Spacer po dowolnym mieście na świecie bez konieczności ruszania się z własnego domu? To jak najbardziej możliwe, a wszystko dzięki Google Street View. Wystarczy, że otworzysz Google Maps, wskażesz miejsce, w którym chcesz się znaleźć, a po chwili się tam przeniesiesz. To usługa, która przydaje się w wielu przypadkach. Co jeszcze warto o niej wiedzieć?
Czym jest Google Street View?
Usługa umożliwia przeglądanie panoram ulic miasta. Google Street View powstało w 2007 roku i zostało udostępnione internautom od 25 maja. Początkowo ograniczało się do 5 amerykańskich miast: Denver, Miami, Nowego Jorku, Las Vegas i San Francisco. Z czasem Google Street View objęło większą część USA i kolejne kraje. Na blogu Google możesz zobaczyć, jak zmieniał się zasięg usługi.
Początkowo zdjęcia były robione z kamer zamontowanych na autach. Później stosowano różne pojazdy m.in. skuter śnieżny, trójkołowy rower, urządzenie noszone na plecach przez człowieka, a nawet… wielbłąda. Obecnie głównie wykorzystuje się do tego specjalne pojazdy, które rejestrują obrazy 360-stopniowe, o ile w dane miejsce można wjechać.
Jaką część globu możesz przeglądać dzięki usłudze? Ze wpisu, który pojawił się na blogu Google w 2019 roku, wynika, że zarejestrowane obrazy pozwalają okrążyć kulę ziemską ponad 400 razy. Możesz też przeskoczyć do Google Earth, które pozwala przeglądać 38 milionów mil kwadratowych zdjęć satelitarnych, które obejmują 98% populacji. Co to jest program Google Earth? Umożliwia wirtualne podróżowanie, poznawanie świata i wyświetlanie zdjęć satelitarnych na trójwymiarowym modelu kuli ziemskiej.
Program Google Earth zapewnia widok z lotu ptaka, a Street View – jakby na miejscu, stojąc na danej ulicy.
Jak skorzystać ze Street View?
Wejdź w Google Maps, znajdź interesujący Cię obszar, a następnie kliknij miniaturę żółtego człowieka i przeciągnij go w miejsce, które chcesz zobaczyć.
Efekt? Taki jak poniżej. To jednak nie oznacza, że w Google Street View możesz zobaczyć każde miejsce. Niektóre nie są dostępne. Natomiast jeśli chcesz zobaczyć najważniejsze atrakcje turystyczne w danym mieście, kluczowe ulice, to z pewnością masz taką możliwość.
Jak sprawdzić historyczne zdjęcia w Street View?
Street View jest bezpłatne. Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że można sprawdzić zdjęcia zrobione jakiś czas temu – nie najnowsze. Kiedy oglądasz daną lokalizację, w prawym górnym rogu możesz znaleźć opcję Zobacz więcej dat (nie zawsze). Kliknij ją.
Wtedy na dole strony znajdziesz zdjęcia danego miejsca z różnych okresów. Wystarczy kliknąć, aby zobaczyć, jak wyglądało ono jakiś czas temu.
Jak często aktualizowane jest Street View?
Nie jest z góry określone, jak często aktualizowane są zdjęcia. Jak informowało Google, duże znaczenie ma zaludnienie danej lokalizacji. W dużych miastach, w których faktycznie wciąż wiele się zmienia, aktualizacje przeprowadzane są częściej, a w mniejszych – rzadziej. Zdjęcia nie tworzą się automatycznie – wykonuje je samochód Google. Dlatego fizycznie niemożliwe jest, aby aktualizacje były regularne we wszystkich lokalizacjach. W każdym miesiącu do bazy Street View trafiają kolejne zdjęcia z atrakcyjnych miejsc, ale nie da się wprowadzić aktualnych dla każdego miasta.
Chcesz się dowiedzieć, gdzie Google będzie robić zdjęcia w najbliższym czasie? Informacje są aktualizowane na bieżąco i znajdziesz je na tej stronie.
Okazało się, że w woj. dolnośląskim Google robi zdjęcia od marca do listopada 2023 roku w takich miejscowościach jak: Wrocław, Wałbrzych, Legnica, Jelenia Góra, Lubin, Głogów, Świdnica, Bolesławiec. Czy ta informacja cokolwiek daje? W praktyce niewiele. Harmonogram może się zmienić, a aktualizacja Google Street View nie musi objąć Twojej ulicy. Poza tym Google wymienia tylko duże miasta, ale w praktyce odwiedza też małe miejscowości, przy czym nie ma gwarancji, że zawita również do Twojej. Częstotliwość aktualizacji w różnych miejscach może się znacznie różnić.
Czy użytkownik może aktualizować Google Street View?
Skoro nie masz gwarancji, że GSV zaktualizuje zdjęcia w najbliższym czasie, to czy możesz cokolwiek zrobić, aby zmienić to, co widzą użytkownicy map Google? Na przykład, aby na budynku znajdował się aktualny szyld, czy żeby zdjęcia pokazywały obiekt po remoncie. Masz taką możliwość, a w zasadzie dwie.
Pierwszą jest wynajęcie rekomendowanego fotografa do zorganizowania sesji. Na tej stronie możesz wyszukać odpowiednie osoby – wystarczy, że podasz województwo i nazwę miasta, a Google wyświetli Ci dane kontaktowe do polecanych specjalistów. Możesz się skontaktować telefonicznie lub e-mailem. Są to sprawdzone osoby, od których zdjęcia mogą być opublikowane w Google Street View. Opłaty za ich wykonanie nie są narzucone, więc to kwestia negocjacji z fotografem. Najlepiej skontaktuj się z kilkoma, aby wybrać najkorzystniejszą ofertę.
A drugie rozwiązanie? Obecnie mocna robić zdjęcia przez mapy Google, a także przesyłać filmy przez Street View Studio, na tej stronie. Musi to być film sferyczny w formacie MP4 lub MOV. Zazwyczaj aparaty dodają do plików video metadane i dane GPS. Możliwe też, że dany sprzęt zapisuje je w pliku GPX. W takim przypadku musisz przesłać również ten plik. Film powinien być przetworzony w ciągu kilku dni od dodania.
Do umieszczenia zdjęć sferycznych możesz używać aplikacji Mapy Google na Androida lub Map Google w przeglądarce na komputerze.
Po co aktualizować Street View?
Warto, aby widok Street View był zgodny z tym, co aktualnie można zobaczyć w danym miejscu. Ma to znaczenie w wielu przypadkach. Turyści, którzy przyjeżdżają do danego miasta, mogą chcieć wcześniej sprawdzić, jak wygląda dane miejsce na żywo.
Klient również może sprawdzać daną lokalizację, zanim wyruszy do siedziby firmy. Dobrze, jeśli Google Street View nie pokaże mu szyldu zupełnie innej marki.
Google Street View a marketing – jak wykorzystać to narzędzie?
Mapy Google i Google Street View mogą Ci pomóc w podjęciu decyzji, zbudowaniu pozytywnego wizerunku i ułatwieniu klientom dojazdu do siedziby firmy. Jakie inne zastosowania ma to rozwiązanie?
- Analiza rentowności danej lokalizacji – jedną z kluczowych decyzji w przypadku wybierania miejsca, w którym znajdzie się siedziba danej firmy, jest jej adres. Są takie lokalizacje, które bez względu na rodzaj rozpoczętej działalności szybko są zamykane. To oznacza, że miejsce zostało źle dobrane, biorąc pod uwagę grupę docelową. Możliwe, że występują tam inne problemy, które są niedostrzegalne w czasie oceniania lokalu. Google Street View pozwala zerknąć na historię. Jeśli widzisz, że w każdym roku rozpoczynano w danym miejscu inną działalność, to może sygnalizować, że jest z nim coś nie tak i lepiej warto wziąć pod uwagę inne lokalizacje.
- Dotarcie do grupy docelowej – prowadzisz np. restaurację lub bar? Zamiast chodzić od lokalu do lokalu, zainteresowani takimi miejscami mogą najpierw sprawdzić, jak dany obiekt wygląda od środka. Dzięki Google Maps Street View możesz pokazać wystrój online.
- Budowanie zaufania – obecnie kluczowa jest autentyczność. Klienci mają dosyć otaczających ich reklam, brakuje im zaufania i potrzebują argumentów, aby skorzystać z danej oferty. Street View pozwala pokazać zainteresowanym, że nie masz nic do ukrycia. Zamiast deklarować, czym się zajmujesz, możesz pokazać klientom, kim jesteś, zaprezentować wnętrze firmowych lokali. To fantastyczna metoda wyróżnienia się na tle innych. Pozwól wirtualnie zwiedzić lokal, zanim klient do niego przyjdzie.
- Rekomendacje – poczta pantoflowa i ogólnie treści generowane przez użytkowników i recenzje mogą być znakomitym sposobem na reklamę Twojej oferty. Masz dodaną wirtualną wycieczkę po firmie? Wyobraź sobie, że jeden z Twoich klientów cieszy się kolacją z przyjaciółmi i opowiada o swojej zeszłotygodniowej uczcie w Twojej restauracji. Aby pokazać swoim gościom, o czym mówi, korzysta ze smartfona i pokazuje wirtualną wycieczkę po wnętrzach lokalu. To może zrobić duże wrażenie i spowodować, że zapamiętają to miejsce i odwiedzą je.
- Pozyskiwanie udostępnień – badania pokazują, że mózg przetwarza obrazy sześćdziesiąt razy szybciej niż tekst, a zdjęcia są o 40% częściej udostępniane w social media. Jesteśmy bardziej skłonni do zapamiętywania filmów i grafiki. Obraz wart więcej niż 1000 słów? Coś w tym jest.
Google Street View – podsumowanie
Możliwości, jakie daje Google Street View, docenią zarówno firmy, jak i osoby indywidualne. Przydadzą Ci się one podczas podróżowania. Możesz łatwo sprawdzić, dokąd jedziesz i ustalić najlepsze miejsce do parkowania, aby nie błądzić na miejscu po wąskich uliczkach. Będziesz mieć pewność, jak wygląda dane miejsce na żywo, w jakim budynku znajduje się dana atrakcja. Firmy mogą dzięki temu budować zaufanie. Warto dbać o aktualne zdjęcia siedziby przedsiębiorstw, a także przygotować wirtualny spacer.