Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    AdSense
    Google AdSense – jak działa, zasady, poradnik
    7 listopada 2023
    Aktualizacje algorytmu Google
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    real time bidding
    Kampania RTB (Real Time Bidding) jako skuteczny model reklamy
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Rodzaje hostingu
    Rodzaje hostingu – jaki wybrać
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Sposoby na spam
    SPAM. Czym jest i jak się przed nim uchronić?
    5 maja 2023
    Zastosowanie sztucznej inteligencji w e-commerce
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
    Zalety i wady Magento
    Magento – zalety i wady platformy ecommerce
    5 maja 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Cele i metoda smart
    Metoda SMART, czyli wyznaczanie skutecznych celów w firmie
    5 maja 2023
    storytelling
    Storytelling w biznesie i marketingu. Przykłady i inspiracje
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Pięć sił Portera – jak sprawdzić mikrootoczenie przedsiębiorstwa?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Analiza konkurencji
Responsywnie.pl > Marketing > Pięć sił Portera – jak sprawdzić mikrootoczenie przedsiębiorstwa?
Marketing

Pięć sił Portera – jak sprawdzić mikrootoczenie przedsiębiorstwa?

Aleksandra Stala
Data ostatniej aktualizacji: 2023/05/05 o 12:25
Aleksandra Stala Opublikowano 26 października 2022
10 min
Udostępnij

Prowadząc własne przedsiębiorstwo, warto mieć na uwadze, że wszelkie podejmowane decyzje, które się z nim wiążą, nie powinny być oparte wyłącznie na przeczuciach. Niezależnie od tego, czy mowa o niewielkiej firmie, czy o większym biznesie, intuicja nie może odgrywać kluczowej roli. Wszystkie wybory muszą być poparte konkretnymi danymi, liczbami i dogłębnym analizami. Badanie konkurencji jest w tym przypadku bardzo istotne, ponieważ pozwala dostrzec, jaki potencjał drzemie w rynku i jaka jest nasza grupa docelowa. Podpowiadamy, jakie metody będą dobrym pomysłem do wdrożenia w każdym biznesplanie. Czy obiło się już Twoim uszom hasło „pięć sił Portera”? Jeśli nie, za chwilę przybliżymy Ci, w jaki sposób działa i na czym polega efektywny model Portera.

Spis treści
Cele analizy mikrootoczenia5 sił Portera – z czego się składa?Jak prawidłowo wykonać 5 sił Portera?Czy metoda Portera dalej działa?

Cele analizy mikrootoczenia

Na samym początku zajmijmy się wyjaśnieniem tego, czym jest mikrootoczenie przedsiębiorstwa, ponieważ to punkt wyjścia do omówienia, czym jest sama metoda analizy rynku, znana jako pięć sił Portera. Mikrootoczeniem jest zarówno otoczenie bezpośrednie, jak i konkurencyjne związane z naszym biznesem. To wszystkie czynniki, które wpływają na funkcjonowanie oraz rozwój przedsiębiorstwa w danej branży i szerzej – na danym rynku. Mikrootoczeniem są zatem osoby i firmy związane z działalnością, czyli klienci, partnerzy, dostawcy i konkurencja. To właśnie oni mają ogromny wpływ na to, jak działa nasza organizacja. Co ciekawe, do tego grona zaliczają się także instytucje finansowe, lokalna administracja czy związki zawodowe.

Dogłębna analiza konkurencji pozwala na obiektywne poznanie szans i zagrożeń dotyczących naszej działalności, a także ocenienia poziomu atrakcyjności. Mogą na to oddziaływać rozmaite grupy czy organizacje. Warto jednak mieć na uwadze, że każde przedsiębiorstwo ma inne mikrootoczenie. Nie ma możliwości, by było ono identyczne dla wszystkich firm. Dlatego tak ważne jest umiejętne jego analizowanie. Dziś mamy wiele koncepcji, pozwalających na wnikliwe zbadanie mikrootoczenia. Niewątpliwie jednak model Portera jest tym najpopularniejszym.

Każde przedsiębiorstwo powinno regularnie dokonywać analizy, by móc możliwie jak najszybciej i najlepiej korygować strategie rozwojowe. Dzięki analizie mikrootoczenia możemy dowiedzieć się o konkurencyjności w danym sektorze, atrakcyjności zarówno branży, jak i rynku, szansach, jakie pojawiają się w związku z obecnością w konkretnym sektorze, a co za tym idzie – także o zagrożeniach. Ponadto analiza (np. sił Portera) pozwala na odpowiedzenie sobie na pytanie, co daje największe możliwości rozwoju i jak zminimalizować ryzyko, a zwiększyć efektywność strategii.

5 sił Portera – z czego się składa?

Model Portera powstał w 1979 roku. Jego nazwa pochodzi od nazwiska amerykańskiego ekonomisty Michaela E. Portera. W tamtym właśnie czasie opracował on metodę, jak analizować pomysł biznesowy przed tym, gdy zacznie on w ogóle istnieć na rynku. Dzięki temu, że interesował się on zarówno biznesem, jak i gospodarką i społeczeństwem; był on w stanie stworzyć odpowiednie rozwiązanie, które uwzględnia wszystkie ważne aspekty pomocne w osiągnięciu przez przedsiębiorstwo wysokiej i atrakcyjnej pozycji, która pozwoli na skuteczne odniesienie sukcesu pośród całej konkurencji.

Pięć sił Portera to doskonały sposób dla nowych przedsiębiorców, którzy dopiero wkraczają na rynek. Jeśli zamierzasz założyć działalność gospodarczą, takie rozwiązanie pozwoli Ci na rozeznanie się, jaki jest potencjał Twojej firmy, konkurencja, zagrożenia oraz szanse. Poznasz lepiej firmy, które oferują podobne usługi, dowiesz się, na co zwrócić szczególną uwagę. Jednak aby badanie było owocne, musisz wiedzieć, co się składa na 5 sił Portera. Tylko to pozwoli na uzyskanie rzetelnego wyniku. Najpierw musisz nakreślić interesujący Cię sektor, w którym będziesz działać jako przedsiębiorca. Dalej trzeba dokonać analizy możliwości i zagrożeń w związku z tym. Wszystkie te stopnie mają swoje konkretne nazwy:

  • siła przetargowa dostawców;
  • siła przetargowa nabywców;
  • rywalizacja wewnątrz sektora;
  • groźba pojawienia się nowych produktów;
  • groźba pojawienia się substytutów.

Opierając się na tych stopniach, możemy w szybki sposób przygotować naprawdę solidną bazę, która pozwoli na strategiczne zarządzanie przedsiębiorstwem. W efekcie możemy zapewnić sobie stabilną pozycję na rynku i zbudować solidną przewagę konkurencyjną.

Jak prawidłowo wykonać 5 sił Portera?

Jeśli będziemy podążać za konkretnymi stopniami i poświęcimy rzeczywiście nieco uwagi, wtedy nasza analiza będzie w pełni owocna i przyniesie wszystkie niezbędne dane, które potem będziemy w stanie wykorzystać w praktyce. Siła Portera jest naprawdę korzystna, a informacje do badania można uzyskać przez internet, wykorzystując sprawozdania publikowane przez firmy bądź te wysyłane do KRS. Można też samodzielnie wszystko zbierać, szacować i zestawiać. Dlatego wyjaśniamy dokładnie poszczególne stopnie, jakie składają się na pięć sił Portera, by umiejętnie podejść do tematu.

Na samym początku należy dokonać analizy wewnątrz sektora, biorąc pod lupę obecną konkurencję. Z jednej strony musimy zobaczyć, jak działa i co ją cechuje, a z drugiej zastanowić się, w jaki sposób jesteśmy w stanie ją pokonać. Dzięki określeniu, czy konkurencja jest bardzo silna w danym sektorze, możemy zwiększyć skuteczność swoich działań. 5 sił Portera w tym przypadku pomaga w tym, by przyciągnąć do siebie konsumentów.

Dalej ważną kwestią jest to, czy nie ma ryzyka, że w otoczeniu pojawią się atrakcyjne substytuty dla oferowanych przez nas usług bądź produktów. Jest to bardzo istotne, mając na uwadze, że zwiększa to nasz wysiłek i zaangażowanie, jakie musimy włożyć już nie tylko w konkurowanie z podmiotem w tym samym sektorze, ale także z innym rynkiem. Szczególnie gdy okazuje się, że substytut jest atrakcyjniejszy choćby pod względem ceny. Wiadomo, że klienci wtedy sięgną po to, co jest tańsze. Przykładem takiego działania jest choćby masło oraz margaryna – stanowią swój substytut, różnią się ceną i wymagają od firm wysiłku, by trafić rzeczywiście do koszyka konsumentów.

Pięć sił Portera to także kwestia zbadania siły przetargowej dostawców. W końcu każde przedsiębiorstwo musi z nimi współpracować – zarówno mając na uwadze otrzymywanie produktów, jak i usług. Jeśli siła przetargowa jest duża, zdarza się, że narzucają oni wyższe ceny, co zaś przekłada się na większe wydatki, jakie musimy ponieść. Zwiększa się koszt produkcji, a zmniejszają zyski. Warto wiedzieć, że siła przetargowa dostawców jest zależna od różnych czynników:

  • tego, ilu dostawców jest na rynku. Oczywisty jest fakt, że mniej dostawców oznacza większą siłę;
  • wysokości kosztów zmiany dostawcy, ponieważ jeśli jest ona niska, wtedy siła przetargowa spada;
  • kwestii, czy dostawcy mogą sprzedawać na rynku końcowym. W momencie, gdy tak się dzieje, wtedy przedsiębiorcy muszą obniżyć marże, aby dla dostawców sprzedaż bezpośrednia była nieopłacalna.

Na samym końcu, analizując pięć sił Portera, trzeba wziąć na warsztat siłę przetargową tym razem samych nabywców. Jeśli będzie ona duża, wtedy będą oni w stanie wywrzeć wpływ na wysokość cen w sektorze. W tym przypadku siła zależy od kilku czynników:

  • ilości tej siły, czyli liczby odbiorców. Jeśli jest mała, dostawca musi walczyć o każdego odbiorcę, co sprawia, że siła przetargowa jest wysoka;
  • jakości proponowanych produktów, bo trzeba się wyróżniać, aby konsumenci chętnie nas wybrali. Tutaj ważna jest również kwestia ceny.

Czy metoda Portera dalej działa?

Dobrze przeprowadzona analiza, jaką jest pięć sił Portera, pozwala na zbadanie rynku i sukcesywne wejście ze swoimi usługami czy produktami. To nic innego jak kompleksowa ocena atrakcyjności sektora. Dzięki temu możemy zderzyć swoje oczekiwania i wizje z tym, jak w rzeczywistości może to wyglądać. Bardzo często firmy upadają na samym początku, jeszcze zanim mają okazję, by się rozwinąć i zdobyć uznanie konsumentów. Powód jest bardzo prosty. Jeśli nie jesteśmy przygotowani do odpowiedniego prowadzenia działalności – przemyślanego, opartego na danych, a nie intuicji – popełniamy masę błędów. Prowadzą one do tego, że nie zarabiamy, a wyłącznie ponosimy wydatki.

Trzeba o tym wiedzieć, że świat biznesu nie pozwala na przypadkowe kroki. Wymaga on umiejętności, wiedzy i otwartej głowy. Szczególnie w dzisiejszych czasach, kiedy tak naprawdę każdy może stać się przedsiębiorcą i to dosłownie w chwilę. Działalność gospodarczą można założyć w kilka minut – nawet bez wychodzenia z domu. To kusi wiele osób, które chcą doświadczyć czegoś nowego w życiu zawodowym. Stąd też każdego dnia powstaje coraz więcej firm z różnych branż. Niestety równie często są one zakładane wyłącznie w efekcie chwilowej idei, bez poparcia analizą rynku. Dlatego, jeśli chcesz uniknąć błędu i szybkiej porażki, zaufaj sprawdzonym metodom. Pięć sił Portera to niezbędna analiza, która pozwala przygotować skuteczną strategię biznesową. To rzetelna analiza konkurencji, rynku oraz grupy docelowej.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
User Generated Content – co to? Zobacz przykłady
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Aleksandra Stala
Aleksandra Stala
Od lat związana z marketingiem internetowym. Na co dzień zarządza działaniami marketingowymi polskiego software house’u i agencji digital marketingu.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?