Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    content marketing plansza
    Czym jest thin content i jak wpływa na pozycję strony internetowej?
    22 maja 2024
    Wyszukiwarka Google Grafika
    Jak pozycjonować grafikę w Google?
    21 września 2023
    google
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Framework – co to? Najważniejsze informacje
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Społeczny dowód słuszności w internecie
    Social Proof w e-commerce. Jak go używać? Przykłady i pomysły
    1 grudnia 2023
    Reklamy graficzne
    Rozmiary reklam graficznych – kampanie w Google
    5 maja 2023
    Ścieżka zakupowa konsumenta
    Ścieżka zakupowa klienta – jak ją stworzyć? Poznaj nasze rady
    29 stycznia 2024
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Mail powitalny
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Własna platforma do wideokonferencji
    Własna platforma do wideokonferencji – czy to dobry wybór?
    14 czerwca 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Użyteczność strony internetowej
Responsywnie.pl > Web Development > Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
Web Development

Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?

Paweł Czarnuszewicz
Data ostatniej aktualizacji: 2024/01/26 o 15:44
Paweł Czarnuszewicz Opublikowano 26 stycznia 2024
10 min
Udostępnij

Inwestujesz w reklamę, masz dobry produkt lub usługę, rozwijasz ofertę, a jednak nie osiągasz sprzedaży online na oczekiwanym poziomie? Problem może tkwić w stronie WWW. Internauta oczekuje, że witryna jest dopracowana i łatwo znajdzie na niej wszystko, czego potrzebuje. Dlatego musisz stale udoskonalać serwis. Sprawdź, z jakiego powodu użyteczność witryny ma tak duże znaczenie i co zrobić, aby ją poprawić.

Spis treści
Definicja web usabilityUżyteczność stron internetowych – główne składoweDostępność witrynyPrzejrzystośćRozpoznawalnośćWiarygodnośćTrafnośćSzybkość ładowaniaCall to Action (CTA)Ocena web usability wg Jakoba NielsenaSposoby na poprawę web usabilityPostaw na prostotęPrzyspiesz działanie witrynyZoptymalizuj formularzeWyeliminuj błędy na urządzeniach mobilnychPopraw lokalizację kluczowych elementów na stronie

Definicja web usability

Web usability, czyli użyteczność strony internetowej, to zespół cech, które odnoszą się do ergonomii i funkcjonalności witryny. Z czym jeszcze powinno Ci się kojarzyć pojęcie użyteczności? Zadbanie o web usability to nic innego jak stworzenie strony WWW, która jest łatwa w użytkowaniu. Internauta bez trudu odnajduje poszukiwane funkcje, przechodzi przez proces zakupowy i nie natrafia na błędy. Witryna jest responsywna i szybko się ładuje.

Web usability nie jest nowym pojęciem. Kwestie związane z użytecznością strony były podejmowane już w latach 90. XX wieku. W 1997 roku Nielsen Norman Group opisywało, jak w ciągu kilku lat zmieniła się użyteczność witryn. W efekcie opracowano lepszy układ stron, zmniejszono wykorzystanie grafiki i tym samym – czas ładowania. Co ciekawe, wówczas tylko 10% użytkowników przewijało stronę, aby zobaczyć treść, która nie była widoczna od razu po wejściu. Obecnie takie przewijanie jest oczywiście standardem, tym bardziej że więcej użytkowników przegląda witryny na urządzeniach mobilnych niż na komputerze.

Ocena użyteczności jest ważnym krokiem w kierunku poprawy wyników, które osiągasz dzięki witrynie. Aby jednak zadbać o użyteczność strony internetowej, musisz najpierw wiedzieć, na co internauci zwracają uwagę i co ma dla nich znaczenie. Niektóre dane mogą Cię zaskoczyć.

Czy wiesz, że użytkownicy potrzebują około 50 milisekund (czyli 0,05 sekundy), aby wyrobić sobie opinię na temat Twojej witryny? Zaledwie tyle wystarczy, aby zdecydowali, czy będą dalej korzystać z witryny. Strony podlegają ekspresowej ocenie, a to m.in. dlatego, że internauci mają ogromny wybór serwisów. Oczywiście, to tylko jeden z wielu elementów, jakie obejmuje pojęcie użyteczności.

Web usability - co wchodzi w jej skład

Źródło

Użyteczność stron internetowych – główne składowe

Dzięki lepszemu web usability możesz poprawić wyniki biznesowe. Aby jednak to zorobić, powinieneś przede wszystkim zapewnić internautom oczekiwaną witrynę. W tym kontekście musisz zwrócić uwagę na wiele aspektów. Znaczenie ma ergonomia stron internetowych, czyli optymalizacja rozwiązań w taki sposób, aby użytkownikowi wygodniej korzystało się z witryny. Takie działania przynoszą wiele korzyści. Użyteczność strony internetowej obejmuje co najmniej kilka istotnych kwestii.

Dostępność witryny

Strona musi zawsze działać i być dostępna na różnych rozmiarach ekranu i urządzeniach. Obejmuje to również tworzenie mobilnych wersji witryny dla użytkowników smartfonów i zapewnienie odpowiedniej jakości dostosowanej dla niedowidzących.

Uwaga: 85% dorosłych uważa, że strona internetowa firmy przeglądana na urządzeniu mobilnym powinna działać tak samo dobrze jak na komputerze, a nawet lepiej.

Przejrzystość

Strona powinna być czytelna, w tym przede wszystkim dla osób odwiedzających ją po raz pierwszy, którzy nie potrafią intuicyjnie poruszać się po serwisie. Obejmuje to stosowanie zwięzłych treści. Nie stosuj ściany tekstu. Podziel go nagłówkami, wyróżnij najważniejsze informacje, np. pogrubieniem.

Uwaga: użytkownicy średnio poświęcają 5,5 sekundy na zapoznanie się z treścią. Masz więc mało czasu, aby ich zainteresować.

Rozpoznawalność

Obejmuje to korzystanie z prostej, intuicyjnej nawigacji i nazewnictwa, aby pomóc użytkownikom rozpoznać i zlokalizować to, czego szukają oraz wykonać oczekiwane przez internautę działania bez konieczności poświęcania na to wiele czasu. Poza tym poszczególne czynności, takie jak np. rejestracja czy złożenie zamówienia, powinny wymagać minimum kroków.

Wiarygodność

Należy korzystać z wysokiej jakości, precyzyjnych i aktualnych informacji, a także zapewnić odbiorcom sygnały budujące zaufanie, takie jak recenzje od prawdziwych użytkowników. Pamiętaj o rozwiązaniach związanych z bezpieczeństwem. Strona powinna obowiązkowo korzystać z szyfrowanego połączenia, co już jest standardem w sieci. Używa go ponad 80% serwisów.

HTTPS a wiarygodność witryny

Źródło

Trafność

Użyteczność strony internetowej oznacza, że internauta znajdzie na stronie to, czego szuka. Ma trafić na treści wartościowe, które umożliwiają realizację celów – znalezienie informacji, wykonanie zadania lub dokonanie zakupu. Użytkownik ma znaleźć się na podstronie, na której jest to, czego szuka.

Szybkość ładowania

Im krócej internauta musi czekać na załadowanie witryny, tym lepiej. Obecnie projektowanie stron internetowych powinno skupiać się na tworzeniu estetycznych serwisów, które są ekspresowo gotowe do dyspozycji użytkownika. To czynnik, który ma wpływ na widoczność w Google, wskaźnik odrzuceń, a także konwersję. Najszybciej ładujące się witryny osiągają najwyższy wskaźnik konwersji.

Szybkość ładowania strony

Źródło

Call to Action (CTA)

Czy wiesz, że nawet 70% małych firm nie korzysta na swoich stronach z wezwania do działania? To duży błąd. Tymczasem dobrym CTA możesz przykuć uwagę użytkownika, sprawić, że poświęci Twojej stronie więcej czasu. Dlatego nie tylko warto je mieć, ale też trzeba testować różne treści, aby znaleźć najskuteczniejsze. Jeśli rezygnujesz z tych działań, ucierpi na tym użyteczność serwisu. HubSpot ustaliło, że spersonalizowane wezwania do działania dają o 202% wyższą konwersję niż standardowe.

CTA

Źródło

Ocena web usability wg Jakoba Nielsena

Użyteczność serwisów internetowych jest i była analizowana przez specjalistów. Ich celem było ustalenie, jakie powinny być strony WWW, aby spełniały oczekiwania użytkowników, a także jakie czynniki mają dla nich znaczenie. Przez lata pod wieloma względami wymagania się nie zmieniły, ale tylko teoretycznie. Zawsze użytkownicy oczekiwali, że strona będzie się ładować szybko, ale obecnie te oczekiwania są wyśrubowane. Kilka sekund oczekiwania powoduje już, że internauta przeważnie zamknie witrynę i otworzy inną. Kwestiami poprawy użyteczności i analizy czynników, które mają wpływ na jej użyteczność, zajmował się m.in. specjalista z tej dziedziny – Duńczyk Jakob Nielsen. Według niego wpływ na jakość korzystania z serwisu WWW mają:

  1. Efficiency – wydajność strony, czas który internauta musi poświęcić na wykonanie poszczególnych czynności.
  2. Errors – weryfikacja, jakie błędy popełniają użytkownicy na stronie, w których miejscach się gubią, nie wiedzą, co zrobić i często na tym kończą wizytę.
  3. Memorability – jak szybko użytkownik potrafi poruszać się po stronie. Nawet jeśli wróci na nią po czasie, nie powinien mieć problemów z poruszaniem się po niej.
  4. Learnability – witryna powinna być intuicyjna, a użytkownik szybko dać sobie radę z jej obsługą.
  5. Satisfaction – zadowolenie z korzystania ze strony, jak nastawiają się do niej użytkownicy. Czy mimo napotkanych błędów dojdzie do konwersji?

W skrócie chodzi o budowanie takich serwisów, które zadowolą użytkowników, a nie zirytują. Istotne są użyteczność interfejsu i projektowanie witryn internetowych z nastawieniem na zapewnienie odbiorcy jak najlepszych doświadczeń. Przy ocenie serwisu zastosowanie ma analiza heurystyczna Nielsena, czyli sprawdzenie witryny pod kątem użyteczności zgodnie z dobrymi praktykami. Heurystyki obejmują m.in. zapobieganie błędom, minimalizm w designie czy pomaganie użytkownikom w wyjściu z problematycznych sytuacji.

Sposoby na poprawę web usability

Jeśli masz stronę, regularnie prowadź badanie użyteczności. Oczekiwania internautów się zmieniają. W serwisie mogą wystąpić problemy, na które trzeba reagować. Jeśli będziesz regularnie analizować użyteczność witryny, to wpłynie na Twoje wyniki biznesowe. Co zrobić, żeby poprawić web usability?

Postaw na prostotę

Jeśli zależy Ci na web usability, wybierz prostą grafikę. Użytkownicy odwiedzają witrynę po to, aby uzyskać oczekiwane informacje. Efektowne rozwiązania graficzne mogą się wydawać atrakcyjne dla odbiorców, ale w praktyce często powodują wydłużenie czasu ładowania witryny i odwrócenie uwagi od kluczowego celu biznesowego, czyli produktu lub usługi. Pamiętaj również o dostosowaniu treści do odbiorców – przeważnie najlepiej używać prostego i zrozumiałego języka.

Przyspiesz działanie witryny

Możliwe, że wymaga to prostych kroków – optymalizacji zdjęć, usunięcia zbędnych elementów lub innych działań, na które nie potrzebujesz wiele czasu. Skorzystaj również z narzędzia PageSpeed Insights, aby sprawdzić wskaźniki Core Web Vitals. Podpowie Ci ono, co wymaga poprawy, aby witryna miała lepsze wyniki. Warto się tym zająć.

PageSpeed

Źródło

Zoptymalizuj formularze

Część użytkowników może kończyć wizytę na wypełnieniu formularza, który z różnych powodów sprawił im problem. Jeśli widzisz, że taki kłopot występuje w przypadku danej podstrony, napraw to. Spróbuj ograniczyć liczbę pól do wypełnienia do minimum. Zamieść podpowiedzi, aby internauta wiedział, co powinien wpisać. Po wysłaniu formularza wyświetl komunikat, że działanie zakończyło się sukcesem.

Wyeliminuj błędy na urządzeniach mobilnych

Mimo że większość internautów korzysta z sieci na urządzeniach przenośnych, w dalszym ciągu to element niedopracowany w serwisach. Pamiętaj, że bezbłędna wersja mobilna stanowi podstawę użyteczności witryny. Dlatego sprawdź, czy na Twojej stronie nie występują problemy. Darmowe narzędzie do tego zapewniało Google, ale od 1 grudnia 2023 roku nie jest ono dostępne. Obecnie możesz skorzystać np. z tego – ready.mobi. Wyświetla ono listę rekomendowanych działań.

Rekomendacje z narzędzia ready.mobi

Źródło

Popraw lokalizację kluczowych elementów na stronie

Internauci są przyzwyczajeni, że na górze witryny znajdą menu. Dobrze widoczne powinno być również pole wyszukiwania. Jeśli dotarcie do niego wymaga długiego scrollowania, to możesz szybko zniechęcić wielu odbiorców. Zapewnij internautom spodziewaną lokalizację. Nie trać ich czasu na poszukiwanie podstawowych elementów na stronie.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
W jaki sposób renderować stronę internetową?
Czym jest wireframe w UI/UX?
Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
Outsourcing IT – czy warto? Wady i zalety
Redesign, czyli jak z głową przebudować stronę internetową
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Paweł Czarnuszewicz
Paweł Czarnuszewicz
Programista ze specjalizacją w tworzeniu stron internetowych, z pasją do optymalizacji kodu i dbałością o szczegóły. W branży IT od wielu lat.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?