Strona internetowa powinna być skonstruowana w taki sposób, aby użytkownik bez trudu znalazł to, czego szuka. Kluczową rolę odgrywa przemyślana nawigacja. Ma to szczególnie duże znaczenie w przypadku sklepów, które mają rozbudowany asortyment pogrupowany w wiele kategorii. Aby ułatwić poruszanie się po witrynie, możesz wykorzystać nawigację fasetową. Sprawdź, co to jest i jak ją wdrożyć, aby odnieść duże korzyści.
Czym jest nawigacja fasetowa?
To funkcjonalność, dzięki której internauta może łatwiej wyszukiwać treści w sklepie WWW, a także dokonywać ich selekcji. Użytkownik filtruje asortyment na podstawie konkretnych cech. Nawigacja fasetowa sprawia, że internauta może szybciej odnaleźć interesujący go produkt. Korzysta z filtrowania za pomocą konkretnych cech. Filtry te mogą dotyczyć nie tylko samego produktu, ale też czasu dostawy czy dostępności w ramach określonej promocji.
Wyszukiwanie fasetowe skraca czas poszukiwania produktu, który spełnia oczekiwania internauty. Zazwyczaj taka nawigacja znajduje się w lewym pasku bocznym. Możesz wypełnić lub wybrać różne opcje. Wraz z wyborem kolejnych parametrów liczba wyników wyszukiwania zmniejsza się i jesteś coraz bliżej znalezienia takiego artykułu, który spełnia Twoje oczekiwania.
Czym właściwie są fasety? To nic innego jak cechy produktów. Wdrożenie nawigacji fasetowej zwiększa prawdopodobieństwo dokonania zakupu. Jeśli użytkownik ma do wyboru setki produktów w danej kategorii i nie ma możliwości łatwej selekcji, może zrezygnować z dalszego przeglądania. Tymczasem nawigacja fasetowa powoduje, że szybko ograniczy wybór do kilku produktów o pożądanych parametrach i cechach.
W jaki sposób użytkowanie nawigacji fasetowej może zwiększać konwersję?
Według OptiMonk efektywnie wdrożona nawigacja fasetowa może podnieść współczynnik konwersji o około 20%, co jest znakomitym wynikiem. To rozwiązanie jest już standardem w sklepach WWW. Badanie Nielsen Norman Group (NNG) wykazało, że witryny e-commerce bez wyszukiwania fasetowego są raczej wyjątkiem niż regułą. W ciągu 17 lat firma przeprowadziła trzy badania, odnotowując stałą poprawę skuteczności wyszukiwania. Oznacza to, że coraz więcej użytkowników było w stanie pomyślnie je przeprowadzić i zobaczyć oczekiwane wyniki. Nie jest to jednak jednoznaczne z tym, że zdecydowali się na zakup produktów. Po prostu wyszukiwanie nie przeszkodziło w wykonaniu zadania.
W pierwszym badaniu 27% niepowodzeń wynikało z niemożności znalezienia odpowiedniego przedmiotu na stronie, mimo że zawsze był dostępny co najmniej jeden produkt odpowiadający oczekiwaniom. Gdy użytkownicy widzą zbyt wiele opcji, bez możliwości zawężenia wyboru, mogą łatwo przegapić artykuły, które najlepiej odpowiadają ich potrzebom. Wyszukiwanie fasetowe pozwala użytkownikom zawęzić zestaw wyników.
Jak nawigacja fasetowa wpływa na doświadczenie użytkownika (UX)?
Jak już wiesz, zastosowanie tego rozwiązania nie jest nowinką ani ciekawostką – to wręcz konieczność, jeśli prowadzisz sklep internetowy. Wprowadzenie nawigacji fasetowej to jedyny słuszny krok. Z punktu widzenia doświadczeń użytkownika, ułatwia ona wyszukiwanie. Bardziej prawdopodobne również staje się, że ponownie odwiedzi witrynę. Oto, jakie korzyści przynosi zastosowanie nawigacji fasetowej z punktu widzenia UX:
- Ułatwienie wyszukiwania – internauta znajdzie to, czego potrzebuje. Może wybrać cechy produktów i ograniczyć wyniki do minimum. To zwiększa jego satysfakcję z korzystania z witryny.
- Większa konwersja – zapewnienie tego rozwiązania powoduje, że większy odsetek odwiedzin może przełożyć się na zamówienia. Użytkownicy nie irytują się trudnościami w odnalezieniu produktów, stąd większa szansa, że zdecydują się na zakup.
- Szybkość – w sieci odgrywa kluczową rolę. Internauci oczekują, że witryny będą ułatwiać im robienie zakupów, nie utrudniać. Przeglądanie fasetowe usprawnia im zamawianie online.
- Wiedza dla użytkowników – internauta może przy okazji dowiedzieć się więcej na temat produktu, którego szuka. Poprzez filtrowanie produktów uzyska informacje o dostępnych opcjach – możliwych funkcjach, kolorach, smakach, istotnych parametrach. Często zainteresowany rozpoczyna poszukiwania bez przygotowania i dopiero wtedy zdobywa wiedzę na temat danego typu produktów.
To nie wszystkie zalety nawigacji fasetowej. Jak wdrożenie tego rozwiązania wpływa na pozycjonowanie strony? Czy dzięki nawigacji fasetowej możesz zwiększyć widoczność serwisu w Google?
W jaki sposób nawigacja fasetowa wpływa na pozycjonowanie w wyszukiwarkach?
Wiesz już, czym jest nawigacja fasetowa i jak wpływa na doświadczenia użytkowników. Czy to jednak dobre rozwiązanie, jeśli kluczowe jest dla Ciebie budowanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania Google?
Jak nawigacja fasetowa wpływa na indeksowanie strony?
Na pewno nawigacja fasetowa rodzi pewne wyzwania. Dziesiątki opcji filtrowania powodują, że każdy filtr ma unikatowy adres URL. Możesz zastosować mnóstwo różnych kombinacji, a to oznacza ryzyko pojawienia się setek podstron ze zduplikowaną treścią. Kolejnym problemem jest marnowanie budżetu indeksowania – robot wyszukiwarki może odwiedzać i tracić zasoby na adresy URL, które nie mają żadnej wartości, i nie docierać do kluczowych dla Ciebie materiałów. Bardzo duża liczba odnośników wewnętrznych może spowodować, że zmniejszy się przekazywana „moc” SEO. Poza tym będzie trafiać nie do kluczowych kategorii czy produktów, ale linków znalezionych w filtrach.
Jak zoptymalizować nawigację fasetową dla lepszych wyników SEO?
Oczywiście, możesz wdrożyć rozwiązania, dzięki którym nawigacja fasetowa nie wpłynie na widoczność strony. Oto, co należy zrobić:
- Zastosuj linki kanoniczne (rel=canonical) – poprzez umieszczenie tagu kanonicznego w kodzie witryny wskazujesz robotowi wyszukiwarki, który content jest oryginalny. Sugerujesz, jaki materiał ma być zaindeksowany przez Google i wyświetlany w wynikach. To pomoże Ci uniknąć duplikacji treści, ale w dalszym ciągu marnowany będzie crawl budget. Nie zawsze zastosowanie tego rozwiązania musi spowodować spadek liczby zindeksowanych podstron. Jeśli między nimi występują znaczące różnice albo prowadzi do nich wiele linków wewnętrznych, bardzo prawdopodobne, że trafią do indeksu wyszukiwarki.
- Użyj pliku robots.txt, aby zablokować wyszukiwarkom indeksowanie stron nawigacji fasetowej. Pamiętaj jednak, że to rozwiązanie nie zawsze działa. Jeśli do danej podstrony prowadzą odnośniki zewnętrzne, Google może zindeksować stronę bez jej odwiedzania.
- Użyj tagu noindex – jeśli powyższe metody nie pomogły Ci poradzić sobie z indeksowaniem stron z filtrami, skorzystaj z tagu noindex. Dodanie go w sekcji danej podstrony spowoduje, że Google jej nie zaindeksuje.
- Zarządzanie parametrami adresu URL – adresy powinny być zwięzłe, opisowe i łatwe do zrozumienia dla użytkowników. Unikaj używania dynamicznych parametrów w URL-ach. W wielu systemach CMS w ten sposób powstają adresy, które składają się z ciągu liczb i znaków. Lepiej, aby URL niósł informację o tym, co można pod nim znaleźć.
- Rozsądna liczba filtrów – jeśli jest ich zbyt wiele, może prowadzić to do bałaganu w interfejsie i tworzyć przytłaczające strony nawigacji fasetowej. Ogranicz liczbę filtrów i uwzględnij tylko te najistotniejsze, wartościowe dla użytkowników. Upewnij się, że etykiety i wartości filtrów są zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek i użytkowników.
- Nawigacja fasetowa dostosowana do urządzeń przenośnych – to oczywiście niezbędne. Obecnie więcej użytkowników korzysta z sieci na smartfonach niż na komputerach.
Jak nawigacja fasetowa wpływa na szybkość ładowania strony?
Witryna powinna się ładować ekspresowo. To czynnik, który wpływa na konwersję. Poza tym Google bierze go pod uwagę przy ustalaniu pozycji zajmowanych przez strony na poszczególne słowa kluczowe. Jak nawigacja fasetowa wpływa na szybkość ładowania witryny? To zależy, jak zostanie wdrożone to rozwiązanie. Część sklepów wprowadziła dynamiczne filtrowanie, co oznacza, że wyniki zmieniają się bez przeładowywania strony. Dzięki temu jest szybkie, ale to niekoniecznie rozwiązanie korzystne pod względem SEO. Roboty Google mają problem z indeksowaniem takiego contentu.
Poprawnie wdrożona nawigacja fasetowa nie powinna negatywnie wpłynąć na szybkość ładowania. Jeśli jednak widzisz, że po jego wdrożeniu sklep działa wolniej, ma gorsze wyniki Core Web Vitals, zleć optymalizację. To niezbędne, jeśli witryna ma być zgodna z wymaganiami algorytmu Google i oczekiwaniami internautów.
Jakie są najlepsze praktyki w implementacji nawigacji fasetowej w e-commerce?
Odpowiednio zaplanuj nawigację fasetową. Poszczególne kategorie produktów wymagają indywidualnego podejścia. W każdym przypadku znaczenie mają inne parametry. Sprawdź, jakie są najlepsze praktyki w zakresie wdrożenia nawigacji fasetowej.
1. Używaj indywidualnie dopasowanych opcji filtrowania
Dopasuj je dla danego typu produktu. Przykładowo, w kategorii Smart TV opcje powinny obejmować: cenę, markę, serię, przekątną ekranu, częstotliwość odświeżania ekranu i inne. Oto przykład ze sklepu MediaExpert. To tylko kilka z wielu dostępnych opcji filtrowania.
Udostępnij klientom wszystkie opcje, których potrzebują, aby zawęzić wyniki wyszukiwania. Cena i marka są standardem, ale pamiętaj, aby uwzględnić również opcje specyficzne dla kategorii. W niektórych ważną rolę odgrywają kolor, rozmiar czy zastosowany materiał. Sprawdź witryny konkurencji, a także porozmawiaj ze specjalistą od danego typu produktów.
2. Wybierz formę nawigacji maksymalnie przyjazną użytkownikowi
Możesz wykorzystać suwaki, pola wyboru, listy rozwijane i pola umożliwiające wpisanie konkretnej liczby. Suwak ma sens w przypadku filtru ceny. Pola wyboru są z kolei koniecznością, jeśli chodzi o filtrowanie według marki lub kategorii. Natomiast w przypadku pola wyboru, niech cały obszar będzie klikalny – dzięki temu klienci nie będą mieli trudności z kliknięciem małego pola. Nie ma jednego najlepszego sposobu na formę nawigacji – dopasuj ją do danego parametru. Oczywiście, warto korzystać z różnych. W przypadku gdy opcji jest wiele, dodaj opcję wyszukiwania.
3. Odpowiednia lokalizacja nawigacji
Nawigacja fasetowa może być pozioma lub pionowa. Pierwsza z nich jest teoretycznie dobrym rozwiązaniem w przypadku niewielkiej liczby produktów, ale w praktyce korzystają z niej nawet duże sklepy, czego przykładem jest Zalando.
Minus takiego rozwiązania jest taki, że może to pogorszyć wrażenia użytkownika, ponieważ menu filtrów znika, gdy przewija stronę w dół. Jeśli masz w sklepie wiele produktów i filtrów, przemyśl nawigację pionową. W ten sposób klienci mogą uzyskać dostęp do fasetowego systemu nawigacji podczas przewijania wyników.
4. Umieść w nawigacji fasetowej możliwość wyboru, jaką ocenę ma produkt
Korzystają z tego głównie duże sklepy internetowe i rzeczywiście ma to sens, jeśli witryna ma dużą bazę recenzji od klientów. Przeważnie serwisy stosują gwiazdki, np. od 1 do 5. Internauta może wybrać, jaką ocenę ma mieć produkt, a w nawigacji od razu widzi, ile artykułów taką uzyskało. Wprowadź tę opcję, szczególnie kiedy w sklepie będzie się znajdować dużo opinii.
5. Używaj zwijanych lub rozwijanych menu
Dobre wyszukiwanie fasetowe powinno umożliwiać użytkownikom zwijanie lub rozwijanie menu. Oznacza to, że mogą szybko zobaczyć różne opcje filtrowania – wybrać filtry, których chcą użyć bez rozpraszania się innymi.
Pojawia się jednak wątpliwość, czy domyślnie wyświetlać, czy ukrywać opcje. Optymalnym rozwiązaniem jest rozwinięcie niektórych cech przy jednoczesnym zwinięciu innych. Jeśli rozwiniesz wszystkie, może ich być zbyt wiele. W przypadku gdy każda będzie zwinięta, może to ogólnie zniechęcać do skorzystania z tej nawigacji.
6. Logiczne sortowanie opcji w menu
Możesz sortować według liczby produktów dostępnych w ramach danej opcji (od największego) lub w kolejności alfabetycznej. Zazwyczaj fasety, takie jak rozmiar lub cena, są ułożone rosnąco. Jeśli kryterium jest język (np. książki), wartości są wyświetlane według popularności. Przykładowo, polski na górze, a dalej np. angielski. Natomiast średnia recenzja klienta wyświetla wartości w porządku malejącym, z najwyższymi na górze.
7. Wybór więcej niż jednej opcji w ramach danego filtru
Klienci powinni mieć możliwość wyboru. Załóżmy, że internauta bierze pod uwagę telewizory, które mają 60 lub 65 cali. Ewentualnie ma trzy preferowane marki i chce zobaczyć na liście wyszukiwania wyłącznie produkty tych firm. Dzięki takiej możliwości łatwiejsze jest znalezienie odpowiedniego artykułu, ale też porównanie różnych producentów choćby pod względem ceny.
8. Szybkie odświeżanie wyników
Różne badania pokazują, że nawet kilka sekund oczekiwania na załadowanie witryny powoduje, że internauta może zaprzestać dalszego przeglądania oferty. Zamknie serwis i już więcej go nie odwiedzi. Co zrobić, aby rozwiązanie działało zgodnie z oczekiwaniami odbiorców? Dobry efekt może przynieść zastosowanie technologii AJAX. Dzięki temu, wraz z wyborem kolejnych kryteriów, automatycznie będą odświeżane tylko wyniki wyszukiwania, a nie cała strona. To powoduje, że internauta szybciej zobaczy pożądane produkty. Z drugiej strony AJAX nie jest przyjazny dla SEO, dlatego to kwestia indywidualnej oceny, co będzie w danym przypadku optymalne.
Nawigacja fasetowa to niezbędny element w sklepie. Zanim zainwestujesz w marketing internetowy, zoptymalizuj witrynę pod kątem oczekiwań użytkownika. Wtedy możesz osiągnąć lepsze efekty. Jednoczenie pamiętaj, że nawigacja fasetowa rodzi wyzwania, choćby jeśli chodzi o linkowanie wewnętrzne.