Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Kampania dsa w Google Ads
    Kampania DSA w Google Ads. Przygotowanie krok po kroku
    22 lutego 2024
    Wtyczki wordpress do sociali
    8 najlepszych wtyczek WordPress do social mediów
    5 maja 2023
    fFltr algorytmiczny
    Filtr Google – czym jest i jak wyprowadzić z niego witrynę?
    23 lutego 2024
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    Single page wady i zalety
    Strony one page – zalety i wady
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    branża retail
    Branża retail – czym jest? Opis i przykłady
    2 czerwca 2023
    Formularz na stronę internetową
    Formularz kontaktowy na stronę internetową – jak go stworzyć i dlaczego warto?
    5 maja 2023
    q-commerce
    Q-commerce – czy szybki handel zrewolucjonizuje rynek?
    2 czerwca 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Najpopularniejsze polskie firmy za granicą
    Najbardziej znane polskie marki na całym świecie
    20 października 2023
    influencer-jak-wybrac
    Jak wybrać influencera / blogera do współpracy?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Czym jest R&D i czy warto w to inwestować?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Research and development
Responsywnie.pl > Biznes > Czym jest R&D i czy warto w to inwestować?
Biznes

Czym jest R&D i czy warto w to inwestować?

Piotr Sztuka
Data ostatniej aktualizacji: 2023/11/17 o 12:22
Piotr Sztuka Opublikowano 17 listopada 2023
8 min
Udostępnij

Innowacyjne rozwiązania są niezbędne do rozwoju działalności. Odgrywają kluczową rolę m.in. w medycynie czy technologii, dlatego inwestuje się w nie duże pieniądze. Nowe rozwiązania z czasem stają się coraz powszechniejsze i pozwalają radzić sobie z kolejnymi wyzwaniami. Zazwyczaj opracowywaniem takich nowoczesnych koncepcji zajmują się pracownicy działu R&D („research and development”). Dział ten istnieje nie tylko w wymienionych branżach, ale również m.in. w marketingu. Czy warto zainwestować w badania i rozwój? Dowiedz się więcej o R&D.

Spis treści
R&D – co oznacza?R&D w PolsceCzy prace badawczo-rozwojowe sprawdzą się w każdej firmie?Research & Development – budować własny zespół czy zlecić prace zewnętrznej firmie?Jak weryfikować działania zespołu R&D?

R&D – co oznacza?

R&D to skrótowiec od „research and development”, czyli badania i rozwój. To zazwyczaj w tym dziale powstają innowacyjne pomysły. W kontekście biznesowym to działalność, którą podejmują firmy, aby opracować nowe produkty, usługi, procesy lub ulepszyć te, które już istnieją. Tworzeniu R&D towarzyszy ryzyko, gdyż nie ma pewności, czy podejmowane inicjatywy przyniosą efekt i czy w ogóle możliwe jest osiągnięcie założeń. Przykładem są badania nad skutecznymi lekami na choroby, z którymi ludzkość sobie jeszcze nie radzi.

Prace badawczo-rozwojowe są niezbędne dla firm, które chcą się rozwijać i utrzymywać na rynku lub budować przewagę konkurencyjną. Dzięki nim ulepszają swoją ofertę, mają klientów i osiągają oczekiwane wyniki.

Działy R&D potrzebne są nie tylko w tak wymagających i ważnych społecznie branżach jak medycyna, ale również w marketingu, w przypadku którego prace badawczo-rozwojowe opierają się głównie na tworzeniu narzędzi, które automatyzują procesy, powodują, że działania są skuteczniejsze. Ile na R&D wydają największe firmy? Poniższe dane pochodzą z 2022 roku.

Ile na R&D wydają największe firmy?

R&D w Polsce

A jak kwestie badawczo-rozwojowe wyglądają w Polsce? Jak informuje Grupa Polskiego Funduszu Rozwoju, w 2020 roku przeznaczono na nie w Polsce ponad 7,3 mld euro. To oznacza wynik o 3,4% większy niż rok wcześniej i o ponad 540% lepszy niż w roku dołączenia do UE. Polsce jednak daleko do krajów, które najwięcej inwestują w takie działania. We wspomnianym roku Niemcy wydały na ten cel ponad 105 mld euro. Kraje takie jak Szwecja, Belgia czy Austria na R&D przekazują ponad 3% PKB. W Polsce w 2020 roku było to 1,4%. Czy takie badania i prace rozwojowe to dobry kierunek w każdej działalności?

Czy prace badawczo-rozwojowe sprawdzą się w każdej firmie?

Takie działania mogą Ci się kojarzyć z laboratoriami, odkrywaniem przełomowych technologii, zastosowaniem zaawansowanej aparatury naukowej. Wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy, że proces badawczo-rozwojowy ma zastosowanie w ich działalności. Innowacje pomagają wprowadzić korzystne zmiany. Nowe koncepcje pozwalają zwiększyć produkcję przy takich samych nakładach, pozwalają poprawić wydajność i doprowadzić docelowo do wzrostu gospodarczego.

Poniżej znajduje się grafika, która przedstawia procent globalnych wydatków na badania i prace rozwojowe w 2021 r. w poszczególnych rodzajach działalności. Najwięcej – 19,5% – wydawano w branży oprogramowania i internetu. Drugą pozycję zajęły inne branże, kolejną związane ze zdrowiem (16,8%), a następne chemikalia i sprzęt.

Procent globalnych wydatków na badania i prace rozwojowe w 2021 r.
Źródło

Twojej działalności nie ma wśród wyżej wymienionych? To nie oznacza, że prace rozwojowe i badania nie są dla Ciebie. Z pewnością można znaleźć rozwiązania, dzięki którym usprawnisz funkcjonowanie firmy. Specjaliści mogą testować usprawnienia, metody zwiększające bezpieczeństwo, nowe techniki realizacji projektów i nie tylko.

Oczywiście R&D wymaga środków. Możesz pozyskać je z funduszy unijnych. Obserwuj pojawiające się opcje dofinansowania, aby nie przegapić końca naboru wniosków.

Research & Development – budować własny zespół czy zlecić prace zewnętrznej firmie?

Przedsiębiorcy praktykują różne rozwiązania. Jedni powierzają badania i prace rozwojowe zewnętrznym podmiotom, a inni budują dział R&D samodzielnie. Oba sposoby mają wady i zalety. Który jest lepszy?

Coraz więcej firm decyduje się organizować dział odpowiedzialny za badania i prace rozwojowe. Co jakiś czas pojawiają się informacje o inwestycjach w centra badań. W Polsce zapowiedzieli je lub już realizują IAV (branża automotive – do 2025 roku zatrudni nawet 1000 osób), Viessman, Safran Group (silniki lotnicze), Dell i Netflix.

Korzystanie z usług zewnętrznego R&D to dobry pomysł m.in. dla firmy, która chce zlecić określone badania. Jeśli to prace rozwojowe związane tylko z daną koncepcją, realizowane czasowo, a nie ciągle, nie trzeba budować własnego działu R&D i zatrudniać specjalistów. Zewnętrznej firmie płaci się za wykonanie określonych zadań. To optymalny wybór pod względem ekonomicznym. Do takiej firmy należy np. projektowanie rozwiązań, które usprawnią proces produkcyjny. Dzięki temu możesz skupić się na kluczowych celach prowadzenia działalności. Za opracowanie wdrożeń odpowiada zewnętrzny zespół, który ma do tego odpowiednie zasoby – narzędzia i specjalistów.

Zatrudnienie firmy do takich realizacji wiąże się również z ryzykiem. Przede wszystkim nie będziesz mieć kontroli nad przebiegiem procesu – w odróżnieniu od sytuacji, gdy za prace rozwojowe i badania odpowiadałby wewnętrzny dział R&D. Mogą pojawić się problemy z komunikacją, wątpliwości co do jakości usługi, nieoczekiwane koszty. Jeżeli ostatecznie plan nie zostanie zrealizowany, stracisz czas i pieniądze. Poza tym chodzi jeszcze o bezpieczeństwo danych – dodatkowy podmiot, który ma do nich dostęp, to dodatkowe ryzyko.
Dlatego wybór zewnętrznej firmy powinien być przemyślany. Stawiaj wyłącznie na polecanych wykonawców, najlepiej na podstawie rekomendacji przedsiębiorców, których znasz osobiście.

Czy wewnętrzny dział R&D to optymalne rozwiązanie? W jego przypadku sam wybierasz, kto będzie odpowiedzialny za badania, znajdujesz fachowców, którzy będą wykonywać poszczególne zadania. Możesz na bieżąco doglądać prace, analizować postępy, ewentualnie zatrudnić nowego specjalistę na miejsce tego, który nie wywiązuje się ze swoich obowiązków.

Wewnętrzny dział oznacza jednak ponoszenie kosztów zatrudnienia pracowników. Jeśli chcesz mieć kontrolę nad inicjatywami R&D, musisz temu poświęcać czas, co oznacza, że możesz go mieć za mało, by skoncentrować się na innych ważnych kwestiach związanych z działalnością. Nie jest pewne, czy od razu znajdziesz odpowiednie osoby odpowiedzialne za badania. Być może trafisz na takie, które znakomicie zaprezentują się podczas rozmowy, ale nie będzie się to przekładać na zaangażowanie w pracy.

Nie ma idealnego rozwiązania. Jedno i drugie wymaga przygotowania, aby zmniejszyć ryzyko niepowodzenia.

Jak weryfikować działania zespołu R&D?

Bez względu na to, na jakiej zasadzie funkcjonuje R&D, Twoim celem jest rozwój. Nie chodzi jednak wyłącznie o generowanie innowacji. Musisz oceniać także ich efektywność. Zrobisz to za pomocą przeróżnych narzędzi i metod, dzięki którym określisz wpływ badań na postępy firmy. Jak to zrobić? Możesz przeprowadzić:

  • analizę satysfakcji klienta,
  • testy pilotażowe,
  • analizę zwrotu z inwestycji,
  • ocenę jakości nowo opracowanych rozwiązań,
  • analizę adaptacji rynkowej.

Na bieżąco monitoruj rozwój, oceniaj badania i wpływ poszczególnych wdrożeń na działalność. Takie odpowiedzialne podejście zwiększy szanse na to, że bezpieczeństwo pracowników wzrośnie, poprawi się efektywność firmy, będzie można stworzyć lepszy produkt lub osiągnąć inne cele.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
Generator nazwy firmy – 11 sprawdzonych narzędzi
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Piotr Sztuka
Piotr Sztuka
Z SEO i content marketingiem związany od 2012 roku. Pasjonat marketingu internetowego, sportu i prostych podróży.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?