Masz stronę WWW i chcesz na niej zarabiać? Zainteresuj się systemem Google AdSense. To jeden z najpopularniejszych, a zarazem najstarszych programów, które dają taką możliwość. Uruchomiono go w 2003 roku. Możesz z niego korzystać bezpłatnie, umieścić na stronie odpowiednie kody i zarabiać. Czy warto? Czy takie kampanie reklamowe mogą być istotnym źródłem przychodów osiąganych przez stronę?
Czym jest Google AdSense – definicja
W ramach tego programu możesz wstawić na stronę odpowiedni kod, który pozwoli na wyświetlanie dopasowanych kontekstowo reklam. Otrzymasz wynagrodzenie za każde kliknięcie. Możesz ustalić, gdzie będą się wyświetlać kreacje, wybrać kolorystykę. Pojawiać się mogą reklamy tekstowe, graficzne i wideo. Google AdSense prezentuje reklamy z usługi Google Ads, dzięki której internauci mogą promować się m.in. w wynikach wyszukiwania i na stronach należących do sieci Google AdSense. Jeśli masz konto Gmail albo korzystasz z YouTube, również tam możesz zobaczyć reklamy Google Ads.
Jako użytkownik programu od razu uzyskujesz dostęp do ogromnej liczby reklamodawców. W zależności od typu kreacji otrzymujesz wynagrodzenie za wyświetlanie reklam lub każde kliknięcie. Z AdSense korzystają małe i duże serwisy, w tym wiele cenionych marek. Według Built With w Polsce z systemu korzysta ponad 90 tys. stron.
Jakie wymagania trzeba spełnić, aby korzystać z Google AdSense?
Jak już wiesz, korzystanie z programu AdSense nie wiąże się z żadnymi opłatami. Musisz założyć konto, a następnie Twoja strona zostanie sprawdzona pod kątem zgodności z regulaminem systemu. Kiedyś wystarczyło umieścić kod w witrynie. Reklamy zazwyczaj wyświetlały się od razu, a Google je ewentualnie wyłączało, jeśli witryna łamała regulamin. Oto wybrane wymagania odnośnie do witryn w ramach programu. Strona nie może:
- osiągać ruchu przez uczestnictwo w programach, w których płaci się za kliknięcie czy rozsyłanie niechcianych e-maili;
- propagować nienawiści;
- promować okrucieństwa wobec zwierząt;
- reklamować usług seksualnych lub matrymonialnych;
- udostępniać niebezpiecznego oprogramowania;
- wprowadzać w błąd bądź służyć do działalności przestępczej.
Jak widzisz, platforma reklamowa nie stawia dużych wymagań. Sama akceptacja w systemie nie oznacza jednak, że AdSense Google będzie Ci przynosić przychody. Najpierw musisz wypromować witrynę, aby odwiedzało ją jak najwięcej użytkowników.
Co zyskuje właściciel strony internetowej dzięki Google AdSense?
Jak informuje Google, na korzystanie z programu zdecydowało się 2 mln osób. Co na tym zyskujesz? Przede wszystkim reklamy Google AdSense pozwalają Ci zarabiać na stronie. Nie musisz szukać reklamodawców – to oni mogą konkurować, aby korzystać z Twojej przestrzeni reklamowej. Wystarczy, że umieścisz na stronie kod i gotowe. Możesz dostosować wygląd reklam do serwisu, aby zwiększyć współczynnik klikalności. Co więcej, nie ma potrzeby samodzielnego dodawania kodów w różne miejsca w witrynie. Jeśli wybierzesz reklamy automatyczne, system zoptymalizuje wyświetlanie reklam Google tak, aby wypracować jak największy przychód z kreacji na danej stronie. Zarobione pieniądze zostaną Ci wypłacone na konto bankowe. Ile możesz zarobić? To zależy od wielu czynników.
Zarobki z Google AdSense
Na wysokość przychodów wpływają przede wszystkim popularność serwisu i jego tematyka. Witryna, która ma 30 tys. unikatowych użytkowników miesięcznie, w komercyjnej, konkurencyjnej branży, np. finanse i bankowość czy ubezpieczenia, może zarobić zdecydowanie więcej niż strona o tematyce rozrywkowej z 10-krotnie większym ruchem. Poza tym znaczenie ma umiejscowienie reklamy na stronie internetowej. Inne wyniki osiągną duże formaty reklamy AdSense, umieszczonej na górze serwisu, a inne – małe, dodane, np. w stopce. Ile możesz zarobić? Google przygotowało kalkulator, który pokazuje realne przychody w zależności od regionu i tematyki. W przypadku Europy i tematyki Podróże, narzędzie wyliczyło blisko 5 tys. dolarów rocznie przy 50 tys. wyświetleń miesięcznie.
Jednak po zmianie kategorii na Społeczności online wyświetla już około 3500 dolarów.
Te wyniki warto traktować jako ciekawostkę. Jeśli masz popularną stronę, dzięki Google AdSense możesz być nawet milionerem. Zarabianie na reklamach przynosi wielu blogerom i właścicielom serwisów znakomite wyniki. Przykłady?
Kevin Rose jest założycielem serwisu digg.com. Pełnił również funkcję asystenta produkcji i współprowadzącego w programie TechTV The Screen Savers, był partnerem Venture w Google Ventures, a obecnie jest również członkiem zarządu Fundacji Tony’ego Hawka. Konto AdSense przynosiło mu miesięcznie ok. 500 tys. dolarów przychodu (dane z 2022 roku).
Michael Arrington, założyciel i były współredaktor TechCrunch, bloga obejmującego społeczności start-upów technologicznych w Dolinie Krzemowej, zarabiał ok. 350 tys. dolarów miesięcznie. Oczywiście, osiągnięcie takich wyników jest bardzo trudne, ale jak widać – możliwe 😉
Podział środków między wydawcę a Google
W ramach usługi AdSense dla treści, wydawcy otrzymują 68% przychodów, które uzyskuje Google od reklamodawcy. W przypadku AdSense dla wyszukiwania, jest to 51% pobieranej kwoty. Nie ma znaczenia lokalizacja geograficzna ani branża. Te wartości są stałe.
Kiedy zalogujesz się do panelu Google AdSense, znajdziesz wyłącznie informacje o ostatecznych, szacunkowych zarobkach. W systemie nie widać kwoty pobranej od reklamodawcy, tylko wynagrodzenie wydawcy. Widzisz dokładne statystki, liczbę wyświetleń reklamy, a także szacowane przychody. Możesz wyliczyć, ile wynosi średnia wysokość stawki AdSense za każde kliknięcie.
Źródło: system Google AdSense
Ile możesz zarobić na każdym przekierowaniu? To zależy przede wszystkim od branży, ale także kraju. Snigel.com opublikowało dane o wysokości CTR w poszczególnych państwach i średniej opłacie za kliknięcie. Na poniższej grafice widzisz przykładowe stawki. Wynika z niej, że najwięcej można zarobić w Luksemburgu – przeciętnie około 3 zł za kliknięcie.
Inne źródła informują natomiast o wyższych kwotach i wyższym wskaźniku klikalności.
Uwzględniając podział na branże, wygląda to jak na poniższej grafice. Potraktuj te wszystkie dane jako ciekawostkę. Dopiero wstawienie reklam AdSense i raport z systemu pokażą Ci, ile zarobisz na każdym przekierowaniu.
Jak wypłacać środki z Google AdSense?
Zanim otrzymasz pierwszą płatność, musisz wykonać kilka kroków. W panelu AdSense podaj dane podatnika i przejdź przez weryfikację tożsamości. Kiedy osiągniesz próg płatności, na Twój adres zostanie wysłany kod PIN. Aby wypłata środków była możliwa, musisz podać ten kod. Jest wysyłany pocztą tradycyjną i trafia do odbiorców w ciągu 2-3 tygodni.
W Polsce próg wypłaty wynosi 300 zł. Kiedy go osiągniesz, możesz wybrać formę płatności. W zależności od adresu, dostępne mogą być różne, np. czek, elektroniczny transfer środków (EFT), jednolity obszar płatności w euro (SEPA) i przelew bankowy.
Źródło: system Google AdSense
Jeśli przed końcem danego miesiąca przekroczysz próg płatności, rozpocznie się 21-dniowy okres jej realizacji. Po nim otrzymasz zarobione środki.
Reklama AdSense na YouTube
Możesz zarabiać nie tylko na stronie WWW. Masz kanał na YouTube? Osiągaj dzięki niemu przychody. Najpierw musisz włączyć funkcję monetyzacji kanału w ustawieniach, a następnie połączyć konto AdSense z kontem YouTube. Możesz do logowania wykorzystać jedno i to samo konto Google. Kiedy to zrobisz, wybierz filmy, na których chcesz zarabiać, i reklamy, jakie chcesz wyświetlać.
Jakie przychody mogą Ci przynieść wyświetlane reklamy? CPM (Cost Per Mille) różnią się w zależności od twórcy i tematyki. Patrząc na kalkulator Google AdSense, stawki wahają się od 4 do 24 USD za 1000 wyświetleń. Jak więc przekłada się to na zarobki? Sprawdź sam:
Podsumowanie
Google AdSense dla wielu internautów jest głównym źródłem zarobków. Dzięki temu systemowi możesz wyświetlać dochodowe reklamy i nie tracić czasu na poszukiwanie reklamodawców. Ile zarobisz? To zależy od wielu czynników, ale potencjał jest bardzo duży.