Znalezienie się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google to dopiero połowa sukcesu. Kluczem jest zatrzymanie uwagi użytkownika, aby spośród dostępnych pozycji wybrał właśnie Twoją i przeszedł na stronę. Jak to zrobić? Jednym z kluczowych elementów są dane strukturalne. Dowiedz się, czym są rich snippets oraz poznaj metody ich wdrożenia.
Rich snippets – czym są?
Dane strukturalne (inaczej: dane uporządkowane, fragmenty rozszerzone lub rich snippets) to fragmenty kodu, które zamieszcza się na stronie, aby umożliwić botom wyszukiwarki lepsze zrozumienie zawartości strony.
Pomimo tego, że roboty wyszukiwarek z każdym rokiem stają się coraz bardziej zaawansowane i w wielu przypadkach potrafią samodzielnie przeanalizować i skategoryzować elementy strony, warto ułatwiać im interpretację treści zamieszczanych w witrynie. Dzięki temu masz pewność, że poszczególne elementy zostaną poprawnie oznaczone, a do tego zwiększasz możliwości wyróżnienia się w organicznych wynikach wyszukiwania.
Jak wyglądają rozszerzone wyniki wyszukiwania?
Na pewno już nie raz nieświadomie widziałeś zastosowanie danych strukturalnych w SERP-ach. Pokażemy Ci na przykładzie, jak odróżnić wyniki wyszukiwania bez rich snippets, od tych wykorzystujących dane uporządkowane. Weźmy pod lupę zapytanie: „sklep wędkarski Kraków”.
Tradycyjne wyniki wyszukiwania na tę frazę wyglądają następująco:
Natomiast rozszerzone wyniki wyszukiwania prezentują się w ten sposób:
Jak widzisz, wyniki wyszukiwania z rich snippets są wzbogacone o dodatkowe elementy, dzięki czemu zajmują większą przestrzeń w SERPach oraz przyciągają uwagę użytkownika odmienną formą prezentacji niż większość pozycji.
Najpopularniejsze formy rich snippets
Powyższy przykład pokazuje tylko namiastkę możliwości danych strukturalnych. Poniżej opisujemy inne rodzaje rich snippets, które cieszą się bardzo dużą popularnością wśród właścicieli stron internetowych.
FAQ
Jak sama nazwa wskazuje, ten rodzaj Google rich snippets odpowiada za rozszerzanie wyników wyszukiwania o sekcję pytań i odpowiedzi. Danymi FAQPage możesz oznaczyć kilka pytań i odpowiedzi w ramach podstrony. Ten typ fragmentów rozszerzonych świetnie sprawdzi się w przypadku podstron usługowych, wpisów blogowych czy poradników. Dzięki swojej obszerności pozwala wyraźnie wyróżnić stronę na tle konkurencji.
Breadcrumbs
Dane strukturalne breadcrumbs umożliwiają prezentację nawigacji okruszkowej bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu użytkownicy już na wstępie zorientują się w nawigacji serwisu, a boty wyszukiwarek lepiej zrozumieją strukturę witryny.
Gwiazdki – rating stars
Co Ty na to, aby przy Twoich wynikach wyszukiwania pokazywały się oceny podstrony? Dzięki rating stars możesz wzbogacić pozycje w SERPach o gwiazdki, które przykuwają uwagę użytkowników i zachęcają do podjęcia decyzji o przejściu na stronę (tym samym zwiększając współczynnik klikalności). Mechanizm gwiazdek możesz wykorzystać zarówno na kartach produktów w e-commerce, jak i podstronach usługowych na firmowej stronie.
Karuzela w wynikach wyszukiwania Google
Rich snippets Google odpowiedzialne za wyświetlanie karuzel pozwalają prezentować w ramach jednego wyniku wyszukiwania kilka pozycji z jednej strony (np. portalu sportowego) lub z kilku witryn (np. stron restauracji). Wykorzystanie karuzeli jest szczególnie rekomendowane serwisom informacyjnym, kinom/teatrom, portalom społecznościowym czy stronom o tematyce sportowej.
Dane strukturalne dotyczące artykułów
Rich snippets Article będą szczególnie przydatne, gdy aktywnie prowadzisz działania contentowe na blogu czy w bazie wiedzy. Zamieszczając je na stronie, zwiększasz prawdopodobieństwo, że z poziomu wyszukiwarki dostępne będą informacje takiej jak: data publikacji, data modyfikacji, wykorzystane nagłówki czy dane o autorze tekstu.
Rich snippets dla przepisów kulinarnych
Prowadząc stronę internetową o tematyce kulinarnej, nie możesz zapomnieć o fragmentach rozszerzonych Recipe. Pozwolą one wyświetlać w wynikach wyszukiwania konkretne przepisy, a także szczegółowe informacje jak: wartość kaloryczna, czas przygotowania czy zdjęcia potraw, które zamieszczasz na stronie.
Dane strukturalne dla e-commerce
Istnieją specjalne rich snippets dostosowane do potrzeb sklepów internetowych. Pozwalają one wyświetlać w wynikach wyszukiwania specyfikację techniczną produktów (np. wymiary, moc, funkcje), stan magazynowy czy cenę. Każdy e-commerce powinien je wdrożyć, ponieważ zapewniają one użytkownikom dostęp do większej liczby szczegółowych danych produktowych już z poziomu wyników wyszukiwania.
Wydarzenia
Z pomocą danych strukturalnych możesz także rozwinąć informacje w wynikach wyszukiwania Google o konkretne wydarzenia, które mają się odbyć w najbliższym czasie. Te fragmenty rozszerzone szczególnie rekomendujemy portalom zajmującym się sprzedażą biletów, halom koncertowym, halom targowym, kinom, teatrom i innym placówkom, które prezentują ofertę wydarzeń w danej lokalizacji.
Czy warto uwzględniać rich snippets w działaniach SEO?
Oficjalnie dane strukturalne nie są czynnikiem rankingowym Google, co kilka lat temu potwierdził John Mueller. Oznacza to, że nie mają one bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie stron internetowych.
Dlaczego więc specjaliści SEO rekomendują oznaczanie strony za pomocą rich snippets? Powodów jest kilka. Przede wszystkim stosowanie danych uporządkowanych pomaga botom wyszukiwarek w lepszym zrozumieniu zawartości strony, poznaniu jej kontekstu. Dzięki temu zwiększasz prawdopodobieństwo lepszego dopasowania strony do konkretnych zapytań wpisywanych w okno wyszukiwarki.
Drugi powód jest powiązany z zachowaniami użytkowników. Dane strukturalne wzbogacają tradycyjny wynik wyszukiwania o dodatkowe elementy, przez co:
- zajmują większą przestrzeń w SERPach,
- przyciągają uwagę,
- dostarczają dodatkowych, często bardzo przydatnych informacji użytkownikowi.
Dzięki rich snippets zwiększasz prawdopodobieństwo, że to właśnie Twój wynik wyszukiwania zostanie dostrzeżony przez usera i wszystko zakończy się happy endem, czyli przejściem na stronę. Tym samym, dane strukturalne mają duże znaczenie w kontekście zwiększania ruchu organicznego z wyników wyszukiwania.
Jak wdrożyć dane strukturalne?
Rich snippets to fragmenty kodu, dlatego, aby móc z nich korzystać, należy umieścić je w kodzie źródłowym strony internetowej. Kluczem jest zastosowanie odpowiednich znaczników, które będą w stanie zinterpretować najważniejsze wyszukiwarki internetowe.
Rekomendowanym rozwiązaniem jest skorzystanie ze słownictwa schema.org – inicjatywy założonej przez Google, Microsoft, Yahoo i Yandex. Określa ona zestaw znaczników, który warto wykorzystać do opisania strony danymi strukturalnymi.
Jak wdrożyć rich snippets zapisane za pomocą słownictwa schema.org na stronę? Do wyboru masz trzy formaty danych – JSON-LD, microdata i RDF. Pierwszy z nich jest rozwiązaniem rekomendowanym przez Google, a jako że to najpopularniejsza wyszukiwarka w Polsce, to wybór wydaje się prosty 😉
Zobacz, jak wygląda zapis danych strukturalnych schema.org typu Organization w formacie JSON-LD.
<script type=”application/ld+json”>
{
„@context”: „http://schema.org/”,
„@type”: „Organization”,
„name”: „Responsywnie.pl”,
„url”: „https://responsywnie.pl/”,
}
</script>
Rich snippets możesz zamieszczać w kodzie strony ręcznie w formacie JSON-LD, jednakże jeśli korzystasz z popularnego CMS-a jak WordPress, PrestaShop, Drupal, Magento czy Joomla, możesz użyć gotowych wtyczek do tych systemów, które znacznie ułatwią Ci prace i zaoszczędzą sporo czasu.
Jak sprawdzić poprawność wdrożenia danych strukturalnych?
Każdorazowo po dodaniu nowych rich snippets na stronie warto przetestować, czy wdrożenie poszło zgodnie z planem. Aby zweryfikować poprawność danych strukturalnych, skorzystaj z jednej z poniższych metod:
- Schema.org Validator – narzędzie udostępnione na oficjalnej stronie schema.org, które umożliwia sprawdzenie poprawności wdrożenia danych strukturalnych na konkretnej podstronie, a także weryfikację fragmentu kodu zawierającego rich snippets.
- Test wyników z elementami rozszerzonymi – narzędzie Google, które pozwala zweryfikować rich snippets na podstronie lub poprawność fragmentu kodu. W walidatorze możesz sprawdzić zarówno wersję na komputery, jak i urządzenia mobilne.
Podsumowanie
Zapewne sporo informacji jest dla Ciebie zupełną nowością, dlatego podsumujmy kilka najważniejszych faktów z tekstu.
Dane strukturalne:
- umożliwiają atrakcyjne wyróżnienie strony w wynikach wyszukiwania Google,
- pomagają interpretować zawartość strony botom wyszukiwarek,
- nie są czynnikiem rankingowym Google,
- można dopasować do rodzaju strony (inne znaczniki wykorzystasz na prostej stronie wizytówce, a inne w rozbudowanym sklepie internetowym),
- należy wdrożyć, wykorzystując słownictwo Schema.org za pomocą jednego z trzech dostępnych formatów zapisu.