Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    content marketing plansza
    Czym jest thin content i jak wpływa na pozycję strony internetowej?
    22 maja 2024
    Wyszukiwarka Google Grafika
    Jak pozycjonować grafikę w Google?
    21 września 2023
    google
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Framework – co to? Najważniejsze informacje
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Społeczny dowód słuszności w internecie
    Social Proof w e-commerce. Jak go używać? Przykłady i pomysły
    1 grudnia 2023
    Reklamy graficzne
    Rozmiary reklam graficznych – kampanie w Google
    5 maja 2023
    Ścieżka zakupowa konsumenta
    Ścieżka zakupowa klienta – jak ją stworzyć? Poznaj nasze rady
    29 stycznia 2024
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Mail powitalny
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Własna platforma do wideokonferencji
    Własna platforma do wideokonferencji – czy to dobry wybór?
    14 czerwca 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Outsourcing IT – czy warto? Wady i zalety
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Outsourcing w branży IT
Responsywnie.pl > Web Development > Outsourcing IT – czy warto? Wady i zalety
Web Development

Outsourcing IT – czy warto? Wady i zalety

Paweł Czarnuszewicz
Data ostatniej aktualizacji: 2023/08/30 o 14:26
Paweł Czarnuszewicz Opublikowano 30 sierpnia 2023
9 min
Udostępnij

Przedsiębiorstwa zazwyczaj nie zatrudniają ekspertów z każdej dziedziny, która przydaje się w ich działalności. Często zatrudnienie na etat po prostu się nie opłaca, bo potrzebują specjalisty, np. na kilka godzin w miesiącu. W wielu przypadkach chodzi o ekspertów związanych z IT. W rozwiązaniu takich problemów pomaga outsourcing. Sprawdź, na czym polega i dlaczego warto na niego postawić.

Spis treści
Outsourcing – co to?Outsourcing IT – najczęściej delegowane zadania10 korzyści z outsourcingu ITOszczędnościRozwiązanie problemów kadrowychWiedza wielu specjalistówSkalowalność usługiMniejsza liczba wewnętrznych pracownikówPoszerzenie wiedzy Twojego zespołuZwiększenie bezpieczeństwa IT w firmieUzyskujesz dostęp do specjalistówSzybkie usuwanie błędówElastycznośćMinusy outsourcingu informatycznegoPodsumowanie: czy outsourcing się opłaca?

Outsourcing – co to?

Optymalizacja wydatków jest kluczowa w przedsiębiorstwach. Outsourcing to jedno z działań, które daje takie możliwości. Polega na korzystaniu z zewnętrznych podmiotów, które zajmują się obsługą informatyczną firm. Zatrudnienie całego zespołu, który byłby w przedsiębiorstwie odpowiedzialny za takie zadania, przeważnie jest nieopłacalne. Outsourcing pozwala rozliczyć się za wykonanie wyłącznie określonej usługi, cyklicznie lub jednorazowo.

Według Deloitte najczęstszą przyczyną decydowania się na outsourcing są:

  • redukcja kosztów – 70% ankietowanych,
  • elastyczność – 40%,
  • szybkość wejścia na rynek – 20%,
  • dostęp do narzędzi i procesów oraz sprawność – 15%.

Dlaczego firmy decydują się na outsourcing?
Źródło: Deloitte

Jeśli chodzi o outsourcing usług IT, rynek rośnie z roku na rok. W USA prognozy zakładają nieustanny wzrost – przynajmniej do 2027 roku.

Outsourcing w branży informatycznej
Źródło: Brocoders

Co więcej, w przypadku outsourcingu IT często nie ma potrzeby realizowania usług na miejscu u klienta. Dzięki temu możliwe jest stawianie na usługi outsourcingu IT wykonywane przez specjalistów z innego miasta czy nawet kraju.

Według Grand View Research globalny rynek usług IT w 2020 roku był wart około 715,93 mld USD. Natomiast wielkość globalnego rynku outsourcingu została wyceniona na 556,67 mld USD, co stanowi 77,75% całego rynku.

Outsourcing IT – najczęściej delegowane zadania

Firmy przekazują na zewnątrz różne zadania. Najczęściej oferowane na takiej zasadzie usługi informatyczne proponowane przez podmioty w Polsce i na świecie to:

  • hosting – zasoby potrzebne do prowadzenia stron firmowych czy sklepów WWW;
  • testowanie oprogramowania;
  • tworzenie oprogramowania, w tym stron internetowych oraz aplikacji mobilnych;
  • wsparcie techniczne;
  • rozwój i zarządzanie bazami danych;
  • projektowanie i konfiguracja infrastruktury IT.

Oceń, jakie usługi outsourcingu IT mają zastosowanie w Twojej firmie. Uzyskane dzięki temu rozwiązania technologiczne mogą usprawnić biznes i spowodować, że skupisz się na tym, w czym się specjalizujesz.

10 korzyści z outsourcingu IT

Zewnętrzne usługi informatyczne mają wiele zalet. Z jakich powodów warto na nie postawić?

Oszczędności

Jak wspominaliśmy, z badania Deloitte wynika, że oszczędności to najczęstsza przyczyna korzystania z takich usług. To właśnie największe korzyści outsourcingu IT, chociaż w przypadku Twojego biznesu może chodzić o jeszcze inne, np. dostęp do specjalistów, do których trudno dotrzeć inną drogą. Zewnętrzna opieka informatyczna wiąże się zazwyczaj z wyższymi stawkami niż w przypadku pracowników etatowych, ale przeważnie będziesz ich potrzebować tylko przez określoną liczbę godzin w miesiącu.

Dla wielu firm w Europie i na świecie ważnym źródłem ekspertów IT jest Polska. Według Eurostatu średni koszt pracy w UE wynosił w 2022 roku 28,50 euro za godzinę, a w Polsce – 11 euro. Oznacza to, że w Polsce średni koszt godzinnej pracy jest o połowę niższy od średniej unijnej.

Średnie zarobki w Europie
Źródło: Eurostat

Jeśli chodzi o IT, polski programista zarabia średnio 95 zł za godzinę, co nadal jest stawką znacznie poniżej średniego kosztu pracy w UE.

Średnie zarobki programistów w Polsce
Źródło: Erieri

Rozwiązanie problemów kadrowych

Możesz szukać specjalisty, którego zatrudnisz na etat. To wymaga przeprowadzenia czasochłonnej rekrutacji. W końcu znajdziesz odpowiednią osobę. A co jeśli okaże się, że nie spełnia oczekiwań? Wtedy ją zwolnisz i stracisz czas, musisz zachować okres wypowiedzenia. W przypadku wyboru usługi outsourcingu IT możesz wynegocjować optymalne warunki – ustalić szybkość reakcji na zgłaszaną potrzebę pomocy, krótki okres wypowiedzenia w razie niezadowolenia i wynagrodzenie wyłącznie za realizowane usługi. Pracownikowi przysługuje urlop, więc wtedy nie skorzystasz z jego usług. Zewnętrzny zespół IT może zapewnić stałe wsparcie – nawet przez całą dobę.

Wiedza wielu specjalistów

Usługa outsourcingu IT może zapewniać wsparcie różnych ekspertów mających wiedzę z określonych specjalizacji. Jeden pracownik nigdy tego nie zapewni, gdyż informatyk nie może się specjalizować we wszystkich dziedzinach związanych z branżą.

Skalowalność usługi

Z czasem Twoje potrzeby w zakresie usług IT mogą rosnąć. Zewnętrzny dostawca jest zazwyczaj w stanie szybko dostosować ofertę do Twoich oczekiwań. Jednocześnie będzie to kosztować jedynie część kwoty, z jaką wiązałoby się zbudowanie wewnętrznego zespołu.

Mniejsza liczba wewnętrznych pracowników

Koszty zatrudnienia są wysokie i z roku na rok coraz wyższe. Poprzez zewnętrzne usługi IT ograniczasz liczbę osób zatrudnianych na podstawie umowy o pracę. Nie musisz płacić pełnoetatowej pensji.

Poszerzenie wiedzy Twojego zespołu

Masz specjalistów IT w firmie? Nie możesz wymagać, aby znali się na wszystkim. Outsourcing informatyczny może być dla nich sposobem na zwiększenie wiedzy z określonej dziedziny, co pozwoli im lepiej wykonywać swoją pracę.

Zwiększenie bezpieczeństwa IT w firmie

Rozwiązania informatyczne w przedsiębiorstwie wymagają ciągłej uwagi. Obejmuje to m.in. bezpieczeństwo sieci, odzyskiwanie danych i tworzenie kopii zapasowych, zgodność z przepisami i nie tylko. Zewnętrzna obsługa IT stawia na sprawdzone narzędzia i rozwiązania, jest z nimi na czasie. Ma doświadczenie w radzeniu sobie z przeróżnymi problemami.

Uzyskujesz dostęp do specjalistów

Eurostat wyliczył, że 53% firm ma problem ze znalezieniem odpowiednich ekspertów z branży IT. Wprawdzie to dane z 2017 roku, ale wskazują na istniejący problem. Fakt, że outsourcing informatyczny cieszy się rosnącym zainteresowaniem, wskazuje, iż właśnie za pomocą tej usługi przedsiębiorstwa rozwiązują problemy z deficytem ekspertów.

Zapotrzebowanie na pracowników - wykres
Źródło: Eurostat

Szybkie usuwanie błędów

Awarie systemów czy inne problemy związane ze sprzętem i oprogramowaniem mogą być bardzo kosztowne dla Twojego przedsiębiorstwa. Nie możesz sobie pozwolić na długie przestoje. Zewnętrzna firma IT jest w stanie im zapobiec.

Elastyczność

Być może masz swój zespół IT, który dobrze sobie radzi. Wewnętrznym specjalistom przydarza się jednak przebywać na zwolnieniu lekarskim czy urlopie wypoczynkowym, w czasie gdy najbardziej ich potrzebujesz. Outsourcing informatyczny nie musi być rozwiązaniem na co dzień, a jedynie w razie potrzeby. Firma może zawsze zapewnić wsparcie. Natomiast w każdym przypadku przelicz, które rozwiązanie jest bardziej opłacalne dla Twojego biznesu. Czy na pewno potrzebujesz specjalisty na pełny etat? Określ, jakie ma zadania do wykonania i skonsultuj, ile by kosztowały w ramach outsourcingu IT. Być może osiągniesz dzięki zmianie oszczędności!

Minusy outsourcingu informatycznego

Takie usługi mają mnóstwo zalet, ale nie są pozbawione wad. Po pierwsze, nie każdej firmie odpowiada, że np. kwestie związane z bezpieczeństwem firmowych danych są powierzone zewnętrznemu podmiotowi. Obawiają się mniejszej kontroli niż w przypadku kiedy to zadanie byłoby wykonywane przez pracowników firmy. Drugim problemem jest kwestia trafienia na niekompetentną firmę, która kieruje do realizacji zadań niedoświadczonych pracowników. Aby temu przeciwdziałać, warto wybierać wyłącznie marki, mające bardzo dobre opinie. Trzecim kłopotem może być komunikacja, czyli szybkość reakcji. Zazwyczaj oczekujesz ekspresowej realizacji, szczególnie jeśli chodzi o kwestie bezpieczeństwa. Czy firma to zapewni? Innym problemem są morale pracowników. Jeśli firma korzysta z outsourcingu, specjalista może mieć obawy co do swojej przyszłości. W konsekwencji będzie zniechęcony do dalszej pracy, mniej zmotywowany, przez co spadnie jego wydajność.

Podsumowanie: czy outsourcing się opłaca?

W większości przypadków warto sięgnąć po takie usługi – szczególnie jeśli nie potrzebujesz wewnętrznego zespołu specjalistów. Przelicz, ile możesz dzięki temu zaoszczędzić. Określ, jakie masz zadania do wykonania, zapytaj o koszt sprawdzone firmy, które mają pozytywne opinie. Według ankiety przeprowadzonej przez markę Syntax, 83% nadzorujących IT zleca działania związane z bezpieczeństwem firmom zewnętrznym. Natomiast z danych Clutch wynika, że już w 2019 roku 37% badanych sięgało po outsourcing IT. Sprawdź i oceń, czy to rozwiązanie dla Twojej firmy.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
W jaki sposób renderować stronę internetową?
Czym jest wireframe w UI/UX?
Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
Redesign, czyli jak z głową przebudować stronę internetową
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Paweł Czarnuszewicz
Paweł Czarnuszewicz
Programista ze specjalizacją w tworzeniu stron internetowych, z pasją do optymalizacji kodu i dbałością o szczegóły. W branży IT od wielu lat.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?