Typy postów na Facebooku – jak je wykorzystać?

100

Facebook oferuje ogromne bogactwo różnego rodzaju formatów postów. Jedne z nich są bardziej skuteczne w kontekście budowania zaangażowania, a jeszcze inne pomagają zwiększyć zasięg marki. Jakie typy postów warto wprowadzić do swojej strategii komunikacji na Facebooku?

Post tekstowy

Najprostszym formatem, wymagającym w zasadzie tylko klawiatury, jest post tekstowy. Nie ma żadnej grafiki, żadnego filmiku, tylko mniejsza lub większa ściana tekstu. W ten sposób nie trzeba się martwić o zdjęcie ze stocku czy efektowną grafikę opartą o wektory. Wszystko ogranicza się do treści pisanej.

O ile kiedyś był to bardzo popularny typ postów, to jednak teraz się od niego odchodzi. Skoro Facebook daje tyle możliwości stworzenia ze swojego fanpage efektownego kanału komunikacji, to dlaczego ograniczać się do samej, suchej treści? Dlatego też na fanpage to obecnie rzadkość, a ten format częściej wykorzystywany jest na prywatnych tablicach. Marki stawiają na bardziej różnorodną i angażującą komunikację.

Zdjęcie/grafika

To z kolei obecnie najpopularniejszy i najlepszy w kontekście budowania zaangażowania typ postów. Zdjęcie (ewentualnie grafika z tekstem) + efektowe copy w opisie posta – to się sprawdza. Są marki, które swoją strategię opierają tylko na takim typie postów. Element wizualny przykuwa uwagę, a w połączeniu z chwytliwym copy, zachęca do zaangażowania i interakcji z treścią.

Należy jednak pamiętać, by wykorzystywać tylko legalne źródła, do których ma się prawa. Nie można wrzucać na Facebooka randomowych grafik z Google – to nielegalne. Większość z nich jest chroniona prawami autorskimi, a ich udostępnianie grozi np. grzywną. Lepiej korzystać ze swoich materiałów/zdjęć lub też z darmowych stocków takich jak Pexels.

posty-facebook

Link do strony

Facebook to doskonały kanał dystrybucji treści, dlatego też często wykorzystywany jest format kierujący użytkowników na zewnętrzną stronę internetową. Udostępniany link wyświetla wyróżnioną grafikę (featured image) i meta title/description. Kliknięcie w niego przenosi na stronę docelową.

To doskonały sposób, by budować ruch na swojej witrynie, np. na blogu. To bardzo pomocne także w przypadku e-commerce, gdy chcemy kompleksowo przedstawić swój produkt. Należy jednak pamiętać, że tego samego adresu url nie należy zbyt często powtarzać, bo odbija się to na zasięgu wśród grupy docelowej.

Ciekawym sposobem zaprezentowania linku jest karuzela. To kilka obrazków łączących się w jedną całość, z których każdy może kierować na inną podstronę w tej samej domenie. Tak stworzony post bardziej przyciąga uwagę niż zwykły link. Udane kompozycje np. poprzez połączenie kolorów w różnych częściach, wyglądają jak jedna całość, a jednocześnie pozwalają pokazać szerszy zakres usług/produktów.

Wideo i potencjał remarketingu

Wideo samo w sobie nie jest najlepszym sposobem na budowanie zaangażowania. Oczywiście, zdarzają się virale, ale powiedzmy sobie szczerze – to rzadkość. Choć użytkownicy chętnie oglądają materiały wideo, to jednak nie zawsze wiąże się to z interakcją.

Tutaj jednak pojawia się ogromny potencjał wideo w kontekście remarketingu. Facebook pozwala tworzyć różne grupy odbiorców w zależności od tego, ile % filmu obejrzeli. Dzięki temu można przygotować trzy różne grupy odbiorców (np. 25% filmu, 50% filmu i 100% obejrzanego filmu) i skierować do nich zupełnie inne komunikaty reklamowe. Oczywiście, do tych, którzy z ciekawością zobaczyli całe wideo, może to być już komunikat czysto sprzedażowy.

posty-facebook

Formatem wideo jest także transmisja live, która pozwala nadawać w czasie rzeczywistym. To format obecnie promowany przez Facebooka – użytkownicy obserwujący stronę dostają powiadomienie o prowadzonej relacji na żywo. W ten sposób można zaprezentować życie firmy, kompleksowo przedstawić produkt czy wykorzystać transmisje do relacjonowania konferencji.

Gif

Gify, kiedyś wrzucane np. na giphy.com i potem bezpośrednio odtwarzane na Facebooku, teraz także są konwertowane w filmiki. Gify to proste animacje np. kilku zdjęć. Także można wykorzystać je w bardzo kreatywny sposób, o ile tylko ma się na to pomysł.

Czasami urywki filmików były przetwarzane na kilkusekundowe giphy. Obecnie bardzo dobrze sprawdzają się jako odpowiedzi w komentarzach, jeśli marka ma luźny styl komunikacji i bawi się rozmową z użytkownikami.

Ankieta

Obecnie ankieta jest o tyle ograniczonym formatem, że pozwala głosować tylko na jedną z dwóch opcji. To znaczne ograniczenie jeśli chodzi o fanpage (nie dotyczy grupy na Facebooku). Możliwość pokazania kilku potencjalnych odpowiedzi dawałaby szersze pole do popisu marketerom czy social media managerom.

W przypadku ankiety trzeba dobrze trafić z tematem. Jeśli użytkownicy się zainteresują i szybko zaczną głosować, to wskaźnik zaangażowania będzie bardzo wysoki. W przeciwnym wypadku nawet na dużym fanpage może skończyć się na ledwie kilkunastu głosach i małym zasięgu posta.

Jakie formaty Wy najczęściej wykorzystujecie na swoim fanpage? Oczywiście, warto mieszać różne typy postów, by osiągnąć najlepsze rezultaty pod względem zaangażowania i zasięgu. Facebook docenia różnorodność i kreatywność!

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.