Już ponad 40 lat minęło od dnia, w którym amerykański fizyk i wykładowca Scott Fahlman, 19 września 1982 roku, skorzystał w sieci z emotikony. Napisał: proponuję, aby żart zaznaczać za pomocą :-). Obecnie emotikony są standardem w komunikacji w serwisach społecznościowych, przez komunikatory, a także SMS-y. Wykorzystuje się je w marketingu. Sprawdź, jak używać ich na Facebooku.
Czym są emotki?
Emotikon to ideogram, który składa się z sekwencji znaków typograficznych. Emotikony i emoji nie są tym samym. W pewnym sensie te pierwsze są starszymi siostrami drugich. Emotikony czy emotki to takie połączenia liter i znaków, które wyglądają jak znak graficzny, np. :-). Natomiast emoji jest obrazkiem. Poniżej możesz zobaczyć pierwsze oficjalne emotikony zastosowane przez wspomnianego Scotta Fahlmana.
A może znaki te pojawiły się wcześniej niż w 1982 roku? W archiwum „New York Timesa” z 1862 roku znajduje się transkrypcja przemówienia Abrahama Lincolna. W treści pojawił się komentarz dotyczący oklasków i okrzyków publiczności: „(applause and laughter ;)”. Prawdopodobnie zastosowanie tego oznaczenia było przypadkowe.
Co ciekawe, w 1881 roku świadomie użyto emotikon w magazynie „PUCK”, ale były one zbyt skomplikowane, aby mogły się przyjąć w komunikacji. Za ich debiut uznaje się zatem wiadomość Scotta Fahlmana.
Przykłady często używanych emotikon
Kiedy użyjesz konkretnego ciągu znaków na Facebooku, zamienia się on w kolorową ikonę. Oto przykładowe emotikony, z których prawdopodobnie na większość zdarzyło Ci się trafić:
- 🙂 – uśmiech,
- 😉 – uśmiech z przymrużeniem oka,
- 🙁 – smutek,
- 😀 – szeroki uśmiech,
- :C – duży smutek,
- ;( – płacz,
- 😛 – pokazanie języka,
- :* – pocałunek,
- XD – śmiech, w ostatnim czasie to bardzo popularny emotikon,
- :/ – niezdecydowanie,
- 😐 – brak emocji.
Czy warto ich używać? Zdecydowanie tak. Z emotikon korzysta 92% użytkowników internetu.
Emotikony na Facebooku – po co je wstawiać?
Dzięki ich zastosowaniu możesz wyróżnić publikowane treści, wpłynąć na zaangażowanie użytkowników. Emotikony powodują, że zwiększa się czytelność contentu. Bez nich wiele wpisów na Facebooku byłoby niezauważalnych. Zerknij na poniższy post. Zapewne rzucają Ci się w oczy emotikony. Dzięki nim komunikacja na Facebooku jest skuteczniejsza. Bez nich prawdopodobnie mniej osób zapoznałoby się z treścią posta, polubiło go, skomentowało i udostępniło. To oznacza, że Twoja praca przynosiłaby gorsze efekty.
Warto wykorzystywać emotikony na FB w postach, gdyż w ten sposób:
- zwrócisz uwagę na treść, którą chcesz przekazać;
- wprowadzisz przejrzystość;
- teksty będą atrakcyjniejsze i nowocześniejsze;
- zwiększysz zaangażowanie użytkowników;
- zmniejszysz dystans między marką a odbiorcą, który może ocenić Twoją firmę jako przyjazną i otwartą;
- dotrzesz do większej liczby użytkowników.
Emotikony na FB w liczbach
Emotikony na FB cieszą się ogromną popularnością, co potwierdzają dane opublikowane przez worldemojiday.pl:
- Ponad 900 milionów emoji jest wysyłanych każdego dnia bez tekstu na Messengerze;
- Ponad 700 milionów emoji pojawia się w postach na Facebooku każdego dnia.
Największą liczbą emoji używanych na Messengerze w ciągu dnia jest Sylwester. Zwróć uwagę, że po zastosowaniu poszczególnych emotikon, pojawiają się znaczki emoji. Możesz również skorzystać w swoich postach i komentarzach z dużej bazy gotowych grafik, które wyrażają emocje. Serwis zapamiętuje ostatnio wybierane symbole, co ułatwia odnajdywanie ulubionych.
Jak umiejętnie dodawać emoji na FB?
Emotikony mogą przynosić znakomite efekty, wzbudzać zainteresowanie internautów marką, ale będzie tak wtedy, gdy właściwie ich użyjesz. Komunikacja na Facebooku wymaga zwrócenia uwagi na następujące kwestie:
- Pamiętaj o grupie docelowej. Możesz podejrzeć konkurencję. Sprawdź, jakie stosuje emoji, które emotikony wywołują negatywne komentarze. Inne będą odpowiednie, jeśli prowadzisz fanpage producenta słodyczy, a inne dla zakładu pogrzebowego.
- Nie przesadzaj z liczbą emoji w poście. Facebook daje Ci ogromny wybór, ale zachowaj umiar. Dobrą praktyką jest umieszczanie nie więcej niż trzech emoji w jednym wpisie i niepowtarzanie tych samych. Jeśli to długi post, możesz sobie pozwolić na więcej.
- Emotikony powinny pasować do marki. Nie musisz dodawać w postach śmiesznych emoji, tylko dlatego, że robią to inne firmy. Zastanów się, z jakimi znakami utożsamiać się może Twoja branża, np. jeśli jesteś coachem, korzystaj z emotikon, które niosą pozytywne emocje.
- Zidentyfikuj kluczowe emotikony odpowiednie dla Twojej marki – znajdź kilka, które pasują do działalności.
- Najważniejsze informacje zawsze umieszczaj przed emotikoną, a nie po niej.
- Poznaj znaczenie emotikon, których używasz. Być może nie masz świadomości, że dany znak wywołuje negatywne emocje w konkretnej społeczności. Komunikacja musi być przemyślana – sprawdź emoji, których chcesz używać w postach na Facebooku.
Poniższy post pochodzi z fanpage’a marki z branży nieruchomości. Również i w tym przypadku użyto ikon pasujących do działalności i treści wpisu.
W komunikacji kolejnej marki również nie zabrakło ikon, które przekazują określone emocje i są związane z jej działalnością. Wpis przyciąga uwagę i co więcej, zachęca, aby internauci pod postem, w komentarzach, również korzystali z emoji.
Na koniec post z fanpage’a jednego z popularnych ubezpieczycieli. Wpis na Facebooku zawiera znaki, które sugerują, czego on dotyczy.
Skąd wziąć emotki do postów na FB?
Przede wszystkim skorzystaj z bazy znaków, które zapewnia Facebook. Taką możliwość masz przy dodawaniu postu.
Możesz również użyć ikon obrazujących nastrój. Zobaczysz je po kliknięciu uśmiechniętej minki.
Ikony oddające emocje możesz również dodać w komentarzach na Facebooku.
Jak skorzystać z emoji niedostępnego w bazie Facebooka?
Nie musisz się ograniczać w komunikacji wyłącznie do znaków, które daje do dyspozycji FB. Możesz użyć w postach również innych, pochodzących z zewnętrznych źródeł. Jak to zrobić? Oto przykładowa ścieżka:
1. Wejdź na emojipedia.org lub inną stronę, z której możesz pobrać emoji.
2. Znajdź znak, który Ci odpowiada, kliknij go i wybierz Copy.
3. Wróć na Facebooka i znajdź post, w którym chcesz użyć znaku. Kliknij prawym klawiszem myszy w polu dodawania komentarza lub wpisu i wybierz Wklej. Następnie kliknij Enter i gotowe. Na takiej zasadzie możesz używać w postach znaków z zewnętrznych źródeł.
Jakich emotek unikać w komunikacji na Facebooku?
Nie każdy znak jest odpowiedni. Warto wiedzieć, które mogą wywołać negatywne emocje, narazić markę na ośmieszenie. Pamiętaj również, że niektóre znaki w Polsce mogą się kojarzyć pozytywnie, ale w innych krajach – negatywnie. Zanim dodasz emoji na Facebooku, pamiętaj, że:
- kciuk podniesiony w górę w Polsce wywołuje dobre odczucia, ale już w Ameryce Łacińskiej oznacza: „Spadaj stąd”;
- vegeta, czyli emoji, w którym kciuk i palec wskazujący tworzą kółeczko, w Polsce ma znaczenie pozytywnie, ale w Japonii znak ten może być uznany za sygnał chęci uzyskania łapówki;
- brzoskwinia, kropla wody lub bakłażan – jeśli były publikowane z dwuznacznymi zdjęciami, to podkreślają erotyczny kontekst, co może się dla autora takiego wpisu skończyć nawet blokadą konta.
To tylko kilka przykładów emoji, które mogą być problematyczne. Wybierz takie, których chcesz używać i sprawdź ich znaczenie. To szczególnie istotne, jeśli wchodzisz na rynek zagraniczny. Pamiętaj, że znaki mogą mieć różną symbolikę.