Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    content marketing plansza
    Czym jest thin content i jak wpływa na pozycję strony internetowej?
    22 maja 2024
    Wyszukiwarka Google Grafika
    Jak pozycjonować grafikę w Google?
    21 września 2023
    google
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Framework – co to? Najważniejsze informacje
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Społeczny dowód słuszności w internecie
    Social Proof w e-commerce. Jak go używać? Przykłady i pomysły
    1 grudnia 2023
    Reklamy graficzne
    Rozmiary reklam graficznych – kampanie w Google
    5 maja 2023
    Ścieżka zakupowa konsumenta
    Ścieżka zakupowa klienta – jak ją stworzyć? Poznaj nasze rady
    29 stycznia 2024
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Mail powitalny
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Własna platforma do wideokonferencji
    Własna platforma do wideokonferencji – czy to dobry wybór?
    14 czerwca 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Layout strony internetowej – co to jest? Jak go stworzyć?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
layout strony internetowej
Responsywnie.pl > Web Development > Layout strony internetowej – co to jest? Jak go stworzyć?
Web Development

Layout strony internetowej – co to jest? Jak go stworzyć?

Paweł Czarnuszewicz
Data ostatniej aktualizacji: 2024/06/14 o 13:38
Paweł Czarnuszewicz Opublikowano 27 lipca 2020
8 min
Udostępnij

Pierwsze wrażenie jest kluczowe. Ta zasada dotyczy również stron internetowych, które są wizytówką biznesu w sieci. Oprawa graficzna może zaważyć nad tym, czy użytkownik zdecyduje się na współpracę z Tobą, czy wyjdzie z pustymi rękoma. Właśnie dlatego warto zainwestować w layout strony internetowej. Poniżej przedstawiamy 10 zasad projektowania, które należy poznać przy tworzeniu layoutu.

Spis treści
Czym jest layout strony www?Jak stworzyć layout strony?Zasady projektowania layoutu strony – 10 przydatnych regułZasada 1: Tworząc layout strony, myśl o jej użytkownikuZasada 2: Przemyśl układ zawartościZasada 3: Zaplanuj nawigację na stronieZasada 4: Stwórz responsywny layout strony wwwZasada 5: Uwzględnij kolorystykęZasada 6: Dobierz fonty pod layout graficznyZasada 7: Zachowaj przejrzystość i nie bój się przestrzeniZasada 8: Dobierz grafiki i wideo pod projekt layoutuZasada 9: Uwzględnij SEO w swoich planachZasada 10: Stwórz interfejs strony internetowej dostępny dla wszystkich użytkownikówIle kosztuje layout strony internetowej?Jak stworzyć layout strony www – podsumowanie

Czym jest layout strony www?

Layout strony to nic innego jak jej układ graficzny. Stanowi on pewnego rodzaju szkielet, na którym konstruowane są poszczególne podstrony serwisu. Na projektowanie layoutu składa się wiele elementów wizualnych takich jak kolorystyka czy typografia. Obejmuje on również układ treści, grafik czy animacji na stronie. Można więc powiedzieć, że layout strony www jest podstawą jej oprawy wizualnej i determinuje wygląd całego serwisu.

Jak stworzyć layout strony?

Tworzenie layoutów jest jednym z kluczowych etapów budowania stron internetowych. Oprawy graficznej nie zmieniasz co miesiąc, dwa czy rok – jest to długofalowa inwestycja, której efekty będzie widział każdy potencjalny Klient, wchodzący na stronę. Dlatego tak istotne jest, aby proces ten dokładnie przemyśleć i żadnego elementu nie pozostawić przypadkowi.

Layout graficzny możesz stworzyć samodzielnie lub zlecić prace profesjonalnej agencji bądź freelancerowi. Pamiętaj jednak, że projektowanie layoutu wymaga wielu kompetencji z zakresu UX, web designu oraz samego projektowania graficznego. Jeżeli nie masz tych umiejętności – powierz prace doświadczonym specjalistom. Niezależnie od tego, czy podejmiesz się tego wyzwania samemu, czy zaufasz ekspertom, warto zapoznać się z podstawowymi zasadami tworzenia stron internetowych. Poniżej przedstawiamy 10 z nich.

Zasady projektowania layoutu strony – 10 przydatnych reguł

Zasada 1: Tworząc layout strony, myśl o jej użytkowniku

To strona powinna dostosować się do użytkownika, a nie użytkownik do niej. Jest to złota zasada projektowania, od której nie uciekniesz. Projektując interfejs strony internetowej, wczuwaj się w rolę użytkownika. Rób wszystko jak najprościej i najbardziej intuicyjnie – tak, jak sam chciałbyś się poruszać po stronie jako jej użytkownik. Ważne, aby ścieżka do oczekiwanego przez Ciebie działania np. wysłania zapytania, nie była długa i nie zawierała elementów rozpraszających uwagę. W całym procesie bierz pod uwagę badania eye-trackingowe oraz inne testy z zakresu UX, które ułatwią Ci podejmowanie kluczowych decyzji.

Zasada 2: Przemyśl układ zawartości

Standardy tworzenia stron internetowych rekomendują, aby pracować na z góry ustalonej siatce projektowej. Stwórz jeden bazowy układ elementów dla konkretnego typu podstron – np. usługowych czy wpisów blogowych, a następnie na jego podstawie twórz kolejne podstrony tego typu. Wprowadzi to spójność, której użytkownik również oczekuje.

Zasada 3: Zaplanuj nawigację na stronie

Nie możesz dopuścić do sytuacji, w której użytkownik nie wie, w jakim miejscu na stronie się znajduje lub jaką czynność ma podjąć. Projekt layoutu musi obejmować stworzenie nawigacji na stronie zarówno w formie menu górnego (najlepiej rozwijalnego), jak i stopki, w której możesz umieść informacje o mniejszym znaczeniu. Pamiętaj również o nawigacji okruszkowej (breadcrumbs), która w łatwy sposób pozwala użytkownikowi zorientować się w swoim położeniu, a także korzystnie wpływa na SEO.

Zasada 4: Stwórz responsywny layout strony www

Zastanawiasz się, jak zrobić layout strony, który będzie dobrze wyglądał na wszystkich urządzeniach – stacjonarnych czy mobilnych? Odpowiedzią jest responsive web design – jeden z podstawowych standardów tworzenia stron internetowych. RWD to zestaw technik, które umożliwiają projektowanie layoutu w taki sposób, aby był funkcjonalny i estetyczny dla użytkowników wszystkich przeglądarek i urządzeń.

responsywny layout strony

Zasada 5: Uwzględnij kolorystykę

Co za dużo, to niezdrowo. Jakże jest to prawdziwe w stosunku do zasad projektowania layoutu strony. Dobierając kolorystykę, trzeba pamiętać, aby kolory ze sobą dobrze współgrały. Dotyczy to zarówno elementów graficznych, jak i samej treści. Dobrze wybrać jeden lub dwa kolory przewodnie, których będziesz używać w swojej komunikacji. Możesz także poświęcić jeden kolor do elementów, które chcesz najbardziej wyróżnić – np. wezwań do działania, przejść do podstrony kontaktowej itd.

Zasada 6: Dobierz fonty pod layout graficzny

Nie tylko kolorystyka, ale i odpowiednie kroje czcionek stanowią o końcowym efekcie ,,wow’’. Wybierając czcionkę, postaw na tę, która jest czytelna i dobrze wyświetla się niezależnie od wielkości. Warto wybrać krój bezszeryfowy, który dobrze sprawdzi się szczególnie przy dłuższych treściach. Nie zapomnij również o tym, że wybrany font musi obsługiwać polskie znaki. Na stronie powinieneś używać jednej, maksymalnie dwóch czcionek.

Zasada 7: Zachowaj przejrzystość i nie bój się przestrzeni

Zasady projektowania layoutu strony nie nakazują zapełniania całej przestrzeni podstron grafikami, treściami itd. Odpowiednie odstępy czy puste przestrzenie są wręcz rekomendowane, aby zaakcentować, które elementy są bardziej istotne, a które mniej. Zadbaj o to, aby w tekstach uwzględnić stałą interlinię, ustaw również odstępy między tekstem a nagłówkami. Sama wolna przestrzeń potrafi przedstawić hierarchię informacji i skierować użytkownika w pożądane miejsce.

Zasada 8: Dobierz grafiki i wideo pod projekt layoutu

Layouty stron internetowych muszą uwzględniać możliwość dodania różnych elementów graficznych – obrazów, wideo, animacji czy sliderów. Wybierając konkretne materiały, postaw przede wszystkim na ich jakość, a nie ilość. Jeżeli masz możliwość, zastosuj elementy graficzne własnego autorstwa – zdjęcia stockowe mogą mieć wszyscy. Pamiętaj również, że grafika to nie element, który dodajesz, gdy kończą Ci się już inne pomysły. Ona również powinna mieć konkretną funkcję i znaczenie.

seo w projekcie strony www

Zasada 9: Uwzględnij SEO w swoich planach

Layout strony www musi być nie tylko atrakcyjny dla użytkowników, ale także zaprojektowany z myślą o skutecznych działaniach optymalizacyjnych pod kątem wyszukiwarek. Projektując interfejs strony internetowej, nie zapomnij o funkcji bloga przydatnej z perspektywy SEO czy stylowaniu nagłówków H1-H6. Pamiętaj także o nawigacji okruszkowej, o której wspomnieliśmy wyżej.

Zasada 10: Stwórz interfejs strony internetowej dostępny dla wszystkich użytkowników

Zasady tworzenia stron internetowych kładą coraz większy nacisk na dostępność stron dla wszystkich użytkowników. Właśnie dlatego powinieneś zwrócić szczególną uwagę na potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Stwórz wersję kontrastową strony, dobierz odpowiedni rozmiar fontu, ograniczaj bardzo dynamiczne animacje, które mogą powodować ataki epilepsji u chorych. Są to niewielkie działania, które mogą przynieść ogromne korzyści. Szczegółowe wymogi dostępności stron dla użytkowników określają standardy WCAG.

ile kosztuje layout strony www

Ile kosztuje layout strony internetowej?

Na finalny koszt layoutu strony internetowej ma wpływ kilka czynników. Przede wszystkim zależy on od stopnia zaawansowania projektu layoutu. Czy będzie to strona typu one-page, czy rozbudowana platforma z funkcją blogową i dużą liczbą dynamicznych elementów?

Na to, ile kosztuje layout strony internetowej, ma także wpływ wybór wykonawcy. Cena będzie wyższa, gdy skorzystać z usług profesjonalnej agencji z wieloletnim doświadczeniem, niż w przypadku pracy freelancera lub samodzielnego wykonania projektu. Koszt layoutu może wahać się od tysiąca do nawet kilkunastu czy kilkudziesięciu tysięcy złotych. Wszystko zależy od tego, jak duży jest Twój projekt i jak wygórowane są Twoje oczekiwania.

Jak stworzyć layout strony www – podsumowanie

Na proces projektowania layoutu graficznego składa się wiele elementów, które umiejętne połączone i dopasowane będą stanowić o sile Twojej strony. Pamiętaj, aby przed podjęciem jakichkolwiek prac projektowych starannie zaplanować wszystkie kroki oraz spisać swoje oczekiwania względem layoutu strony. Pozwoli Ci to oszczędzić dużo czasu i uniknąć rozczarowań podczas prac graficznych.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 4 / 5. Liczba ocen. 1

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
W jaki sposób renderować stronę internetową?
Czym jest wireframe w UI/UX?
Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
Outsourcing IT – czy warto? Wady i zalety
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Paweł Czarnuszewicz
Paweł Czarnuszewicz
Programista ze specjalizacją w tworzeniu stron internetowych, z pasją do optymalizacji kodu i dbałością o szczegóły. W branży IT od wielu lat.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?