Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    content marketing plansza
    Czym jest thin content i jak wpływa na pozycję strony internetowej?
    22 maja 2024
    Wyszukiwarka Google Grafika
    Jak pozycjonować grafikę w Google?
    21 września 2023
    google
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Framework – co to? Najważniejsze informacje
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Społeczny dowód słuszności w internecie
    Social Proof w e-commerce. Jak go używać? Przykłady i pomysły
    1 grudnia 2023
    Reklamy graficzne
    Rozmiary reklam graficznych – kampanie w Google
    5 maja 2023
    Ścieżka zakupowa konsumenta
    Ścieżka zakupowa klienta – jak ją stworzyć? Poznaj nasze rady
    29 stycznia 2024
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Mail powitalny
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Własna platforma do wideokonferencji
    Własna platforma do wideokonferencji – czy to dobry wybór?
    14 czerwca 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Zapytania ofertowe
Responsywnie.pl > Biznes > RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
Biznes

RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych

Paweł Czarnuszewicz
Data ostatniej aktualizacji: 2024/01/14 o 15:05
Paweł Czarnuszewicz Opublikowano 14 stycznia 2024
10 min
Udostępnij

Poprzez zapytania ofertowe pozyskuje się m.in. dostawców produktów i usług. Korzysta się z nich, aby znaleźć najlepszego. Należy przygotować odpowiednią, poprawną treść i oczekiwać odpowiedzi. Najważniejsze elementy takiego zapytania są zawsze takie same. Co warto o nich wiedzieć? Co ukrywa się pod skrótowcami RFI, RFP i RFQ?

Spis treści
Zapytania ofertowe – co to jest i jakie obowiązują zasady?RFI (request for information) – prośba o informacjęCo powinno zawierać RFI?Jakie zastosowanie mają RFI?RFI – dobre praktykiRFP (request for proposal) – prośba o propozycjęRFP – kiedy ma zastosowanie?Co powinno zawierać zapytanie ofertowe RFP?Jak przygotować RFP?RFQ (request for quotation) – prośba o ofertęRFQ – istotne cechy zapytaniaRFQ – przygotowanie dokumentu i wybór firmyNajważniejsze różnice między RFI, RFP i RFQ

Zapytania ofertowe – co to jest i jakie obowiązują zasady?

W międzynarodowych transakcjach handlowych wykorzystuje się dokument RFP, czyli Request For Proposal. Jego odpowiednikiem w Polsce jest zapytanie ofertowe. Skorzystanie z niego wymaga zastosowania się do regulacji formalnych. Firmy prywatne i jednostki publiczne chcą poprzez takie działania znaleźć najlepszych dostawców produktów i usług, ale muszą przestrzegać określonych zasad. W przypadku przedsiębiorstw prywatnych chodzi o wewnętrzny regulamin i obowiązujące przepisy.

Natomiast jednostki z sektora publicznego muszą stosować się do ustawy Prawo zamówień publicznych. Im większa wartość towaru lub usługi, tym cały proces staje się bardziej skomplikowany pod względem formalnym. W zależności od potrzeby, wysyła się inne zapytania ofertowe. Chodzi tutaj o trzy pojęcia request for „x”, czyli prośby o uzyskanie innych danych. Co oznaczają RFI (request for information), RFP (request for proposal) i RFQ (request for quotation)?

Składanie zapytań ofertowych
Źródło

RFI (request for information) – prośba o informację

RFI można wykorzystywać do zbierania informacji o produktach lub usługach, których potrzebuje kupujący. Używa się go do zdobycia dodatkowych danych w związku z ofertą. Takie zapytanie to formalna prośba o informacje niezbędne do sfinalizowania zakupu lub realizacji umowy. Komunikat może być sformułowany na papierze. Bardziej powszechna jednak jest forma elektroniczna – to wygodny sposób składania ofert i zapytań. Mniej kosztowny, szybszy w realizacji.

Co powinno zawierać RFI?

W takim zapytaniu ofertowym należy uwzględnić pewne niezbędne elementy. Możesz skorzystać z elektronicznych szablonów, które znajdziesz online. Zawierają one kluczowe pytania. Oczywiście na ich bazie da się zaprojektować własne zapytanie, ale w takim przypadku koniecznie sprawdź, czy są w nim wszystkie niezbędne informacje. Powinno ono uwzględniać:

  • nazwę firmy lub organizacji,
  • imię i nazwisko oraz dane kontaktowe składającego zapytanie,
  • nazwę projektu, jeśli dotyczy to konkretnego działania,
  • prośbę o wyjaśnienie niezbędnych informacji,
  • opis ewentualnych prac, które nie mogą być kontynuowane do czasu otrzymania informacji,
  • termin dostarczenia wymaganych informacji,
  • datę i podpis składającego zapytanie.

Jakie zastosowanie mają RFI?

Poprzez takie zapytania ofertowe:

  • uzyskujesz kluczowe informacje odnośnie do dostawcy, jego usług i narzędzi;
  • zadajesz pytania otwarte i zamknięte;
  • pytasz o dane i informacje;
  • wybierasz dostawców pasujących do danego zapytania.

RFI mają zastosowanie w wielu branżach. W IT wykorzystuje się je przy nabywaniu oprogramowania. W budowlance takie zapytania są wysyłane przez wykonawców do projektantów czy przez podwykonawców do głównego wykonawcy. Dotyczą materiałów, specyfikacji, rysunków projektowych czy informacji kontraktowych. Z RFI korzystają również firmy, które poszukują rozwiązań typu ERP (enterprise resource planning – planowanie zasobów przedsiębiorstwa). Tego typu zapytanie ofertowe ma zastosowanie w wielu branżach. Służy redukcji kosztów, znalezieniu najlepszej propozycji, pozwala pozyskać ważne dane i osiągnąć oczekiwany rezultat.

RFI – dobre praktyki

Przy takim zapytaniu ofertowym warto przestrzegać najlepszych praktyk:

  • ogranicz prośbę tylko o informacje, których potrzebujesz;
  • przestrzegaj ustalonych formatów, aby umożliwić sobie łatwe porównania otrzymanych informacji;
  • na tym etapie nie pytaj o ceny;
  • zaproponuj rozsądny czas na odpowiedź – przeważnie jest to 7–14 dni;
  • skup się na ogólnych informacjach, a nie bardzo szczegółowych;
  • zastosuj wizualizację, aby pomóc odbiorcy lepiej zrozumieć zapytanie.

RFP (request for proposal) – prośba o propozycję

RFP to dokument biznesowy przedstawiający zarys nowego projektu. Prosisz w nim potencjalnych wykonawców o złożenie ofert na ukończenie realizacji. Jest to powszechne rozwiązanie m.in. w branży budowlanej. Szukasz wykonawcy projektu, a RFP wykorzystujesz, aby odnaleźć najlepszą ofertę. To nie tylko prośba. Dokument musi zawierać dane, zakres projektu, aby oferenci byli w stanie oszacować czas realizacji. Im dokładniejsze zapytanie ofertowe, tym większe szanse na wytypowanie najlepszej propozycji.

RFI wykorzystuje się głównie w przypadku niestandardowych produktów i skomplikowanych usług. Dostawcy muszą zazwyczaj podpisać umowę o zachowaniu poufności. Otrzymują opis realizacji i oczekiwań związanych z jej rezultatem. Na tej podstawie przygotowują ofertę wraz z estymacją kosztów. Dzięki temu firma dostaje do wyboru różne strategie wykonania usługi – być może takie, których w ogóle nie brała pod uwagę.

RFP – kiedy ma zastosowanie?

Z RFP korzysta się głównie w przypadku dużych, skomplikowanych projektów o wysokim budżecie, m.in. w sektorze publicznym. Często zapytania ofertowe są ogłaszane przez agencje rządowe. Dzięki temu można znaleźć odpowiednią propozycję. Oczywiście ma to zastosowanie również w przypadku sektora prywatnego – zawsze kiedy firma potrzebuje zewnętrznych wykonawców.

Co powinno zawierać zapytanie ofertowe RFP?

RFP musi obejmować szczegóły projektu. Należy w nim określić wymogi regulacyjne, kamienie milowe (ważne punkty realizacji w danym czasie), pilne terminy. Dzięki dokładnemu opisowi zwiększa się szansa na znalezienie oferenta, który spełni wszystkie oczekiwania. Jednocześnie jest to sposób na wykluczenie tych, którzy nie są w stanie odpowiednio zrealizować zadania.

Jak przygotować RFP?

Pamiętaj o następujących kwestiach:

  • opisz projekt, jego zakres i budżet,
  • wymień usługi, z których chcesz skorzystać,
  • wyjaśnij wszelkie wyzwania i bariery związane z realizacją projektu,
  • podaj kryteria wyboru wykonawcy,
  • określ harmonogram projektu,
  • zweryfikuj swoje zapytanie ofertowe i dostarcz odbiorcom.

Później powinny następować kolejne etapy realizacji, a na koniec wybór wykonawcy i kontakt z nim.

Zapytanie -prośba o propozycję

Źródło

RFQ (request for quotation) – prośba o ofertę

Ten rodzaj zapytania jest najbardziej szczegółowy i precyzyjny z omawianych. W tym przypadku zamawiający narzuca warunki formalne, podaje konkretną specyfikę rozwiązania i chce poznać wycenę. Celem jest uzyskanie odpowiedzi zgodnej ze złożonym zapytaniem, a nie zaproponowanie przez oferenta indywidualnych rozwiązań. W wielu przypadkach dostawca otrzymuje do wypełnienia formularz, który zawiera np. listę potrzebnych produktów. Analiza takich ofert jest stosunkowo prosta, bo zazwyczaj obejmuje cenę. Dostawcy podają kwoty dla konkretnych produktów, więc w większości przypadków porównaniu podlega wyłącznie koszt.

Dostawca może również wypełniać formularz z przygotowaną wcześniej strukturą kosztów, ale to w przypadku usług.

RFQ – istotne cechy zapytania

Jeśli chodzi o kluczowe kwestie, o których trzeba wspomnieć w przypadku takiego zapytania, to należą do nich:

  • firma pozyskuje oferty od wybranych dostawców i wykonawców dla określonego zadania lub projektu;
  • RFQ może być wysyłane w połączeniu z zapytaniem RFP;
  • firma wysyła RFQ zazwyczaj wtedy, gdy wie, ile potrzebuje produktów;
  • zapytania RFQ nie generują niezamówionych ofert i wycen, ponieważ firmy kierują je do konkretnych dostawców i wykonawców.

RFQ – przygotowanie dokumentu i wybór firmy

Na cały proces mogą się składać następujące etapy:

  1. Przygotowanie dokumentu – na początek opisz działalność firmy i określ jej potrzeby. Podaj definicję wymaganych produktów lub usług wraz ze szczegółowymi specyfikacjami, oczekiwaniami dotyczącymi dostawy, liczby artykułów, metodzie płatności, harmonogramem podejmowania decyzji, warunkami umowy, wymogami dotyczącymi składania ofert.
  2. Określenie listy adresatów – teoretycznie zapytanie może trafić do wszystkich możliwych oferentów. Warto przeprowadzić wstępną selekcję, by skierować je do zamkniętej listy zatwierdzonych dostawców.
  3. Wysłanie zapytania – powinno zawierać instrukcje dotyczące wypełnienia i terminu składania ofert.
  4. Zbieranie odpowiedzi i analizowanie wyników – najlepiej zapoznawać się ze wszystkimi ofertami, kiedy minie termin zgłoszeń.
  5. Wybór dostawcy – warto dokumentować liczbę otrzymanych ofert i kryteria oceny.
  6. Powiadomienie odrzuconych dostawców – podziękuj wszystkim za udział. Dbaj o utrzymanie dobrych relacji – możesz chcieć współpracować z tymi firmami w przyszłości.

Zapytanie - prośba o ofertę

Źródło

Najważniejsze różnice między RFI, RFP i RFQ

Wiesz już, na czym polegają poszczególne zapytania, ale czy widzisz różnice między nimi? Ich zauważenie ułatwi Ci poniższa tabela.

RFIRFPRFQ
CelUzyskanie informacji o dostawcy, jego usługach, narzędziach i podejściu do biznesu.Uzyskanie propozycji rozwiązań danej potrzeby.Uzyskanie oferty.
O co pytamy?Informacje i dane.Rozwiązanie problemu wraz z kosztorysem działań.Cenę produktu lub usługi.
Co zawiera?Pytania otwarte i zamknięte dotyczące przedsiębiorstwa.Wymagania dotyczące realizacji i cele biznesowe projektu.Szczegółowe wymagania czekającego na oferty.
EfektZnalezienie dostawców, do których zostanie wysłane zapytanie.Uzyskanie danych o dostępnych rozwiązaniach i koszcie realizacji.Uzyskanie oferty.

Warto umieć rozróżniać poszczególne zapytania ofertowe, wiedzieć, jak je przygotować i co robić z uzyskanymi danymi. Od zawartości przygotowanego dokumentu zależy, jak zostanie odebrany przez dostawców. Po wyborze danego usługodawcy powiadom pozostałych, że realizacją zajmie się ktoś inny. To nie tylko profesjonalne, ale również rozsądne rozwiązanie, dobre dla utrzymania pozytywnych relacji z firmami. W przyszłości możesz przecież potrzebować nawiązać współpracę z innym dostawcą.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
Czym jest R&D i czy warto w to inwestować?
Generator nazwy firmy – 11 sprawdzonych narzędzi
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Paweł Czarnuszewicz
Paweł Czarnuszewicz
Programista ze specjalizacją w tworzeniu stron internetowych, z pasją do optymalizacji kodu i dbałością o szczegóły. W branży IT od wielu lat.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?