Szukasz firmy, która w kompleksowy sposób zajmie się Twoją marką i pozwoli na profesjonalne zbudowanie wizerunku? Z pewnością stoisz w tym momencie przed trudnym wyborem, jakim jest zaufanie agencji, by powierzyć szereg obowiązków. O ile agencje marketingowe, reklamowe czy firmy informatyczne mają dla większości osób dość jasny podział zadań, o tyle enigmatyczny wydaje się profil, jaki oferuje agencja interaktywna. To doskonały wybór dla wszystkich osób, które chcą, aby jedna firma zajęła się wszystkimi niezbędnymi zadaniami – od projektowania stron przez prowadzenie mediów społecznościowych aż po działania PR. Wyjaśniamy, jak działa agencja interaktywna, jakie usługi oferuje i co warto wiedzieć na jej temat.
Co to jest agencja interaktywna?
Zacznijmy od wyjaśnienia podstawowego terminu, by lepiej zrozumieć różnice, korzyści i sposób, w jaki działa agencja interaktywna. Definicja agencji interaktywnej mówi, że jest to nic innego jak przedsiębiorstwo, które specjalizuje się w kilku obszarach. Przede wszystkim fachowo zajmuje się budowaniem wizerunku danej marki w internecie. To niezwykle ważne, bo dziś bez obecności w sieci i zdobycia zaufania internautów z trudnością można mówić o jakimkolwiek sukcesie.
Agencja interaktywna także zajmuje się profesjonalnym prowadzeniu działań reklamowych w internecie. Dziś możliwości jest wiele i jeśli nie ma się odpowiedniej wiedzy, trudno wykorzystywać potencjał, jaki przynosi sieć. Dlatego warto zaufać ekspertom, którzy są biegli w tej kwestii i dopasują taki rodzaj kampanii i kreacji reklamowych, jakie rzeczywiście będą skuteczne w danym przypadku. Dodatkowo interaktywna agencja pozwala na efektywne wykonywanie innych działań, których celem jest wsparcie funkcjonowania firmy w sieci.
Czym się zajmuje interaktywna agencja?
Zastanawiasz się, jaki jest zakres usług agencji interaktywnej? Jak się okazuje – niezwykle szeroki, co pozwala na wdrożenie naprawdę kompleksowych i efektywnych działań. Wszystko to powinno składać się na rozpoznawalność marki, zasięg jej strony www czy ogólne zyski firmy. To szeroka obsługa marketingu cyfrowego, co oznacza, że będziesz współpracować z ekspertami, którzy zadbają o różnorodne kwestie promocji przedsiębiorstwa w sieci. To koniec z poszukiwaniem różnorodnych fachowców, mnożenie kosztów i trudność w komunikacji. Agencja interaktywna sprawi, że wszystko może być w rękach jednego zespołu.
Agencja interaktywna podchodzi do tematu współpracy w sposób naprawdę kompleksowy. Coraz częściej zajmują się one zarówno prowadzeniem działań SEO, jak i SEM, UX oraz grafiką. Często można się spotkać nawet z ofertami, w których znajduje się miejsce dla tworzenia stron internetowych czy wdrażania sklepów (od początku pandemii branża e-commerce znacznie się rozwinęła i spopularyzowała). To nie koniec usług, jakich można oczekiwać od agencji interaktywnej. Specjaliści zajmują się również kwestiami brandingowymi, a także profesjonalnym prowadzeniem mediów społecznościowych. W efekcie na Twojej stronie może być publikowany wartościowy content, który powstaje z myślą o SEO – obudowany atrakcyjnymi grafikami czy wideo i odpowiednio wypromowany w mediach społecznościowych.
Dobra agencja interaktywna jest w stanie zagwarantować Ci naprawdę rozbudowaną ofertę, z którą wiąże się mnóstwo korzyści. Specjaliści są w stanie dopasować usługi do rzeczywistych potrzeb każdego przedsiębiorcy. Połączenie umiejętności, wiedzy i doświadczenia potrafią zbudować rozpoznawalność marki wśród klientów, reklamować firmy w atrakcyjny i efektywny sposób, zwiększać sprzedaż i dbać o pozytywny branding.
Agencja interaktywna a agencja reklamowa
Wspomnieliśmy już, w jaki sposób pracuje agencja interaktywna i co można znaleźć w zakresie jej usług. Czym w takim razie różni się od agencji reklamowej, bo często wiele osób łączy oba terminy, myśląc, że znaczą one to samo. W rzeczywistości tak nie jest. Agencja interaktywna pozwala na stworzenie rozpoznawalnej, lubianej i chętnie wybieranej marki. W końcu na tym polega skomplikowany proces zwany brandingiem. Ale co zrobić, by podtrzymać renomę, bo przecież nie jest ona na zawsze? W tym momencie pomocne będzie wsparcie agencji reklamowej. To właśnie ona zajmuje się przygotowaniem reklam czy całych kampanii, które są emitowane w mediach tradycyjnych – radiu, telewizji, prasie. Taka agencja rozpoczyna pracę od zebrania wszystkich niezbędnych informacji na temat usług czy produktów, aby potem stworzyć owocny plan działania, który będzie realizować krok po kroku. Celem jest dotarcie do jak największego grona potencjalnych odbiorców, będących rzeczywiście zainteresowani ofertą.
Agencja interaktywna a Software House
Większą trudność może sprawić pojęcie Software House i tego, czym się różni od agencji interaktywnej. Cóż, trzeba przyznać, że konkurencja nigdy nie śpi, dlatego trzeba robić wszystko, by być o krok przed nią i poszukiwać takich rozwiązań, które odpowiedzą na zmieniające się realia i potrzeby konsumentów. W tym może właśnie pomóc Software House. To biznesowe i nowoczesne technologie związane z oprogramowaniem. Tego typu inwestycja może być kluczem do sukcesu. Specjaliści zajmują się projektowaniem innowacyjnych produktów cyfrowych. W ofercie znajdziesz tworzenie stron internetowych, intuicyjne systemy e-commerce, wygodne aplikacje mobilne oraz web, a także indywidualne systemy CRM. To niezwykle techniczne działania wymagające wiedzy. Zdarza się jednak, że interaktywna agencja reklamowa zajmuje się także kwestią oprogramowania itp.
Agencja interaktywna a agencja SEO
Agencja SEO zajmuje się zagadnieniami związanymi z pozycjonowaniem stron internetowych. Jeśli to rzeczywiście marka wyspecjalizowana w takich działaniach, to nie zajmuje się projektowaniem stron WWW, tworzeniem grafiki czy aplikacji webowych. Nie musi być jednak odrębną firmą – może stanowić część agencji interaktywnej, jej dział.
Agencja SEO sama w sobie podejmuje się kompleksowych działań, zmierzających do osiągnięcia wysokich pozycji w Google na określone frazy, takich jak:
- optymalizacja stron internetowych pod wymogi algorytmu Google – obejmuje m.in. usuwanie błędów związanych z indeksowaniem, wdrożenie szyfrowanego połączenia, przyspieszenie witryny i inne;
- content marketing – agencja SEO tworzy teksty zoptymalizowane pod słowa kluczowe i może je również umieszczać na stronach klientów;
- link building – pozyskuje odnośniki ze stron internetowych o dobrych parametrach SEO, powiązanych tematycznie z witryną.
Różnice pomiędzy agencją interaktywną a agencją SEO coraz bardziej się zacierają, a to dlatego, że firmy zajmują się nie tylko pozycjonowaniem. Podejmują się również kampanii reklamowych w social mediach czy reklamy Google Ads. Jednak z założenia zakres usług agencji interaktywnej jest po prostu znacznie szerszy.
Agencja interaktywna a agencja brandingowa
Agencje brandingowe specjalizują się w budowaniu i zarządzaniu wizerunkiem marki. Tworzą jej tożsamość, aby wyróżniała się na tle konkurencji. Taka firma realizuje usługi związane z komunikacją wizualną, projektowaniem graficznym, tworzeniem stron internetowych czy nawet materiałami wideo.
Czym zatem różnią się usługi świadczone przez agencję brandingową i interaktywną? Otóż ta druga zajmuje się tworzeniem i wdrażaniem strategii wizerunku przedsiębiorstwa w sieci, specjalizuje się w obszarze marketingu internetowego. Natomiast agencja brandingowa buduje wizerunek marki i nim zarządza. Może działać kompleksowo lub tylko w jednym wybranym obszarze. Przykładowo, agencja namingowa zajmuje się wyłącznie tworzeniem nazw marek czy produktów.
Agencja interaktywna a dom mediowy
Dom mediowy zajmuje się planowaniem kampanii reklamowych i realizacją tych planów. Zamawia je w prasie, telewizji czy radiu. Specjalizuje się w zakupie powierzchni reklamowej czy czasu mediowego, a dzięki temu, że przeważnie jest stałym klientem, może liczyć na atrakcyjniejsze stawki niż indywidualny odbiorca.
Domy mediowe z wieloletnim doświadczeniem zajmują się nie tylko kupowaniem reklamy, ale również pomagają w opracowywaniu strategii z wykorzystaniem kanałów, które są optymalne dla danego klienta. Zajmują się kampaniami reklamowymi w różnych mediach.
Czym zatem różni się dom mediowy od agencji interaktywnej? Agencja interaktywna zajmuje się budowaniem marek w sieci, w tym projektowaniem stron WWW, tworzeniem strategii marketingowej czy działaniami w social media. Głównym zadaniem domu mediowego jest natomiast wspomniany zakup przestrzeni reklamowej w różnych mediach.
Agencja interaktywna a agencja PR
Agencje PR zajmują się budowaniem wizerunku, a także komunikacją z otoczeniem firmy. Ich działania mają prowadzić do budowania renomy i zaufania klientów. Zadaniem agencji PR jest również przewidywanie opinii publicznej. Monitorują zachowania firmy, opracowują materiały dla mediów i dbają o kontakt z nimi.
Zadania agencji interaktywnej są inne, choć w pewnych obszarach się pokrywają. Przykładowo, strony internetowe są jednym z ważnych elementów w budowaniu wizerunku. Mają na niego wpływ także podejmowane działania marketingowe.
Co cechuje dobrą agencję interaktywną?
Wybór agencji interaktywnej nie jest łatwy. Czym powinna się wyróżniać?
- Specjalistyczna kadra – pracownicy agencji interaktywnej muszą być ekspertami w swoich dziedzinach. Doświadczeni specjaliści są przeważnie doskonale widoczni w sieci, mają imponujące portfolio i możesz przeczytać o ich dorobku.
- Pozytywne opinie i referencje – zanim rozpoczniesz współpracę z daną firmą, sprawdź, jak jest oceniana przez klientów. Porozmawiaj z osobami, które wystawiły referencje i ustal, czy dalej współpracują z tą agencją. Jeśli nie, to dlaczego?
- Kreatywność – agencja musi umieć tworzyć nietypowe rozwiązania, a nie wyłącznie kopiować kroki innych.
- Skupienie na kliencie – firma powinna dostosowywać komunikację i wszystkie realizacje do Twojej grupy docelowej.
Jakie usługi oferują agencje interaktywne?
Agencja interaktywna to gwarancja kompleksowych rozwiązań, które są dopasowane do potrzeb każdego biznesu. Przede wszystkim to budowa oraz odświeżanie stron internetowych. Bardzo często zaniedbujemy tę kwestię, a jest ona niezwykle istotna. W końcu witryna stanowi nowoczesną wizytówkę, dlatego powinna świadczyć o profesjonalizmie, doświadczeniu i znajomości potrzeb klientów. Niestety często tak nie jest, bo nie wiemy, jak ją odpowiednio zaprojektować. Wtedy z pomocą przychodzi właśnie dobra agencja interaktywna.
Równie ważne, co zbudowanie strony, jest jej zoptymalizowanie pod względem User Experience. Nowoczesne agencje idą z duchem czasu i wiedzą, że UX i UI odgrywają dziś ogromną rolę. Strona nie tylko powinna informować i ładnie wyglądać, ale musi być funkcjonalna oraz intuicyjna. Użytkownik powinien znaleźć na niej to, czego poszukuje w szybki i prosty sposób.
Oprócz tego agencja interaktywna zadba o wykonanie wysokiej jakości grafik oraz materiałów wideo. Nie od dziś wiemy, że na świat coraz częściej patrzymy w szybki, ulotny sposób. Jesteśmy przesyceni treściami pisanymi, a czas, jaki poświęcamy na czytanie tekstu, jest bardzo krótki. Dlatego warto zadbać o to, aby nasza marka komunikowała się również poprzez grafiki. Mogą być to zdjęcia, banery, ilustracje, gify – możliwości jest wiele i z pewnością interaktywna agencja pomoże w dobraniu najodpowiedniejszych.
Nie można zapomnieć o contencie, który odgrywa dużą rolę – także pod kątem działań SEO. Agencja z pewnością zajmie się tworzeniem treści, które nie tylko zainteresują odbiorców, ale także będą odpowiadały na zmieniające się algorytmy Google. To sposób na zdobycie zaufania potencjalnych klientów i wypracowania pozycji eksperta.
Agencja interaktywna to również kompleksowa obsługa niezbędnych mediów społecznościowych. Dziś większość internautów z nich korzysta. Mowa o popularnym Facebooku, Instagramie, YouTubie i wielu innych. Potencjał, jaki płynie z social mediów, jest ogromny. Serwisy te doskonale o tym wiedzą, dlatego zapewniają funkcjonalności, które pozwalają nawet na sprzedawanie produktów i usług.
Jak wybrać dobrą agencję interaktywną?
Dobra agencja interaktywna, czyli jaka? Jeśli nie wiesz, czym się sugerować podczas wyboru, podpowiadamy, co powinno charakteryzować odpowiednią firmę, z którą współpraca będzie efektywna i przyjemna.
- Agencja interaktywna powinna mieć doświadczenie na rynku, które pokaże, że wie, jak reagować na pojawiające się zmiany. Internet stawia wiele wymagań przed firmami – zmiany w algorytmach czy sezonowość branż to tylko kilka z nich. Dobra agencja interaktywna będzie wiedziała, w jaki sposób im sprostać.
- Zespół powinien być zbudowany z wielu osób, które specjalizują się w różnych obszarach, co pozwoli zyskać gwarancję efektywności i zadowolenia. Upewnij się, że wybierana agencja interaktywna składa się z osób, które biegle poruszają się w SEO, content marketingu, UX/UI i SEM.
- Mierzalność efektów i raportowanie działań przez agencję. To bardzo ważne, jeśli chcesz, by współpraca była transparentna. Agencja interaktywna powinna zapewnić Ci dostęp do wyników, a przy tym jasną komunikację.