Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Bezpłatny audyt SEO
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Popełniane błędy w kampanii Google Ads
    4 podstawowe błędy w kampanii Google Ads
    5 maja 2023
    AdSense
    Google AdSense – jak działa, zasady, poradnik
    7 listopada 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Kradzież domeny internetowej
    Jak ochronić domenę przed kradzieżą?
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Czy warto promować aukcje Allegro?
    Promowanie aukcji Allegro – czy warto? Jak to robić skutecznie?
    8 lutego 2024
    szablon czy layout
    Gotowy szablon czy dedykowany layout strony – co wybrać?
    5 maja 2023
    Sposoby na spam
    SPAM. Czym jest i jak się przed nim uchronić?
    5 maja 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Anioły biznesu w Polsce
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    Cele i metoda smart
    Metoda SMART, czyli wyznaczanie skutecznych celów w firmie
    5 maja 2023
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Brand purpose – czy marki naprawdę muszą mieć cel?
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
Cel marki
Responsywnie.pl > Marketing > Brand purpose – czy marki naprawdę muszą mieć cel?
Marketing

Brand purpose – czy marki naprawdę muszą mieć cel?

Aleksandra Stala
Data ostatniej aktualizacji: 2023/05/05 o 12:24
Aleksandra Stala Opublikowano 23 listopada 2022
10 min
Udostępnij

Podejmując jakiekolwiek działania – zarówno te związane z życiem zawodowym, jak i prywatnym – bardzo ważne jest posiadanie w tym celu. To czynnik, który wielokrotnie motywuje i napędza do dalszej pracy, pozwala na podejmowanie jeszcze bardziej efektywnych i zadowalających decyzji. Cele zawodowe dotyczące firm dotyczą całych jednostek ogółem, ale także poszczególnych zespołów czy wyników, jakie zamierza się osiągnąć. Temat ten nie omija również marketingu. Dziś możemy spotkać się z terminem brand purpose. Należy o to szczególnie zadbać, ponieważ stanowi on element kreowania więzi z odbiorcami poprzez dzielenie się z nimi wyznawanymi wartościami oraz przekonaniami. Wyjaśniamy, czym jest cel marki, co warto o nim wiedzieć i dlaczego ma tak ogromny wpływ na działalność marki w sieci.

Spis treści
Czym jest brand purpose?Jaki jest cel tworzenia brand purpose?Czy każda marka powinna mieć cel?Przykłady brand purposeBrand purpose – działania wewnętrzne i zewnętrzneJak stworzyć własny brand purpose – najważniejsze wskazówki

Czym jest brand purpose?

Brand purpose to pojęcie, które pochodzi z języka angielskiego i w polskim tłumaczeniu brzmi ono jako „słuszna sprawa”. To nic innego jak wyższy cel marki, którą prowadzimy. Co ciekawe, nie musi być on w żaden sposób materialny, bowiem najważniejsze jest, aby odnosił się do poprawy jakości życia. Stąd też ma ogromne znaczenie dla wszystkich przedsiębiorstw i pozwala im na uzyskiwanie jeszcze lepszych efektów działań. Brand purpose jest elementem napędowym i dodającym motywacji. Cel marki tak naprawdę najczęściej staje się ideą pozamaterialną i służy nie tylko samym właścicielom firmy, a również jej pracownikom oraz konsumentom.

Szerokie rozumienie tego pojęcia pokazuje, że każda firma powinna istnieć na rynku nie tylko wyłącznie dla samych zysków finansowych, ale jej znaczenie powinno być znacznie większe. Jednak wdrażając brand purpose, przedsiębiorstwa są w stanie zauważyć znacznie większe zarobki, dlatego dobrze określony cel i sumienne dążenie do niego, z pewnością będzie miało przełożenie na aspekt finansowy. Warto przywołać słowa mówcy motywacyjnego – Simona Sineka – który skupił swoją uwagę na brand ideal, mówiąc, że to dla każdej firmy motor napędowy umożliwiający jej rozwój i służący klientom.

Jaki jest cel tworzenia brand purpose?

Wydaje Ci się, że cel marki jest enigmatycznym, bardzo skomplikowanym pojęciem, które trudno zrozumieć i je samodzielnie wdrożyć? Albo co gorsza, nie wiesz, czy brand purpose jest konieczny w przypadku Twojej marki? Niestety wiele firm ma z tym problem i rezygnuje z jego wyznaczenia, ponieważ uważają, że bez niego szybciej rozwiną i wykorzystają swój potencjał, a przy tym będą bardziej elastyczne i lepiej zarobią. To bardzo mylne przeświadczenie. Marki, które mają dobrze wdrożony brand purpose, zauważają lepszą adaptację do zmiennego środowiska, a przy tym z łatwością scalają wszystkie ważne ogniwa – czyli pracowników oraz klientów – wokół wspólnego celu.

Brand purpose jest niezwykle istotny w kontakcie z konsumentami i budowaniu z nimi dobrych relacji. Szczególnie że dziś oczekują oni czegoś więcej niż samego produktu, który będzie jednocześnie dobry i tani. Wbrew przekonaniom, czynnik finansowy schodzi nieco na dalszy plan, ponieważ dla klientów zaczęła liczyć się jakość i świadomość tego, w jaki sposób on powstaje. Co więcej, oczekują oni aktywności marki w różnych działaniach – handlowych oraz pozahandlowych – bo chcą oni wybierać takie firmy, które mają podobne wartości. Wtedy też wybór konkretnych produktów czy usług będzie wsparciem działań marki i niesionych za nią idei. Stąd też pożądane jest aktywne udzielanie się w tematach takich jak ekologia czy prawa człowieka bądź nawet bieżące wydarzenia. Badania jasno potwierdzają, że konsumenci chętniej ufają tym przedsiębiorstwom, które realnie angażują się na rzecz planety czy społeczeństwa. W 2021 roku badania pokazały, że liczyło się to dla aż 73% respondentów, gdzie w 2019 roku wskaźnik wynosił mniej, bo 64%. Dlatego brand purpose jest tak ważny, ponieważ pozwala na wzmocnienie pozycji firmy. Klienci najpierw zwrócą uwagę na to, czy marka spełnia swoje obietnice odnoszące się do wartości, a dopiero potem na cenę produktu czy jego jakość.

Brand purpose jest istotny także w przypadku samych pracowników, ponieważ coraz częściej dostrzega się, że kwestia wynagrodzenia, o ile jest ważna, o tyle nie jest jedynym czynnikiem motywującym ich do pracy. Finanse są motorem napędowym wyłącznie przez jakiś czas, a żeby podtrzymać zaangażowanie trzeba czegoś więcej. Cel marki będzie w tym bardzo pomocny, ponieważ pomaga wyjaśnić pracownikom, jaka jest misja oraz wizja firmy, ale także, z czego wynika kierunek wprowadzanych zmian. W efekcie pracownicy podejdą do nich z większą elastycznością i akceptacją. Premia zawsze motywuje do większego poświęcenia się w pacy, jednak to nie jest wyższy cel, który miałby jednoczyć pracowników. Wyłącznie brand purpose pozwala na to, że wszystkie osoby związane z marką zaczną czuć dumę z bycia jej częścią. Szczególnie że dziś rynek pracy powoli podbija generacja Z. To młode osoby, które są indywidualne, odważne w swoim poglądach i pozbawione lęku czy wstydu przed głośnym mówieniem o wartościach bądź zasadach. To pokolenie z pewnością będzie wybierać tych pracodawców czy firmy, które w pełni odpowiadają ich poglądom.

Dlatego można śmiało przyznać, że brand purpose pozwala na wyprzedzenie konkurencji i wygranie walki o klienta. Wszyscy nieustannie szukają sposobów, aby skutecznie wyróżnić się na rynku. Stąd też nie warto przegapić momentu i zadbać o atrakcyjny, pożądany przez rynek cel marki, który będzie pasować do wartości wyznawanych przez konsumentów. Jest to również dobre rozwiązanie na przetrwanie wszelkich kryzysów, które mogą się pojawiać w trakcie roku.

Czy każda marka powinna mieć cel?

Stąd też widać, że każda marka powinna mieć swój brand purpose. Przynosi on mnóstwo korzyści, które będą owocować przez wiele lat. Jeśli zadbamy o ciekawy i słuszny cel marki, będziemy w stanie zgromadzić wokół siebie odpowiednią grupę odbiorców – tych, którzy pozostaną z nami na dłużej, ponieważ będą wyznawać te same wartości. Widać to choćby w kwestii ekologii. To motyw, który jest podejmowany przez mnóstwo różnorodnych organizacji – większych czy mniejszych. Jeśli pokazujemy jako przedsiębiorstwo, że dobro środowiska nie jest nam obojętne, wspieramy je, angażując się w różnorodne działania czy stawiamy na proekologiczne rozwiązania, z pewnością zyskamy na wiarygodności. Osobowość marki jest bardzo ważna i umożliwia efektywną poprawę jakości życia i tego, jak dana firma funkcjonuje.

Przykłady brand purpose

Cel marki nie jest nową ideą, a podejmowaną od dłuższego czasu przez wiele firm. Jesteśmy przekonani, że wiele przykładów działań, są doskonale znane. Każdego dnia mamy do czynienia z ciekawymi ruchami związanymi z brand purpose. Poniżej załączamy kilka z nich.

Cel marki Sprite
Kampania #iloveyouhater marki Sprite
Źródło: Coca-cola

Cel marki Netflix
Kampania „Bądź, kimkolwiek chcesz” od Netflix
Źródło: YouTube

Cel marki Apple
Przyjaźniejszy dla planety od Apple
Źródło: Apple

Cel marki Ikea
Dom przyjazny dla planety
Źródło: Ikea

Brand purpose – działania wewnętrzne i zewnętrzne

Warto mieć na uwadze, że cel marki musi być elementem, który działa w dwie strony – zarówno na zewnątrz firmy, jak i w jej środku. Dobrze opisany brand purpose może stać się częścią employer brandingu. Wszelkie działania przez nią podejmowane, będą w stanie zachęcić potencjalnych kandydatów do zatrudnienia się w konkretnym przedsiębiorstwie. Wiele osób przykuwa do tego uwagę i aplikuje wyłącznie na ogłoszenia, które oferują atrakcyjne wynagrodzenie oraz benefity, ale również gdzie wyznawane wartości odpowiadają na indywidualne poglądy potencjalnych pracowników. Stąd też niezwykle ważne są działania zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Wszystko po to, aby motywować zespół do podejmowania różnorodnych kroków oraz utożsamiania się marką. Tacy pracownicy sprawią, że stanie się ona bardziej wiarygodna i lubiana, co na pewno docenią klienci.

Jak stworzyć własny brand purpose – najważniejsze wskazówki

Jeśli zastanawiasz się, w jaki sposób wyznaczyć cel marki, możesz wybrać jedno z dwóch podejść – perspektywiczne albo retrospektywiczne. Innymi słowy, takie, które kieruje się przyszłością bądź przeszłością firmy. Możemy oczywiście połączyć oba z nich, jednak zawsze trzeba mieć na względzie historię danej firmy, czyli powód, dla którego w ogóle ona powstała. Ponadto należy pamiętać o tym, żeby wyznawane przez nią wartości odpowiednio korespondowały z tymi dominującymi u klientów. Bardzo ważne jest także wysłuchiwanie opinii konsumentów – warto dowiedzieć się, dlaczego wybierają właśnie naszą markę. Takie odpowiedzi powinny być pomocne do określenia jasnego brand purpose.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 0 / 5. Liczba ocen. 0

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
User Generated Content – co to? Zobacz przykłady
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Aleksandra Stala
Aleksandra Stala
Od lat związana z marketingiem internetowym. Na co dzień zarządza działaniami marketingowymi polskiego software house’u i agencji digital marketingu.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?