Facebook oferuje ogromne bogactwo różnego rodzaju formatów postów. Jedne z nich są bardziej skuteczne w kontekście budowania zaangażowania, a jeszcze inne pomagają zwiększyć zasięg marki. Jakie rodzaje postów na Facebooku warto wprowadzić do swojej strategii komunikacji?[toc]
Rodzaje i typy postów na Facebooku
Facebook oferuje całą gamę typów postów, które możesz wykorzystać do swojej komunikacji. Nie bój się ich wykorzystywać! Mieszaj różne formaty postów, by uzyskiwać jak najlepsze rezultaty. Miksuj wideo, ankiety i posty tekstowe, by sprawdzić, które z nich są najlepsze i najbardziej oddziałują na Twoją grupę docelową.
Różnorodność treści docenia także algorytm Facebooka, który ocenia oryginalność i kreatywność postów. Jeśli non stop opieramy się na krótkich postach treściowych, a nie wykorzystujemy zdjęć czy karuzeli, to szybko stracimy zasięgi. Mieszanie i różnorodność to powinna być podstawa tworzenia strategii komunikacji w social media.
Post tekstowy – podstawowy rodzaj postu
Najprostszym formatem, wymagającym w zasadzie tylko klawiatury, jest post tekstowy. Nie ma żadnej grafiki, żadnego filmiku, tylko mniejsza lub większa ściana tekstu. W ten sposób nie trzeba się martwić o zdjęcie ze stocku czy efektowną grafikę opartą o wektory. Wszystko ogranicza się do treści pisanej.
O ile kiedyś był to bardzo popularny i ciekawy typ postów, to jednak teraz się od niego odchodzi. Skoro Facebook daje tyle możliwości stworzenia ze swojego fanpage efektownego kanału komunikacji, to dlaczego ograniczać się do samej, suchej treści? Dlatego też na fanpage to obecnie rzadkość, a ten format częściej wykorzystywany jest na prywatnych tablicach. Marki stawiają na bardziej różnorodną i angażującą komunikację.
Zdjęcie/grafika – wizualny rodzaj postu
To z kolei obecnie najpopularniejszy i najlepszy w kontekście budowania zaangażowania rodzaj postów. Zdjęcie (ewentualnie grafika z tekstem) + efektowne copy w opisie posta – to się sprawdza. Są marki, które swoją strategię opierają tylko na takim typie postów. Element wizualny przykuwa uwagę, a w połączeniu z chwytliwym copy, zachęca do zaangażowania i interakcji z treścią.
Należy jednak pamiętać, by wykorzystywać tylko legalne źródła, do których ma się prawa. Nie można wrzucać na Facebooka randomowych grafik z Google – to nielegalne. Większość z nich jest chroniona prawami autorskimi, a ich udostępnianie grozi np. grzywną. Lepiej korzystać ze swoich materiałów/zdjęć lub też z darmowych stocków takich jak Pexels.
Link do strony – typ postu z udostępnieniem
Facebook to doskonały kanał dystrybucji treści, dlatego też często wykorzystywany jest format kierujący użytkowników na zewnętrzną stronę internetową. Udostępniany link wyświetla wyróżnioną grafikę (featured image) i meta title/description. Kliknięcie w niego przenosi na stronę docelową.
To doskonały sposób, by budować ruch na swojej witrynie, np. na blogu. To bardzo pomocne także w przypadku e-commerce, gdy chcemy kompleksowo przedstawić swój produkt. Należy jednak pamiętać, że tego samego adresu url nie należy zbyt często powtarzać, bo odbija się to na zasięgu wśród grupy docelowej.
Ciekawym sposobem zaprezentowania linku jest karuzela. To kilka obrazków łączących się w jedną całość, z których każdy może kierować na inną podstronę w tej samej domenie. Tak stworzony post bardziej przyciąga uwagę niż zwykły link. Udane kompozycje np. poprzez połączenie kolorów w różnych częściach, wyglądają jak jedna całość, a jednocześnie pozwalają pokazać szerszy zakres usług/produktów.
Wideo i potencjał remarketingu
Wideo samo w sobie nie jest najlepszym sposobem na budowanie zaangażowania. Oczywiście, zdarzają się virale, ale powiedzmy sobie szczerze – to rzadkość. Choć użytkownicy chętnie oglądają materiały wideo, to jednak nie zawsze wiąże się to z interakcją.
Tutaj jednak pojawia się ogromny potencjał wideo w kontekście remarketingu. Facebook pozwala tworzyć różne grupy odbiorców w zależności od tego, ile % filmu obejrzeli. Dzięki temu można przygotować trzy różne grupy odbiorców (np. 25% filmu, 50% filmu i 100% obejrzanego filmu) i skierować do nich zupełnie inne komunikaty reklamowe. Oczywiście, do tych, którzy z ciekawością zobaczyli całe wideo, może to być już komunikat czysto sprzedażowy.
Formatem wideo jest także transmisja live, która pozwala nadawać w czasie rzeczywistym. To format obecnie promowany przez Facebooka – użytkownicy obserwujący stronę dostają powiadomienie o prowadzonej relacji na żywo. W ten sposób można zaprezentować życie firmy, kompleksowo przedstawić produkt czy wykorzystać transmisje do relacjonowania konferencji.
Gif – animacje w postach
Gify, kiedyś wrzucane np. na giphy.com i potem bezpośrednio odtwarzane na Facebooku, teraz także są konwertowane w filmiki. Gify to proste animacje np. kilku zdjęć. Także można wykorzystać je w bardzo kreatywny sposób, o ile tylko ma się na to pomysł.
Czasami urywki filmików były przetwarzane na kilkusekundowe giphy. Obecnie bardzo dobrze sprawdzają się jako odpowiedzi w komentarzach, jeśli marka ma luźny styl komunikacji i bawi się rozmową z użytkownikami.
Ankieta – interaktywny rodzaj postu
Obecnie ankieta jest o tyle ograniczonym formatem, że pozwala głosować tylko na jedną z dwóch opcji. To znaczne ograniczenie jeśli chodzi o fanpage (nie dotyczy grupy na Facebooku). Możliwość pokazania kilku potencjalnych odpowiedzi dawałaby szersze pole do popisu marketerom czy social media managerom.
W przypadku ankiety trzeba dobrze trafić z tematem. Jeśli użytkownicy się zainteresują i szybko zaczną głosować, to wskaźnik zaangażowania będzie bardzo wysoki. W przeciwnym wypadku nawet na dużym fanpage może skończyć się na ledwie kilkunastu głosach i małym zasięgu posta.
Jakie formaty Wy najczęściej wykorzystujecie formaty na swoim fanpage? Oczywiście, warto mieszać różne typy postów, by osiągnąć najlepsze rezultaty pod względem zaangażowania i zasięgu. Facebook docenia różnorodność i kreatywność!
Inne sposoby na zwiększenie zaangażowania na Facebooku
Walka o zasięgi i zaangażowanie na Facebooku trwa każdego dnia. Firmy inwestują coraz większe środki, by osiągnąć zamierzone efekty. Rosnące zaangażowanie to z kolei marzenie wielu marketerów. Jakie są popularne sposoby na zwiększenie aktywności odbiorców na Facebooku?
Przygotuj kompleksową strategię działań
Strategia to podstawa wszelkich zintegrowanych działań na Facebooku. Jeśli masz plan, cele i środki, jak je osiągnąć, to dopiero wtedy zaczynasz działać skutecznie. Stwórz kompleksową strategię działań w social media.
Aha, oczywiście nie zapominaj o regularnej optymalizacji strategii. Facebook regularnie się zmienia, a jeśli ewoluuje środowisko Twoich działań, to musisz dostosować do niego swoją strategię. Dlatego nie zakładaj, że raz stworzona strategia wystarczy na cały rok – cały czas należy trzymać rękę na pulsie i testować kolejne popularne rozwiązania. Algorytm dotykają nieustanne zmiany, dlatego i Ty nie możesz z nich zrezygnować.
Sprawdź również: Strategia na Facebooku
Moderuj z humorem!
Na poziom zaangażowania duży wpływ ma także… moderacja! To, w jaki sposób odpisujesz na komentarze, wpływa na to, czy ktoś chce te komentarze w ogóle pisać.
Jeśli robisz to w kreatywny sposób, to pobudzasz dyskusję, a nie ją zamykasz. Czasami użytkownicy chcą się wygadać na Facebooku, a takie interakcje ze strony marki dużo dla nich znaczą. Nie zostawiaj komentarzy bez odpowiedzi – to niegrzeczne.
Jakby tego było mało, to Facebook docenia „znaczące konwersacje”, czyli odpowiedzi, które liczą co najmniej 4-5 słów, a nie jednosylabowe komentarze. Te „meaningful reactions” wpływają na Twój algorytm – im ich więcej, tym ważniejszy Twój fanpage jest dla użytkowników. Dlatego zachęcaj ich do dyskusji i wyrażania swojej opinii, a umiejętnym moderowaniem dyskusji dbaj o to, by trwała jak najdłużej.
Pytaj użytkowników! To angażuje!
Twoi odbiorcy to skarb, dlatego pytaj o ich zdanie. Jakich treści chcieliby więcej? Jakie tematy najbardziej ich interesują? Jeśli użytkownicy czują się potrzebni, to baczniej śledzą markę i są bardziej zaangażowani w jej życie. Nie rezygnuj z dopytywania o ich opinię.
Szczególnie wartościowe są dyskusje między użytkownikami, które Ty tylko moderujesz. Jeśli dwaj odbiorcy dyskutują ze sobą z wykorzystaniem konstruktywnych argumentów, a Ty tylko kontrolujesz poziom dyskusji, to dla Ciebie świetne rozwiązanie!
Oczywiście, warto modyfikować strategię w zgodzie z tym, czego dowiedzieliśmy się od użytkowników. Pokaż im, że ich zdanie liczy się dla Twojej marki!
Angażujące Facebook Ads
Budowanie organicznego zaangażowania to jedna kwestia, ale najlepsze wyniki daje dobra strategia w połączeniu z kampanią Facebook Ads. Szczególnie, że panel reklamowy Facebooka pozwala nam ściśle określić reklamowy cel (np. aktywność pod postami) i dokładnie sklasyfikować grupę odbiorców np. na podstawie ich zainteresowań czy zachowań na Facebooku. Wykorzystaj działania reklamowe, by dodatkowo zboostować swoją strategię komunikacji.
Angażujące konkursy
Doskonałą metodą budowania zaangażowania są także konkursy. To one pozwalają pozyskiwać nowych fanów i aktywizować tych, których już udało się zebrać.
Konkursy niezmiennie cieszą się na Facebooku dużą popularnością. Wygrywanie nagród małym nakładem pracy to coś, o czym marzy w zasadzie każdy z nas. Nie inaczej jest z użytkownikami social media. Przygotuj atrakcyjne nagrody, opracuj pomysł na konkurs, ustal zasady i voila! Zaangażowanie i liczba fanów powinny drastycznie wzrosnąć w trakcie przeprowadzania konkursu.
Wykorzystuj wiedzę innych
Ktoś inny, np. bloger, stworzył poradnik, który zainteresuje Twoich odbiorców? Wykorzystaj go! To żaden wstyd, a jedynie Twój ukłon w stronę swojej grupy docelowej. Jeśli ktoś już przygotował materiał, który zainteresował Ciebie i zaangażuje Twoją grupę odbiorców, to dlaczego nie czerpać z tego pełnymi garściami?
Dodatkowo, jeśli oznaczymy takiego blogera, to istnieje szansa, że udostępni nasz post lub też po prostu nam podziękuje. Taki mały gest nie tylko może zwiększyć nasze zasięgi, ale też być zaczątkiem dłuższej współpracy z danym specjalistą. Kto wie, może takie jedno udostępnienie przerodzi się w znalezienie ambasadora marki?
Z udostępnianiem nie należy jednak przesadzać. Po pierwsze – dzielenie się treściami od konkurencji to przesada, która bardziej zaszkodzi niż pomoże. Po drugie – ludzie obserwują Twój fanpage dla unikalnych i oryginalnych treści, a nie tylko przeklejania materiałów innych. Popisz się kreatywnością i merytoryka także w swoich materiałach.
Wykorzystaj powyższe działania, by zbudować zaangażowanie na fanpage Twojej marki!
Z mojego doświadczenia wynika, że im bardziej interaktywne posty tym mają większą skuteczność/zasięgi.
Z tym humorem to bym działał ostrożnie. Nie każda branża nadaje się do śmieszkowania – przykład Zdrowie lub Biznes. Wy możecie mieć dobry humor przy moderacji, ale po drugiej stronie są odbiorcy komunikatu, którym niekoniecznie jest do śmiechu 🙂 Niestety wiem to z doświadczenia.