Instagram to jeden z kanałów społecznościowych, dzięki którym możesz docierać do zainteresowanych Twoimi produktami lub usługami. Sprawdza się w przypadku wielu branż. Jak wynika z badania Mediapanel, w lipcu 2024 roku z aplikacji Instagram skorzystało ponad 10 mln internautów z Polski. Aby promować markę za jej pośrednictwem, załóż profil i zdobywaj obserwujących. Jak to zrobić?
Jakie są podstawowe strategie zdobywania obserwujących na Instagramie?
Instagram ma globalnie 2,4 mld użytkowników. Nie jest najpopularniejszym serwisem społecznościowym na świecie, ale znajduje się w czołówce. Wśród użytkowników aplikacji przeważają osoby mające od 18 do 24 lat. Korzystający aktywnie używają Instagram Stories. Dane pokazują, że 50% osób odwiedziło stronę internetową w celu dokonania zakupu po pierwszym obejrzeniu produktu lub usługi właśnie w Stories. Tej funkcji używa w każdym miesiącu około 4 mln firm.
Chcesz zwiększyć liczbę obserwujących? Przede wszystkim przejdź na konto profesjonalne. Łatwo i bezpłatnie zrobisz to w ustawieniach. To daje Ci dostęp do statystyk, dzięki którym możesz śledzić efekt realizowanych działań. Na tej podstawie zaplanujesz komunikację. W tych danych znajdziesz m.in. informacje o wieku, płci czy lokalizacji odbiorców, a także ich aktywności. Zatem jak zdobyć followersów?
Może nie warto tracić czasu i środków, tylko po prostu ich kupić? W sieci szybko znajdziesz oferty, takie jak poniższa, gdzie za niecałe 900 zł zdobędziesz 20 tys. followersów. Czy to ma sens? Oczywiście, że nie.
Kupione konto nie polubi Twoich wpisów, nie doda komentarza, a tym bardziej nie skorzysta z Twojej oferty. W ten sposób nie zbudujesz zaufania. Dla odbiorców może być dziwne, że masz 20 tys. followersów, ale są zupełnie nieaktywni. Zatem, jak powinno przebiegać zdobywanie nowych obserwujących? Efekty przynoszą:
- regularne publikowanie postów i dopracowanie profilu;
- wchodzenie w interakcje z osobami, które obserwują Twoją konkurencję (możesz np. zostawić im miły komentarz pod zdjęciem);
- korzystanie z hashtagów pasujących do Twojej marki i wyszukiwanych przez użytkowników;
- odpowiadanie na posty, w których ktoś oznaczył Twój profil – często zdarza się, że robią to np. klienci, którzy mają jakieś pytanie.
Dlaczego autentyczność jest kluczowa?
Zachowywanie autentyczności odgrywa ważną rolę i umożliwia budowanie lojalności. Obserwujący chcą wiedzieć, że za danym profilem stoją prawdziwe osoby i mogą się utożsamiać z marką. Ciekawią ich kulisy działania, autentyczne wydarzenia, istotne momenty z życia firmy. To za ich pomocą przyciąga się uwagę. Jak możesz budować wiarygodność?
Publikuj, jak Twoja firma działa od kuchni, np. w ramach Stories i Reels. Pokaż prawdziwe historie klientów ukazujące ich doświadczenia z produktem. Publikuj szczere recenzje Twojej oferty od użytkowników.
Jakie znaczenie mają hashtagi i jak ich skutecznie używać?
Hashtag jest ważnym elementem postów. Dzięki nim Twój profil mogą odnaleźć użytkownicy, którzy go nie śledzą – dzięki temu być może pozyskasz followersów. Hashtagiem może być każde słowo, niemniej powinno wiązać się z Twoją marką. Niektóre są mniej konkurencyjne, a inne – bardziej. Teoretycznie, poprzez popularne hashtagi jesteś w stanie dotrzeć do największej liczby odbiorców, ale w praktyce trudno Ci będzie się przebić przez konkurencję, jeśli masz dopiero raczkujący profil.
Skąd brać hashtagi? Przede wszystkim od konkurencji… 😉 Dzięki temu dotrzesz do takich, których nie znajdziesz przez wyszukiwarkę.
Jakie są najlepsze sposoby na angażowanie followersów?
Jednym z ważnych kroków jest publikowanie postów w tym czasie, kiedy Twoi odbiorcy są najbardziej aktywni. Jak ustalić, kiedy korzystają z aplikacji? Skorzystaj z narzędzia Instagram Insights, dzięki któremu sprawdzisz, jaki czas publikacji będzie optymalny, biorąc pod uwagę aktywność Twoich odbiorców.
Używaj naklejek na Insta Stories. Mogą to być np. naklejki z pytaniem, quizem czy funkcją odliczania. Dzięki temu możesz nie tylko zaangażować internautów, ale również zdobyć obserwujących i lepiej ich poznać.
Twórz długie i angażujące wpisy, które wzbudzą ciekawość użytkowników i zachęcą ich do lektury. Algorytm Instagrama to doceni. Spędzony czas jest jednym z czynników, które wpływają na widoczność contentu w tym serwisie. Również dzięki temu możesz zdobyć obserwujących na Instagramie.
Jak korzystać z różnych formatów treści na Instagramie?
Aby liczba obserwujących rosła, efektywnie wykorzystuj różne formaty. Algorytm co jakiś czas się zmienia. Obecnie warto stawiać na takie formaty jak:
- rolki – możesz za ich pomocą szybko przyciągnąć uwagę użytkowników, przekazać poradę albo zaprezentować kulisy prowadzonej działalności. Rolki są promowane na stronach użytkowników. W porównaniu do zwykłych treści wideo Instagram Reels osiągają średnio o 22% wyższy wskaźnik zaangażowania;
- karuzele – wykorzystaj je do opowiedzenia bardziej rozbudowanych historii, np. przedstawienia case study. Możesz też tak zaprezentować proces realizacji produktu;
- transmisje na żywo – to okazja, żeby pokazać, jak używa się Twoich produktów, odpowiedzieć na pytania czy też poruszyć naglące tematy;
- pojedyncze posty – nadal są skuteczne w angażowaniu followersów na Instagramie, ale powinny zawierać realistyczne obrazy, przyciągające uwagę. Używaj ich przede wszystkim do komunikowania ważnych informacji;
- wiadomości prywatne – dzięki nim możliwe jest budowanie społeczności, bliższych relacji i udzielanie indywidualnych porad.
Jakich błędów unikać w zarządzaniu profilem na Instagramie?
Chcesz zdobyć followersów na Instagramie i wiesz już, jak to osiągnąć. Jednak możesz popełnić błędy. Oto najczęstsze, które mogą Ci się przydarzyć:
- Korzystasz z tylko jednego formatu – używaj rolek, karuzel i innych, aby chociaż przetestować, jakie dzięki nim osiągniesz efekty.
- Nie dbasz o regularność – systematycznie publikuj treści. Nie wystarczy, że zrobisz to raz na jakiś czas.
- Wprowadzasz w błąd, np. za pomocą hashtagów, które nie odpowiadają zawartości wpisu, w jakim ich używasz.
- Nie aktywizujesz obserwujących – zachęcaj ich do komentowania, organizuj konkursy i inne aktywności.
- Nie zbudujesz zaangażowania – pokazuj kulisy i elementy, które Cię uwiarygodniają, aby potencjalni klienci w ogóle się zainteresowali Twoją twórczością.
Jak analizować efektywność działań na Instagramie?
Jednym z rezultatów Twojej pracy powinna być rosnąca liczba followersów. Regularnie zaglądaj do statystyk profilu. Dzięki nim dowiesz się, jaki jest zasięg Twojego, tzn. do ilu kont udało Ci się dotrzeć. Poprzez statystyki ustalisz również, jakimi formatami udało Ci się osiągnąć najlepsze efekty, a to już istotny fakt, na podstawie którego możesz planować kolejne publikacje i podział formatów. Ze statystyk dowiesz się również, ile wynosi łączna liczba interakcji pod Twoimi treściami. Dokładnie je prześledź – to kluczowe dla oceny skuteczności działań.