Przedsiębiorstwa zazwyczaj nie zatrudniają ekspertów z każdej dziedziny, która przydaje się w ich działalności. Często zatrudnienie na etat po prostu się nie opłaca, bo potrzebują specjalisty, np. na kilka godzin w miesiącu. W wielu przypadkach chodzi o ekspertów związanych z IT. W rozwiązaniu takich problemów pomaga outsourcing. Sprawdź, na czym polega i dlaczego warto na niego postawić.
Outsourcing – co to?
Optymalizacja wydatków jest kluczowa w przedsiębiorstwach. Outsourcing to jedno z działań, które daje takie możliwości. Polega na korzystaniu z zewnętrznych podmiotów, które zajmują się obsługą informatyczną firm. Zatrudnienie całego zespołu, który byłby w przedsiębiorstwie odpowiedzialny za takie zadania, przeważnie jest nieopłacalne. Outsourcing pozwala rozliczyć się za wykonanie wyłącznie określonej usługi, cyklicznie lub jednorazowo.
Według Deloitte najczęstszą przyczyną decydowania się na outsourcing są:
- redukcja kosztów – 70% ankietowanych,
- elastyczność – 40%,
- szybkość wejścia na rynek – 20%,
- dostęp do narzędzi i procesów oraz sprawność – 15%.
Źródło: Deloitte
Jeśli chodzi o outsourcing usług IT, rynek rośnie z roku na rok. W USA prognozy zakładają nieustanny wzrost – przynajmniej do 2027 roku.
Źródło: Brocoders
Co więcej, w przypadku outsourcingu IT często nie ma potrzeby realizowania usług na miejscu u klienta. Dzięki temu możliwe jest stawianie na usługi outsourcingu IT wykonywane przez specjalistów z innego miasta czy nawet kraju.
Według Grand View Research globalny rynek usług IT w 2020 roku był wart około 715,93 mld USD. Natomiast wielkość globalnego rynku outsourcingu została wyceniona na 556,67 mld USD, co stanowi 77,75% całego rynku.
Outsourcing IT – najczęściej delegowane zadania
Firmy przekazują na zewnątrz różne zadania. Najczęściej oferowane na takiej zasadzie usługi informatyczne proponowane przez podmioty w Polsce i na świecie to:
- hosting – zasoby potrzebne do prowadzenia stron firmowych czy sklepów WWW;
- testowanie oprogramowania;
- tworzenie oprogramowania, w tym stron internetowych oraz aplikacji mobilnych;
- wsparcie techniczne;
- rozwój i zarządzanie bazami danych;
- projektowanie i konfiguracja infrastruktury IT.
Oceń, jakie usługi outsourcingu IT mają zastosowanie w Twojej firmie. Uzyskane dzięki temu rozwiązania technologiczne mogą usprawnić biznes i spowodować, że skupisz się na tym, w czym się specjalizujesz.
10 korzyści z outsourcingu IT
Zewnętrzne usługi informatyczne mają wiele zalet. Z jakich powodów warto na nie postawić?
Oszczędności
Jak wspominaliśmy, z badania Deloitte wynika, że oszczędności to najczęstsza przyczyna korzystania z takich usług. To właśnie największe korzyści outsourcingu IT, chociaż w przypadku Twojego biznesu może chodzić o jeszcze inne, np. dostęp do specjalistów, do których trudno dotrzeć inną drogą. Zewnętrzna opieka informatyczna wiąże się zazwyczaj z wyższymi stawkami niż w przypadku pracowników etatowych, ale przeważnie będziesz ich potrzebować tylko przez określoną liczbę godzin w miesiącu.
Dla wielu firm w Europie i na świecie ważnym źródłem ekspertów IT jest Polska. Według Eurostatu średni koszt pracy w UE wynosił w 2022 roku 28,50 euro za godzinę, a w Polsce – 11 euro. Oznacza to, że w Polsce średni koszt godzinnej pracy jest o połowę niższy od średniej unijnej.
Źródło: Eurostat
Jeśli chodzi o IT, polski programista zarabia średnio 95 zł za godzinę, co nadal jest stawką znacznie poniżej średniego kosztu pracy w UE.
Źródło: Erieri
Rozwiązanie problemów kadrowych
Możesz szukać specjalisty, którego zatrudnisz na etat. To wymaga przeprowadzenia czasochłonnej rekrutacji. W końcu znajdziesz odpowiednią osobę. A co jeśli okaże się, że nie spełnia oczekiwań? Wtedy ją zwolnisz i stracisz czas, musisz zachować okres wypowiedzenia. W przypadku wyboru usługi outsourcingu IT możesz wynegocjować optymalne warunki – ustalić szybkość reakcji na zgłaszaną potrzebę pomocy, krótki okres wypowiedzenia w razie niezadowolenia i wynagrodzenie wyłącznie za realizowane usługi. Pracownikowi przysługuje urlop, więc wtedy nie skorzystasz z jego usług. Zewnętrzny zespół IT może zapewnić stałe wsparcie – nawet przez całą dobę.
Wiedza wielu specjalistów
Usługa outsourcingu IT może zapewniać wsparcie różnych ekspertów mających wiedzę z określonych specjalizacji. Jeden pracownik nigdy tego nie zapewni, gdyż informatyk nie może się specjalizować we wszystkich dziedzinach związanych z branżą.
Skalowalność usługi
Z czasem Twoje potrzeby w zakresie usług IT mogą rosnąć. Zewnętrzny dostawca jest zazwyczaj w stanie szybko dostosować ofertę do Twoich oczekiwań. Jednocześnie będzie to kosztować jedynie część kwoty, z jaką wiązałoby się zbudowanie wewnętrznego zespołu.
Mniejsza liczba wewnętrznych pracowników
Koszty zatrudnienia są wysokie i z roku na rok coraz wyższe. Poprzez zewnętrzne usługi IT ograniczasz liczbę osób zatrudnianych na podstawie umowy o pracę. Nie musisz płacić pełnoetatowej pensji.
Poszerzenie wiedzy Twojego zespołu
Masz specjalistów IT w firmie? Nie możesz wymagać, aby znali się na wszystkim. Outsourcing informatyczny może być dla nich sposobem na zwiększenie wiedzy z określonej dziedziny, co pozwoli im lepiej wykonywać swoją pracę.
Zwiększenie bezpieczeństwa IT w firmie
Rozwiązania informatyczne w przedsiębiorstwie wymagają ciągłej uwagi. Obejmuje to m.in. bezpieczeństwo sieci, odzyskiwanie danych i tworzenie kopii zapasowych, zgodność z przepisami i nie tylko. Zewnętrzna obsługa IT stawia na sprawdzone narzędzia i rozwiązania, jest z nimi na czasie. Ma doświadczenie w radzeniu sobie z przeróżnymi problemami.
Uzyskujesz dostęp do specjalistów
Eurostat wyliczył, że 53% firm ma problem ze znalezieniem odpowiednich ekspertów z branży IT. Wprawdzie to dane z 2017 roku, ale wskazują na istniejący problem. Fakt, że outsourcing informatyczny cieszy się rosnącym zainteresowaniem, wskazuje, iż właśnie za pomocą tej usługi przedsiębiorstwa rozwiązują problemy z deficytem ekspertów.
Źródło: Eurostat
Szybkie usuwanie błędów
Awarie systemów czy inne problemy związane ze sprzętem i oprogramowaniem mogą być bardzo kosztowne dla Twojego przedsiębiorstwa. Nie możesz sobie pozwolić na długie przestoje. Zewnętrzna firma IT jest w stanie im zapobiec.
Elastyczność
Być może masz swój zespół IT, który dobrze sobie radzi. Wewnętrznym specjalistom przydarza się jednak przebywać na zwolnieniu lekarskim czy urlopie wypoczynkowym, w czasie gdy najbardziej ich potrzebujesz. Outsourcing informatyczny nie musi być rozwiązaniem na co dzień, a jedynie w razie potrzeby. Firma może zawsze zapewnić wsparcie. Natomiast w każdym przypadku przelicz, które rozwiązanie jest bardziej opłacalne dla Twojego biznesu. Czy na pewno potrzebujesz specjalisty na pełny etat? Określ, jakie ma zadania do wykonania i skonsultuj, ile by kosztowały w ramach outsourcingu IT. Być może osiągniesz dzięki zmianie oszczędności!
Minusy outsourcingu informatycznego
Takie usługi mają mnóstwo zalet, ale nie są pozbawione wad. Po pierwsze, nie każdej firmie odpowiada, że np. kwestie związane z bezpieczeństwem firmowych danych są powierzone zewnętrznemu podmiotowi. Obawiają się mniejszej kontroli niż w przypadku kiedy to zadanie byłoby wykonywane przez pracowników firmy. Drugim problemem jest kwestia trafienia na niekompetentną firmę, która kieruje do realizacji zadań niedoświadczonych pracowników. Aby temu przeciwdziałać, warto wybierać wyłącznie marki, mające bardzo dobre opinie. Trzecim kłopotem może być komunikacja, czyli szybkość reakcji. Zazwyczaj oczekujesz ekspresowej realizacji, szczególnie jeśli chodzi o kwestie bezpieczeństwa. Czy firma to zapewni? Innym problemem są morale pracowników. Jeśli firma korzysta z outsourcingu, specjalista może mieć obawy co do swojej przyszłości. W konsekwencji będzie zniechęcony do dalszej pracy, mniej zmotywowany, przez co spadnie jego wydajność.
Podsumowanie: czy outsourcing się opłaca?
W większości przypadków warto sięgnąć po takie usługi – szczególnie jeśli nie potrzebujesz wewnętrznego zespołu specjalistów. Przelicz, ile możesz dzięki temu zaoszczędzić. Określ, jakie masz zadania do wykonania, zapytaj o koszt sprawdzone firmy, które mają pozytywne opinie. Według ankiety przeprowadzonej przez markę Syntax, 83% nadzorujących IT zleca działania związane z bezpieczeństwem firmom zewnętrznym. Natomiast z danych Clutch wynika, że już w 2019 roku 37% badanych sięgało po outsourcing IT. Sprawdź i oceń, czy to rozwiązanie dla Twojej firmy.