Responsywnie.plResponsywnie.plResponsywnie.pl
  • Marketing
    Marketing
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe
    13 najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych
    23 grudnia 2024
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    Mikro influencer – kim jest i dlaczego warto z nim współpracować?
    27 października 2023
    Najnowsze
    Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
    15 listopada 2024
    E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
    21 listopada 2024
    Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
    21 listopada 2024
    Czym jest marketing emocjonalny i jak wykorzystać jego moc?
    29 września 2024
  • Social media
    Social media
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strategia-facebook
    Strategia marketingowa na Facebooku – jak ją stworzyć?
    16 czerwca 2023
    skuteczny i legalny konkurs na Facebooku
    Jak zorganizować skuteczny i legalny konkurs na Facebooku?
    5 maja 2023
    typy postów na facebook
    Typy postów na Facebooku – jak zwiększyć zaangażowanie?
    16 czerwca 2023
    Najnowsze
    Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
    14 listopada 2024
    Jak zdobywać obserwujących na Instagramie? Sposoby eksperta
    27 sierpnia 2024
    Najlepszy fanpage firmowy. 11 porad, jak angażować użytkowników
    22 stycznia 2024
    Emotikony na Facebooku – czy i jak z nich korzystać?
    21 stycznia 2024
  • SEO/SEM
    SEO/SEM
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Wyszukiwarka Google Grafika
    Jak pozycjonować grafikę w Google?
    21 września 2023
    google
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
    Pozycjonowanie long tail
    Frazy long tail i ich wpływ na pozycjonowanie
    6 października 2023
    Najnowsze
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja fasetowa?
    28 czerwca 2024
    Google update – czym jest aktualizacja algorytmu wyszukiwarki?
    28 czerwca 2024
    Darmowy audyt SEO – tak czy nie?
    28 czerwca 2024
    Jak monitorować pozycje w Google?
    6 czerwca 2024
  • Web Development
    Web Development
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    strona internetowa z darmowym cms
    Tworzenie strony internetowej z darmowym CMS. 3 najlepsze systemy
    6 kwietnia 2023
    technologie programowania stron
    Technologie i języki programowania do tworzenia stron internetowych
    14 czerwca 2023
    Kod HTML strony www
    Kod HTML strony internetowej – wszystko, co powinieneś wiedzieć
    6 kwietnia 2023
    Najnowsze
    W jaki sposób renderować stronę internetową?
    12 lutego 2024
    Czym jest wireframe w UI/UX?
    30 stycznia 2024
    Użyteczność strony internetowej – na czym polega web usability?
    26 stycznia 2024
    Bootstrap – czy warto z niego korzystać? Wady i zalety
    14 września 2023
  • E-commerce
    E-commerce
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    Reklamy graficzne
    Rozmiary reklam graficznych – kampanie w Google
    5 maja 2023
    Ścieżka zakupowa konsumenta
    Ścieżka zakupowa klienta – jak ją stworzyć? Poznaj nasze rady
    29 stycznia 2024
    Co to jest CRM?
    Co to jest system CRM? Definicja i przykłady
    5 maja 2023
    Najnowsze
    KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
    25 sierpnia 2024
    Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
    4 kwietnia 2024
    BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
    22 lutego 2024
    Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
    8 lutego 2024
  • Biznes
    Biznes
    Przejdź do kategorii
    Najpopularniejsze
    segmentacja-klientów
    Jak przeprowadzić segmentację klientów? Poradnik krok po kroku
    5 maja 2023
    Własna platforma do wideokonferencji
    Własna platforma do wideokonferencji – czy to dobry wybór?
    14 czerwca 2023
    Zapytania ofertowe
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Najnowsze
    Anioły biznesu w Polsce – kim są, jak znaleźć i czy warto? [LISTA]
    21 lutego 2024
    RFQ, RFP, RFI, czyli rodzaje zapytań ofertowych
    14 stycznia 2024
    Jak napisać wiadomość powitalną? Dlaczego jest bardzo istotna w procesie budowania zaufania klienta?
    9 stycznia 2024
    Marka osobista. 13 wskazówek, które pomogą Ci ją zbudować
    4 stycznia 2024
Szukaj
  • Newsy
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Czytasz: Branża retail – czym jest? Opis i przykłady
Font ResizerAa
Responsywnie.plResponsywnie.pl
Font ResizerAa
Szukaj
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • Web Development
  • E-commerce
  • Biznes
  • Newsy
Obserwuj nas
  • Polityka prywatności
© 2022 Foxiz News Network. Ruby Design Company. All Rights Reserved.
branża retail
Responsywnie.pl > E-commerce > Branża retail – czym jest? Opis i przykłady
E-commerce

Branża retail – czym jest? Opis i przykłady

Paulina Szewczyk
Data ostatniej aktualizacji: 2023/06/02 o 15:59
Paulina Szewczyk Opublikowano 24 kwietnia 2023
9 min
Udostępnij

Retail to bezpośrednia sprzedaż produktów i usług, która obejmuje zarówno handel stacjonarny, jak i internetowy. Rynek ten wciąż się zmienia m.in. pod kątem tego, gdzie robimy zakupy. Co warto wiedzieć o tej branży i co może się w niej dziać w przyszłości? Czy współczesny konsument przestanie za jakiś czas robić zakupy w tradycyjnym sklepie?

Spis treści
Retail – definicjaBranża retail a tradycyjny model zakupów – różnice i podobieństwaCzy zakupy internetowe zdominują handel tradycyjny?E-commerce wymogiem przyszłościPodsumowanie

Retail – definicja

Zastanawiasz się, co to jest branża retail? To handel detaliczny realizowany za pośrednictwem różnych kanałów. Nie chodzi wyłącznie o sprzedaż online lub stacjonarną, ale także omnichannel, czyli zintegrowanie obu sposobów docierania do klienta.

Branża retail ma bardzo dużą wartość. Składa się na nią mnóstwo podmiotów. To zarówno sieci sklepów stacjonarnych, salony samochodowe, jak i platformy zakupowe takie jak Allegro. Rynek retail wykorzystuje różne schematy zakupowe. Część klientów szuka produktów online, ale kupuje stacjonarnie. Inni działają dokładnie odwrotnie – znajdują produkt stacjonarnie, ale kupują go w sieci, gdzie szukają najniższej ceny.

Jak wygląda sytuacja na tym rynku? Niespodziewanie nie rośnie on tak szybko, jak tego oczekiwali analitycy, ale wynika to z nieprzewidywalnych zdarzeń. Jedną z konsekwencji wojny w Ukrainie jest wysoka inflacja na świecie.

Według danych GUS wartość sprzedaży wzrosła w grudniu 2022 roku w stosunku do tego samego miesiąca roku poprzedniego o 0,2%. Natomiast wobec listopada 2022 roku – o 13,1%, przy czym ten wzrost jest naturalny w tym okresie ze względu na zakupy świąteczno-noworoczne. Kiedy jednak wyeliminowano wpływ czynników sezonowych, okazało się, że sprzedaż detaliczna spadła o 4,8%.

Sprzedaż detaliczna
Źródło: Twitter

Co ciekawe, zmniejszył się udział e-commerce w sprzedaży detalicznej – z 11,9% w listopadzie do 9,5% w grudniu. A jakie są światowe przewidywania? Według prognoz Statista wartość rynku ma rosnąć. Wyniki sprzedażowe zależą natomiast od wielu czynników i trudno przewidzieć, jak będą się zmieniać.

Sprzedaż e-commerce

Źródło: Statista

Branża retail a tradycyjny model zakupów – różnice i podobieństwa

W sektorze retail działają zarówno podmioty, które sprzedają online, jak i sklepy stacjonarne. Trendami przyszłości są digitalizacja i mobilność. Coraz więcej klientów zmienia sposób dokonywania zakupów. Część z nich zamawia większość rzeczy w sieci – dotyczy to także zakupów spożywczych z dostawą do domu. Kolejną opcją są zamówienia robione w sklepie stacjonarnym przez internet, które klient odbiera osobiście przygotowane i spakowane. To duże udogodnienie, ponieważ nie trzeba stać w kolejkach i od razu wiadomo, czy dany produkt będzie dostępny.

Standardem w branży staje się jednoczesne wykorzystywanie kilku kanałów zbytu. Klient zamawia produkt przez internet i może go odebrać już po godzinie w sklepie stacjonarnym. To eliminuje kilka problemów jednocześnie. Po pierwsze, nie trzeba czekać długo na dostawę. Po drugie, masz pewność, że produkt jest dostępny.

Sektor retail
Źródło: Media expert

Jakie są różnice między współczesną sprzedażą detaliczną a tradycyjnym modelem? Do najważniejszych należą:

  • współcześnie stawia się na sprzedaż wielokanałową,
  • ceny online i stacjonarnie mogą być inne,
  • coraz istotniejsza jest personalizacja – oferty dostosowuje się do klientów,
  • doświadczenia odbiorców są kluczową kwestią i to pod nie należy optymalizować działania.

Jakie są podobieństwa? Oczywiście – sprzedaż… i w zasadzie tylko tyle. Przez lata rynek mocno się zmienił. Wybór produktów jest nieograniczony i to sprzedający muszą się starać, aby wzbudzić zainteresowanie klientów.

Czy zakupy internetowe zdominują handel tradycyjny?

Zgodnie z przewidywaniami analityków, branża retail w Polsce i na świecie odnotowała dynamiczny rozwój – zwłaszcza jeżeli chodzi o handel online. W 2020 roku doszło do skoku, którego nie dało się przewidzieć. Ogromny wzrost sprzedaży w sieci nastąpił wskutek pandemii. W wielu przypadkach wtedy zakupy online były jedynym sposobem zdobycia danych produktów. Część zamawiających obawiała się wizyt w sklepach stacjonarnych i wszystko, co się dało, kupowali online.

Sklepy online
Źródło: Digitree

Jak wspomnieliśmy, w grudniu 2022 roku udział sprzedaży online w handlu detalicznym spadł poniżej 10%. Trudno się spodziewać, aby trend mógł się odwrócić. Udział e-commerce rośnie na wszystkich europejskich rynkach, czego dowodzą wyniki w poniższej tabeli.

Handel detaliczny
Źródło: Centre for Retail Research

Jakie są przewidywania? Sposoby robienia zakupów ulegną zmianie na korzyść e-commerce. Witryna internetowa coraz częściej będzie zastępować tradycyjny sklep. W 2026 roku udział sprzedaży online w globalnym handlu detalicznym może sięgnąć nawet 24%.
Potencjalny udział w rynku e-commerce

Źródło: oberlo

Czy zatem e-commerce może zdominować w najbliższych latach handel tradycyjny? Czy dojdzie do tego kiedykolwiek? Trudno powiedzieć, co będzie się dziać za kilkadziesiąt lat, natomiast bardzo mało prawdopodobne, aby w ciągu kilku najbliższych doszło do wyparcia handlu stacjonarnego.

Analizę dotyczącą tej kwestii przygotowała firma doradcza CBRE. Co ciekawe, jej specjaliści twierdzą, że udział handlu stacjonarnego może nawet wzrosnąć. Firma zwraca uwagę na dane Euromonitor International, według których sprzedaż stacjonarna w Polsce zwiększy się o 10,5% do 2026 roku. W 2023 roku spodziewany jest spadek zakupów detalicznych ze względu na wysoką inflację, ale to nie oznacza, że mniejszy popyt nie przełoży się na wyższą wartość sprzedaży. Może ona wynikać z rosnących cen.

Nie dojdzie jednak do sytuacji, w której udział handlu stacjonarnego będzie minimalny. Jak wynika z raportu E-commerce w Polsce 2022 przygotowanego przez Gemius, aż 77% internautów robi zakupy online.

Zachowania zakupowe w sieci
Źródło: Gemius

Duży wpływ na skok zainteresowania zakupami online miała wspomniana pandemia. 29% badanych kupuje więcej rzeczy online, odkąd wprowadzono pierwszy lockdown. 30% robi to częściej, zaś 15% zamawia produkty, których wcześniej nie zamawiali w sieci. Dla 17% e-commerce stał się pierwszym wyborem, jeśli chodzi o poszukiwanie produktów.Wpływ pandemii na zakupy

Źródło: Gemius

Należy jednak zwrócić uwagę na zwyczaje zakupowe. Wielu internautów dowiaduje się o produktach z mediów społecznościowych, trafia następnie do sklepu online, ale decyzje zakupowe podejmuje dopiero stacjonarnie. Ze wspomnianego badania Gemius wynika, że zawsze lub często robi tak:

  • 40% kupujących materiały budowlane i wykończeniowe,
  • 39% zamawiających obuwie,
  • 38% kupujących produkty farmaceutyczne.

Więcej przykładów znajdziesz poniżej. Te dane pokazują, że samo przeglądanie stron WWW niekoniecznie oznacza kupowanie w sieci.
Procent użytkowników przeglądających stronę

Źródło: Gemius

Co więcej, z badania CBRE wynika, że 27% respondentów kupuje w sieci co najmniej raz na tydzień, a 75% – raz na miesiąc. Tymczasem, raport o preferencjach zakupowych Polaków „Moja Gazetka” pokazuje, że blisko 43% robi zakupy stacjonarne niemal codziennie. Zatem zdecydowanie częściej kupujemy stacjonarnie.

Być może kiedyś nastąpi moment, w którym sprzedaż online będzie dominować. Już coraz mocniej rozwijane są dostawy produktów spożywczych, natomiast bardziej prawdopodobne, że będzie dochodzić do łączenia kanałów sprzedażowych tak, aby spełniać oczekiwania konsumentów.

E-commerce wymogiem przyszłości

Liczba firm, które sprzedają w sieci, stale rośnie. Dla wielu branż to kluczowy kanał docierania do klientów. Wciąż maleje liczba sklepów stacjonarnych. W 2009 roku było ich 463 tys., a w 2022 – 372 tys.

Ile sklepów jest w Polsce?

Źródło: Wiadomości handlowe

Jednocześnie rośnie powierzchnia zajmowana przez markety i hipermarkety. To pokazuje trend panujący w Polsce. Znikają małe sklepy, które są zastępowane przez duże, a do tego rozwijana jest sprzedaż online.

Czy e-commerce to obecnie obowiązek? Zdecydowanie tak i nie dotyczy to wyłącznie branży mody, turystycznej, księgarni, ale zdecydowanej większości. Jeśli wydaje Ci się, że Twojej działalności to nie obejmuje, sprawdź, jaka część Twojej konkurencji już sprzedaje w sieci. Wnioski mogą Cię zaskoczyć.

Podsumowanie

Branża retail ma się w Polsce dobrze. Udział sprzedaży online będzie rosnąć, ale jednocześnie prognozuje się, że Polacy będą więcej wydawać stacjonarnie. Firmy coraz częściej łączą sprzedaż tradycyjną z handlem online i zapewne w wielu branżach będzie obowiązywać taki trend.

Oceń tekst

Kliknij gwiazdkę, by dodać ocenę!

Średnia ocena 4.4 / 5. Liczba ocen. 7

Dotychczas nikt nie zagłosował. Bądź pierwszy!

Przeczytaj także
KPI w e-commerce, które poprawią wyniki Twojego sklepu
Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce – zastosowanie i przykłady
BaseLinker – czym jest i czy warto z niego korzystać?
Sztuczna inteligencja w e-commerce – zastosowanie, przykłady, porady
Promowanie aukcji Allegro – czy warto? Jak to robić skutecznie?
Udostępnij artykuł
Facebook Twitter Kopiuj link Drukuj
Paulina Szewczyk
Paulina Szewczyk
Marketing i nowe technologie to moja codzienność. Pomagam w sprzedaży, reklamie i obecności w mediach cyfrowych. Po godzinach zapalona podróżniczka, miłośniczka kotów i jogi.
Dodaj komentarz Dodaj komentarz
Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze publikacje
Darmowe stocki
Darmowe zdjęcia bez praw autorskich – gdzie ich szukać?
Marketing 15 listopada 2024
Skuteczne bio
Jak napisać biogram na Instagram? Ciekawe przykłady
Social media 14 listopada 2024
Wiadomości w email marketingu
E-mail marketing – korzystać czy nie korzystać?
Marketing 12 listopada 2024
Produkt placement
Czym jest lokowanie produktu (product placement)?
Marketing 9 listopada 2024
//

Responsywnie.pl to biznesowo-technologiczny portal informacyjny

Informacje
  • O serwisie
  • Współpraca
  • Reklama
  • Kontakt
Kategorie
  • Biznes
  • Marketing
  • Social media
  • SEO/SEM
  • E-commerce
  • Web Development
Redakcja
ul. Kępska 2,
45-129 Opole
kontakt@responsywnie.pl
Obserwuj nas
© 2023 - Responsywnie.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.
  • Polityka prywatności
Welcome Back!

Sign in to your account

Zapomniałeś hasła?