Z badania przeprowadzonego przez AdEx wynika, że wartość polskiego rynku reklamowego online wzrosła w 2022 roku o 615 mln zł, osiągając rekordowy poziom 6,8 mld zł. Firmy z roku na rok zwiększają wydatki na marketing, a analitycy przewidują, że ten trend utrzyma się jeszcze przez długi czas. Czy to oznacza, że do potencjalnych klientów możesz dotrzeć wyłącznie, jeśli masz duży budżet? Jak najbardziej możliwa jest darmowa reklama w sieci – musisz tylko wybrać odpowiednie kanały. Jak to zrobić?
Bezpłatne działania marketingowe – jak to zrobić?
Zastanawiasz się, gdzie się reklamować za darmo? Masz mnóstwo możliwości, ale oczywiście wymagają one czasu i przynajmniej podstawowej wiedzy w danym zakresie. Musisz zdefiniować, które działania okażą się opłacalne w przypadku Twojej działalności. Jaka darmowa reklama może przyczynić się do wzrostu zainteresowania Twoją ofertą?
Profil Firmy w Google
Kiedy wyślesz do Google zapytanie lokalne, niemal na pewno na samej górze wyników lub prawie na szczycie zobaczysz trzypak wizytówek z Google Maps. Wygląda to jak na poniższej grafice:
To darmowa reklama, która może przynieść znakomite wyniki. Najpierw musisz założyć Profil Firmy w Google i przejść weryfikację. Wizytówkę musisz zoptymalizować, ponieważ w lokalnych wynikach wyszukiwaniach konkuruje zazwyczaj mnóstwo firm. Nie wystarczy, że założysz profil. Aktualizuj go, dodawaj zdjęcia, wpisy, dobierz taką kategorię, jak konkurencja, która zajmuje wysokie pozycje na kluczowe dla Ciebie frazy. Duże znaczenie ma nazwa marki – warto naturalnie umieścić słowo kluczowe, np. salon fryzjerski Monika. Pozycjonowanie wizytówki polega również na pozyskiwaniu opinii, czyli długich komentarzy, które będą regularnie dodawane na profilu. Zachęcaj do tego swoich klientów. Pamiętaj, że recenzje są najlepszym sposobem na budowanie wizerunku sprawdzonej marki.
Według badania przeprowadzonego przez BrightLocal przeciętnie firma osiąga 1009 wyszukiwań każdego miesiąca, z czego 84% to przypadki, kiedy internauta z sieci dowiaduje się o istnieniu danej marki. Dlatego pozycjonowanie wizytówki ma tak duże znaczenie. To reklama w Google za darmo, ale wymagająca czasu i wiedzy dotyczącej optymalizacji profilu. Mnóstwo informacji na ten temat znajdziesz w sieci.
Marketing szeptany w sieci
To jeden z najstarszych sposobów dotarcia do zainteresowanych ofertą. Przy działaniach możesz wykorzystać różne serwisy. W idealnym scenariuszu osoby zainteresowane danym produktem otrzymują jego próbki, testują go, a następnie dzielą się doświadczeniami w sieci albo po prostu – wśród znajomych. To jednak nie do końca bezpłatna reklama, bo musisz przekazać próbki produktu.
Do komunikacji można wykorzystać, np. forum internetowe. Wprawdzie fora dyskusyjne nie cieszą się takim zainteresowaniem, jak kiedyś, ale w dalszym ciągu możesz za ich pośrednictwem dotrzeć do wielu zainteresowanych ofertą. Wybierz strony powiązane tematycznie. Możesz promować produkt samodzielnie. Jeśli ktoś ma problem, a Ty jesteś w stanie go rozwiązać, podziel się swoją wiedzą. Przez forum internetowe możesz pozyskać wartościowe linki, które mają duże znaczenie przy pozycjonowaniu stron – m.in. od nich zależą wyniki wyszukiwania.
Marketing szeptany możesz również prowadzić na grupach na Facebooku. Cieszą się większą popularnością niż fora – znajdziesz odpowiednie do niemal każdej tematyki i dotrzesz do tysięcy potencjalnie zainteresowanych. To darmowa reklama w mediach społecznościowych, która poprzez odpowiedni content może przynieść znakomite rezultaty i wywołać szum, który spowoduje, że konsumenci będą się dzielić informacjami o Twoim produkcie. Dzięki marketingowi szeptanemu wiele marek osiągnęło ogromny sukces. Doskonałym przykładem jest firma Old Spice. Marce udało się uzyskać efekt wirusowy, a materiały z kampanii i hasła są używane przez wielu konsumentów do tej pory.
Artykuły gościnne
Dlaczego ktoś miałby zamieścić za darmo Twój content na swojej stronie? Z różnych powodów, ale głównie po to, aby trafiła na nią wartościowa treść. Właściciele serwisów mają różne podejście do publikowania takich treści – dopóki nie zapytasz, nie dowiesz się, jak to oceni dana witryna. Przygotuj naprawdę wartościowy materiał, w którym pojawi się wzmianka o Twoim produkcie. To musi być content, który coś wnosi, a nie powtórzenie tego, co już jest w sieci. Warto np. przeprowadzić badanie, którego wynik jest istotny dla branży i przygotować infografiki, które uatrakcyjnią materiał. To działa i może zachęcić do publikacji. Oczywiście trudno o publikację, jeśli zwrócisz się o nią do bezpośredniej konkurencji.
Przez artykuły gościnne nie tylko możesz powiadomić o danym produkcie. To także wsparcie pozycjonowania strony. Pozyskane linki wpływają na widoczność w Google. Z ankiety przeprowadzonej na Twitterze wynika, że ponad 43% respondentów wykorzystuje artykuły gościnne w SEO.
Informacje prasowe
Takie treści są wykorzystywane głównie przez działy PR. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby przygotować odpowiedni content. O jaki chodzi? Przede wszystkim o treść, która opisuje bieżące wydarzenia albo plany organizacji. Samo przygotowanie odpowiedniej treści to nie wszystko. Kluczową rolę odgrywa zgromadzenie bazy danych kontaktów do dziennikarzy, którzy mogą być zainteresowani danym tematem i opublikować materiał. To czasochłonne, ale w czasie korespondencji możesz pozyskać wiele cennych, bezpośrednich kontaktów, dzięki którym uzyskasz publikacje informacji prasowych w przyszłości.
Dzięki temu Twój content może trafić na bardzo popularne serwisy. Jeśli będzie to wpis z linkiem, to wpłynie też na pozycjonowanie – wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania Google. Koniecznie dołącz do materiału zdjęcie, film lub infografikę. Takie komunikaty prasowe zwiększają zaangażowanie czytelników.
Pozycjonowanie w Google
Jak już wiesz, pozycjonowanie stron ma na celu osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania na zapytania, które wysyłają do Google zainteresowani Twoją ofertą. Czy możesz jednak uzyskać oczekiwaną widoczność bez ponoszenia kosztów? Nie w każdej branży będzie to możliwe, ale zawsze możesz znaleźć niszowe frazy, których pozycjonowanie nie musi wymagać budżetu. Wytypuj słowa kluczowe, którymi warto się zająć. Nie stawiaj na bardzo konkurencyjne – pozycjonowanie takich fraz bez dużych środków może nie przynieść żadnego efektu. Postaw na zapytania z długiego ogona, składające się z kilku słów. Darmowym narzędziem, które podpowie Ci takie zapytania jest keywordtool.io. Następnie zoptymalizuj pod nie stronę. Aby pozycjonowanie dało optymalne efekty:
- zmień title SEO tak, aby znajdowała się w nim fraza (najlepiej na początku),
- umieść zapytanie w nagłówku H1 (zazwyczaj to tytuł podstrony/kategorii/nazwa usługi/tytuł wpisu blogowego),
- dodaj frazę w leadzie i nagłówkach H2-H6,
- umieść w treści zdjęcie ze słowem kluczowym w nazwie i opisie, czyli tagu alt.
Pozycjonowanie wielu fraz jest możliwe nawet bez zdobywania linków, ale nie zawsze. Istnieje natomiast wiele sposobów na darmowe odnośniki, m.in. wpisy gościnne, informacje prasowe, katalogi stron, fora internetowe, komentarze i wiele innych. Pozycjonowanie za pomocą takich odnośników również może przynieść efekty.
Pamiętaj także o optymalizacji technicznej. Strona musi się poprawnie wyświetlać na ekranach urządzeń o różnych wymiarach, mieć wdrożone szyfrowane połączenie (certyfikat SSL), szybko się ładować i mieć przemyślaną strukturę.
Czy to darmowa reklama w Google? Tak, umożliwia pozyskanie dużego ruchu, ale nie jest to proste. Osiągniecie wysokich pozycji na konkurencyjne frazy bez dużego budżetu może nie być możliwe. Poza tym takie pozycjonowanie wymaga cierpliwości i pomocy doświadczonego specjalisty. Warto się tym jednak zająć. Według BrightEdge 53.3% ruchu na stronach pochodzi z organicznych wyników wyszukiwania. To jeden z wielu powodów, dla których warto postawić na pozycjonowanie.
Gościnne udziały w webinarach
W mediach społecznościowych pojawia się mnóstwo publikacji dotyczących webinarów. Zapraszają na nie specjaliści pracujący w różnych branżach. Często uczestniczą w nich goście, którzy przy okazji promują swoje usługi. To organizator odpowiada za wypromowanie samego webinaru. Żeby jednak móc w nim uczestniczyć, musisz coś wnieść.
Wartościowe wypowiedzi, badania, doświadczenie to jedno, ale warto również zaproponować coś ekstra dla uczestników, np. rabat na zakup usługi. Organizator może Ci umożliwić uczestnictwo na różnych zasadach. Musisz ustalić takie warunki, aby to było dla Ciebie opłacalne. Czy taka darmowa reklama działa?
Ponad 70% marketerów i liderów działów sprzedaży wierzy, że webinary są najlepszym sposobem pozyskiwania wysokiej jakości leadów.
Webinary mogą przynieść Ci m.in. zamówienia, kontakty w branży czy pośrednio wpływać na pozycjonowanie. Jeśli masz okazję uczestnictwa w takim wydarzeniu, to zdecydowanie warto.
Profile w mediach społecznościowych
Z raportu Digital 2023 wynika, że z social media korzysta ok. 27,5 mln Polaków. To oznacza, że tylko nieliczni ze wszystkich internautów w naszym kraju nie są użytkownikami takich serwisów. Możesz założyć profil na Facebooku, Instagramie, LinkedIn, TikToku, Instagram i innych tego typu serwisach. Sprawdź, przez które możesz dotrzeć do zainteresowanych ofertą. Na każdym z nich znajdziesz dane o użytkownikach.
Wiele marek działa jednocześnie w kilku serwisach społecznościowych. Jeśli pozyskujesz fanów/obserwujących i widzisz ich zaangażowanie, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby tak działać. Które platformy społecznościowe i komunikatory cieszą się największym zainteresowaniem? Zerknij na poniższą grafikę. Znaczenie powinno mieć jednak nie głównie to, kim są użytkownicy danego serwisu, a raczej, z którego medium korzystają odbiorcy Twojej oferty. Regularnie prowadzone profile w mediach społecznościowych mogą przynieść znakomite rezultaty.
Barter w influencer marketingu
Najbardziej popularni influencerzy oczekują bardzo wysokiego wynagrodzenia za współpracę. Zerknij na poniższą grafikę i zobacz, ile kosztują posty na Instagramie na profilach znanych osób. Czy w ogóle jest szansa na współpracę z influencerami bez płacenia za reklamę? Tak, ale wybieraj tych z mniejszymi zasięgami, którzy tworzą content związany z Twoją działalnością. Załóżmy, że chcesz reklamować kosmetyki. Wielu influencerów chętnie pokaże produkty na swoim profilu, o ile dostaną je za darmo. Sprawdź, czy w poszczególnych serwisach społecznościowych działają osoby znane w Twojej branży i zapytaj o możliwość współpracy. Analizuj, jakie wyniki przyniosła reklama przez danego influencera. Być może w przyszłości warto zainwestować środki w jego usługi?
E-mail marketing
Masz stronę WWW? Pozycjonowanie i inne działania marketingowe przynoszą ruch? Zachęć odwiedzających do skorzystania z newslettera. Możesz im zaoferować, np. rabat na zakupy. Wysyłaj do odbiorcy wiadomości dotyczące tego, co go interesuje, np. promocyjne oferty na określone towary. Dzięki temu może wielokrotnie skorzystać z Twojej oferty, a Ty uzyskasz znakomity kanał komunikacji z klientami. Nie przesadzaj jednak z liczbą wysyłanych wiadomości. E-mail marketing należy do najstarszych form reklamy, a mimo wszystko zapewnia wysoki zwrot z inwestycji. Według analizy Omnisend jeden dolar wydany na takie działania przynosi średnio 40 dolarów zysku. Oczywiście możesz je prowadzić bez inwestowania środków – zbudować bazę adresatów i wysyłać do nich korespondencję.
Portale ogłoszeniowe
Takich witryn są dziesiątki. Jak podaje PBI (Polskie Badania Internetu), we wrześniu 2023 roku olx.pl, czyli najpopularniejszy polski serwis tego typu, miał 10,8 mln użytkowników. Problem tkwi w tym, że obowiązują w nim limity i trudno o darmową reklamę. Możesz jednak skorzystać z innych portali – ogólnotematycznych i branżowych. Warto ich szukać przez Google, np. poprzez zapytanie „ogłoszenia [nazwa branży]”. Docierasz do stron, które zainwestowały w pozycjonowanie, a dobra widoczność w wynikach wyszukiwania może przynosić im ruch. Wybierz te, w których możesz wystawić ogłoszenie bez opłat.
Video marketing
Wielu twórców produktów i wykonawców usług zbudowało popularność na materiałach wideo. Youtube dociera do blisko 19 mln użytkowników, ale nie musisz publikować materiałów wyłącznie tam. Nie zmienia to faktu, że sam serwis wystarczy, aby osiągnąć znakomitą oglądalność filmów. Kluczowe znaczenie ma pomysł. Musisz wymyślić tematykę, która zainteresuje odbiorców. Powinno to być związane z Twoją branżą, ale przedstawione inaczej niż było to robione dotychczas przez innych. Najważniejszy jest początek. Postaw na pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania Youtube. O zajmowanych pozycjach decydują określone czynniki. Znaczenie mają m.in. tytuł filmu i jego opis. Dzięki wideo marketingowi możesz dotrzeć do mnóstwa odbiorców. Nie będzie Ci się łatwo przebić w wynikach wyszukiwania, dlatego warto promować materiał, np. w serwisach społecznościowych.
Według Wyzowl 86% specjalistów ds. marketingu wykorzystuje w działaniach wideo. Umożliwiają one dotarcie do zainteresowanych ofertą różnymi kanałami – również z wyników wyszukiwania Google. Zwróć uwagę, że możesz wybrać rezultaty wyłącznie w formie filmów. Jeśli strona jest dobrze wypozycjonowana, odbiorcy mogą trafić na Twoje wideo również w taki sposób. Warto regularnie tworzyć takie materiały. Nie masz pomysłów? Sprawdź konkurentów czy nawet zagraniczne firmy z branży.
Content marketing
Może kojarzyć się z pozycjonowaniem, ale w praktyce nie chodzi wyłącznie o treści, które wspierają takie działania. Content marketing polega na tworzeniu materiałów, które zaktywizują odbiorców. Skomentują wpis w serwisie społecznościowym, udostępnią lub polubią. Podzielą się danym materiałem poprzez komunikator internetowy. Umieszczą link na swoim blogu. Dobry content może osiągnąć znakomity efekt, a działania te są w ostatnich latach standardem wśród marketerów. Według HubSpot 82% marketerów aktywnie inwestuje w content marketing, a tylko 10% twierdzi, że nie korzysta z tych działań. Jeśli masz pomysł na taki materiał i odpowiednią wiedzę, możesz go przygotować bez kosztów. Dobrze zrealizowany wesprze pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania, zainteresowanie profilami w social media, pozyskiwanie linków i wiele innych działań.
Gdzie się reklamować za darmo? Podsumowanie
Serwisy społecznościowe, portale ogłoszeniowe czy fora, to tylko wybrane miejsca, w których możesz prowadzić działania reklamowe. Duże znaczenie mają także pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania oraz zamieszczanie wpisów gościnnych.
Testuj kolejne i oceniaj, co działa. Możliwe, że zdobędziesz klientów bez inwestowania pieniędzy w reklamę.