Są takie slogany reklamowe, które po prostu wpadają w ucho. Inne słyszysz tyle razy, że trudno się ich pozbyć z głowy. Jednak twórcom chwytliwych haseł chodzi o to, aby odbiorca zapamiętał je bez nachalnej reklamy. „Włączamy niskie ceny”, „Twój kot kupowałby Whiskas”, „Codziennie niskie ceny” – kojarzysz te hasła? Sprawdź inne słynne slogany reklamowe. Dzielimy się także sposobami, jak tworzyć zapadające w pamięć hasła marketingowe.
Slogan reklamowy – czym jest?
Na co dzień prawdopodobnie słyszysz hasła różnych marek. Co to jest slogan reklamowy? Czy oznacza to samo, co hasło marketingowe? Ja rozumieć te określenia?
Hasła reklamowe, inaczej slogany reklamowe są projektowane na potrzeby danej kampanii. Marka przygotowuje akcję i posługuje się w niej różnymi treściami, które mają zwracać uwagę odbiorców. Dobrym przykładem są działania marki Żubr. Być może kojarzysz takie hasła jak „Żubr – tuż za rogiem” czy „Dobrze posiedzieć przy żubrze”. To właśnie slogany reklamowe. Natomiast są również slogany marki, które nie są wykorzystywane wyłącznie w danej kampanii, tylko są stale komunikowane. Przykłady to McDonald’s – „I’m lovin it” czy też „Just do it” firmy Nike.
Jak stworzyć własne hasło reklamowe – wskazówki
Czy slogany firmowe mają jakiekolwiek znaczenie? Konsument je zapamiętuje, ale z czym to się wiąże? Według danych The Manifest, 50% klientów (mieszkańców USA) zwraca uwagę na hasło promujące, aby zrozumieć cele firmy. Prawie połowa badanych, bo 47% twierdzi, że hasło reklamowe ma dla nich znaczenie przy podejmowaniu decyzji o zakupie.
Oczywiście nie wszystkie hasła reklamowe zapadają w pamięć i są pozytywnie odbierane przez rynek. Projektując je, warto pamiętać o istotnych zasadach i zwracać uwagę na wiele czynników, które wpływają na ich ocenę. Jak napisać hasło reklamowe?
1. Wymyśl hasło, które łatwo zapamiętać
Żeby zrealizować ten cel, warto wykorzystać grę słów. Tutaj ponownie można zwrócić uwagę na hasła marki Żubr, takie jak choćby „Dobrze posiedzieć przy żubrze” czy „Wieczorem żubr podchodzi bardziej”. Innym przykładem są hasła rymowane np. „Już w porządku, mój żołądku” z kampanii Rennie czy też „Najświeższe momenty – od jabłka i mięty” firmy Tymbark.
2. Wpływaj na emocje
Oczywiście ten wpływ ma być pozytywny. Przykładem jest „I po bólu!” leku przeciwbólowego APAP. Takie krótkie hasła mogą być skuteczne – komunikat jasno przekazuje, jaki efekt może uzyskać klient.
3. Zwróć uwagę na mocne strony
Dobrym przykładem jest hasło marki Grycan: „Lody od pokoleń”, które wskazuje na długą historię firmy w produkcji deserów.
4. Postaw na prostotę
Minimum słów, maksimum przekazu. Hasło marki motoryzacyjnej Volkswagen brzmi „Das Auto”. Jest bardzo proste, a mimo to spełniło swoje zadanie.
5. Używaj języka korzyści
Przykładem jest hasło „Wyższa kultura bankowości” marki Alior Bank. Slogan sugeruje, jaką korzyść osiągnie odbiorca z wybrania tego banku.
6. Inspiruj do aktywności
To inny sposób na pokazanie, co może osiągnąć klient dzięki produktowi – dosłownie i w przenośni. Dobre przykłady to hasło marki Red Bull „Red Bull doda Ci skrzydeł” i firmy IKEA: „Ty tu urządzisz!”.
7. Nie bądź jak konkurencja
Wzorowanie się na innych nie jest uzasadnione – nie rób tego. Lepiej też unikaj tego samego stylu co bezpośrednia konkurencja.
8. Weź pod uwagę grupę docelową
Dobre hasło reklamowe musi przede wszystkim być zrozumiałe dla odbiorców. Obierz odpowiedni styl komunikacji. Inaczej rozmawia młodzież, a inaczej seniorzy. Używaj adekwatnego słownictwa.
Czy najpopularniejsze hasła reklamowe są zgodne z tymi zasadami? Niekoniecznie, natomiast za każdym stoi pewna historia sukcesu.
Najlepsze slogany reklamowe
Wielu firmom udało się stworzyć chwytliwe slogany, które zapadły w pamięć na dziesiątki lat i przyczyniły się do sukcesu marek. Oto popularne hasła reklamowe:
- Airbnb – „Belong Anywhere” (data powstania – 2014 rok). Marka jest dosyć młoda, ale za jej pomocą miejsce noclegowe zarezerwowało już ponad miliard podróżnych. Slogan idealnie przekazuje, jakie usługi oferuje firma.
- Apple – „Think Different” (data powstania – 1997 rok). Marka chciała stworzyć slogan trafiający do osób, które mają odważne wizje. Steve Jobs wspomniał o „Think Different” podczas jednej z prezentacji – hasło zrobiło duże wrażenie na publiczności.
Źródło: Wikipedia
- Burger King – „Have it Your Way” (data powstania – 1974 rok). W 2014 zmieniono na „Be Your Way”. Firma chciała pokazać bardziej osobisty slogan niż tylko kojarzący się z odbiorem zamówienia.
Źródło: HuffPost
- Disneyland – „The Happiest Place on Earth” (data powstania – 1955 rok). Od czasu ogłoszenia sloganu park, który się w ten sposób promuje, jest kojarzony z wymarzonym miejscem na wakacje.
Źródło: USA Today Life
- Levi’s – „Quality Never Goes Out of Style” (data powstania – 1980 rok). Marka osiągnęła sukces i jest kojarzona z najwyższą jakością. Rocznie sprzedaje na świecie ponad miliard par jeansów.
Źródło: todocoleccion
- L’Oreal – „Because You’re Worth It” (data powstania – 1973 rok). Hasło jest dziełem 23-letniej copywriterki Ilon Specht z agencji marketingowej o nazwie Third Avenue w Nowym Jorku. Co ciekawe, wyprodukowano minidokument na temat stworzenia tego sloganu.
Źródło: L’Oreal Paris USA
- Nike – „Just do it” (data powstania – 1987 rok). Skąd wzięło się hasło? Ponoć pomysł zaczerpnięto z ostatniej wypowiedzi… mordercy Gary’ego Gilmore’a, który zwrócił się do plutonu egzekucyjnego: „Let’s do it!”.
Źródło: Creative Review
- Nokia – „Connecting People” (data powstania – 1992 rok). Firma osiągnęła największy sukces, kiedy popularnością cieszyły się telefony komórkowe z klawiszami.
Źródło: Startup Talky
- Subway – „Eat Fresh” (data powstania – 1980 rok). Slogan miał promować lokale firmy jako miejsca, w których można jeść szybko i zdrowo. Marka odniosła sukces, a hasła używa do dziś.
Źródło: Pinterest
- Toyota – „Let’s Go Places” (data powstania – 2012 rok). Zmiana z „Moving Forward” dała oczekiwany efekt. Marka jest kojarzona z niezawodnością i komfortem.
Źródło: Newsroom Toyota
Oto inne znane slogany, które przyczyniły się do sukcesu firm:
- Adidas – „Impossible is nothing”,
- American Eagle – „Live your life”,
- American Express – „Don’t leave home without it”,
- Bacardi – „The night is ours”,
- Chevrolet – „The heartbeat of America”,
- Facebook – „Move fast and break things”,
- General Electric – „We bring good things to life”,
- Goldfish – „The snack that smiles back”,
- Heineken – „Open your world”,
- Honda – „The power of dreams”,
- Jack Daniel’s – „Make it count”,
- Land Rover – „Go beyond”,
- Lexus – „The relentless pursuit of perfection”,
- MasterCard – „For everything else, there’s Mastercard”,
- Pepsi – „The choice of a new generation”,
- Puma – „We are forever faster”,
- UPS – „What can brown do for you?”,
- Volkswagen – „Think small”.
Nieudane hasła reklamowe
Niektóre slogany zapadły w pamięć, ale niekoniecznie tak, jakby tego oczekiwali autorzy i marki, które z nich korzystały. Oto przykłady haseł reklamowych, które okazały się złym pomysłem:
- Daewoo – „Stać Cię na więcej”. Slogan okazał się antyreklamą. Konsumenci odbierali go jako sugestię, że mogą sobie pozwolić na lepszą markę. Firma Daewoo już nie istnieje, a sprzedawała samochody i sprzęt, m.in. telewizory.
- Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska z Chojnic – „Od twarogu z Chojnic jeszcze nikt nie umarł”. Słowo, którym kończy się hasło, nie powinno się w nim znaleźć. Przekaz jest zupełnie nietrafiony – nikt nie umarł, ale może umrzeć? Slogan był w wielu rankingach wybierany jako najgorszy.
- Uzbekistan Airways – „Powodzenia!”. Takim hasłem linie lotnicze chciały zachęcić do oferty. Klienci odbierali je jako sugestię, że w podróży mogą napotkać na niedogodności.
Dobre hasła reklamowe wymagają uwagi. Tak naprawdę nikt nie da Ci gwarancji, że dany slogan odniesie sukces. Natomiast warto ograniczyć ryzyko niepowodzenia. Nie możesz doprowadzić do sytuacji, w której hasłem sobie zaszkodzisz. Opieraj się na zasadach obowiązujących przy tworzeniu sloganów promocyjnych, a zwiększysz szansę na ich pozytywny odbiór i rozpoznawalność.