać gadżety;
- wydarzenia hybrydowe – prowadzone jednocześnie stacjonarnie i online. Pozwalają zmaksymalizować liczbę odbiorców;
- wydarzenia stacjonarne – wymagające fizycznej obecności na miejscu;
- targi – zazwyczaj to zgromadzenie osób z określonej branży, w czasie którego uczestnicy mają możliwość poznania różnych ofert. Do ich dyspozycji są liczne stoiska;
- konferencje – organizowane głównie w celach szkoleniowych lub edukacyjnych;
- seminaria – czyli mniejsze spotkania, podczas których ekspert dzieli się swoją wiedzą;
- wydarzenia transmitowane na żywo.
Cele event marketingu
Kampania event marketingowa ma określony cel. Bardzo często jednak ma wzmocnić wizerunek marki i dotrzeć do potencjalnych klientów. Celem może być również pozyskanie kontaktów biznesowych. Skuteczność event marketingu możesz ocenić dopiero na podstawie realizacji tych celów. W pierwszym kroku zidentyfikuj docelową grupę klientów, a wydarzenie powiąż z produktem.
Oto najczęstsze cele event marketingu:
- budowanie lub rozwijanie tożsamości marki i produktu,
- podkreślenie cech marki lub produktu,
- pozyskiwanie leadów,
- rozwijanie relacji z klientami,
- zwiększenie lojalności klientów,
- zwiększenie sprzedaży,
- zwiększenie świadomości istnienia marki.
Marketing eventowy działa zarówno w przypadku firm z branż B2C, jak i B2B. Zerknij poniżej. Firmy z branży B2B według tego badania przeznaczają na event marketing niewiele mniej niż na SEO i reklamę w wyszukiwarkach.
Plusy wykorzystywania event marketingu w sprzedaży
Marketing eventowy pomoże Ci zrealizować cele biznesowe. Może przynieść wzrost sprzedaży, pozwoli dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców. To skuteczny sposób, aby zdobywać klientów i zwiększać świadomości marki. Jakie największe plusy ma marketing eventowy?
Dzięki niemu dotrzesz do potencjalnych klientów. Mogą to być konsumenci, których trudno byłoby pozyskać innymi kanałami. Dzięki organizacji wydarzenia tematycznego docierasz do grupy docelowej – zainteresowanych Twoim produktem lub usługą. Możliwe jest budowanie relacji z nowymi i dotychczasowymi klientami. To działania marketingowe, które pozwalają Ci na przeprowadzenie badań i uzyskanie informacji zwrotnej od konsumentów. Rozmowa z nimi podczas eventów może przynieść cenne dane i pomysły na zmiany w Twojej ofercie. Wnioski spowodują, że lepiej będzie Ci szło generowanie leadów sprzedażowych. Marketing eventowy pozwala budować oczekiwaną tożsamość marki. Natomiast jego największym plusem jest prawdopodobnie skuteczność – analizy potwierdzają wysokie ROI takich działań. 48% uczestników badania, którego wyniki znajdują się na poniższej grafice, osiąga zwrot od 3 do 5 razy większy niż wartość inwestycji.
Jak planować marketing eventowy? 8 zasad
Żeby marketing eventowy przyniósł oczekiwany zwrot z inwestycji, musi być odpowiednio zrealizowany. Aby dotrzeć do potencjalnych klientów, opracuj plan działań. Co zrobić, aby event marketing okazał się skuteczny? Pamiętaj o ważnych zasadach.
1. Wyznacz cele i ustal kluczowe elementy wydarzenia
Interesuje Cię dotarcie do jak największej liczby odbiorców? A może sprzedaż? Chcesz zorganizować wydarzenie, w którym wzmocnisz relacje z obecnymi klientami? W każdym przypadku wymaga to innego podejścia do organizacji, odmiennego zakresu komunikacji marketingowej. Określ czas realizacji, budżet na wydarzenie, ustal lokalizację. Informacje przekaż całemu zespołowi, który odpowiada za realizację.
2. Przygotuj treści do publikacji
Opracuj stronę, na której opiszesz wydarzenie, umożliwisz zapisywanie się na nie. Ustal, gdzie będziesz publikować informacje o planowanym evencie. Dodawaj posty na blogu, zdjęcia lub filmy z poprzednich wydarzeń, komunikaty prasowe, wywiady z wyróżnionymi prelegentami, aby o wydarzeniu dowiedziało się jak najwięcej odbiorców.
3. Rozpocznij działania promocyjne
Przygotowane treści powinny trafić do jak największej liczby odbiorców. Marketing eventowy to nie tylko zorganizowanie wydarzenia. Zaplanuj, gdzie będziesz je promować. Masz mnóstwo możliwości – kanały dotarcia dostosuj do odbiorców.
4. Wykorzystaj e-mail marketing
Marketing eventowy zrealizuje zakładane cele, jeśli odpowiednio wypromujesz wydarzenie. Znakomicie sprawdza się w tym e-mail marketing. Prowadzisz newsletter? Poinformuj o evencie odbiorców.
5. Działaj w mediach społecznościowych
Dzięki działaniom w social mediach możesz znacznie rozszerzyć grono osób, które dowiedzą się o wydarzeniu. Wykorzystaj fanpage, płatną reklamę i grupy w tym serwisie społecznościowym, aby wypromować event.
6. Nie daj zapomnieć o wydarzeniu
Kiedy zbliża się jego termin, przypominaj o tym odbiorcom poprzez publikacje na blogu, w serwisach społecznościowych i za pomocą e-maili.
7. Znajdź sponsorów
Dzięki znanym markom wydarzenie może być wiarygodniejsze. Zaproponuj rozsądne warunki. Warto zaoferować umieszczenie logo cenionej firmy na materiałach promocyjnych w zamian za stosunkowo niewielkie wsparcie finansowe.
8. Ustal wskaźniki KPI
Dzięki KPI możesz mierzyć, czy udało Ci się osiągnąć sukces. Marketing eventowy nie musi oczywiście celować w sprzedaż, natomiast warto ustalić takie cele, które da się zmierzyć i zweryfikować.
Event marketing przykłady
Marketing eventowy jest wykorzystywany przez marki na całym świecie – mniejsze i większe. Oto kilka przykładów akcji znanych marek.
Google I/O
W czasie Google I/O, corocznej konferencji programistów organizowanej przez firmę Google, wykorzystano kamerę 360 stopni do nagrywania przemówień, aby wirtualni uczestnicy mogli oglądać je na żywo, z całego świata. Materiał zamieszczono na YouTube. W konferencji można było uczestniczyć na żywo, jak i online.
Konferencja deweloperów Apple
Wydarzenie dotyczyło premiery produktu. Skupiono się na zaprezentowaniu nowej jego wersji. Podczas tych imprez Apple łączy technologię i kreatywność. Organizowane są sesje, praktyczne laboratoria, konsultacje i spotkania. To wyczekiwane wydarzenie.
Coroczna impreza świąteczna SpaceX
SpaceX słynie ze swoich świątecznych imprez. Wynajmuje duży magazyn w tajnej lokalizacji i tworzy po kilkanaście przestrzeni tematycznych. To event marketing, który powoduje, że grupa docelowa oczekuje na wydarzenie przez cały rok.
Event marketing – podsumowanie
Event marketing może wspierać sprzedaż i realizować inne cele. Jeśli masz pomysł na wydarzenie, weź pod uwagę jego organizację. Marketing eventowy nie musi wymagać wysokiego budżetu. Często kluczowy jest pomysł. Działania event marketingowe to krok w dobrym kierunku.