Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    12 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    5 maja 2023
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    Najnowsze
    Aromamarketing – czym jest i jak działa marketing zapachowy?
    20 listopada 2023
    Pozytywne opinie w Google – jak je pozyskiwać? 12 sposobów
    13 listopada 2023
    Marketing relacji – czym jest i jak działa?
    27 października 2023
    OKR – czym są i jak na nich pracować?
    27 października 2023
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak prowadzić konto firmowe na Instagramie? Porady i przykłady
    18 października 2023
    Sprzedaż na Pintereście – jak zacząć i na co zwrócić uwagę?
    15 sierpnia 2023
    Grupa na Facebook – założenie i jej rozwój
    2 czerwca 2023
    Konto firmowe na TikToku – jak je założyć i co daje?
    5 maja 2023
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Wyszukiwarka Google Grafika
    Jak pozycjonować grafikę w Google?
    21 września 2023
    Pozycjonowanie long tail
    Frazy long tail i ich wpływ na pozycjonowanie
    6 października 2023
    Popełniane błędy w kampanii Google Ads
    4 podstawowe błędy w kampanii Google Ads
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Voice search (wyszukiwanie głosowe) a SEO – co musisz wiedzieć?
    8 listopada 2023
    Google AdSense – jak działa, zasady, poradnik
    7 listopada 2023
    Frazy long tail i ich wpływ na pozycjonowanie
    6 października 2023
    Jak pozycjonować grafikę w Google?
    21 września 2023
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Framework – co to? Najważniejsze informacje
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
    Outsourcing IT – czy warto? Wady i zalety
    30 sierpnia 2023
    Redesign, czyli jak z głową przebudować stronę internetową
    6 kwietnia 2023
    Plik .htaccess – czym jest, do czego służy i jak go stworzyć?
    6 kwietnia 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Społeczny dowód słuszności w internecie
    Social Proof w e-commerce. Jak go używać? Przykłady i pomysły
    1 grudnia 2023
    Reklamy graficzne
    Rozmiary reklam graficznych – kampanie w Google
    5 maja 2023
    Co to jest CRM?
    Co to jest system CRM? Definicja i przykłady
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Social Proof w e-commerce. Jak go używać? Przykłady i pomysły
    1 grudnia 2023
    Idealna karta produktu – jak ją stworzyć? Przykłady i pomysły
    5 października 2023
    Czym jest i do czego służy Google Shopping?
    14 czerwca 2023
    Omnichannel – czym jest i czy warto korzystać z tego kanału sprzedaży?
    2 czerwca 2023
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Własna platforma do wideokonferencji
    Własna platforma do wideokonferencji – czy to dobry wybór?
    14 czerwca 2023
    modele rozliczeń działań reklamowych
    CPC, CPA, CPM i CPV, czyli rodzaje rozliczeń kampanii reklamowych
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Generator nazwy firmy – 11 sprawdzonych narzędzi
    7 listopada 2023
    Najbardziej znane polskie marki na całym świecie
    20 października 2023
    Ile kosztuje przesyłka za pobraniem?
    26 września 2023
    Reklamacja, rękojmia i gwarancja- różnice. Co się bardziej opłaca?
    31 sierpnia 2023
Szukaj
  • Newsy
  • Baza wiedzy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Czym jest R&D i czy warto w to inwestować?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
  • Baza wiedzy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Research and development
Responsywnie.pl > Blog > Biznes > Czym jest R&D i czy warto w to inwestować?
Biznes

Czym jest R&D i czy warto w to inwestować?

Piotr Sztuka
Data ostatniej aktualizacji: 2023/11/17 o 12:22
Piotr Sztuka Opublikowano 17 listopada 2023
8 min
Udostępnij

Innowacyjne rozwiązania są niezbędne do rozwoju działalności. Odgrywają kluczową rolę m.in. w medycynie czy technologii, dlatego inwestuje się w nie duże pieniądze. Nowe rozwiązania z czasem stają się coraz powszechniejsze i pozwalają radzić sobie z kolejnymi wyzwaniami. Zazwyczaj opracowywaniem takich nowoczesnych koncepcji zajmują się pracownicy działu R&D („research and development”). Dział ten istnieje nie tylko w wymienionych branżach, ale również m.in. w marketingu. Czy warto zainwestować w badania i rozwój? Dowiedz się więcej o R&D.

Spis treści
R&D – co oznacza?R&D w PolsceCzy prace badawczo-rozwojowe sprawdzą się w każdej firmie?Research & Development – budować własny zespół czy zlecić prace zewnętrznej firmie?Jak weryfikować działania zespołu R&D?

R&D – co oznacza?

R&D to skrótowiec od „research and development”, czyli badania i rozwój. To zazwyczaj w tym dziale powstają innowacyjne pomysły. W kontekście biznesowym to działalność, którą podejmują firmy, aby opracować nowe produkty, usługi, procesy lub ulepszyć te, które już istnieją. Tworzeniu R&D towarzyszy ryzyko, gdyż nie ma pewności, czy podejmowane inicjatywy przyniosą efekt i czy w ogóle możliwe jest osiągnięcie założeń. Przykładem są badania nad skutecznymi lekami na choroby, z którymi ludzkość sobie jeszcze nie radzi.

Prace badawczo-rozwojowe są niezbędne dla firm, które chcą się rozwijać i utrzymywać na rynku lub budować przewagę konkurencyjną. Dzięki nim ulepszają swoją ofertę, mają klientów i osiągają oczekiwane wyniki.

Działy R&D potrzebne są nie tylko w tak wymagających i ważnych społecznie branżach jak medycyna, ale również w marketingu, w przypadku którego prace badawczo-rozwojowe opierają się głównie na tworzeniu narzędzi, które automatyzują procesy, powodują, że działania są skuteczniejsze. Ile na R&D wydają największe firmy? Poniższe dane pochodzą z 2022 roku.

Ile na R&D wydają największe firmy?

R&D w Polsce

A jak kwestie badawczo-rozwojowe wyglądają w Polsce? Jak informuje Grupa Polskiego Funduszu Rozwoju, w 2020 roku przeznaczono na nie w Polsce ponad 7,3 mld euro. To oznacza wynik o 3,4% większy niż rok wcześniej i o ponad 540% lepszy niż w roku dołączenia do UE. Polsce jednak daleko do krajów, które najwięcej inwestują w takie działania. We wspomnianym roku Niemcy wydały na ten cel ponad 105 mld euro. Kraje takie jak Szwecja, Belgia czy Austria na R&D przekazują ponad 3% PKB. W Polsce w 2020 roku było to 1,4%. Czy takie badania i prace rozwojowe to dobry kierunek w każdej działalności?

Czy prace badawczo-rozwojowe sprawdzą się w każdej firmie?

Takie działania mogą Ci się kojarzyć z laboratoriami, odkrywaniem przełomowych technologii, zastosowaniem zaawansowanej aparatury naukowej. Wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy, że proces badawczo-rozwojowy ma zastosowanie w ich działalności. Innowacje pomagają wprowadzić korzystne zmiany. Nowe koncepcje pozwalają zwiększyć produkcję przy takich samych nakładach, pozwalają poprawić wydajność i doprowadzić docelowo do wzrostu gospodarczego.

Poniżej znajduje się grafika, która przedstawia procent globalnych wydatków na badania i prace rozwojowe w 2021 r. w poszczególnych rodzajach działalności. Najwięcej – 19,5% – wydawano w branży oprogramowania i internetu. Drugą pozycję zajęły inne branże, kolejną związane ze zdrowiem (16,8%), a następne chemikalia i sprzęt.

Procent globalnych wydatków na badania i prace rozwojowe w 2021 r.
Źródło

Twojej działalności nie ma wśród wyżej wymienionych? To nie oznacza, że prace rozwojowe i badania nie są dla Ciebie. Z pewnością można znaleźć rozwiązania, dzięki którym usprawnisz funkcjonowanie firmy. Specjaliści mogą testować usprawnienia, metody zwiększające bezpieczeństwo, nowe techniki realizacji projektów i nie tylko.

Oczywiście R&D wymaga środków. Możesz pozyskać je z funduszy unijnych. Obserwuj pojawiające się opcje dofinansowania, aby nie przegapić końca naboru wniosków.

Research & Development – budować własny zespół czy zlecić prace zewnętrznej firmie?

Przedsiębiorcy praktykują różne rozwiązania. Jedni powierzają badania i prace rozwojowe zewnętrznym podmiotom, a inni budują dział R&D samodzielnie. Oba sposoby mają wady i zalety. Który jest lepszy?

Coraz więcej firm decyduje się organizować dział odpowiedzialny za badania i prace rozwojowe. Co jakiś czas pojawiają się informacje o inwestycjach w centra badań. W Polsce zapowiedzieli je lub już realizują IAV (branża automotive – do 2025 roku zatrudni nawet 1000 osób), Viessman, Safran Group (silniki lotnicze), Dell i Netflix.

Korzystanie z usług zewnętrznego R&D to dobry pomysł m.in. dla firmy, która chce zlecić określone badania. Jeśli to prace rozwojowe związane tylko z daną koncepcją, realizowane czasowo, a nie ciągle, nie trzeba budować własnego działu R&D i zatrudniać specjalistów. Zewnętrznej firmie płaci się za wykonanie określonych zadań. To optymalny wybór pod względem ekonomicznym. Do takiej firmy należy np. projektowanie rozwiązań, które usprawnią proces produkcyjny. Dzięki temu możesz skupić się na kluczowych celach prowadzenia działalności. Za opracowanie wdrożeń odpowiada zewnętrzny zespół, który ma do tego odpowiednie zasoby – narzędzia i specjalistów.

Zatrudnienie firmy do takich realizacji wiąże się również z ryzykiem. Przede wszystkim nie będziesz mieć kontroli nad przebiegiem procesu – w odróżnieniu od sytuacji, gdy za prace rozwojowe i badania odpowiadałby wewnętrzny dział R&D. Mogą pojawić się problemy z komunikacją, wątpliwości co do jakości usługi, nieoczekiwane koszty. Jeżeli ostatecznie plan nie zostanie zrealizowany, stracisz czas i pieniądze. Poza tym chodzi jeszcze o bezpieczeństwo danych – dodatkowy podmiot, który ma do nich dostęp, to dodatkowe ryzyko.
Dlatego wybór zewnętrznej firmy powinien być przemyślany. Stawiaj wyłącznie na polecanych wykonawców, najlepiej na podstawie rekomendacji przedsiębiorców, których znasz osobiście.

Czy wewnętrzny dział R&D to optymalne rozwiązanie? W jego przypadku sam wybierasz, kto będzie odpowiedzialny za badania, znajdujesz fachowców, którzy będą wykonywać poszczególne zadania. Możesz na bieżąco doglądać prace, analizować postępy, ewentualnie zatrudnić nowego specjalistę na miejsce tego, który nie wywiązuje się ze swoich obowiązków.

Wewnętrzny dział oznacza jednak ponoszenie kosztów zatrudnienia pracowników. Jeśli chcesz mieć kontrolę nad inicjatywami R&D, musisz temu poświęcać czas, co oznacza, że możesz go mieć za mało, by skoncentrować się na innych ważnych kwestiach związanych z działalnością. Nie jest pewne, czy od razu znajdziesz odpowiednie osoby odpowiedzialne za badania. Być może trafisz na takie, które znakomicie zaprezentują się podczas rozmowy, ale nie będzie się to przekładać na zaangażowanie w pracy.

Nie ma idealnego rozwiązania. Jedno i drugie wymaga przygotowania, aby zmniejszyć ryzyko niepowodzenia.

Jak weryfikować działania zespołu R&D?

Bez względu na to, na jakiej zasadzie funkcjonuje R&D, Twoim celem jest rozwój. Nie chodzi jednak wyłącznie o generowanie innowacji. Musisz oceniać także ich efektywność. Zrobisz to za pomocą przeróżnych narzędzi i metod, dzięki którym określisz wpływ badań na postępy firmy. Jak to zrobić? Możesz przeprowadzić:

  • analizę satysfakcji klienta,
  • testy pilotażowe,
  • analizę zwrotu z inwestycji,
  • ocenę jakości nowo opracowanych rozwiązań,
  • analizę adaptacji rynkowej.

Na bieżąco monitoruj rozwój, oceniaj badania i wpływ poszczególnych wdrożeń na działalność. Takie odpowiedzialne podejście zwiększy szanse na to, że bezpieczeństwo pracowników wzrośnie, poprawi się efektywność firmy, będzie można stworzyć lepszy produkt lub osiągnąć inne cele.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Generator nazwy firmy – 11 sprawdzonych narzędzi
Najbardziej znane polskie marki na całym świecie
Ile kosztuje przesyłka za pobraniem?
Reklamacja, rękojmia i gwarancja- różnice. Co się bardziej opłaca?
Lojalność klientów – jak ją budować i rozwijać?
Piotr Sztuka 17 listopada 2023 17 listopada 2023
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Piotr Sztuka
Piotr Sztuka
Z SEO i content marketingiem związany od 2012 roku. Pasjonat marketingu internetowego, sportu i prostych podróży.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Społeczny dowód słuszności w internecie
Social Proof w e-commerce. Jak go używać? Przykłady i pomysły
E-commerce 1 grudnia 2023
Marketing zapachowy
Aromamarketing – czym jest i jak działa marketing zapachowy?
Marketing 20 listopada 2023
Jak pozyskiwać pozytywne opinie w Google?
Pozytywne opinie w Google – jak je pozyskiwać? 12 sposobów
Marketing 13 listopada 2023
Wyszukiwanie głosowe
Voice search (wyszukiwanie głosowe) a SEO – co musisz wiedzieć?
SEO/SEM 8 listopada 2023
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?