Podejmując jakiekolwiek działania – zarówno te związane z życiem zawodowym, jak i prywatnym – bardzo ważne jest posiadanie w tym celu. To czynnik, który wielokrotnie motywuje i napędza do dalszej pracy, pozwala na podejmowanie jeszcze bardziej efektywnych i zadowalających decyzji. Cele zawodowe dotyczące firm dotyczą całych jednostek ogółem, ale także poszczególnych zespołów czy wyników, jakie zamierza się osiągnąć. Temat ten nie omija również marketingu. Dziś możemy spotkać się z terminem brand purpose. Należy o to szczególnie zadbać, ponieważ stanowi on element kreowania więzi z odbiorcami poprzez dzielenie się z nimi wyznawanymi wartościami oraz przekonaniami. Wyjaśniamy, czym jest cel marki, co warto o nim wiedzieć i dlaczego ma tak ogromny wpływ na działalność marki w sieci.
Czym jest brand purpose?
Brand purpose to pojęcie, które pochodzi z języka angielskiego i w polskim tłumaczeniu brzmi ono jako „słuszna sprawa”. To nic innego jak wyższy cel marki, którą prowadzimy. Co ciekawe, nie musi być on w żaden sposób materialny, bowiem najważniejsze jest, aby odnosił się do poprawy jakości życia. Stąd też ma ogromne znaczenie dla wszystkich przedsiębiorstw i pozwala im na uzyskiwanie jeszcze lepszych efektów działań. Brand purpose jest elementem napędowym i dodającym motywacji. Cel marki tak naprawdę najczęściej staje się ideą pozamaterialną i służy nie tylko samym właścicielom firmy, a również jej pracownikom oraz konsumentom.
Szerokie rozumienie tego pojęcia pokazuje, że każda firma powinna istnieć na rynku nie tylko wyłącznie dla samych zysków finansowych, ale jej znaczenie powinno być znacznie większe. Jednak wdrażając brand purpose, przedsiębiorstwa są w stanie zauważyć znacznie większe zarobki, dlatego dobrze określony cel i sumienne dążenie do niego, z pewnością będzie miało przełożenie na aspekt finansowy. Warto przywołać słowa mówcy motywacyjnego – Simona Sineka – który skupił swoją uwagę na brand ideal, mówiąc, że to dla każdej firmy motor napędowy umożliwiający jej rozwój i służący klientom.
Jaki jest cel tworzenia brand purpose?
Wydaje Ci się, że cel marki jest enigmatycznym, bardzo skomplikowanym pojęciem, które trudno zrozumieć i je samodzielnie wdrożyć? Albo co gorsza, nie wiesz, czy brand purpose jest konieczny w przypadku Twojej marki? Niestety wiele firm ma z tym problem i rezygnuje z jego wyznaczenia, ponieważ uważają, że bez niego szybciej rozwiną i wykorzystają swój potencjał, a przy tym będą bardziej elastyczne i lepiej zarobią. To bardzo mylne przeświadczenie. Marki, które mają dobrze wdrożony brand purpose, zauważają lepszą adaptację do zmiennego środowiska, a przy tym z łatwością scalają wszystkie ważne ogniwa – czyli pracowników oraz klientów – wokół wspólnego celu.
Brand purpose jest niezwykle istotny w kontakcie z konsumentami i budowaniu z nimi dobrych relacji. Szczególnie że dziś oczekują oni czegoś więcej niż samego produktu, który będzie jednocześnie dobry i tani. Wbrew przekonaniom, czynnik finansowy schodzi nieco na dalszy plan, ponieważ dla klientów zaczęła liczyć się jakość i świadomość tego, w jaki sposób on powstaje. Co więcej, oczekują oni aktywności marki w różnych działaniach – handlowych oraz pozahandlowych – bo chcą oni wybierać takie firmy, które mają podobne wartości. Wtedy też wybór konkretnych produktów czy usług będzie wsparciem działań marki i niesionych za nią idei. Stąd też pożądane jest aktywne udzielanie się w tematach takich jak ekologia czy prawa człowieka bądź nawet bieżące wydarzenia. Badania jasno potwierdzają, że konsumenci chętniej ufają tym przedsiębiorstwom, które realnie angażują się na rzecz planety czy społeczeństwa. W 2021 roku badania pokazały, że liczyło się to dla aż 73% respondentów, gdzie w 2019 roku wskaźnik wynosił mniej, bo 64%. Dlatego brand purpose jest tak ważny, ponieważ pozwala na wzmocnienie pozycji firmy. Klienci najpierw zwrócą uwagę na to, czy marka spełnia swoje obietnice odnoszące się do wartości, a dopiero potem na cenę produktu czy jego jakość.
Brand purpose jest istotny także w przypadku samych pracowników, ponieważ coraz częściej dostrzega się, że kwestia wynagrodzenia, o ile jest ważna, o tyle nie jest jedynym czynnikiem motywującym ich do pracy. Finanse są motorem napędowym wyłącznie przez jakiś czas, a żeby podtrzymać zaangażowanie trzeba czegoś więcej. Cel marki będzie w tym bardzo pomocny, ponieważ pomaga wyjaśnić pracownikom, jaka jest misja oraz wizja firmy, ale także, z czego wynika kierunek wprowadzanych zmian. W efekcie pracownicy podejdą do nich z większą elastycznością i akceptacją. Premia zawsze motywuje do większego poświęcenia się w pacy, jednak to nie jest wyższy cel, który miałby jednoczyć pracowników. Wyłącznie brand purpose pozwala na to, że wszystkie osoby związane z marką zaczną czuć dumę z bycia jej częścią. Szczególnie że dziś rynek pracy powoli podbija generacja Z. To młode osoby, które są indywidualne, odważne w swoim poglądach i pozbawione lęku czy wstydu przed głośnym mówieniem o wartościach bądź zasadach. To pokolenie z pewnością będzie wybierać tych pracodawców czy firmy, które w pełni odpowiadają ich poglądom.
Dlatego można śmiało przyznać, że brand purpose pozwala na wyprzedzenie konkurencji i wygranie walki o klienta. Wszyscy nieustannie szukają sposobów, aby skutecznie wyróżnić się na rynku. Stąd też nie warto przegapić momentu i zadbać o atrakcyjny, pożądany przez rynek cel marki, który będzie pasować do wartości wyznawanych przez konsumentów. Jest to również dobre rozwiązanie na przetrwanie wszelkich kryzysów, które mogą się pojawiać w trakcie roku.
Czy każda marka powinna mieć cel?
Stąd też widać, że każda marka powinna mieć swój brand purpose. Przynosi on mnóstwo korzyści, które będą owocować przez wiele lat. Jeśli zadbamy o ciekawy i słuszny cel marki, będziemy w stanie zgromadzić wokół siebie odpowiednią grupę odbiorców – tych, którzy pozostaną z nami na dłużej, ponieważ będą wyznawać te same wartości. Widać to choćby w kwestii ekologii. To motyw, który jest podejmowany przez mnóstwo różnorodnych organizacji – większych czy mniejszych. Jeśli pokazujemy jako przedsiębiorstwo, że dobro środowiska nie jest nam obojętne, wspieramy je, angażując się w różnorodne działania czy stawiamy na proekologiczne rozwiązania, z pewnością zyskamy na wiarygodności. Osobowość marki jest bardzo ważna i umożliwia efektywną poprawę jakości życia i tego, jak dana firma funkcjonuje.
Przykłady brand purpose
Cel marki nie jest nową ideą, a podejmowaną od dłuższego czasu przez wiele firm. Jesteśmy przekonani, że wiele przykładów działań, są doskonale znane. Każdego dnia mamy do czynienia z ciekawymi ruchami związanymi z brand purpose. Poniżej załączamy kilka z nich.
Kampania #iloveyouhater marki Sprite
Źródło: Coca-cola
Kampania „Bądź, kimkolwiek chcesz” od Netflix
Źródło: YouTube
Przyjaźniejszy dla planety od Apple
Źródło: Apple
Dom przyjazny dla planety
Źródło: Ikea
Brand purpose – działania wewnętrzne i zewnętrzne
Warto mieć na uwadze, że cel marki musi być elementem, który działa w dwie strony – zarówno na zewnątrz firmy, jak i w jej środku. Dobrze opisany brand purpose może stać się częścią employer brandingu. Wszelkie działania przez nią podejmowane, będą w stanie zachęcić potencjalnych kandydatów do zatrudnienia się w konkretnym przedsiębiorstwie. Wiele osób przykuwa do tego uwagę i aplikuje wyłącznie na ogłoszenia, które oferują atrakcyjne wynagrodzenie oraz benefity, ale również gdzie wyznawane wartości odpowiadają na indywidualne poglądy potencjalnych pracowników. Stąd też niezwykle ważne są działania zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Wszystko po to, aby motywować zespół do podejmowania różnorodnych kroków oraz utożsamiania się marką. Tacy pracownicy sprawią, że stanie się ona bardziej wiarygodna i lubiana, co na pewno docenią klienci.
Jak stworzyć własny brand purpose – najważniejsze wskazówki
Jeśli zastanawiasz się, w jaki sposób wyznaczyć cel marki, możesz wybrać jedno z dwóch podejść – perspektywiczne albo retrospektywiczne. Innymi słowy, takie, które kieruje się przyszłością bądź przeszłością firmy. Możemy oczywiście połączyć oba z nich, jednak zawsze trzeba mieć na względzie historię danej firmy, czyli powód, dla którego w ogóle ona powstała. Ponadto należy pamiętać o tym, żeby wyznawane przez nią wartości odpowiednio korespondowały z tymi dominującymi u klientów. Bardzo ważne jest także wysłuchiwanie opinii konsumentów – warto dowiedzieć się, dlaczego wybierają właśnie naszą markę. Takie odpowiedzi powinny być pomocne do określenia jasnego brand purpose.